یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

آموزش Multimedia Builder


آموزش Multimedia Builder

شاید تا بحال سی دی مولتی مدیا استفاده کرده اید شاید از خودتان سوال کنید که با چه زبان برنامه نویسی می توان این برنامه را طراحی کرد یاد گرفتن اکثر زبان ها وقت زیادی لازم دارد به همین دلیل برنامه نویسان حرفه ای جهت رفع این مشکل برنامه Multimedia Builder را طراحی کرده اند

● مقدمه ای درباره مولتی مدیا و مروری بر محیط کار این نرم افزار

شاید تا بحال سی دی مولتی مدیا استفاده کرده اید شاید از خودتان سوال کنید که با چه زبان برنامه نویسی می توان این برنامه را طراحی کرد؟ یاد گرفتن اکثر زبان ها وقت زیادی لازم دارد به همین دلیل برنامه نویسان حرفه ای جهت رفع این مشکل برنامه Multimedia Builder را طراحی کرده اند.

۱) مروی برمحیط کار نرم افزار

۲) بعد از اجرای برنامه

▪ Menu Bar:همانند اکثر نرم افزار ها دارای گزینه های مختلفی می باشد که با کلیک بر روی آنها منوی مخصوص به هر یک باز می شود.

▪ Main:در این قسمت آیکون هایی جهت دسترسی سریع و آسان به فرامین مختلف Menu Bar آورده شده است شما می توانید بعضی از این ابزار را حذف و یا ابزار جدیدی به آن اضافه کنید.برای این کار روی بخش Main راست کلیک کرده و سپس گزینه Customize را انتخاب نمایید در پنجره باز شده با توجه به منوهای مختلف ابزارهای مورد نیاز را انتخاب کرده و آنها را توسط ماوس روی Main بکشید.

▪ Tools:اگر با نرم افزارهای گوناگون مثل:Photoshop کار کرده باشید احتمال است که با این بخش آشنایی داشته باشید. مانند نرم افزار فوق در این بخش ابزارهای مختلفی برای انجام کارهای مختلف آورده شده است.

▪ Objects:با توجه به اینکه که در هر صفحه از تصاویر یا نوشته یا غیره استفاده می شود لیستی از آنها را در این بخش مشاهده خواهید کرد که با کلیک بر روی آنها می توانید روی شی مورد نظر کار کنید.

▪ Page Tools:بعدها خواهید دید که در یک برنامه ی مولتی مدیا ممکن است از چند صفحه ی متفاوت استفاده شود که به نوعی به هم Link شده اند لذا جهت مدیریت این صفحات از این بخش بهره خواهیدبرد.کارهایی از قبیل ساخت صفحه ی جدید حذف صفحه تعیین صفحه ی اصلی Master Page و غیره را می توان در این بخش انجام داد.

▪ Pages:آخرین قسمت مو جود در این نرم افزار بخش Pages است که در آن لیست کلیه صفحات ساخته شده دیده می شود و شما می توانید با کلیک کردن روی نام هر صفحه محتویات آن صفحه را مشاهده نمایید.

● تعیین مشخصات صفحه و تست کل برنامه و تست صفحه ی فعال

برای شروع کار اول باید مشخصات کلی صفحه ای را که می خواهید برنامه ی مولتی مدیا را در آن پیاده کنید مشخص گردد برای این منظور به منوی Project رفته و گزینه General Settings را انتخاب نمایید. جهت دسترسی آسان به این گزینه می توانید روی آیکون شکل چرخ دنده در بخش Main کلیک کنید.

▪ Window Size:در این قسمت اندازه ی صفحه را بر حسب Pixel مشخص می کنید. البته خود نرم افزار به طور پیش فرض اندازه ۶۴۰ در ۴۸۰ را به شما پیشنهاد می دهد اما می توانید در قسمت Quick Preset اندازه های استاندارد دیگری را ببینید لازم به ذکر است که انتخاب هر اندازه حتی خارج از اندازه های استاندارد امکان پذیر است.

