چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
کار برد تکنولوژی ارتباط از راه دور در سیستم مدیریت نوین
ارتباطات راه دور اکنون در برخی سیستمهای مدیریت نوین کشور از جمله آموزش راه دور در مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین درمان و شیوههای تشخیص بیماری از راه دور به کار گرفته شده است.
آموزش از راه دور در مقاطع مختلف تحصیلی به صورتهای زیر امکانپذیر است:
▪ کلاسهای مجازی: در کلاسهای مجازی یک مدرس و چندین فراگیر از نقاط دور و نزدیک در یک وقت معینی همدیگر را ملاقات میکنند. این کلاسها در سطح شبکههای LAN و WAN قابل برگزاری است وبطور کامل در بستر فناوری اطلاعات انجام میگیرد و فراگیران میتوانند مشکلات خود را مطرح کنند و همکلاسیها و مدرس در مورد آن مسائل همفکری و تبادل اطلاعات داشته باشند.
در این محیطها از سیستم مبتنی بر معماری Client/Server استفاده میشود. نشستهای اینترنتی و کنفرانسهای از راه دور نمونهای از این شکل آموزش باشد.
▪ آموزش گروهی: در آموزش گروهی بوسیله فناوری اطلاعات شخصی به عنوان مدرس و یا سرپرست در فرایند آموزش وجود ندارد و بابهره گیری از یک سرور چند منظوره و چند کاربر محیطی ایجاد میشود که کاربران متعددی (بیش از ۲ نفر) بتوانند متصل شوند. در این شکل از آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات عملگرهای اشتراکی و یا قابلیت اشتراک دادهها اهمیت پیدا میکند تا چندین کاربر بطور همزمان به یک سند دست پیدا کرد و با آن کار کنند. در حال حاضر در معماری شبکهها و سیستمهای عامل شبکهای این قابلیت به خوبی نمود پیدا کرده است. سیستم عامل برای هر کدام از کاربران یک نسخه از فایل موردنظر را در اختیار قرار میدهد و بدین صورت مشکل دسترسی به دادهها از طرف کاربران متعدد حل میشود.
مواد آموزشی نیز به تبع بکارگیری فناوری اطلاعات در امر آموزش تغییر شکل یافته و ویژگیهای جدیدی را به خود دیده است که ارتقای کیفیت آموزش چشم انداز تهیه آنهاست. این ویژگیها عبارتند از:
۱) چندرسانهای بودن
۲) قابلیت تعامل و محاورهای داشتن
۳) دسترسی آسان در هر مکان و هر زمان
۴) بهره مندی از توانمندیهای بین رشته ای
۵) مدولار بودن انعطاف در مقابل استفاده، اصلاح و ارائه
ویژگیهای مذکور با بوجود آمدن فرمتهایی مثل PDF برای انتقال فایلها، زبانهای نشانه گذاری فرامتنی مثل HTML، XML، XSL و پروتکلهای مطلوب باعث شده است تا:
- محتوای پویا و دینامیک به مواد آموزش داده شود تا کاربران به اقتضای نیاز خود از آن استفاده نمایند .
- مواد آموزشی در سیستم پایگاههای دادهای با کمی مدیریت به شکل دلخواه درآیند.
- با استفاده از رده بندی جهانی دادهها امکان برچسب زنی محلی فراهم شود تا کاربران با سرعت بیشتری به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
- اصول روابط بین انسان و کامپیوتر در طراحی سیستم در صورت بهینه انجام پذیرد.دربخش ارزیابی نیزسیستمهای آموزش به کمک کامپیوتر (CAIS) ازدو بخش عمده تشکیل شدهاند:
۱) سیستم مدیریت آزمون (TMS): به آموزشگر امکان میدهد تا بصورت تعاملی، توانایی ایجاد پرسشها و جمعآوری آنها در قالب یک آزمون، نمره گذاری و ارزیابیهای آماری و.... را دهد.
۲) سیستم انتقال آزمون (TDS) : به دانشجویان امکان میدهد که پرسشهای آزمون را از طریق شبکه اینترنت و صفحات وب پاسخ داده و به مرکزی که اسناد به آن دسترسی دارد ارسال نماید.
بدین ترتیب ارزیابی موثر و دقیق انجام میپذیرد تا با استفاده از نتایج آنها عملکردهای آتی اصلاح و بازسازی شود.
سیستمهای ویدئوکنفرانس امکان برگزاری جلسات گوناگون بدون حضور افراد در یک مکان را فراهم میسازند. بدین ترتیب بسیاری از مسائل از جمله هزینهها و مخاطرات سفرهای مختلف و نیز اتلاف وقت را از میان برداشته و امکان ارتباط سریع و به موقع افراد درداخل و یا خارج از کشور را فراهم میکند. همچنین استفاده از تکنولوژی ویدئوکنفرانس امکان حضور یک فرد در چندین محل (حتی چند کشور مختلف) را فراهم میآورد.
یک کنفرانس ویدئویی شامل برگزاری جلسات مجازی، انتقال فایلهای کامپیوتری، نمایش عکس، اسلاید، فیلم، Presentation و... است. از طرفی تمام اطلاعات فوق را میتوان به صورت رمز شده ارسال نمود تا از نفوذ مهاجمین در امان باشد. ایجاد امنیت جلسات از جمله مهمترین مسایل مربوط به این سیستم هاست.از دیگر کاربردهای تکنولوژی ارتباطات راه دور میتوان به درمان از راه دور(telemedicine)، بهبود مدیریت منابع، پیادهسازی مدیریت استراتژیک، افزایش رضایت همکاران و مشتریان، کاهش زمان از کار افتادگی افراد و ماشین آلات، گسترش برنامهها و اصلاح به موقع استراتژی و تصمیم گیری سریع در هنگام تغییرات آنی، برگزاری سمینارهای آموزشی و علمی، برقراری ارتباط میان موسسات حقوقی و قضایی و زندانها، ارتباط مقرهای نظامی و فرماندهی با یکدیگر و صدها کاربرد دیگر اشاره کرد.
کاربرد تله مدیسین و ارتباطات از راه دور در پزشکی حوادث غیر مترقبه به منظور ارائه مراقبتهای کلینیکی به افراد در دور دست میباشد.در صورتی که تله مدیسین میتواند اقدامات متناسب با سه مرحله اصلی پاسخ به حوادث را که شامل مرحله پیش از حادثه،مرحله بعد از حادثه ومرحله نوتوانی است را تقویت نماید.
اقدامات فوری در حوادث غیر مترقبه با استفاده از تکنولوژیهای ارتباط از راه دور و تکنولوژیهای اطلاعاتی میسر میباشد. هدف سیستمهای تله مدیسین فراهم آوردن سرویسهای مراقبت بهداشتی برای افرادی است که به دلیل شرایط جغرافیائی ومحیطی امکان دسترسی به آنان وجود ندارد.
تله مدیسین شامل تشخیص، معالجه، نظارت و آموزش بیماران است وموجب دسترسی آسان و مستقل از مکان، به مشاوره متخصصین پزشکی واطلاعات بیماران میگردد.کیفیت انتقال (مخابره) اطلاعات شامل ارتباطات سخت افزاری در خطوط تلفن استاندارد وخطوط دادههای تخصصی (جفتهای تکی/ دوتائی سیمهای فلزی،کابلهای هم محور،کابل فیبر نوری) و ارتباطات بیسیم با استفاده از پیوندهای مادون قرمز، رادیوئی، تلویزیونی، موجهای کوچک الکترو مغناطیسی و ماهوارهای است.
