یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
انقلاب اسلامی, پرسشها و چالش های فراروی آن
بیشک کارآمدی و پویایی انقلاب اسلامی در گرو بنیانهای نظری و عملکرد نظام سیاسی ـ اخلاقی آن است که همواره در قبال عناصر دگرگونکننده و تغییردهنده به پاسخی منطقی دست یازد و خود را با پرسشها و مسایل جدیدی که تحولات اجتماعی و مسأله جهانی شدن بر آن تحمیل میکند، آشنا سازد و در درون نظام خود به چارهجویی بپردازد از جمله عناصری که میتوانند در نظام انقلاب اسلامی مشکلات و معضلات اجتماعی ـ سیاسی را فراهم آورند، مسأله شکاف نسلها و بحران هویت است که در این نوشتار سعی شده است این قبیل مسائلی در دهه سوم انقلاب اسلامی مورد کنکاش و بررسی قرار گیرند که بهطور خلاصه مطالب موردنظر شامل موارد ذیل میباشد:
۱ - جایگاه بحث هویتیابی و هویتسازی در ایران معاصر
۲ - مفاهیم و کلیات بحث هویت (تعریف هویت ـ فرق آن با شخصیت ـ پارادوکسهای مطرح در مبحث هویت ـ عناصر ثابت و متغیر هویت)
۳ - تقسیمبندی هویت و مقصود ما (هویت فردی ـ خانوادگی ـ تاریخی ـ فرهنگی)
۵ - مؤلفههای تشکیلدهنده هویت
۶ - سیر تاریخی هویت جامعه ایران
۷ - فرآیند شکلگیری هویت
۸ - مسأله بحران هویت، نشانههای فقدان هویت، و ویژگیهای نسل جدید در دهه سوم انقلاب اسلامی
۹ - راههای بیرونرفت از بحران هویت در دهه سوم انقلاب اسلامی
● هویتیابی در عرصه سیاست و دین در ایران معاصر
▪ جایگاه بحث هویتیابی
بیشک برای دستیابی به هویت (تاریخی ـ فرهنگی) خویش یا همان معنیداری خود، سخت نیازمند بررسی و کنکاش در فراز و نشیبهای حوادث تاریخی، پدیدههای فرهنگی و ... میباشیم تا عبرت آموخته و از این عبرتها بتوانیم جایگاه بحث هویتیابی را توصیف و تبیین نمائیم. بهطور کلی در تبیین این بحث میتوان به حوادث قرن ۱۳ ه . ق به بعد در جهان اسلام و بهویژه ایران اشاره کرد. در این دوره متفکرین جوامع اسلامی در واکنش به انحطاط درونی و خطر سلطه غرب، جریانهای اصلاحی و نهضتهای فکری ـ سیاسی به راه انداخته و این در حالی بود که متفکرین جهان اسلام در طی قرون گذشته در اثر بحرانهای مختلف داخلی و خارجی لطمات جبرانناپذیری را متحمل شده بودند و با شکستهای مکرر مسلمین در مواجهه با غرب ضرورت مداوم بررسی هویتیابی و هویتسازی را احساس میکردند، و پاسخ منطقی و مناسب به این بحران هویت را در بازگشت به اسلام و اصول بنیادیاش میدانستند. چنین پاسخی را در موضعگیریهای سید جمال، عبده، کواکبی، رشید رضا، اقبال و پس از آن در حرکتها و جنبشهای اجتماعی نقاط مختلف جهان اسلام به عینه میتوان گزارش کرد. بهقول استاد مطهری: «حرکتی که از سید جمال آغاز شد و توسط مصلحین سنی و شیعه دیگر تا دوره مورد بحث استمرار یافت، وجه مشترک اصلاحطلبان دینی طی یکصد ساله اخیر در این بود که آنها در صدر بودند اثبات کنند اسلام توانایی آنرا دارد که بهصورت یک مکتب و یک ایدئولوژی، راهنما و تکیهگاه اندیشه جامعه اسلامی قرار گیرد و آنها را به عزت دنیایی و سعادت اخروی برساند.»]۱[
این امور در رابطه با ایران نیز مستثنی نبوده و در طی دوران مورد بحث نه فقط متأثر از شرایط و جریانات داخلی ناگزیر از اتخاذ موضع بودند بلکه بهعنوان جزئی از پیکره اسلام، متفکرین ایرانی، متأثر از فضای حاکم بر جهان اسلام بودند.
در دنیای عرب سه رهیافت عمده در بحث هویتسازی قابل ذکر است:
۱ - رهیافت احیاگر اسلامی
۲ - رهیافت رادیکال اسلامی
۳ - رهیافت تجددگرایی اسلامی
رهیافت اول: در آغاز دهه ۱۹۳۰ میلادی اولین رهیافت بهوجود آمد که این نگرش با اضمحلال خلافت عثمانی و پیدایش جماعتهای هویتمدار به یکبار، بر اهمیت خصوصیت اسلامی در برابر هویت جهانشمول غرب تأکید داشت و بر وجود تاریخ و فرهنگ خود اصرار کرد. در این مقطع دو نگرش عمده از جنبش احیاگری پدید آمد، نگرش اول: اسلامگرایان سنتی در سایه تفکرات افرادی مانند مودودی و سید قطب در دو دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی وارد عرصه فکری و سیاسی اسلام معاصر شدند، رهیافت این گروه بر این باور بود که هویت اسلامی در جهان اسلام را میتوان با بازگشت به حکمِ خدا که در قرآن عرضه شده است بهدست آورد. این گروه الگوی خلافت تاریخی اسلامی را مطرح مینمودند.
در مقابل احیاگران سلفی یا جهادی با الگوپذیری از جنبش وهابیت در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اقدام به فعالیت نمودند.
این گروه به لحاظ مبانی به واژههای کافر و مؤمن و نیز به واژههای مطیع و عاصی تأکید میکردند و همچنین دو عنصر مهم تطبیق با شریعت و لزوم مبارزه با غرب را دائما تکرار میکردند که همین امر منجر شد تا مفهوم دولت اسلامی در برابر مفهوم سنتی خلافت اسلامی در این دوران ظهور کند، هر دو جناح رهیافت احیاگری عناصر سهگانه احیای فرهنگ اسلامی، دشمنی با غرب و ایده تطبیق شریعت را برای کسب هویت اسلامی معاصر ضروری میدانستند و از اینرو هر دو جناح این رهیافت به شکل ایدئولوژیک عناصر فرهنگی و سیاسی را سامان دادند و از طریق مشابهسازی عناوین و موضوعات نظامهای غربی مانند دموکراسی را زیر عناوین ایدئولوژیک اسلامی همچون شورا طرح کردند.]۲[
رهیافت دوم: در دهه ۱۹۸۰ رهیافت رادیکال اسلامی عرب بهوسیله حسن حنفی در عصر تفکر اسلامی معاصر مطرح شد. رادیکال اسلامی عرب به بازسازی ایجاد ایدئولوژی انقلابی مستند به عقاید الهیات رهاییبخش پرداخت، با اولویت دادن به سنت، آنرا نقطه آغاز مسئولیت فرهنگی و قومی اسلامی دانست و حیات اسلامی را در مقابل تجدد با تفسیر دوباره از سنت قرار میدهد که البته در این سنت از نگاههای چپ و سوسیالیستی استفاده میکنند.]۳[
رهیافت سوم: رهیافت تجددگرای اسلامی: این دیدگاه در بحث هویتسازی از دهه ۱۹۸۰ به بعد پا به عرصه حیات فکری اسلامی معاصر گذاشت نظریه این گروه نه تابع اندیشههای سلفی و گذشتهگرایی بود و نه ابعاد ایدئولوژیک بهخود گرفت بلکه با «نقد آموزههای اسلامی برخاسته از دوران بازخیزی معاصر اسلامی» موافقت و مقارنت بیشتری دارد.
از جمله اندیشمندان مطرح این گروه را میتوان نصر حامد ابوزید، محمد حامد الجابری و محمد ارکون قرار داد، که بطور کلی در دو عنصر مباحث معرفتشناسی و نقد عقل برای رسیدن به هویت مدرن اسلامی پافشاری مینمایند.]۴[
در ایران نیز سه رهیافت عمده قابل ذکر میباشد که شامل:
۱ - رهیافت سنتگرا: جریانی که با غیرتورزی و پافشاری بر معارف و احکام دینی تنها به مقابله و طرد فرهنگ و تمدن غرب پرداختهاند و برخی از آنها با تأکید بر عناصر عرفان و معنویت در تقابل با فرهنگ مدرن غرب قرار میگیرند که بهطور کلی در پنج مؤلفه اندیشههای آنها خلاصه میشود (اصولگرایی ـ تکلیف محوری ـ اجتهادگرایی و روشمندی در فهم دین ـ التقاطستیزی ـ گذشتهگرایی)
۲ - رهیافت تجددگرا: جریانی از دانشآموختگان علوم جدید را شامل میشود که در هنگام مواجهه با دستاوردهای علمی و فنآوری غرب بهعلت رکود اندیشه فلسفی، فقر تئوریک در حوزههای اجتماعی و نیز انحطاط سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی سبب شد که بخشی از نسل جدید در چارهجویی معضلات و آسیبهای پیرامونی و در رقابت با جریان غربگرا بهطور اجمال به پذیرش اصول و چارچوبهای بازسازی شده و نزدیک به مدرنیته تن دهند و تلاش خود را صرف همخوانی اسلام با مؤلفههای فرهنگ مدرن کنند که بهطور کلی در پنج مؤلفه اندیشههای آنها قابل شناسایی است (اهمیت بیش از حد به سوژه ـ توسعهگرایی ـ علمگرایی و تکیه بر عقل ـ تاریخیت و نسبیت در فهم ـ آیندهگرایی)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست