دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا

راهكاری جستجو در GOOGLE


راهكاری جستجو در GOOGLE

گوگل یكی از پرقدرترین و پر ترافیكترین موتورهای جستجو در وب است این موتور جست وجو , امكان دسترسی آسان به بیش از ۳ میلیارد صفحه وب را فراهم می كند و هر روز پذیرای میلیونها كاربر از سرتاسر دنیاست بدون شك استفاده بهینه از چنین موتور پر قدرتی , مستلزم اتخاذ روشهای صحیح و منطقی در امر جست و جو است

گوگل یكی از پرقدرترین و پر ترافیكترین موتورهای جستجو در وب است. این موتور جست وجو ، امكان دسترسی آسان به بیش از ۳ میلیارد صفحه وب را فراهم می كند و هر روز پذیرای میلیونها كاربر از سرتاسر دنیاست. بدون شك استفاده بهینه از چنین موتور پر قدرتی ، مستلزم اتخاذ روشهای صحیح و منطقی در امر جست و جو است.

▪ مفاهیم اولیه جست و جو در گوگل

برای ورود یك پرس و جو در موتور جست و جوی گوگل ، كافی است كلمه توصیفی در رابطه با موضوع جست و جو را تایپ كرده و كلید ENTER را فشار دهید تا لیستی از صفحات وب مرتبط با موضوع مورد نظرتان ارائه شود. از آنجائی كه گوگل در لیست مذكور ، صفحات وبی را كه شامل تمامی كلمات موجود در پرس و جوی مورد نظر است نمایش می دهد ، لذا برای بهبود یا محدود سازی دامنه جست و جو ، مجبور خواهیم بود كه كلمات بیشتری را به عبارت جستجو بیافزاییم. با این عمل ، پرس و جوی جدید زیر مجموعه ای از صفحات یافت شده برای پرس و جوی قبلی را باز می گرداند.

● انتخاب كلمات كلیدی

برای كسب بهترین نتایج در عملیات جست و جو ، استفاده بهینه از كلمات كلیدی حائز اهمیت است. در این رابطه نكات زیر را همیشه به خاطر بسپارید.

▪ در صورت امكان از اسامی خاص استفاده كنید. برای مثال اگر بدنبال اطلاعاتی در مورد پیكاسو نقاش معروف هستید ، به جای PAINTERS از كلمه PICASSO استفاده نمائید.

▪ از كلماتی كه احتمال ظاهر شدنشان در سایتی وجود دارد ، استفاده كنید. برای مثال ، كاربرد كلماتی مانند LUXURY HOTEL در عبارت جست وجو در مقایسه با عبارت

REALY NICE PLACES TP SPEND THE NIGHT IN HAWAII نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.

▪ تا جایی كه ممكن است از كلمات كلیدی دقیقتری استفاده كنید. برای مثال، پرس و جوی ANTIQUE LEAD SOLDIERS‌ نسبت به پرس و جوی OLD METAL TOYS نتایج بهتری را یه دنبال خواهد داشت.

● درج خودكارAND در پرس و جو

طبق پیش فرضها ، گوگل تنها صفحاتی را باز می گرداند كه شامل تمامی واژه های مورد جستجو است. در این صورت نیازی به افزودنAND میان واژه ها نیست. به خاطر داشته باشید كه ترتیب تایپ كردن واژه ها ، روی نتایج جستجو تاثیر خواهد گذاشت. برای محدود كردن هر چه بیشتر جستجو كافی است واژه های بیشتری را به پرس و جو اضافه كنید.

● حذف خودكار كلمات عمومی

گوگل كلمات و كاراكترهای عمومی نظیر WHERE , HOW و ارقام و حروف منفرد را نادیده میگیرد. زیر آنها عملیات جست و جو را بدون بهبود نتایج ، فقط كند می سازند. اگر گوگل یكی از این كلمات را حذف كند ، در صفحه نتایج و زیر كادر جست وجو با نمایش جزئیات ،‌این مساله را یادآوری خواهد كرد.

اگر یك كلمه عمومی در بدست آوردن نتایج دلخواه موثر باشد ، می توانید با گذاشته علامت + در مقابل كلمه مزبور آن را به پرس و جوی خود اضافه كنید (توجه داشته باشید كه باید قبل از علامت + یك فاصله خالی قرار دهید)

روش دیگر برای انجام این كار ، هدایت عبارت جستجو است كه مفهوم آن گذاشتن علائم كوتیشن در اطراف دو یا چند كلمه است. بدین ترتیب كلمات عمومی نیز در جست و جو شركت داده خواهند شد. مانند "TEHRAN" .

برای مثال جهت جستجوی "قسمت اول بازی جنگ ستارگان" یكی از عبارتهای زیر را وارد كنید.

▪ STAR WARS EPSIDE + I

▪ I" "STAR WARS EPSIDE

● استفاده از حروف بزرگ :

گوگل در جست و جوهای خود تفاوتی بین حروف بزرگ و كوچك قائل نمی شود. تمامی حروف پرس و جو صرف نظر از اینكه چگونه تایپ كرده اید ، با حروف كوچك در نظر گرفته می شوند.

برای مثال پرس و جوهای "Tehran" و "tehran" و "TEHRAN" همگی نتایج یكسانی را باز میگردانند.

● گونه های مختلف یك كلمه

برای ارائه دقیقترین نتایج ، گوگل از پرس و جوهای حاوی كاراكترهای عمومی WILD CARD‌ پشتیبانی نمی كند. به عبارت دیگر گوگل دقیقا كلماتی را كه در كادر جست وجو وارد كرده اید ‌مورد جست وجو قرار می دهد و بنابراین در جست و جوی كلمه "BOOK" یا "BOOK*" نتایجی مانند "BOOKS" و "BOOKSTORE" را بدنبال نخواهد داشت.

● جست و جو در گروهها

اگر دقیقا نمی دانید از كدام كلمات كلیدی در عبارت جستجو استفاده كنید ،‌ دایركتوری گوگل (DIRECTORY.GOOGLE.COM) مكان خوبی برای شروع كار جستجو است. برای مثال جستجوی كلمه SATRUN در گروه SCIENCE>ASTRONOMY از دایركتوری گوگل ،‌ منجر به نمایش صفحاتی درباره سیاره كیوان یا زحل خواهد شد. در حالی كه جستجوی همین كلمه در گروه خودرو صفحاتی درباره اتومبیل SATURN را به دنبال خواهد داشت. با جستجو داخل یك گروه دلخواه می توانید صفحات مرتبط با موضوع مورد نظر را محدودتر كنید.

● جستجوی پیشرفته در گوگل

می توانید با افزدون عملگرهایی كه عملكرد كلمات كلیدی را بهبود می بخشند و در مواردی روش جستجو را به طور كلی تغییر می دهند ، دقت جستجوهای خود را افزایش دهید.

گوگل در جست و جوی پیشرفته از عملگرهای متعددی پشتیبانی می كند. این عملگرها ، كلمات پرس و جویی هستند كه مفهوم خاصی برای گوگل دارند.

▪ عملگر +

در رابطه با این عملگر توضیحات كافی داده شد.

▪ عملگر ـ

گاهی اوقات كلمه ای كه به دنبال آن هستید ، بیش از یك معنا دارد. برای مثال كلمه BASS به معانی نوعی ماهی وهمچنین به معنای بم است كه می تواند هم به ماهیگیری و هم به موسیقی مربوط باشد. در چنین وضعیتی می توانید كلمه مورد نظر را به همراه علامت " - " در كنار آن ، به پرس و جوی خود اضافه كنید تا در هنگام جستجو نادیده گرفته شود.(افزودن فاصله خالی قبل از علمات تفریق الزامی است). برای مثال جهت یافتن صفحات وبی درباره bass كه شامل music نیست این پرس و جو را به شكل زیر تایپ می كنیم.

Bass-music

▪ عملگر " "

برای جستجوی یك عبارت ، كلمات آن را داخل علامت كوتیشن قرار دهید. در این صورت كلمات محصور بین علامت كوتیشن مانند "TEHRAN" در نتایج حاصل از جستجو ، دقیقا همانطور كه آنها را وارد كرده اید ، كنار هم ظاهر خواهند شد.

* جستجوی عبارتها با استفاده از این روش ، به ویژه برای جستجوی كلمات قصار ، ‌ضرب المثلها و اسامی منحصر بفرد مفید هستند.

▪ عملگر OR

گوگل از عملگر منطقی OR پشتیبانی می كند. برای بازیابی صفحاتی كه شامل كلمه A یا B ‌ هستند ، عملگر OR را (با حروف بزرگ) میان این كلمات تایپ كنید. (A OR B)

▪ عملگر محدود كننده حوزه مورد جستجو

اگر سایتی را كه می خواهید جستجو كنید می شناسید ، اما مطمئن نیستید كه اطلاعات مورد نظر در كدام نقطه از این سایت واقع شده اند ، می توانید از گوگل بخواهید تنها آن حوزه را جستجو كند. بدین منظور كلمه موردنظر را به همراه كلمه SITE و علامت سمی كولن و سپس نام حوزه ، وارد كنید.

برای مثال ، جهت یافتن اطلاعاتی در مورد شرایط ورود به دانشگاه استانفورد ، پرس و جوی خود را به شكل زیر وارد كنید.

WWW.STANFORD.EDU ADMISSION SITE :

● سایر ویژگیهای جستجوی پیشرفته :

می توانید در پنجره جستجو پیشرفته از گزینه های ذیل نیز برای اهداف معینی استفاده كنید.

▪ LANGUAGE : انتخاب زبان ارائه نتایج حاصل از جستجو

▪ DATE : تعیین محدوده زمانی برای نتایج حاصل از جستجو (۳ یا ۶ یا ۱۲ ماه گذشته)

▪ OCCURRENCES : انتخاب مكان جستجوی واژه های مورد نظر در صفحه وب (در عنوان ، آدرس یا هر نقطه ای از صفحه وب)

▪ DOMAINS : جستجوی یك وب سایت خاص یا حذف كامل یك سایت از عملیات جستجو

▪ SAFE SEARCH : صفحات SAFE SEARCH گوگل شامل نام سایتهائی است كه اطلاعات مورد جستجوی شما را در بردارند و اسامی آنها از لیست نتایج حذف شده است.

● مفهوم پیوندها در لیست نتایج :

در لیست نتایج حاصل از جستجو ، هر یك از پیوندها دارای معنا و كاربرد بخصوصی است كه در زیر به شرح آنها می پردازیم.

▪ A. ADVANCED SEARCH

شما را به صفحه ای پیوند می دهد كه می توانید در آن جستجوی خود را (در صورت لزوم) محدود كنید.

▪ B. PREFERCNES

شما را به صفحه ای پیوند می دهد كه در آن اولویتهای جستجو نظیر ، تعداد پیش فرض نتایج در هر صفحه ، زبان رابط كاربردی و اینكه نتایج حاصل از جستجو با استفاده از فیلتر SAFE SEARCH گوگل نمایش یابند یا خیر را تعیین می كند.

▪ C. LANGUAGE TOOLS

ابزارهایی برای تنظیم اولویت های زبان در صفحاتی كه باید جستجو شوند ، زبان رابط كاربردی و ترجمه نتایج حاصل ، در اختیار می گذارد.

▪ D. SEARCH TIPS

پیوند شما را با اطلاعاتی برقرار می كند كه شما را در جستجویی كارامدتر یاری خواهند كرد.

▪ E. SEARCH FIELDS

برای ورود یك پرس و جو داخل گوگل ، چند كلمه كلیدی توصیفی تایپ كنید. سپس كلید ENTER را فشار دهید. یا روی دكمه SEARCH كلیك كنید تا نتایح حاصل از جستجو در اختیارتان گذاشته شود.

▪ F. GOOGLE SEARCH BUTOON

برای ارائه یك پرس و جوی دیگر به گوگل ، روی این دكمه كلید كنید. به جای این كار می توانید كلید ENTER را نیز فشار دهید.

▪ G. TABS

می توانید با كلیك روی زبانه های ذیل ، هدف جستجوی خود را در گوگل مشخص كنید :

▪ WEB : جستجوی كامل وب

▪ IMAGE: یافتن تصاویر

▪ GROUPS : جستجوی اطلاعات در آرشیو گفتگوی USENET

▪ DIRECTORY : جستجوی اطلاعات در گروههای گوگل

▪ H. STATICS BAR

در این نوار ، اطلاعات آماری راجع به جستجوی شما ، شامل تعداد نتایج حاصل از جستجو و مدت زمان جستجوی اطلاعات نمایش داده می شود.

▪ I. CATEGORY

اگر واژه های مورد جستجو در دایركتوری گوگل نیز وجود داشته باشد ، با استفاده از این پیوندها می توانید به اطلاعات بیشتری در ارتباط با پرس و جوی خود دست یابید. روی این پیوندها كلیك كنید نا بتوانید پیوندهای دیگر را مرور نمائید.

▪ J. PAFGE TILE

اولین سطر نتیجه جستجو ، متعلق به نام صفحه وب یافت شده است. گاهی اوقات به جای این عنوان یك URL نمایش داده می شود. بدین معنا كه این صفحه عنوان ندارد یا اینكه گوگل محتوای كامل آن را صفحه را شاخص گذاری نكرده است. توجه داشته باشید كه این صفحه نسبت به صفحات دیگر ، با پرس وجوی شما تطبیق بیشتری دارد.

▪ K. TEXT BELOW THE TILE

متن زیر عنوان ، گلچینی از نتایج حاصل از جستجوی پرس و جوی شماست. با كمك این متن می توانید واژه های مورد جستجوی خود را قبل از كلیك كردن نتیجه ، در مفاد صفحه وب یافت شده ببینید.

▪ L. DESCRIPTION

اگر پرس و جوی شما در دایركتوری گوگل موجود باشد ، در این خط شرحی راجع به آن داده میشود.

▪ M. CATEGORY

اگر سایت یافت شده برای پرس و جوی شما در دایركتوری گوگل وجود دارد ، نام گروه مربوطه در زیر شرح آن نمایش داده می شود.

▪ N. URL OF RESULT

آدرس صفحه وب یافت شده را مشخص می كند.

▪ O. SIZE

این عدد حجم بخش متنی صفحه وب یافت شده را مشخص میكند. برای سایتهایی كه در گوگل شاخص گذاری نشده اند ، این مقدار حذف می شود.

▪ P. CACHED

با كلیك روی این پیوند می توانید محتویات صفحه وب مورد نظر را از زمانی كه توسط گوگل شاخص گذاری شده ، مشاهده كنید. اگر بنا به دلایلی پیوند سایت ، شما را به صفحه مربوطه متصل نكرد ، می توانید نسخه درون CACHE آن را بازیابی كرده و به اطلاعاتی كه نیاز دارید ، دسترسی یابید.

▪ Q. SIMILAR PAGES

وقتی روی این پیوند كلیك می كنید ، گوگل به طور خودكار عملیات جستجو برای یافتن صفحات مرتبط با نتیجه مورد نظر را انجام دهد.

▪ R. INTENDEND RESULT

اگر گوگل نتایج متعددی را در یك سایت خاص بیابد. ابتدا مناسبترین نتیجه و در زیر آن نتایج به دست آمده از همان سایت را نمایش می دهد.

▪ S. MORE RESULTS

اگر بیش از دو نتیجه از یك سایت حاصل شود ،‌ با كلیك روی پیوند

MORE RESULTS FROM…... می توان به بقیه نتایج دسترسی یافت.