شرکت Cisco سیستم جدیدی را در این زمینه تولد کرده است و آنرا Telepresence (حضور از راه دور نام نهاده) که در زیر به معرفی اجمالی این سیستم اشاره شده است:
▪ Telepresenceحضور ازراه دور، غیر واقعی
موفقیت هر کنفرانس ویدئویی به کیفیت بالای تصویر و صدا و قابلیت به کارگیری آسان آن بستگی دارد خوشبختانه امروزه با تکیه بر پیشرفتهترین سیستمهای فشردهسازی اطلاعات، نیاز به شبکههای پیچیده با پهنای باند بالا وجود ندارد و این سیستمها قادر هستند حتی با پهنای باندی معادل ۶۴ کیلوبیت درثانیه یک ارتباط دو طرفه صوتی و تصویری کاملا قابل قبول را برقرار کنند.سیستم TelePresence از محصولات شرکت Cisco است که توانایی افزودن امکانات صوتی و تصویری، ارتباطات بیسیم و فناوری های نوین ارتباطی براساس شبکههای مبتنی بر IPبه سیستمهای مخابراتی سنتی را دارد، با استفاده از پروژکتورهای با قدرت تفکیک بالا(SHD) ، صفحه نمایشهای بسیار بزرگ و خط اینترنت بسیار پرسرعت قادر به ارسال و پخش تصاویر زنده است.هر یک از این سیستمها به سه صفحه نمایش ۶۵ اینچی مجهز شدهاند که به عنوان یک محیط کار مجازی محسوب میشوند و هر کدام از آنها میتوانند ۶ بخش مختلف از شبکه مخابراتی را به صورت مستقیم نمایش دهند. این صفحه نمایشها مهمترین بخش در عرضه خدمات صوتی و تصویری برای مشترکان تلفن همراه و سیستمهای مخابراتی محسوب میشوند.
اگرچه سیگنالهای telepresence از بستر اینترنت عبور میکندکاربران برای تماس با یکدیگر نیازی به رد وبدل نمودن آدرس IP خود ندارند بلکه از طریق شماره گیری با تلفن این ارتباط را برقرار مینمایند.
cisco telepresence متشکل از مجموعهای از ابزارهای متحد ویکپارچه است بنابراین برنامهریزی و شروع جلسات بسیار آسان میباشد و نیازی به کارکنان و مربیان و فهرست و کتاب ندارد و امتیازات چشمگیری در شماره گیری صوتی، اتصال جهانی و امکانات دارد.
نکته اساسی در این فناوری اتصال اینترنت با پهنای باند بسیار بالاست جائیکه سرعت مورد نظر این انستیتو برای رسیدن به این فناوری در حدود ۱ تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه است (چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ برابر سریعترین خط اتصال اینترنت خانگی در حال حاضر!) که در چنین سرعتی حجم اطلاعاتی معادل نمایش یک فیلم واقعی قابل عبور است و این نقطهای است که در آن Telepresence اتفاق میافتد.
تکنولوژی cisco auto collaborate اشتراک گذاری اطلاعات را به سادگی supports میکند این تکنولوژی خلاقانه اجازه میدهد همه افــراد بــطور آنی همدیگر را ببینند وموضوعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشته یا بــه سادگی روشن کردن یک وسیله مثل یک لپ تاب یا یک دوربین اسنادی با کیفیت تصویری بالا به اشتراک بگذارند سوئیچ مالتی پوینت cisco telepresence تا ۴۸ محل را با یــک تلفن به آسانی برنامهریزی و ارتباط را برقرار میکند.
Innovative cisco بخش صدا را مدیریت کرده و نرم افزار مدیریت cisco نرم افزارهای شرکتی را مثل microsoft&lotus به یکدیگر متصل مینماید برای اینکه اجازه دهد تا شما بتوانید از تقویم خود استفاده نمایید.این نرم افزار این اطلاعات را با تلفن ip (IP Phone) داخلی اتاقها توزیع مینماید. و گزارش اینکه بدانیم چه اتاقهایی از این نرم افزار استفاده مینمایند را نیز تهیه میکند.به طوری که شما میتوانید به سادگی یک دکمه را فشار داده وارتباط تلفنی را برقرار نمایید.
۱۰۰۰Cisco دارای مرکز تماس یکسان استcisco express یک مرکز تماس قدرتمند برای اینکه سازمانها بتوانند کارهای تخصصی خود را به صورت آنی سرویس دهی نمایند ایجاد میکند که شامل یک صفحه نمایش پلاسما با کیفیت ۶۵ اینچی (p۱۰۸۰ و p۷۲۰)، یک دوربین، کدکننده، میکروفون، بلندگو و یک سری لامپ است.
قابلیت ارتباط با cisco به شما کمک میکند با همکاران، مشتریان و شریکان از طریق نرم افزار(enterprise) و سرویس تامینکننده شبکه ip به آسانی متصل شوید.که این ارتباط همراه با امنیت و قابلیت اطمینان میباشد.برای پاسخگوئی بیشتر به هر گونه تغییرات در حیطه تجارت و دادوستد سازمان شما نیازدارد که خودش را به طور صریح با شرایط موجود سازگار نماید به همین علت cisco یک سری استانداردهای باز را طراحی نموده است.شرکت cisco از این استانداردها برای هماهنگسازی سیستمهای موجود جهت افزایش کارائی کنفرانسهای ویدئویی استفاده مینماید.
۱) تصاویر زنده وباکیفیت :
cisco telepresence استانداردهای باکیفیت p۱۰۸۰ و p۷۲۰ را پشتیبانی میکند که تصاویر با سایز واقعی را برای شرکت کنندگان راه دور روی صفحه نمایشهای پلاسما ۶۵ اینچی برای ارتبـاطات نـقطه به نقطه و چند نقطهای ایجادمی نماید.
۲) تقویت صدا: تاخیرزمانی اندک در حدود ms۱۰ و تقویت صدا بین سوئیچها از دیگر توانائیهای این سیستم است.
۳) به اشتراک گذاشتن اطلاعات.
۴) قابل ارائه بودن و سهولت نصب وکنترل.
سوئیچ چند نقطهای cisco telepresence به گونهای طراحی شده که گروههای کاری با هر سایزی را پشتیبانی میکند واین توانائی را دارد که بیش از ۴۸ ورودی تصویری را با بیش از ۹۶ شرکتکننده برای هر سوئیچ پشتیبانی نماید.
در طول مدت زمانی که یک جلسه فعال است مدیر آن میتواند افرادی را به جلسه از طریق واسطههای Web اضافه کرده وشرکت کنندگان نیز میتوانند به صورت خودکار به جلسه اضافه شوند.
این سیستم دارای تاخیرزمانی بسیار اندک وقابلیت سوئیچ سریع بین اتاقهای کنفرانس است. شرکتکنندگان صوتی (افرادی که بدون تصویر فقط از طریق صدا در جلسه شرکت مینمایند) میتوانند روی تلفن اتاق کنفرانس یا با استفاده از یک پل کنفرانسی صوتی به جلسه ملحق شوند.
این سیستم در ترکیب با یک سیستم ویدئوکنفرانس۳۵۱۵ MCU یک تعامل همه جانبه صوتی و تصویری مبتنی بر استاندارد H.۲۳۲ و SIP را ایجاد میکند.
قابلیت امنیتی این سیستم مانع از ملحق شدن کاربران ناشناس به کنفرانس میشود.
میزبان دارای قابلیت کنترل زمان شروع کنفرانس و تعیین اتاقهای شرکتکننده در کنفرانس است زمانی که یک شرکتکننده جدید به کنفرانس ملحق میشود به صورت تصویری به مدیر جلسه این مساله نشان داده میشود.
این سیستم به طوراتوماتیک شرکت کنندگان غیرفعال را از جلسه حذف کرده و به صورت محسوسی از پهنای باند ارتباطی اشغالی و ترافیک ایجادشده در شبکه میکاهد.
cisco telepresence ۱۰۰۰ یک سیستم تکپردهای است که برای جلسات کوچکتر یک به یک طراحی شده است.
cisco telepresence ۳۰۰۰ یک سیستم سه پردهای است و برای جلسات بزرگتر وبا تعدادشرکت کنندگان بیشتر هماهنگ است.
سوئیچ چند نقطهای cisco telepresence تا ۴۸ نقطه را در یک تماس واحد پشتیبانی مینماید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست