یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

برنامه بازاریابی برای آرایشگاههای زنانه


برنامه بازاریابی برای آرایشگاههای زنانه

در تحقیقی که در یکی از سایتهای ایرانی بنام www.ibazaryabi.com در مورد اینکه چرا کسب و کارهای ایرانی با کاهش فروش مواجهند ؟ مشخص شد که مهمترین دلیل آن عدم برنامه مناسب بازاریابی است.

در تحقیقی که در یکی از سایتهای ایرانی بنام.www.ibazaryabi.com در مورد اینکه چرا کسب و کارهای ایرانی با کاهش فروش مواجهند ؟ مشخص شد که مهمترین دلیل آن عدم برنامه مناسب بازاریابی است. حال در این شرایط آرایشگاههای زنانه برای کسب سهم بیشتر از مشتریان باید دارای برنامه بازاریابی باشند. صرف تعیین تعداد مشخص مشتری در روز که چنانچه مراجعه کنند شرایط کسب و کار در آنروز خوب بوده و چنانچه اینگونه نباشد شرایط کسب و کار آنها در آنروز کساد بوده است . مرسوم است که آرایشگاههای زنانه در بدو تاسیس و حتی در ادامه رو به پخش تراکت که یکی از ضعیفترین ابزار تبلیغاتی می باشد می آورند . بهترین تبلیغ برای آرایشگاههای زنانه ، بازاریابی ویروسی و تبلیغ دهان به دهان است . ضمن اینکه نباید از ایجاد صفحه ای راجع به کسب و کار آرایشگری خود در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و.. نیز غافل شد .به هر حال با داشتن برنامه بازاریابی شما قادر خواهید بود کارایی شیوه های تبلیغات خود را اندازه‌گیری کرده و آنها را اصلاح کرده و از صرف هزینه های هنگفت تبلیغاتی در راههایی که کارایی ندارند جلوگیری کنید . نداشتن برنامه بازاریابی باعث می شود که شرایط ،آرایشگاههای زنانه شما را هدایت کرده و ندانید در کجای مسیر قرار دارید . حرکت کردن طبق برنامه بازاریابی باعث می شود آرایشگاههای زنانه شما هدفمند شده و درصورت حرکت طبق برنامه بازاریابی از یک آرایشگاه زنانه به آرایشگاههای زنجیره ای تبدیل شوید . .مانند آرایشگاههای بین المللی جف ریسی آمریکا

مراحل فرآیند برنامه ریزی آرایشگاه زنانه:

۱- بیانیه ماموریت : بیانیه ای معنادار از هدف و جهت کسب و کار است .

بیانیه ماموریت یک آرایشگاه زنانه : خدمت ورفع نیاز آرایشگاهی تمام بانوان محله مثلا پونک می باشد .

۲- تعیین اهداف

که شامل اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت می باشد .اهداف کوتاه مدت کمتر از یکسال می باشد مثلا هدف رسیدن به ۱۰ میلیون تومان درآمد در سه ماهه اول سال ،رسیدن به ۲۵ میلیون تومان درآمد در سه ماهه دوم

اهداف بلند مدت بیشتر از یکسال و تا پنج سال می باشد .

۳-تحلیل نقاط ضعف ،قوت

دانستن نقاط ضعف و قوت آرایشگاه زنانه که برآمده از عوامل داخلی است خیلی در موقعیت یابی جایگاهی که در آن هستیم و تهیه برنامه بازاریابی با توجه به آن موقعیت بما کمک می کند .

نوشتن نقاط ضعف : برای مثال اندازه کوچک آرایشگاه و تعداد صندلی کم آرایشگری ، اجاره ای بودن مغازه

نوشتن نقاط قوت: برای مثال مشتریان بالا ،اندازه بزرگ آرایشگاه ،آرایشگران دارای مهارت بالا، داشتن لوازم و تجهیزات کامل مانند سرشورهای مختلف و میز اپیلاسیون و...

۴- تحلیل فرصت ،تهدید

فرصت و تهدید که برآمده از عوامل محیطی است ،در شناخت موقعیت و جایگاه آرایشگاه زنانه مان به ما کمک می کند .

فرصت : برای مثال نبودن هیچ آرایشگاه زنانه دیگر در محل ، وجود پارک فراوان ،موقعیت عالی آرایشگاه

تهدید : وجود چندین آرایشگاه زنانه در محل ،امکان احداث آرایشگاه زنانه جدید در محل

۵- تعیین استراتژی با توجه به مورد ۳و۴

حال با توجه به نقاط ضعف و قوت و تهدید و فرصت بهترین استراتژی برای آرایشگاه زنانه تهیه می کنیم که می تواند شامل استراتژی پیشرو ،استراتژی تدافعی یعنی حفظ موقعیت فعلی و حفظ مشتریان فعلی و استراتژی تمایز (با ارایه خدمت منحصر بفرد خود را از رقیبانمان متمایز می کنیم )، استراتژی تنوع خدمات (خدمات خود را متنوع می کنیم) و................ باشد .

۶- تعیین بودجه بازاریابی

با توجه به استراتژی بازاریابی تعیین شده ، بودجه بازاریابی را برای آن تعیین می کنیم که این بودجه می تواند تا ۲ درصد درآمد فروش باشد .که البته برای آرایشگاه زنانه که در ابتدای کسب و کار خود هستند و نیاز به جذب مشتریان دارند این رقم تا ۱۰ درصد می تواند باشد .

۷-اجرای برنامه بازاریابی و نظارت برآن

حال نوبت به اجرای برنامه بازاریابی و نظارت برانجام آن و گرفتن بازخور و اصلاح آن می باشد .مثلا در حین اجرای برنامه بازاریابی ، تعطیلی آرایشگاه زنانه رقیبمان که در اینصورت استراتژی ما از استراتژی تدافعی به استراتژی تهاجمی تبدیل می شود .

خدایار عبداللهی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد تهران مرکز