▪ Window Title:اگر نام خاصی را برای برنامه خود در نظر گرفته اید به جای کلمه Welcome تایپ نمایید بعد ها خواهید دید که این نام بر روی نوار آبی رنگ بالای برنامه ی مولتی مدیا نمایان می شود. ( اگر علاقه ای به نوار آبی رنگ (Title Bar) بالای برنامه خود ندارید علامت ضربدر را از کنار جمله Standard Window بردارید).

▪ Client Border:در صورتی که این گزینه فعال باشد یک خط کم رنگ پیرامون محیط برنامه مشاهده خواهد شد.

▪ Background Mode:زمانی از پارامتر های این بخش استفاده می شود که بخواهید زمینه پشت برنامه رنگ خاصی به غیر از تصویر موجود در Desktop به خود بگیرد برای این دستور قسمت Full Screen Background را فعال کنید و پس از Solid Fill رنگ مورد نظر را مشخص نمایید اگر دوست داشته باشید تصویر خاصی کل زمینه ی پشت برنامه را پر کنید در همین بخش روی گزینه Load Image کلیک کرده و پس تصویر را انتخاب نمایید.

▪ Display Resolution:به دلیل این که معمولا برنامه ی مولتی مدیایی را که می سازید روی CD کپی شده و در چند کامپیوتر و احتمالا با Resolution های مختلف استفاده خواهد شد ممکن است به مشکل اختلاف اندازه صفحه بر نامه ی ساخته شده با Resolution کامپیوتر دیگر برخورد نمایید نرم افزار Multimedia Builder این امکان را به شما می دهد که با استفاده از این بخش Resolution هر کامپیوتر را هنگام اجرای اتو ماتیک CD به طور موقت تغییر دهید تا برنامه با کیفیت خوب اجرا شود لذا گزینه Try to Change to و Allow Up-Sizing را فعال نموده و نوار سفید رنگ مقابل آنها Resolution دلخواه را تعیین نمایید بعد کلید OK را بزنید. خوب حالا شما صفحه سفید رنگی با مشخصاتی که تعیین کرده اید در وسط محیط کار نرم افزار خواهید دید برای این که نحوه ی عملکرد برنامه را هنگام اجرای آن ببینید می توانید در حین طراحی نتیجه کار را تست کرده و از عملکرد آنها مطمئن شوید. برای این کار ۲ روش زیر وجود دارد:

۱) تست کل برنامه: جهت تست کل برنامه به منوی Project رفته و گزینه Run را انتخاب نمایید و یا روی آیکونی که مثل یک کلید است رادر نوار Main کلیک کنید.

۲) تست صفحه فعال: تست کردن کل برنامه احتیاج به وقت زیادی دارد لذا جهت سهولت می توانید فقط هر صفحه ای را که فعال است تست نمایید برای این کار گزینه ی Test Current Page در منویPage را کلیک نمایید و یا کلید F۵ را بزنید وبرای بازگشت روی صفحه راست کلیک کنید و از منوی باز شده Close را فشار دهید.

نکته ی بسیار ضروری: هنگام Run کردن برنامه حتما یک نوار زرد رنگ که در پایین صفحه با مضمون Created with unregustred version of Multimedia Builder رو به رو خواهید شد برای اینکه بتوانید این نوار را حذف کنید مراحل زیر را طی کنید:

از منوی Help گزینه About را انتخاب کنید تا پنجره باز شود روی گزینه Enter Ray Code کلیک کنید در پنجره باز شده در قسمت Name عبارت HBK@heartbreak.net و در قسمت Code عدد ۱ـ۲۷۴۹۸۳ـ ۴۱۵ را وارد کنید. نکته:( این عدد را از سمت راست به چپ وارد کنید) از این به بعد هنگام Run کردن دیگر نوار زرد رنگ نمایان نخواهد شد.

مشخصات برنامه،صفحه اصلی،آوردن تصاویر و عکس،طراحی دکمه،تست صفحات،تعیین موسیقی برای هر صفحه،ساخت صفحه جدیدوتنظیم فرمان ها:

● مشخصات برنامه

حالا می خواهیم برنامه ای را طراحی کنیم که شامل قسمتهای زیر باشد:

۱) آلبوم عکس

۲) آلبوم فیلم

۳) آلبوم صدا

۴) سرگرمی

۵) دست نوشته

همانطور که قبلا گفته شد اول می بایست مشخصات کلی صفحه را تعیین کنیم دقت کنید که همه ی ۵ مورد بالا هر کدام در یک صفحه جدید طراحی شده و ممکن است که خود شامل صفحات متعددی باشند که به وسیله آیکون ها و یا دکمه هایی به صفحه ی شروع و یا صفحات دیگر متصل شوند.

آیکون Settings را کلیک کرده و سپس در پنجره ی Project Settings مشخصات زیر را وارد کنید:

۱) از قسمت Quick Preset اندازه استاندارد ۶۰۰ در ۸۰۰ را انتخاب نمایید.

۲) یک اسم برای برنامه انتخاب کرده و در بخش Window Tittle بنویسید.

۳) گزینه Standard Window را فعال کنید.

۴) گزینه Full Screen Background را فعال کرده و برای زمینه رنگ سیاه را انتخاب کنید.

● صفحه اصلی

در طراحی برنامه های مولتی مدیا ممکن است نمای اصلی برنامه ثابت باشد به این معنی که هنگام کار با این برنامه ها فقط چند آیکون تصویر و تغییر می کنند ولی تصویر یا رنگ زمینه ی برنامه ثابت می ماند برای سهولت در طراحی این گونه برنامه ها و برای جلوگیری از تکرار می توانید از دو گزینه Master Page و Master Top Layer بهره ببرید پس تمامی مواردی که در همه ی صفحات ثابت است در این دو صفحه طراحی کنید برای دسترسی به دو گزینه فوق منوی Page را انتخاب و سپس در نوار باز شده روی گزینه های مذکور کلیک کنید در اینجا به دلیل این که ما می خواهیم برنامه ای متنوع با تعداد زیادی تصاویر زمینه داشته باشیم از این دو گزینه رد می شویم.

● آوردن تصاویر و عکس

به احتمال زیاد در طراحی به تصاویر و عکس های مختلفی نیاز پیدا می کنید برای آوردن عکس اول به منوی Object رفته و در بخش Create گزینه Bitmap را انتخاب کنید و یا آیکون یک کاکتوس درصحرا را در بخش Tools بزنید. دراین حالت مکان نما به صورت دو خط عمود بر هم نمایش داده می شود. اگر بر روی صفحه کلیک کنید پنجره ی Load Image باز شده و می توانید از این طریق عکس مورد نظرتان را بیاورید در صورتی که تصویر آمده بزرگتر و یا کوچکتر از صفحه باشد ابتدا یک بار روی کلیک کنید و یکی از گوشه ها را توسط ماوس گرفته و به سمت داخل یا بیرون بکشید تا اندازه عکس تنظیم شود.

● طراحی دکمه

مرحله ی بعدی طراحی دکمه هایی است که می توان به وسیله ی آنها بین صفحات جا به جا شد با هر کلیک بر روی این دکمه ها می توان به بخش جدید مربوط به آن دکمه دسترسی پیدا کرد برای این کار می توانید دو مدل دکمه یکی نوشتاری و دیگری تصویری طراحی کنید که نحوه ی ساخت هر دو مدل به شرح زیر آمده است:

▪ دکمه نوشتاری

به این صورت است که موضوع دکمه با نوشته بر روی آن مشخص می شود.

برای طراحی این دکمه دو روش وجود دارد:

۱) ابتدا به منوی Object رفته و در بخش Create گزینه Text را انتخاب کنید و بعد توسط ماوس روی صفحه کلیک کنید عبارت Double-Click Here را می بینید روی آن دوبار کلیک کنید به جای فوق کلمه دلخواه مثلا آلبوم عکس را وارد کنید.

۲) روش دوم این که آیکون Text Button ( که شکل یک دکمه است وروی آن ab نوشته شده است) را در بخش Tools استفاده کنید در صورت انتخاب این گزینه و کلیک بر روی صفحه دکمه استاندارد ویندوز درست می شود که کلمه Button در آن نوشته شده است دو بار کلیک کنید پنجره ی Text Button باز می شود در این پنجره بخش های زیر دیده می شود:

ـ Lable:نام دکمه مورد نظر است که در بخش Object (سمت راست صفحه) دیده می شود.

ـ Text:عبارتی که روی دکمه دیده می شود یعنی با تایپ هر کلمه ای مثلا آلبوم عکس این کلمه جایگزین عبارت Button بر روی دکمه می شود.

ـ Fill:از این طریق می توان رنگ دکمه را تغییر داد.

ـ Text Color: برای تغییر رنگ نوشته بر روی دکمه استفاده می شود.

ـ Cursor: اگر دقت کرده باشید در برنامه های مختلف هنگامی که ماوس را روی آیکونی می برید مکان نما به شکلهای مختلف مثل:دست،ساعت شنی و......... تبدیل می شود برای تعیین این اشکال از بخش Cursor استفاده می شود.

ـ Actions:از این قسمت برای تعیین دستورات و نحوه ی عملکرد دکمه هنگامی که بر روی آن کلیک می شود استفاده می گردد.

▪ دکمه تصویری

همانطور که از نامش پیداست در این نوع دکمه ها به جای نوشته از یک تصویر خاص که مربوط به آن بخش است استفاده می شود.

روش کار به این صورت است که گزینه Bitmap Button را از بخش Create در منوی Object انتخاب کنید سپس روی صفحه کلیک نمایید پنجره ی Bitmap Button باز می شود تصویر مورد نظر را توسط دکمه Load در قسمت Image بیاورید تصویر دیگری را در قسمت High Light Image انتخاب کنید این تصویر هنگامی دیده می شود که مکان نما روی دکمه قرار بگیرد همچنین اگر در قسمت Click Image تصویر جدیدی انتخاب کنید هنگام کلیک بر روی دکمه این تصویر نمایش داده می شود برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید سه تصویر مختلف را در این سه قسمت انتخاب کرده و در قسمت Preview عملکرد دکمه را امتحان کنید.

● تست صفحات

حال برای اینکه از نتیجه کارتان اطلاع پیدا کنید کلید F۵ را فشار دهید. اگر روی دکمه ها در برنامه خودتان کلیک کنیدکار خاصی انجام نمی دهد چون هنوز از بخش Actions استفاده نکرده اید برای بازگشت به برنامه از دکمه Exit استفاده کنید.

● تعیین موسیقی برای هر صفحه

اکثر برنامه های مولتی مدیا هنگام اجرا با پخش موسیقی همراه می شوند شما می توانید برای هر صفحه یک موسیقی خاص تعیین کنید بدین معنی که هنگام اجرای برنامه وقتی از صفحه ای به صفحه دیگر می روید برنامه شروع به پخش یک آهنگ خاص می کند برای انجام چنین عملی روی آیکون Page Properties که شکل یک ورقه و یک چرخ دنده است که در بخش Page Tools و یا گزینه Properties در منوی Page کلیک کنید در بخش Background Music یک موسیقی را انتخاب کنید بعد از این هنگام اجرای برنامه هرگاه وارد این صفحه شوید این موسیقی پخش می شود.

● ساخت صفحه جدید

در این مرحله برای بخش آلبوم عکس باید یک صفحه طراحی کنیم به طوری که وقتی روی دکمه آلبوم عکس کلیک می کنیم برنامه وارد این صفحه شود برای این کار روی آیکون Add Page که شکل یک ورق است و روی آن نقطه نورانی وجود دارد در بخش Page Tools کلیک کنید صفحه ای سفید رنگ با نام Page۲ درست می شود.

● تنظیم فرمان ها

خوب حالا باید برای دکمه آلبوم عکس دستورات لازم را تعیین کنیم تا با کلیک بر روی آن دستورات اجرا شود برای این کار روی دکمه مورد نظر دوبار کلیک کنید تا پنجره Text Button باز شود:

External Commands and page Actions:در قسمت Actions روی آیکونی که شکل یک دست است که به یک ساعت شنی اشاره می کند کلیک کنید بر روی On Mouse Click کلیک کنید در منوی باز شده لیستی از دستورات را مشاهده می کنید که اگر در معنی آن دقت نمایید پی به کاری که انجام می دهند می برید چون ما می خواهیم با کلیک بر روی دکمه آلبوم عکس عمل رفتن به صفحه جدید (صفحه مربوط به آلبوم عکس ) انجام شود عبارت Go To Page را انتخاب می کنیم سپس در بخش زیرین آن یعنی Page نام صفحه مورد نظر Page۲ را مشخص می کنیم دکمه Ok را بزنید اگر دقت کنید پایین آیکون فوق با یک نوار آبی رنگ پر می شود مفهوم این نوار این است که توسط این آیکون دستوراتی صادر شده است.

Sound Actions:روی آیکونی که شکل یک بلند گو است کلیک کنید توسط این پنجره می توانید آهنگ و یا صدای خاصی رابرای دکمه آلبوم عکس تعیین کنید بدین صورت که موسیقی که در بخش Mouse Over the Object انتخاب می شود زمانی پخش می گردد که ماوس روی دکمه آلبوم عکس قرار گیرد اما موسیقی که در بخش Mouse Over the Object مشخص می گردد زمانی پخش می شود که روی دکمه مورد نظر کلیک کنید حال دکمه Ok را بزنید دوباره دکمه Ok را در پنجره Text Button را فشار دهید اکنون Page۲ را در بخش Page انتخاب کنید و روی آیکونی که مثل یک خودکار است و روی آن چند ستاره است راکلیک کنید توجه: این آیکون در بخش Main وجود دارد در منوی باز شدنی گزینه Back Next Button Insert را انتخاب کنید مشاهده می کنید که دو دکمه Next و Back در گوشه نمایان می شود.

● طراحی صفحه آلبوم عکس

دفعه قبل تا آنجا پیش رفتیم که دو کلید Next و Back را در صفحه قرار دادیم حالا یک تصویر برای Background صفحه فرا خوانی کنید و یا رنگ صفحه را تغییر دهید برای این کار بر روی آیکون Page properties کلیک کرده و در بخش Background تصویر را از قسمت Image و رنگ را در قسمت Color تعیین کنید. حالا همه عکس ها و تصاویری را که می خواهید در این آلبوم قرار دهید به صورت جداگانه فراخوانی کرده و در صفحه بچینید برای اینکه بتوانید تعداد زیادی از تصاویر را در صفحه بچینید تمام عکس های فراخوانی شده را تا اندازه ای که امکان دارد کوچک کنید البته نگران دید آنها نباشید چون در مرحله بعد چگونگی نمایش آنها را در اندازه دلخواه مرور خواهیم کرد خوب پس از این که تمام عکس ها را در صفحه قرار دادید مراحل زیر را برای بزرگنمایی هر عکس طی کنید :

ابتدا اولین عکس را انتخاب و توسط دستورات Copy و Paste از آن کپی بگیرید توجه کنید که بعد از انجام دستور Paste عکس کپی گرفته شده دقیقا بر روی عکس قبلی قرار می گیرد لذا آن را جابه جا کرده و تا حد امکان در صفحه بزرگ کنید سپس دوبار بر روی آن کلیک کنید تا پنجره ی Bitmap باز شود (در این مرحله حتما باید نام عکس ها را که در بخش All Objectes مشخص گردد به خاطر بسپارید) در پنجره ی Bitmap مشخصات زیر را تعیین کنید:

اول گزینه Hide را فعال کرده و سپس گزینه Enable Actions را انتخاب کنید روی آیکون Interactions with other object and video که عکس یک خودکار وچند ستاره ودو برگه در پشت آن است را کلیک کنید در پنجره ی باز شده در قسمت Action۱ کلمه Hide و در قسمت Object نام مربوط به عکس بزرگ شده را انتخاب کنید انجام این عمل به این خاطر است که هنگام کلیک کردن روی عکس تصویر ناپدید شود بعد از زدن کلید OK در این پنجره کلید OK را در Bitmap فشار دهید مشاهده می کنید که تصویری را که بزرگ کرده اید ناپدید می شود اگر به بخش All Objects نگاه کنید کنار نام این عکس علامت ضربدر را می بینید البته دقت کنید که عکس به هیچ وجه حذف نشده و فقط ما قادر به دیدن آن در هنگام طراحی برنامه نیستیم حالا بر روی نمونه کوچک عکس رفته و دو بار بر روی آن کلیک کنید تا پنجره ی Bitmap باز شود گزینه Enable Actions را فعال و روی آیکون (که عکس یک خودکار وچند ستاره ودو برگه در پشت) کلیک کنید این بار در قسمت Action۱ کلمه ی Show و در قسمت Objectes نام عکسی را که بزرگ کرده اید انتخاب کنید روی دکمه OK کلیک کنید برای اینکه از عملکرد برنامه مطمئن شوید یک بار صفحه را تست کنید در این مرحله اگر شما روی اولین عکس کلیک کنید باید تصویر بزرگ شده ی آن نمایان شود و اگر دوباره کلیک کنید تصویر ناپدید شده و صفحه قبلی نمایان می شود.

● افزودن امکان Print

گاهی ممکن است شما دوست داشته باشید که از عکس بزرگنمایی شده Print بگیرید برای افزودن چنین امکانی به محیط برنامه باز گشته و دو بار روی عکس بزرگنمایی شده کلیک کنید در پنجره Bitmap در بخش Enable Actions روی آیکونی که شکل یک روان نویس که روی کاغذ می نویسد کلیک کنید پنجره ی More Actions باز می شود در بخش The Click is Finished روی آیکونی که شکل یک خودکار است و بالای آن چند ستاره است کلیک کنید تا پنجره ی Script Wizard بار می شود اینک در این قسمت Action تعدادی دستور مشاهده خواهید کرد که هر یک دارای عملکرد مخصوص به خود هستند در این لیست دستور Print Page را پیدا کرده و انتخاب کنید کلید OK را فشار دهید عبارت Page("")Print در قسمت سفید رنگ پایین بخش The Click is Finished نمایان خواهد شد کلید OK را دوباره بزنید از این به بعد هنگام اجرای برنامه هرگاه روی عکس بزرگ شده کلیک کنید پنجره ی مخصوص Print باز می شود.

● طراحی صفحه آلبوم موسیقی

برای طراحی این صفحه ممکن است از چند روش استفاده می گردد که من دو روش مهم و متداول را برای شما شرح می دهیم:

۱) ایجاد دکمه مجزا برای هر موسیقی:

در این روش هر دکمه نماینده یک موسیقی است به طوری که هر بار کلیک بر روی این دکمه صوت مخصوص به آن پخش می شود برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

اول یک صفحه جدید طراحی کنید سپس یک تصویر برای Background فراخوانی نمایید بعد به صفحه Page۱ رفته و دکمه مخصوص آلبوم موسیقی را طراحی کنید در صفحه Page۳ که مخصوص آلبوم موسیقی است دکمه ای برای یک موسیقی خاص بسازید در این جا ما از ابزار Text Button استفاده می کنیم نام موسیقی استفاده شده را بر روی دکمه بنویسید سپس با دوباره کلیک بر روی دکمه پنجره Text Button را باز کرده و بر روی آیکونی که شکل یک بلندگو است کلیک کنید پنجره Sound Actions باز می شود در قسمت Mouse Click Object با کلیک بر روی آیکونی که شکل دو نقطه بر روی یک کلید است پنجره ی Open Send File باز شده و با استفاده از آن مسیر موسیقی موجود بر روی هارد را مشخص کنید اگر بر روی قسمت Files of type کلیک کنید لیستی از فرمت های صوتی را که در این قسمت قابل استفاده هستند مشاهده می کنید بعد از انجام این کار دوبار کلید OK را بزنید سپس برای تست صفحه کلید F۵ را فشار دهید اگر شما بر روی دکمه ای که ساخته اید کلیک کنید موسیقی ای را که انتخاب کرده اید پخش خواهد شد حالا دکمه Close را بزنید تا به محیط نرم افزار برگردید به همین تر تیب برای تمامی موسیقی هایی که می خواهید در این صفحه به آن دسترسی داشته باشید دکمه ی مخصوص آن را طراحی کنید توجه کنید که نحوه طراحی دکمه ها بستگی به سلیقه طراح دارد شما می توانید به جای استفاده از کلمه های نوشتاری دکمه های تصویری را ساخته و از آنها استفاده کنید شاید بگویید ممکن است تعداد موسیقی ای را که می خواهیم در این صفحه به آنها دسترسی داشته باشیم زیاد بوده و ساخت دکمه برای تمامی آنها کاری سخت و زمان بر باشد برای حل این مشکل باید روش دوم را انتخاب کنید.

۲) ایجاد دکمه های کنترل

در این روش کافیست دکمه هایی برای کنترل و مدیریت فایل های صوتی طراحی کنید به طوری که با این دکمه ها بتوانید به لیست موسیقی های موجود دسترسی پیدا کرده و یکی از آنها را انتخاب نمایید تقریبا شبیه کاری که با نرم افزارهای صوتی Winamp و Jet Aduio و غیره انجام می دهید برای این کار بر روی آیکونی که شکل یک خودکار و چند ستاره است در بخش Main کلیک کنید در منوی باز شده گزینه Insert MP۳ Controls را انتخاب کنید مشاهده می کنید که تعدادی آیکون و عدد بر روی صفحه ظاهر می شود برای مشاهده ی نحوه ی عملکرد این دکمه ها صفحه را تست کنید می بینید که با کلیک بر روی دکمه ای که شکل یک کلید و روی آن یک فلش است پنجره ی Open باز می شود و شما می توانید موسیقی مورد نظر را انتخاب کرده و گوش کنید اگر با نرم افزار های صوتی کار کرده باشید حتما با عملکرد تک تک این دکمه ها آشنا هستید ممکن است بخواهید به جای استفاده از گزینه ی Insert MP۳ Controls خودتان دکمه های جدیدی را طراحی کرده و از آنها استفاده کنید به طوری که نحوه عملکرد آن شبیه به نحوه ی عملکرد این دکمه ها باشد برای انجام این کار دکمه های زیر را بسازید:

ـ دکمه Open : بعد از ساخت دکمه Open بر روی آن آیکونی که شکل یک برگه و یک دست است که به ساعت شنی اشاره می کنددو بار کلیک کنید در قسمت On Mouse Click گزینه Open MP۳ را بزنید اگر در قسمت Path آدرس یک موسیقی خاص را مشخص کنید هنگام اجرای برنامه همان موسیقی پخش می شود لذا هیچ مسیری را مشخص نکنید و دوبار کلید OK را بزنید.

▪ دکمه اجرای موسیقی، موسیقی بعدی، موسیقی قبلی، قطع موسیقی:

مراحلی که برای دکمه Open انجام دادید دوباره برای تک تک دکمه های فوق تکرار کنید با این تفاوت که در قسمت On Mouse Click باید با توجه به عملکرد هر دکمه گزینه مخصوص به آن انتخاب شود.

▪ دکمه های کم و یا زیاد کردن صدا:

دو بار بر روی دکمه زیاد کردن صدا کلیک کنید سپس آیکونی که شکل یک روان نویس است و روی یک کاغذ می نویسد را فشار داده ودر قسمت The Click is Finished در پنجره ی More Actions بر روی آیکونی که شکل یک خودکار است و بالای آن چند ستاره است را کلیک کنید در قسمت Action گزینه Volume Up را انتخاب نمایید همین کار را برای دکمه کم کردن صدا انجام دهید فقط به جای گزینه فوق گزینه Volume Down انتخاب کنید.

● رقص نور، طراحی آلبوم فیلم

در منوی Object و در بخش Create گزینه Dynamic Fx را انتخاب کنید سپس ماوس را روی صفحه بکشید تا محدوده ای رنگی ایجاد شود با دوبار کلیک بر روی این محدوده ی رنگی پنجره ی Dynamic Fx باز می شود اگر بر روی فلش مربوط به بخش Fx Type کلیک کنید لیستی از انواع رقص نورها را مشاهده می کنید که با انتخاب هر کدام از گزینه ها نوع رقص نور تغییر می کند گزینه های Plasma و Smoke و Fire به صورت پیش فرض رقص نورهای خاصی را تولید می کنند اما گزینه های بعدی احتیاج به فراخوانی عکس خاصی دارند بعد از انتخاب یکی از این گزینه ها برای فراخوانی عکس مورد نظرتان روی دکمه Load Image در کنار بخش Previewکلیک کنید در بخش Color Style رنگهای پیش فرض به شما پیشنهاد می شود اما اگر در فکر تولید رقص نوری با رنگهای دلخواه خود هستید می توانید در قسمت ms آنها را مشخص کنید در بخش Library نیز می توانید حالات مختلف یک رقص نور را تعیین نمایید در قسمت Advanced Settings نیز تنظیمات مربوط به رقص نور های مختلف را به صورت دستی می توان تغییر داد هنگامی که پارامترهای مورد نظر خود را تنظیم کردید در صورتی که مایل نباشید می توانید آن را به لیست رقص نورهای قبلی بیافزایید برای این کار روی دکمه Add Library کلیک کنید.

● طراحی آلبوم فیلم

برای طراحی این صفحه ۲ روش پیشنهاد می کنیم یکی پخش خودکار فیلم (به طوری که هر وقت وارد صفحه مخصوص فیلم می شوید برنامه خود به خود شروعبه پخش آن کند) و دیگری استفاده از دکمه های کنترل پخش فیلم می باشد برای این کار ابتدا صفحه جدیدی برای آلبوم فیلم ایجاد کنید در صفحهPage۱ دکمه ی مخصوص آلبوم فیلم را ایجاد کرده و تنظیمات مربوط به آن را تعیین کنید سپس در صفحه آلبوم فیلم برای زیبایی بیشتر یک Background قرار دهید بعد از آن به تعداد فیلم هایی که می خواهید در این برنامه از آنها استفاده کنید دکمه های مخصوص طراحی کنید حال برای هر یک از این دکمه ها صفحه جدیدی بسازید به طوری که هنگام اجرای برنامه با کلیک روی هر دکمه وارد صفحه مخصوص به آن شوید اکنون یکی از دو روش زیر را طی کنید:

۱) پخش خودکار فیلم:

به صفحه مربوط به اولین فیلم بروید سپس از منویObject در بخشCreate گزینهMCI Object را انتخاب کنید مشاهده می کنید که نشانگر ماوس به شکل علامت + تبدیل می شود به کمک ماوس می توانید اندازه محیطی که فیلم در آن پخش می شود را تعیین کنید برای این کار ماوس را روی صفحه بکشید سپس دوبار روی این محیط کلیک کنید تا پنجره MCI باز شود در بخش Media روی دکمه Load کلیک کنید سپس فیلم مورد نظر خود را در پنجره باز شده فراخوانی نمایید دقت کنید فقط فیلم هایی را می توانید فراخوانی کنید که نرم افزار Multimedia Builder توانایی شناسایی آنها را دارد برای اطلاع از نوع فرمت های قابل شناسایی قسمت File Of Type را مرور کنید بعد از فراخوانی فیلم دکمه OK را فشار دهید ممکن است تعجب کنید چون اتفاق خاصی که در صفحه قابل مشاهده باشد نیافتاده است اما اگر صفحه را تست کنید حتما نتیجه کار را مشاهده خواهید کرد بعد از این هرگاه هنگام اجرای برنامه وارد این صفحه می شوید فیلم انتخاب شده به صورت خودکار شروع به پخش می گردد دقت کنیدکه شما هیچ گونه کنترلی بر روی آن ندارید در ضمن برای این که بتوانید به صفحه آلبوم فیلم برگردید دکمه Back را در این صفحه ایجاد کنید.

www.hojjat۲۰۰۳.persianblog.com


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.