پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
به خاطر یک مشت آمار
نوروز و تابستان دو زمان مهم برای سفر ایرانیان است. تعطیلات مدارس و دانشگاهها و البته ادارههای دولتی فرصت مناسبی به خانوادههای ایرانی میدهد تا کولهبار سفر را ببندند و راهی جادهها شوند. همین نکته برای آمارهای مسئولان اتفاق خوشایندی است، زیرا آنها میتوانند آمارهای پرطمطراقی را با افتخار اعلام کنند.
هر سال بعد از این دو زمان که به «پیک سفر» هم مشهور است این آمارها سر از رسانه ها درمی آورد، اما چیزی که در این میان مغفول می ماند «کیفیت» سفر است؛ سفری که بنا به سنجه آمار مسئولان تنها اقامت در شهرها و راهی شدن در جاده هاست.
اما همین آمارها در دل خود حقیقتی نهفته دارند که با دقیق شدن در آن می توان نظام های مختلفی از آن استخراج کرد.
یکی از دلایل پایین بودن کیفیت سفر در ایران این است که هزینه ها بالاست و درآمدها پایین؛ به عبارتی درآمد شهروندان پایین است و ذخیره آنچنانی برای سفر ندارند و از طرف دیگر هزینه های سفر بسیار بالاست. یکی از مواردی که این موضوع را تشدید می کند، این است که در کشورمان هتل های ۲ و ۳ ستاره کم داریم، یعنی یک سری مهمان پذیر داریم که بدون ستاره هستند و کیفیت هتل را ندارند که آنها کیفیت مطلوبی برای سفر ایجاد نمی کنند و از سوی دیگر هتل های ۴ و ۵ ستاره داریم که هزینه های آنها بالاست و با درآمدهای اقشار متوسط و پایین ما همخوانی ندارد.
سازمان میراث فرهنگی باید بخش خصوصی را در زمینه ساخت هتل های ۲ و ۳ ستاره تشویق کند که این کار باعث می شود محل های اسکان جمعیت با درآمد کمتر ایجاد شود و آنها به جای این که در چادرها و مدارس آموزش و پرورش اقامت داشته باشند با هزینه متوسطی به هتل مراجعه کنند که البته برای اعضای خانواده هم انگیزه خوبی برای رفتن به هتل وجود دارد.
هتل های ۲ و ۳ ستاره برخی قسمت هایی که مردم استفاده نمی کنند مثل استخر و سالن ورزشی را ندارد لذا قیمت این هتل ها بسیار ارزان تر می شود ولی کیفیت بالایی دارد.
موضوع بعدی این است که وضع نظارتی که ظرف ۲۰ روز نوروز اعمال شد، باید ادامه یابد و با خاطی ها که کیفیت را رعایت نمی کنند، برخورد شود.
لازمه این کار این است که شماره هایی را که برای شکایات اعلام کردند، فعال نگه دارند و خاموش نشود و نظارت در طول سال ادامه داشته باشد.
کیفیت سفرها را باید در چند انگاره تعریف کنیم؛ یکی انگاره استانداردهاست، دیگری خدمات و دیگری فرهنگ است، اما در مجموع باید گفت که در ایران با مشکلات مختلفی از نظر استاندارد خدمات ارائه شده، انواع خدمات و کالاها و فرهنگ برخورد و مشکلاتی که مسافران به مردم شهر مقصد تحمیل می کنند روبه رو هستیم.
به عنوان نمونه در این حوزه اگر فقط پدیده خیابان خوابی و موضوع زباله ای را که از این امر ایجاد می شود در نظر بگیریم نه مباحث دیگر، متوجه می شویم که از نظر هزینه های تحمیلی میزان آسیب ها بالاست.
علی محزون
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب انتخابات مجلس مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل سلامت فضای مجازی قوه قضاییه
گاز نمایشگاه نفت خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مالیات قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب سریال سینمای ایران دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی