چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مقایسه مرسدس بنز S کلاس نسل جدید و قدیم
پیشنیه مرسدس S کلاس بهعنوان بزرگترین و لوکس ترین محصول سدان مرسدس بنز و نمادی تمام عیار از اوج قدرت مهندسی آلمانی به سال ۱۹۵۴ باز میگردد. سری W۱۸۰ و W۱۲۸ که به نام پونتون (PONTON) شهرت دارد، سنگ بنایی برای خانواده خودروهای لوکس و اسپرت مرسدس بنز محسوب میشود که با پیشرانههای شش سیلندر خود، جادههای سرتاسر کره خاکی را فتح کردند.پس از پایان تولید سری دوست داشتنی W۱۸۰ در سال ۱۹۵۸، نوبت به عرضه مدل تازهای رسید که به دلیل طراحی خاص بخش انتهایی به نام Fintail مشهور است. چرا که خطوط منحنی شکل و چشمنواز پونتون در این سری که با کد فنیW۱۱۱ و W۱۱۲ شناخته می شود، با خطوطی محکم و برنده جایگزین شده بودند و ساختار کلی طراحی تا حدودی متناسب با سلیقه مردمان دهه ۶۰ آمریکای شمالی شکل گرفته بود.
مرسدس بنز در این سری برای نخستین بار،امکان انتخاب طیف بسیار وسیعی از پیشرانههای چهار سیلندر خطی تا هشت سیلندر V شکل را برای مشتریان به وجود آورده بود که زمینه ساز فروش بسیار خوب این مدل در سطح جهان شد. پس از خروج مدل سدان از خط تولید در سال ۱۹۶۸، طراحان مرسدس با ارائه مدل جایگزین (W۱۰۸) طوفانی در بازار خودروهای لوکس به پا کردند. رشد ابعادی بدنه در کنار افزایش توان کلیه پیشرانهها و حذف کامل نمونههای چهارسیلندر، محصول تازه را به سطحی نوین در بازار ارتقاء داده بود که پیش از این تنها در اختیار خودروهای لوکس و غول پیکر آمریکایی نظیر مدلهای V۸ کادیلاک و بیوایک قرار داشت. طراحی بدنه که به دستان توانایی Paul Bracq فرانسوی شکل گرفته بود، به کلی با چهارچوب طراحی خودروهای رقیب فاصله داشت و مفهومی تازه و مدرن را از تاپترین محصول مرسدس بنز ارائه میکرد. در کنار پیشرانههای شش سیلندر خطی شناخته شده کاربراتوری، نمونههای انژکتوری نیز قابل سفارش بودند که حرف E را در ادامه کد فنی خود یدک میکشیدند. همچنین امکان انتخاب مدلهای کشیده شده با حدود ۱۰ سانتی متر افزایش طول نسبت به مدلهای پایه نیز وجود داشت که به لطف وجود حرف L به نشانه (long-wheelbase) در کد فنی قابل شناسایی بودند.
تغییرات فنی به همین دو مورد ختم نمیشد، چرا که مهندسان مرسدس بنز با هدف غلبه بر کلیه رقبای انگلیسی و آمریکایی به میدان قدم نهاده بودند و از این رو قدرتمندترین عضو این خانواده لوکس را مجهز به پیشرانه V۸ ۳/۶ لیتری با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور راهی بازار میکردند. جالب آنکه این خودروی ۱/۸ تنی میتوانست تندی یکصدکیلومتر در ساعت را تنها ظرف ۶/۳ ثانیه تجربه کند که حتی در استانداردهای امروزی نیز رقمی مناسب برای یک سدان لوکس و سنگین وزن محسوب میشود.
● اولینهای S کلاس
سری W۱۱۶ که در سال ۱۹۷۲ جایگزین مدل W۱۰۸ شد، اولین محصول مرسدس بنز لقب میگیرد که به شکل رسمی بر اساس کلاس بندی جدید این خودروساز اشتوتگارتی و تحت عنوان نسل نخست S کلاس پابه عرصه وجود نهاد. در سالهای پیش از انقلاب اسلامی، شمار قابل توجهی از این سری به کشورمان وارد شدند که اکثرا در مدل پایه ۲۸۰S و ۲۸۰SE (مجهز به پیشرانه شش سیلندر خطی ۸/۲ لیتری) بودند. تعداد محدودی نیز از مدلهای قدرتمندتر هشت سیلندر از سری ۳۵۰SE ، ۴۵۰SE و ۴۵۰ SEL ۶.۹ به کشورمان راه یافتند که از این میان، قدرتمندترین و کاملترین گزینه، مجهز به پیشرانه ۹/۶ لیتری ۲۸۰ اسب بخاری با ۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور و سامانه فنربندی هیدروپنوماتیکی، نخستین خودروی تولید انبوه جهان مجهز به سامانه ABS لقب میگیرد و هم اکنون از ارزش کلاسیک فوق العادهای نسبت به سایر مدلهای W۱۱۶ برخوردار است.
پس از به پایان رسیدن تولید این مدل موفق در سال ۱۹۸۰، نوبت به عرضه سری W۱۲۶ رسید که نمونه تکامل یافته و مدرن شدهای از W۱۱۶ محسوب میشد و به عنوانی یکی از بهترین خودروهای موجود در بازار برای پشت سرگذاشتن اتوبانها مطرح بود. مرسدس بنز در این سری برای نخستین بار، کیسه های هوا را برای سرنشینان به صورت استاندارد بهکارگرفت و تجهیزاتی همچون کروز کنترل، سامانه تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک و فنربندی هیدروپنوماتیک را ارائه کرد.
دومین نسل از S کلاس، به لطف تکنولوژی، زیبایی و ایمنی بیمانند این محصول، کلیه رقبا را در سرتاسر جهان پشت سرگذاشت. در واقع W۱۲۶ با فروشی بیش از ۸۱۸ هزار دستگاه، موفقترین S کلاس تاریخ تا به امروز محسوب میشود و نمادی تمام عیار از یک خودروی کلاسیک و مدرن با مهندسی تکرار نشدنی لقب میگیرد.
● رویارویی دو نسل
تاکنون ۵ نسل مختلف از S کلاس معرفی شدند که همگی کم و بیش به کشورمان راه یافتهاند. دو نسل نخست و نسل پنجم در دوران آزاد بودن واردات به شکل رسمی و در تعداد قابل توجهی، قدم به خیابانهای ناهموار ایران گذاشتند و نسلهای سوم و چهارم نیز در تعداد بسیار معدودی در کشورمان وجود دارند. در واقع سری S کلاس مرسدس از این جهت یک استثناء محسوب میشود و کمتر خودروی دیگری را میتوان یافت که در تمامی نسلها، خاک ایران زمین را لمس کرده باشد. دلیل این امر را نیز میتوان در محبوبیت فوق العاده S کلاس در میان قشر مرفه جامعه و کابرد آن به عنوان خودروی تشریفاتی دولتمردان دانست که حتی در شرایط ممنوعیت واردات نیز امکان مشاهده آخرین و کاملترین نمونه های S را در خیابان ها به وجود آورده است.
نسل سوم یا سری W۱۴۰ یکی از معدود خودروهای جهان است که پس از گذشت زمانی نزدیک به دو دهه ، همچنان به عنوان خودروی تشریفاتی در بسیاری از کشورهای جهان استفاده میشود. از این سری به غیر از مدلهای سازمانی و دولتی، تعداد انگشت شماری نیز به صورت شخصی به کشورمان وارد شدهاند که اغلب در کاملترین و قویترین مدلهای S۵۰۰ و S۶۰۰ قرار دارند. اما نسل چهارم (W۲۲۰) نادرترین S کلاس موجود در کشورمان لقب میگیرد که علیرغم طراحی ظاهری فوق العاده زیبای خود با مشکلاتی در زمینه کمبود قطعات یدکی و دشواری تعمیرات دست به گریبان است هرچند که در مقابل، پنجمین نسل یا سری W۲۲۱ که پس از آزاد شدن واردات در سالهای اخیر در تعداد قابل توجهی به کشورمان وارد شده است، سلطان بلامنازع بازار خودروهای لوکس سالهای اخیر محسوب میشود که در فروش به وضوح رقبایی چون سری هفت بامو یا لکسوس LS را پشت سر گذاشته است. برای بررسی روند پیشرفت کاملترین محصول مرسدس بنز در ۲۰ سال گذشته، بر آن شدیم دو دستگاه از نمونه های نسل سوم و پنجم موجود در کشور را رودرروی یکدیگر قرار دهیم تا تاثیر گذشت زمان و پیشرفت علم را در تکنولوژیکترین محصول آلمانها بسنجیم.
● قابلیتهای دینامیکی
تقریبا تمامی مدل های گوناگون سری W۱۴۰ با پیشرانههای مختلف شش، هشت و حتی ۱۲ سیلندر در میان مدلهای تشریفاتی وارد شده به کشورمان وجود دارند که با طیف حجمی ۸/۲ تا ۶ لیتر، قدرتی معادل ۱۹۳ تا ۴۱۴ اسب بخار را در اختیار راننده این ابرخودروی فوق العاده قرار میدهند. در حالی که مدلهای S۶۰۰ و S۶۰۰SEL با پیشرانه V۱۲، ۶ لیتری خود از نظر تعمیر و نگهداری با مشکلات متعددی مواجه هستند، گونههای S۵۰۰ که از پیشرانه V۸، ۵ لیتری بهره میگیرند، با تولید ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتنمتر گشتاور، به عنوان قدرتمندترین گزینه قابل نگهداری در ایران مطرح هستند.
چنین ارقامی برای رساندن این خودروی دو تنی به سرعت یکصدکیلومتر در ساعت ظرف تنها ۳/۶ تا ۷/۶ ثانیه کفایت میکنند. این در حالی است که گونههای V۱۲ در حدود ۸/۰ ثانیه نسبت به مدل های ۵ لیتری V۸ برتری دارند. در مقابل سری W۲۲۱ تنها در سه مدل S۳۵۰ ،S۴۵۰ و S۵۰۰ در ایران حضور دارد که به ترتیب قدرتی برابر با ۲۶۸، ۳۸۸ و ۴۳۰ اسب بخار را به گیرباکس هفت سرعته خودکار منتقل میکنند که البته در این میان قدرت خروجی ۴۳۰ اسب بخار به سری جدید S۵۰۰ های مجهز به توربوشارژر مربوط می شود. گذشته زمان و پیشرفت تکنولوژی به یارای مهندسان مرسدس بنز آمدهاند تا وزن W۲۲۱ علیرغم افزوده شدن تجهیزات بسیار، همچون سری W۱۴۰ در محدوده ۲ تن حفظ شود. بدین ترتیب رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برای گونه V۶ ۵/۳ لیتری S۳۵۰ به رقمی در حدود ۳/۷ ثانیه نیاز خواهد داشت . این مهم برای مدل های V۸ ۵.۵ لیتری اتمسفریک S۵۰۰ در حدود ۵.۴ ثانیه به طول خواهد انجامید. این در حالی است که حداکثر سرعت تمامی گونهها در مرز ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
● طراحی ظاهری
در نخستین سالهای دهه ۹۰، مدیران مرسدس بنز که در اندیشه تغییر زبان طراحی محصولات خود بودند، طراحی سومین نسل از مهمترین محصول خود را به دستان برنو ساکو ایتالیایی سپردند که بیشک یکی از بزرگترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز محسوب میشود. ساکو که خلق شاهکاری نظیر سری ۱۹۰ (W۲۰۱) را در کارنامه داشت، نهایت هنر خود را برای خلق محصولی تازه و مدرن بر روی شاسی طویل ۲/۵ متری مدل جدید به کار گرفت. نتیجه کار تولد پدیدهای بود که ضمن رعایت المانهای سنتی برند مرسدس بنز، در قالبی مدرن و براساس اصول آیرودینامیک شکل گرفته بود.
طراحی ساده و اتوکشیده کلی خودرو در کنار بهرهگیری از روش رنگ آمیزی دو رنگ، به تضاد کلاسیک و مدرن چهره W۱۴۰ دامن میزند. در مقابل W۲۲۱ که توسط Gorden Wagener آلمانی شکل گرفته است از ساختاری کاملا حجیم و عضلانی برخوردار است و از این نظر با استایل کلی پدر بزرگ خود در تضاد قرار میگیرد. در واقع، واگنر این سری را با نگاهی عمیق به چهار چوب کلی میباخ مدرن و مدل جاودانه پونتون طراحی کرده است. این مهم به خصوص در شمای خطوط عضلانی و کمانی شکل در برگیرنده گلگیرها و آرایش کلی چراغ های عقب نمود مییابد. همین خطوط منحنی شکل در کنار ابعاد خودرو، مغایرتی را در ذهن بیننده پدید میآورد که به خصوص در مورد گلگیرهای عقب، S کلاس نسل پنجم را به طور کلی از طراحی رسمی و ساده خود متمایز می سازد.
● تجهیزات رفاهی
W۱۴۰ مورد آزمایش از مدل های ۵۰۰SEL بود که پس از واردات توسط سفارت ژاپن در اختیار مالک شخصی قرار گرفته است. از این رو این خودروی تشریفاتی به کاملترین سطح امکانات قابل سفارش مجهز بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به طول بیشتر اتاق به میزان ۱۰ سانتیمتر نسبت به مدل پایه، تنظیم برقی و بادی صندلیها، شیشههای دوجداره به منظور عایقکاری بهتر صدا، سانروف برقی شیشهای، صندلیهای تنظیم شونده به صورت بادی، ABS، بخاری با قابلیت فعالیت در زمان خاموش بودن پیشرانه خودرو و سامانههای ایمنی نوآورانهای نظیر سیستم پایداری الکترونیکی ESC اشاره کرد.
این در حالی است که برخی تجهیزات خاص، همچون فنربندی هیدروپنوماتیک محور عقب، تنها برای مدل های V۱۲ قابل سفارش بودند.W۲۲۱ نیز همچون جد بزرگ خود با لیست بلندبالایی از تجهیزات ایمنی و رفاهی عرضه میشود که بهغیر از مجموعه تکنولوژیهای پیشگیری از تصادف موسوم به PRE SAFE، مواردی همچون سامانه دید در شب یا سامانه خودکار دیسترونیک پلاس را در بر میگیرد.
سقف تمام شیشهای پانوراما، ورود، خروج و استارت بدون کلید، مانیتور ۸ اینچی، دوربین دید عقب، چراغهای حساس به میزان نور، یخچال و سامانه تعلیق ایروماتیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع، کروز کنترل هوشمند از مهمترین تجهیزات لوکسترین محصولات مرسدس بنز به شمار میآیند.
● تجربه رانندگی
با ورود به کابین W۱۴۰ به سرعت خود را در فضای آشنای یک مرسدس بنز خواهید یافت که با ترکیب چرم طبیعی و قطعات چوبی تزیین شده است.گیرباکس اتوماتیک و مجموعه متعدد کلیدها که در بخش مرکزی کنسول گردآوری شدهاند ناخودآگاه تجهیزات متعدد SEL۵۰۰ را به شما یادآور میشوند. با روشن کردن پیشرانه M۱۱۹ افسانهای که سابقه پیروزی در مسابقات لمانز سال ۱۹۸۹ را نیز در کارنامه دارد، هشت سیلندر و ۳۲ سوپاپ، آماده هستند تا ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور را به گیرباکس چهار سرعته خودکار انتقال دهند، اما پس از درگیر کردن گیرباکس در حالت درایو و آغاز حرکت، تاخیر اولیه محسوسی در روند شتابگیری خودرو به چشم میخورد که احتمالا از از افت کیفیت روغن گیرباکس ناشی شده است.
مقایسه مرسدس بنز S کلاس نسل جدید و قدیم
عایق بندی فوق العاده، از انتقال هرگونه صدا به درون فضای کابین جلوگیری میکند و روند شتابگیری نرم و پیوسته به لطف تولید حداکثر گشتاور در دورهای میانی، سرنشینان را به صندلیهای لوکس چرمی میفشارد. فضای پا سرنشینان عقب به لطف ۱۰ سانتیمتر فاصله محوری بیشتر نسبت به مدل استاندارد، از آنچه انتظار دارید بسیار بزرگتر است. سامانه تعلیق جناغی دوبل در چرخهای جلو و ۵ اتصالی برای محور عقب، در جذب ناهمواریها، عملکرد کم نظیری را از خود به نمایش میگذارد و در جادههای پرپیچ و خم کوهستانی نیز چسبندگی بهینه این سدان سنگین وزن را به راه، تامین می کنند. این ویژگی در رفتار تعلیق W۲۲۱ نیز دیده میشود چرا که آرایش کلی سامانه فنربندی را از پدربزرگ خود به ارث برده است. در مقابل پیشرانه V۶ خودروی مورد آزمایش که از گونه S۳۵۰ است، با وجود ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور، در نهایت عملکرد در حد و اندازه خودرویی همچون نیسان ماکسیما دندهای ظاهر میشود. دلیل این مسئله نیز به وزن خالص ۱۹۲۵ کیلوگرمی و نسبت نیرو به وزن باز میگردد که در حدود ۱۴۴ اسب بخار به ازای هر تن وزن است.در مقابل استفاده از کیت بدنه و اگزوز کامل AMG بر روی خودروی مورد آزمایش به معنای تولید صدای جذاب از دورهای ۲۰۰۰ RPM به بالاست که به صورت ملایمی در فضای درونی کابین نیز شنیده میشود. البته حجم صدای تولیدی برای عابرین پیاده به هیچ وجه ملایم نیست و همچون غرش گوشنواز یک ماسل کار آمریکایی فضای پیرامون S CLASS را در بر میگیرد. هرچند باید گفت تولید چنین صدایی توسط S کلاس، تا حدودی با تعریف این خودرو به عنوان یک سدان لوکس و تشریفاتی در تضاد به نظر میرسد.
در مجموعه داشبورد، استفاده متعدد از صفحات کریستال مایع که به عنوان مجموعه پشت آمپر نیز به کارگرفته شدهاند و انتقال اهرم انتخاب وضعیت گیرباکس به مجموعه پشت فرمان، فضای غریب و متفاوتی را برای راننده ایجاد کرده است. در واقع به دلیل حذف عقربههای مکانیکی از مجموعه پشت آمپر و مدیریت گسترده مجموعههای الکترونیکی بر روند رانندگی، ارتباط مکانیکی و کلاسیک بین راننده و خودرو تا حدودی از دست رفته که ممکن است برای بسیاری از افرادی که تجربه رانندگی با مرسدسهای قدیمی را در کارنامه دارند، چندان خوشایند به نظر نرسد. به عبارت دیگر میتوان گفت که استفاه از سامانههای متعدد کامپیوتری که در جای جای S کلاس های جدید، ارتباط بین خودرو و کاربر را به وسایلی همچون گوشیهای تلفن همراه یا رایانههای شخصی تنزل داده است و لذت درگیر شدن با خودرو به عنوان یک ابزار مکانیکی خالص، به قیمت تسلط کامپیوتری و افزایش فوقالعاده ایمنی از دست رفته است. از همین روست که W۱۴۰ حتی پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال، همچنان رویای بسیاری محسوب میشود و در میان بنز سواران حرفه ای از محبوبیت بالاتری نسبت به نوادگان خود برخوردار است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست