یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

آغاز فصلی جدید برای حمل و نقل دریایی


آغاز فصلی جدید برای حمل و نقل دریایی

سال جدید را می توان سرآغاز تحولات مهمی برای حمل و نقل دریایی در کشور دانست تحولاتی که می تواند در صورت تداوم و البته نگرش صحیح شرکت ها و همچنین ایجاد ذهنیت مثبت برای مشتری ها بخشی از مهمترین مشکلات شرکت های کشتیرانی در داخل ایران را حل و به تبع آن مشکلات جانبی دیگری را نیز از پیش پای آنها بردارد

سال جدید را می توان سرآغاز تحولات مهمی برای حمل و نقل دریایی در کشور دانست تحولاتی که می تواند در صورت تداوم و البته نگرش صحیح شرکت ها و همچنین ایجاد ذهنیت مثبت برای مشتری ها بخشی از مهمترین مشکلات شرکت های کشتیرانی در داخل ایران را حل و به تبع آن مشکلات جانبی دیگری را نیز از پیش پای آنها بردارد.

ثبت شدن حکشتی به عنوان علامت و نماد انحصاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر روی تابلوی فرعی بورس در ۱۸ اردیبهشت نقطه شروع تحولات بعدی برای شرکت های کشتیرانی است این در حالی است که اعلام عرضه سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرانی در اواخر اردیبهشت ماه گام اساسی و بعدی ورود سهام این شرکت و مجوز مبادله سهام شرکت فوق از این روز در تالار بورس به شمار می‌رود.

اما آنچه برای شرکت های تازه وارد به بورس ارزش دارد، شناخت بازار جدید و شرایطی است که از این پس باید با آن روبرو شوند. اگرچه در یک نگاه بازار سرمایه و بازار سهام ایران در وضعیت فعلی بازاری تقریباً نامطمئن برای شرکت ها محسوب می شود و بسیاری از آنها از ریزش ارزش سهام خود در بازار نگران هستند اما مزیت های آن برای شرکت‌هایی مانند کشتیرانی‌ها که در فعالیت های مالی خود شفاف عمل کرده ، کاملا در یک بازار رقابتی فعال هستند و با شرایط بازارهای بین المللی و استانداردهای جهانی خود را تطبیق داده اند؛ می تواند به یک فرصت استثنایی برای حل مشکلات آنها تبدیل شود. اما چگونه؟

یکی از مشکلاتی که شرکت های کشتیرانی از آن به شدت گلایه مند هستند بحث مشکلات مالی و عدم علاقمندی موسسات مالی و پولی کشور به پرداخت وام به این شرکت ها برای خرید کشتی و توسعه ناوگان است؛ ناوگان و کشتی به مثابه خون و مایه حیات یک شرکت کشتیرانی به شمار می‌رود، بنابراین هر مشکلی که در این زمینه ظهور کند این شرکت ها را به چالش می کشاند، از همین رو برای کشتیرانی ها منابع مالی برای خرید کشتی به شدت اهمیت دارد.

عدم توان بانک های داخلی برای تامین مبالغ مورد نیاز کشتیرانی ها به منظور خرید کشتی و از سوی دیگر ضعف بانک های ایرانی در شناخت ثروتی به نام دریا موجب شده که کشتیرانی های ایرانی به سوی منابع و بانک های خارجی روی آورند که هم دریافت وام از آنها سهل تر است و هم بهره های کمی به آنها پرداخت می کنند.

یکی از مهمترین مزیت ها برای شرکت هایی که وارد بورس می شوند دقیقا به همین مشکل شرکت های کشتیرانی باز می گردد؛ بگونه ای که در صورت استفاده با برنامه و صحیح از چنین مزیتی، دیگر نه نیازی به منابع بانکی داخلی است و نه دیگر منابع بانکی خارجی برای شرکت های کشتیرانی از جذابیت برخوردار خواهند بود.

کشتیرانی ها می توانند از بازار سرمایه براحتی و در سریعترین زمان ممکن، بدون نیاز به وثیقه و یا هر شرط و شروطی که هم اکنون بانک های خارجی از آنها اخذ می کنند و بدون پرداخت هزینه و بهره حتی با نرخ های بین المللی سرمایه مورد نیاز خود را تامین کرده و در بازار رقابتی امروز جهان دارای شرایط رقابت پذیری بیشتری شوند.

در بورس تنها کافیست سهامداران در یک مجمع به صورت عمومی و یا حتی فوق العاده نسبت به تامین منابع مالی خود از طریق افزایش سرمایه به توافق رسیده و بعد از کسب مجوز لازم از بورس نسبت به فروش حق تقدم سهام در بازار اقدام کنند و پس از صرف زمانی اندک موفق به تامین نیازهای خود با بهره صفر درصد شوند.

حتی این قابلیت که شرکت ها بتوانند اقدام به فروش اوراق مشارکت شرکتی در بورس کرده و یا از فروش اوراق قرضه نیز بهره‌مند شوند در بازار سرمایه ایران مهیا است. ورود ابزارهای جدید تامین مالی در این بازار که اخیرا شرایط آن فرآهم شده همانند صکوک اجاره از دیگر مزیت هایی است که شرکت های کشتیرانی می توانند از آنها بهره مند شوند.

با ورود سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بورس به عنوان اولین شرکت کشتیرانی و قرار گرفتن در بخش حمل ونقل آبی و گروه حمل و نقل در آبهای ساحلی و با مشخص شدن مزیت های بیشمار این اقدام می توان در آینده نه چندان دور شاهد عرضه سهام شرکت ملی نفتکش ایران که هم اکنون به صورت مشروط در بورس پذیرفته شده است و از سوی دیگر ورود سهام کشتیرانی بنیاد که به گفته مدیرعامل آن از ورود به بورس استقبال می کند، بود.