یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا

احكام تماسها


احكام تماسها

هر كسی كه نگاه كردن به او جایز نیست تماس بدنی با او نیز جایز نیست و هرگونه لمس كردن بدن با هر عضوی باشد حرام است و باید از آن اجتناب كرد مگر از روی لباس بدون قصد لذّت و ریبه

●مسئله: هر كسی كه نگاه كردن به او جایز نیست تماس بدنی با او نیز جایز نیست و هرگونه لمس كردن بدن با هر عضوی باشد حرام است و باید از آن اجتناب كرد مگر از روی لباس بدون قصد لذّت و ریبه.

امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله ۴۷.

امام: تحریر، (نكاح)، مسئله ۲۰.

اراكی و خامنه ای: استفتاء.

بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۴.

سیستانی: منهاج الصالحین، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۱۶.

▪ سؤال: آیا دست دادن با نامحرم جایز است در صورتی كه بدون قصد لذّت و ریبه باشد.

▪▪جواب: جایز نیست. مگر از روی لباس و در این صورت بنابر احتیاط واجب نباید دست او را بفشارد.

امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۴۷.

اراكی: استفتاء.

بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۴.

سیستانی: منهاج الصالحین، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۱۶.

خامنه ای: (۸).

▪ سؤال: ما در محیط دانشگاههای كشورهای غربی هنگام برخورد با اساتید زن یا دانشجویانِ دختر ناگزیر از مصافحه (دست دادن) هستیم، و گرنه حمل بر سوء ادب دانشجویان مسلمان می شود. تكلیف چیست.

▪▪جواب: لازم است به آنها تفهیم كنید كه عدم مصافحه با زن نامحرم ناشی از سوء ادب نیست، بلكه معلول عقیده اسلامی و تعهد به احكام آن است.

امام، اراكی، بهجت، خامنه ای، سیستانی، فاضل، گلپایگانی و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۱۷.

▪ سؤال: در بعضی مناطق مسأله محرم و نامحرم چندان مورد اهمیت نیست، خصوصاً روستانشینان، مثلاً زن خود را از برادر شوهر حفظ نمی كند و او را به منزله برادر واقعی می داند. چنانچه متقابلاً او هم وی را خواهر خویش می داند و چه بسا مصافحه می كنند یا همدیگر را می بوسند. یا دختر عمو و دختر دایی با پسر خاله یا عموزاده مصافحه و روبوسی می كنند، این عمل چون از روی سادگی و بدون قصد لذّت و ریبه می باشد آیا اشكال دارد و بر فرض محذور داشتن از روی پارچه حكمش چیست.

▪▪جواب: هیچ یك از موارد فوق جایز نیست و بهتر است از روی پارچه نیز اجتناب شود.

امام، اراكی، بهجت، خامنه ای، سیستانی، فاضل، گلپایگانی و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۱۶.

●مسئله: اگر چه دیدن وجه و كفین زن مسلمانِ محجبه و دیدن مقدار معتاد از بدن زنان كفار اشكال ندارد لكن لمس كردن آنها جایز نیست.

امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله ۴۷.

امام: تحریر، (نكاح)، مسئله ۲۰.

اراكی و خامنه ای: استفتاء.

بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۴.

سیستانی: منهاج الصالحین، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۱۶.

در نتیجه: مرد و زن نامحرم نمی توانند با یكدیگر دست بدهند و یا هرگونه تماس بدنی دیگری داشته باشند.

توجه: در موارد ذیل باید بیش از هر موقع مراقب تماسهای بدنی بود:.

گرفتن چیزهای كوچك از دست نامحرم مانند گرفتن یا دادن پول خرد، كلید و اشیای كوچك دیگر، نشستن در كنار نامحرم درتاكسی، اتوبوس، میهمانیها و... عبور كردنِ هم زمان زن و مرد نامحرم از محلهای تنگ مثل راهرو، كوچه باریك، درب و... رفتن مردان به مجالس شلوغ زنانه یا محلهایی كه زنهای نامحرم زیادی هستند و همچنین رفتن زنان به مجالس و محلهای شلوغی كه مردان نامحرمِ زیادی هستند و هنگام خرید و فروش و...(۹).

● مسئله: تماسهایی كه در محلهای شلوغ (مانند بازارها، تظاهراتها، نماز جمعه، تشییع جنازه، حرمها و یا بیت اللّه الحرام) بطور ناخودآگاه بین زن و مرد نامحرم واقع می شود اشكال ندارد مشروط به آنكه برای اینكه تماس بگیرد عمداً به آنجا نرفته باشد.

امام، اراكی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، گلپایگانی و مكارم: استفتاء.

در نتیجه: اگر كسی به منظور تماس بدنی پیدا كردن با نامحرم به محلی برود و یا از محلی عبور كند و یا در اتوبوس وتاكسی كنار نامحرمی بنشیند یا بایستد و... حرام است و باید از آن اجتناب كند.

▪ سؤال: راه رفتن با نامحرم چه حكمی دارد.

▪▪ جواب: اگر به قصد لذّت و ریبه باشد جایز نیست.

امام، اراكی، خامنه ای، سیستانی و گلپایگانی: استفتاء.

●مسئله: مردان بنابر احتیاط واجب نباید دختران نامحرم را از شش سال به بالا بغل كنند و روی پای خود بگذارند یا ببوسند.

امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله ۳۶.

امام: تحریر، (نكاح)، مسئله ۲۵.

اراكی و سیستانی‏(۱۰).

▪ سؤال: آیا نشستن در كنار نامحرم در تاكسی و یا وسائل نقلیه دیگر جایز است (در صورتی كه تماس بین این دو از روی لباس باشد).

▪▪جواب: اگر به قصد لذّت و ریبه نباشد و بر آن مفسده ای مترتب نباشد مجرد نشستن به نحو مذكور اشكال ندارد.

امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله ۴۷.

بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی و گلپایگانی: استفتاء.