جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

از کیفیت بکاه و بر تولید بیفزا


از کیفیت بکاه و بر تولید بیفزا

کیفیت خودروهای داخلی چگونه است

تولید انواع خودرو در شرکت های ایران خودرو و سایپا با رشد ۹ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۷ به یک میلیون و ۳۵۴ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۳۸۸ رسید.

با تأملی بر آمار فوق، اولین سؤالی که ذهن مخاطب را به خود مشغول می کند این است که آیا به راستی خودروسازان داخلی به همان میزانی که به فکر بالا بردن آمار تولید بوده، به همان اندازه هم به دنبال افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود هستند؟

امروز با این واقعیت غیرقابل انکار روبرو هستیم که بسیاری از خریداران خودروهای داخلی اغلب از کیفیت پایین خودروها و بی سر و سامانی در خدمات پس از فروش گلایه مندند، و از همه مهمتر نمی دانند شکایت خود را در کدام مرجع قانونی بازگو کنند.

موضوع بی کیفیت بودن تولیدات خودرو محصول داخل یکی از مباحثی است که سال های سال است مردم با آن دست به گریبانند اما گویا عزم و اراده ای راسخ برای بالا بردن این تولیدات در خودروسازان دیده نمی شود و هر روز بدتر از دیروز کیفیت ها پایین و البته سطح تولید بالا می رود. از طرفی هم مسئولان مربوطه هر روز با آب و تاب از تولید خودرو جدیدی سخن به میان می آورند و از رشد تولیدات سخن می گویند، این در حالی است که دغدغه امروز مردم تولید خودروی جدید یا بالا رفتن آمار تولیدات نیست، بلکه آنچه که برای مشتریان خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است سطح کیفیت خودروهای تولید داخل و مرغوبیت قطعات آن است. بر همین اساس گزارش امروز و فردای کیهان را به موضوع کیفیت خودروهای داخلی، خدمات پس از فروش و مشکلاتی که مردم در این باره با آن مواجه هستند اختصاص داده ایم.

● گلایه های مردم از خودروسازان

اگر گذرتان به یکی از مکان های خدمات پس از فروش خودرو بیفتد خواهید دید که افراد فراوانی با شکوه و گلایه از عیب و ایراد خودروی خریداری شده خود حکایت های شنیدنی را تعریف می کنند. «محمد خسروی» راننده تاکسی است و اخیراً ماشین پیکان خود را تحویل داده و خودرو سمند صفر کیلومتری را تحویل گرفته است.

او به خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: «باتوجه به اینکه این ماشین فقط هفت هزار کیلومتر کار کرده اما تا حالا دو بار دیسک و صفحه کلاج آن را عوض کرده ام ولی هنوز مشکلش حل نشده است.»

وی می گوید: «اولین دیسک و صفحه که خریدم به دلیل اینکه نوع کالا تقلبی بود متاسفانه همان روز اول خراب شد، سؤال من این است چرا خودروسازان از قطعات معیوب و غیراستاندارد استفاده می کنند و چرا نظارتی بر کارشان اعمال نمی شود؟»

اشکان رضایی که خود را کارمند معرفی می کند به یکی از دفاتر خدمات پس از فروش در پل یادگار امام مراجعه کرده، مخاطب سؤالم قرار می گیرد و می گوید: «تا زمانی که کارت طلایی اعتبار داشت ماشینم مشکلی نداشت اما به محض اینکه مدت اعتبار آن تمام شد تازه ایرادات ماشین مشخص شد.»

فرد دیگری هم که ناظر بر گفته های ماست می گوید: «متاسفانه خودروسازان داخلی کار را خوب تحویل مردم نمی دهند و حالت بساز و بنداز است، از طرفی هم خدمات پس از فروش هم بسیار نامناسب صورت می گیرد و به خوبی ماشین را رفع اشکال نمی کنند.»

«صادق رستمی فرد» که کارمند آموزش و پرورش است درباره خدمات پس از فروش ماشینش حکایت جالبی را عنوان می کند و می گوید: «تاکنون دو دستگاه پراید خریداری کردم ، اولی را چون تجربه نداشتم مرتب به گارانتی می بردم به این خیال که ماشین را رفع اشکال می کنند اما متاسفانه هیچگاه مشکل آن ماشین از نظر گیربکس حل نشد و همیشه دنده هایش به سختی جا می رفت و خود شرکت سایپا هم زیر بار این قضیه نمی رفت، پس از آنکه آن پراید را فروختم مجددا پراید اقساطی دیگری خریدم، اما الان با هر نوع عیب و ایرادی که داشته باشد می سازم ولی حاضر نیستم آن را به گارانتی ببرم.» وی معتقد است که خودروسازان داخلی گویا شعار از کیفیت بکاه و بر تولید بیفزا را سرلوحه خود قرار داده اند!

● خودروهای صادراتی بی عیب و نقص هستند

یکی از شهروندان تهرانی به سالم بودن خودروهای صادراتی ایرانی اشاره می کند و به خبرنگار سرویس گزارش روز کیهان می گوید: «خودروهای صادراتی ایران خودرو و سایپا از کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با آنچه که به مردم خودمان می فروشند برخوردارند، حال علت چنین تفاوتی چیست و چرا نباید خودروسازان از قطعات مرغوب برای تولیدات داخلی استفاده کنند؟»

مرتضوی که شغل آزاد دارد می گوید: «امروز اغلب خریداران خودروهای داخلی از کیفیت قطعات به کار رفته در این خودروها به شدت گلایه مندند، اما می بینیم که مسئولان خودروساز بیشترین دغدغه خود را صرف بالا بردن آمار تولید می کنند.»

وی معتقد است که «خودروسازان کشورمان باید تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار نوروزیشان از نمایشگاه توانمندی های صنعت خودروسازی را آویزه گوش خود کنند و سیاست ها و ضوابطی را اعمال کنند تا کیفیت قطعات خودروها بالا رود.»

با این حال گلایه ها و شکایات از نحوه خدمات پس از فروش و کیفیت خودروهای داخلی فراوان است، یکی از وجود ایرادات فراوان خودروهای صفرکیلومتر سخن می گوید و دیگری از مرغوب نبودن برخی قطعات گلایه دارد و خلاصه دغدغه مهم خریداران خودروهای داخلی این روزها بر عدم کیفیت متمرکز است، اما آیا مسئولان خودروساز هم همین دغدغه را دارند و به دنبال رفع نواقص تولیدات خود هستند؟

● تاکید بر بالا بردن کیفیت محصولات داخلی

مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار نوروزی خود از نمایشگاه توانمندی های صنعت خودروسازی تاکید کردند: «عموما فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات مطرح می شود بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است، اما برای این هدف گزینه های بهتری هم وجود دارد که یکی از آنها اعمال سیاست ها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است.»

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر وجود سیاست ها و ضوابطی مبنی بر بالا رفتن کیفیت خودروهای داخلی، لازم و ضروری به نظر می رسد تا خودروسازان به این مهم اهتمام کنند و رضایت مشتری را جلب نمایند.

«علیرضا میراحمدی» استاد دانشگاه و کارشناس علوم اجتماعی به گزارشگر کیهان می گوید: «زمانی می توان مطمئن شد که محصولات خودرو داخلی از کیفیت خوبی برخوردار است که مسئولان مربوطه تولید خودروی مرغوب و بی عیب و نقص را به دغدغه اصلی خود مبدل کنند اما متاسفانه می بینیم خودروسازان ما بیشتر به رقابت در تعداد تولیدات توجه دارند و می خواهند به نوعی بر آمارهای تولید خود بیفزایند و اساسا تنها موضوعی که در حاشیه قرار دارد کیفیت و مرغوبیت تمامی قطعات خودروهاست.»

وی می گوید: «زمانی می توان امیدوار بود که هم خودروها سالم هستند و هم خدمات پس از فروش به معنای واقعی در خدمت مشتری قرار گرفته که این مسایل به دغدغه اول خودروسازان مبدل شود، و این امر هم زمانی می تواند به طور کامل محقق شود که نظارتی دقیق و همه جانبه ای از سوی دستگاه های ذیربط مثل سازمان استاندارد، بر کیفیت محصولات خودروی داخلی اعمال شود.»

● گارانتی ها۲ ساله شد

در راستای جلب رضایت مشتری وزارت صنایع با ابلاغ دستورالعملی جدید خدمات پس از فروش خودروهای داخلی را ۲سال و براساس حرکت خودرو نیز حداقل ۴۰هزار کیلومتر اعلام کرده است.

افشین روغنی، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن در این باره می گوید: «خودروسازان کشور باید به ازای هر ۴هزار خودرویی که از ابتدای تاسیس تاکنون تولید کرده اند یک نمایندگی خدمات پس از فروش مجاز داشته باشند که این به آن معناست که تعداد نمایندگی های موجود یک و نیم برابر افزایش می یابد و امسال باید ۵۰درصد از این هدف محقق شود.»

طبق گفته این مقام مسئول باید تعداد نمایندگی های مجاز ایران خودرو از ۷۴۰ نمایندگی کنونی تا سال ۱۳۹۰ به یکهزار و یکصد نمایندگی برسد که ۵۰درصد از این افزایش باید امسال محقق شود.

اما به گفته علی ملک مدیرعامل سایپا دیزل، گارانتی خودروهای تولیدی سایپا دیزل هم در سال جاری تا سقف سه سال افزایش می یابد.

● جای استاندارد کجاست؟

بدون شک رعایت رهنمودهای مقام معظم رهبری و توصیه های ایشان به خودروسازان در برنامه های آتی صنعت خودروی داخلی چشم انداز روشنی را پیش روی این صنعت در ایران قرار خواهد داد.

یکی از مباحث مطرح در امر خودروسازی داخلی نامناسب بودن نوع خدمات دهی پس از فروش به مشتریان در شرکت های خودروساز است.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع در این باره می گوید: «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران موظف شده از امسال صددرصد مراجعه کنندگان به نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروسازان نظرخواهی کند که این کار با هزینه شرکت های خودروساز انجام می شود.» اما معاون نظارت بر اجرای استاندارد هم از استقرار نمایندگان این سازمان در مراکز خدمات پس از فروش خودرو خبر می دهد.

حمیدرضا علیان زادگان در این باره می گوید: «در راستای وظایف قانونی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و به منظور تقویت نظارت بر اجرای استانداردهای ۵۵ گانه خودرو و قطعات، نمایندگان سازمان استاندارد در خودروسازی ها مستقر خواهند شد تا علاوه بر کنترل کیفی تولیدات در شرکت های مزبور بر عملکرد شرکت های بازرسی نیز نظارت دقیق تری داشته باشند.»

با این حال سؤالی که مطرح است این است که چگونه تاکنون نمایندگان سازمان استاندارد در خودروسازی ها مستقر نشده اند و به راستی چه نوع نظارتی از سوی سازمان استاندارد بر قطعات خودروها اعمال شده است؟

ادامه سخنان علیان زادگان را بخوانید: «استقرار نمایندگان سازمان استاندارد به زودی به مرحله اجرا گذاشته می شود، رعایت استانداردها برای تولیدات طبق قوانین و مقررات یک الزام است که ما در راستای وظایف خود بر اجرای این مهم نظارت خواهیم داشت.»

به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد، در صورت بروز هرگونه تخلف در اجرای استانداردهای کیفی بدون هیچ گونه اغماضی بر ابزار قانونی که در اختیار داریم با متخلفین برخورد و از طریق جراید اطلاع رسانی خواهد شد. وی می گوید: «در ارزیابی های کیفی خدمات پس از فروش برخی اعتراضات مربوط به عدم کیفیت لازم در قطعات گارانتی است که با مشاهده این گونه تخلفات سازمان استاندارد به شدت برخورد خواهد کرد.»

علیان زادگان ابراز امیدواری می کند که در گام های بعدی تقویت نظارت بر عملکرد شرکت های بازرسی قطعات خودرو و همچنین تولیدکنندگان قطعات خودرو هرچه سریعتر عملیاتی شود.

در افق ۱۴۰۴ تولید و مبادله هر نوع کالا و خدمات باید منطبق با استاندارد باشد، که در این باره همت و تلاش مضاعفی را از سوی دست اندرکاران می طلبد تا بتوان به تحقق چشم انداز دست پیدا کرد.

امروز یکی از دغدغه های مهم مشتریان خودروهای ایرانی کیفیت قطعات و بدنه آنهاست. از همین رو باید اذعان داشت یکی از مشکلات پردردسر مردم در این باره به استفاده خودروسازان از برخی قطعات غیراستاندارد و تقلبی برمی گردد و همین مسئله اعتراض و گلایه بسیاری از مردم را به دنبال داشته است.

این در حالی است که موضوع بالا بردن کیفیت خودروهای تولید داخل در اولویت کاری خودروسازان داخلی نبوده، بلکه آنچه که برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است بالا رفتن آمار تولید و تعدد نوع خودروهاست.

بر همین اساس باید گفت که رقابت خودروسازان داخلی در تولید بیشتر محصولات و ایجاد تنوع در مهندسی شکل و شمایل ظاهری آنها خلاصه شده و آنچه که در این میان مورد غفلت واقع شده کیفیت و مرغوبیت محصول تولیدی است.

تولید خودروهای صفرکیلومتری که صاحبان خود را با هزار و یک مشکل پیچیده و لاینحل روبرو کرده و هر روز در تعمیرگاه های خدمات پس از فروش حاضر می شوند و بعضا با جواب های سربالا و توجیهات غیرقابل قبول نمایندگی های فروش روبرو می شوند گواهی است بر این مدعا.

با این حال خودروسازان داخلی اگر توصیه های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی را مدنظر قرار دهند قطعا می توان آینده روشنی را برای صنعت خودروسازی کشورمان ترسیم کرد.

● تولید بیشتر، کیفیت بهتر

در صنعت خودروسازی زمانی می توان به فکر تولید بیشتر و تنوع در مدل ها و طرح ها بود که سطح کیفیت هر روز بهتر از قبل و کاملا ملموس باشد. توصیه مقام معظم رهبری در بازدید نوروزیشان از نمایشگاه توانمندی های صنعت خودروسازی را بخوانید: «با وجود پیشرفت های ارزشمند در صنعت کشور اما باید با کار، تلاش و پیگیری دوچندان و خستگی ناپذیر و تکیه بر دانش و علم و ارتقای کیفیت محصولات داخلی یک حرکت جهشی در بخش صنعت انجام شود.»

در میان خودروهای تولید داخل گفته می شود که پراید از شرکت سایپا و روآ محصول ایران خودرو از درجه کیفی بسیار پایینی در مقایسه با سایر محصولات داخلی برخوردارند، این در حالی است که طی یک آمار غیررسمی حدود هفتاد درصد خودروهای سواری در ایران از آن پراید است.

با این حال سؤالی که مطرح می شود این است که خودروسازان داخلی چه زمانی به فکر ارتقاء سطح کیفی محصولات خود خواهند بود و کدام دستگاه قانونی باید پیگیر این موضوع باشد؟

علی خاکساری، کارشناس سیستم حمل و نقل خودرو در این باره می گوید: «با مدیریت کنونی صنعت خودروسازی در ایران، این صنعت هیچگاه قادر به افزایش کیفیت محصولات خود نیست.»

وی با اشاره به لزوم ایجاد تغییرات اساسی و بنیادین در بدنه دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در ایران می گوید: «به دلیل تشکیل ساختار انحصاری در صنعت خودروسازی کشور طی ۱۵سال گذشته به هیچ وجه دو غول بزرگ تولید خودرو در ایران امکان حرکت به سمت افزایش کیفیت و رقابت سالم را ندارند.»

خاکساری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع خودروسازان ایران اظهار می دارد: «صحبت های رهبر معظم انقلاب درخصوص افزایش کیفیت خودروسازی و عملکرد بهینه خودروسازان سند و حجت است، چون تقریباً هیچ یک از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشورمان از لحاظ فنی سلامت کامل ندارند.»

● قطعات بی کیفیت چینی

ارتباط نادرست و تأمل برانگیزی که بین خودروسازان ایران و برخی قطعه سازان داخلی که به اسم قطعه ساز، قطعات بسیار بی کیفیت می سازند یا قطعات چینی نامرغوب را به اسم قطعات داخلی عرضه می کنند موجب شده خودروسازی کشور در مسیر غلط به راه خود ادامه دهد.

یک کارشناس حمل ونقل درا ین باره می گوید: «طبق پیش بینی های کارشناسان و باتوجه به وضعیت موجود تا سال ۲۰۲۰ حدود۹۰درصد خودروهای دنیا در کشور چین با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب تولید خواهد شد، حال اگر طی ۲۰سال گذشته کشورمان نتوانسته صنعت خودروسازی را گسترش و توسعه دهد قطعاً طی ۱۰سال آینده نیز با مدیریت کنونی به جایگاه مطلوبی دست نخواهد یافت و قادر به رقابت با خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت چینی نخواهد بود، چون بی کیفیت ترین خودروهای چینی نسبت به بهترین خودروهای تولید داخلی دارای ارجحیت هستند.»

وی با اشاره به اینکه قطعاً رهنمودهای رهبری در افزایش کیفیت تولید خودرو و تغییر سیاست های کنونی خودروسازان داخلی مؤثر خواهد بود، می گوید: «بدون شک صنعت خودروسازی کشور با این گونه هدایت ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری از مسیر انحرافی خود بازگشته و به مسیر اصلی خود و بهره مطلوب دست خواهد یافت، باید در این راستا صنعت خودرو با مدیریت صحیح، اصولی و فنی طبق اهداف منطقی اقتصادی هدایت شود.»

● استانداردهای جهانی رعایت نمی شود

یکی از انتقادهای مطرحی که به خودروهای داخلی وارد است رعایت نکردن استانداردهای جهانی در تولید این محصولات است.

سرهنگ سیدهادی هاشمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می گوید: «سه میلیون و هشتصدهزار دستگاه خودرو در پایتخت تردد می کنند که این تعداد خودرو به اندازه ۴۸میلیون دستگاه خودروی استاندارد آلودگی تولید می کنند و این موضوع نشان می دهد که خودروسازان داخلی نسبت به قوانین و استانداردهای زیست محیطی بی توجه هستند.» سرهنگ هاشمی با انتقاد از عدم رعایت استانداردهای لازم از سوی خودروسازان داخلی می گوید: «شرکت های خودروساز داخلی هنوز نتوانسته اند تولیدات خود را به شرایط استاندارد جهانی و روز به لحاظ رعایت مقررات زیست محیطی برسانند.»

این سخنان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درحالی مطرح می شود که چندی پیش هم شاهد گلایه های تند دیگر فرماندهان ناجا از عدم رعایت استانداردهای لازم از خودروسازان داخلی بودیم که بعضاً نداشتن ترمز ABS و ایمن نبودن بدنه خودروها را عنوان می کردند، اما اینک رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بر ایجاد آلودگی های محیط زیستی توسط خودروهای داخلی سخن می گوید.

سرهنگ هاشمی می گوید: «امروزه بیش از ۸۰درصد آلودگی های هوای تهران ناشی از تردد خودروها و موتورسیکلت هاست، ولی باز هم خودروسازان داخلی توجه چندانی به استانداردها در تولید نمی کنند.»

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه به دفعات برای رفع مشکلات خودروهای تولید داخل و رساندن آنها به شرایط استاندارد روز به خودروسازان داخلی مهلت داده شده می گوید: «عدم اجرای تعهدات و یا تأخیر در اجرای آن همیشه دامن مردم را گرفته است.»

● تحول اساسی در خدمات پس از فروش

خودروسازان باید امسال در کنار افزایش کیفیت تولیدات خود به وعده هایی که در مورد تولید و ارایه محصولات جدید داده اند نیز عمل کنند، اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که جلب رضایت مشتری حرف اول را می زند و یکی از همین راه های جذب مشتری تحول در تعمیرگاه های خدمات پس از فروش و ارتقای سطح کیفی قطعات است.

سیدمجید هدایت، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش (ایدرو) از بازنگری آیین نامه های موجود خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا، دو خودروساز بزرگ کشور و اتخاذ راهکارهای مناسب برای توسعه و ارتقای کیفیت خدمات و به تبع آن رضایت مشتریان خبر می دهد و می گوید: «در جلسات هیئت مدیره دو خودروساز بزرگ کشور بر لزوم ارائه خدمات بهتر و جلب رضایت مردم شریف کشورمان تأکید شده و برای افزایش رقابت بین ارایه دهندگان خدمات و شکستن انحصار در این زمینه، مقرر شد تعداد نمایندگان مجاز ارایه دهنده خدمات پس از فروش افزایش چشمگیر داشته باشند.»

هدایت می گوید: «تدوین آیین نامه های جدید در حوزه های کیفیت، ایمنی، تحقیق و توسعه، کاهش قیمت و افزایش بهره وری در خودروسازان در دستور کار ایران خودرو و سایپا قرار گرفت.»

وی با تأکید بر تلاش بیشتر قطعه سازان خودرو در بخش مربوط به کیفیت و قیمت قطعات، می گوید: «برای بقا و استحکام صنعت خودرو لازم است قیمت ها را متناسب ساخته و کیفیت را ارتقاء دهیم.»

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش (ایدرو) با اشاره به لزوم شناسایی و معرفی سازندگان قطعات بی کیفیت تصریح می کند: «افزایش کیفیت خدمات به مشتریان نیازمند ساخت قطعات باکیفیت است که در این رابطه انجمن قطعه سازان باید کمک کند تا سازندگان قطعات بی کیفیت شناسایی شوند، انجمن قطعه سازان باید نقاط قوت قطعه سازی را اعلام تا سرمایه گذاری ها بدان سمت سوق پیداکنند.»

از طرفی هم «کیانوش پورمجیب» معاون کیفیت ایران خودرو می گوید: «در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه جهش کیفی در تولید و خدمات پس از فروش شورای عالی کیفیت در ایران خودرو با حضور مدیر عامل و قائم مقام وی تشکیل شده است.»

معاون کیفیت ایران خودرو می گوید: «به دنبال اجرای موفق پروژه های کیفیت در سال ۸۸، ایران خودرو برنامه ارتقای جهشی کیفیت را با سرعت و جدیت بسیار بیشتری در سال ۸۹ ادامه می دهد، مجموعه هایی مانند گیربکس، دیسک و صفحه و کمک فنر که عارضه های طولانی برخی خودروها به شمار می رود از محورهای بهبود جهشی کیفیت در سال جاری است.»

معاون کیفیت ایران خودرو می گوید: «قبل از تحویل خودرو به مشتری ایرادات احتمالی نیز مرتفع خواهد گردید و مقوله صیانت از مشتری عملا انجام می گیرد.»

● تولید یک میلیون و چهارصد هزار خودرو در سال ۸۸

براساس آمار منتشر شده از روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، طی سال ۱۳۸۸ خودروسازان داخلی کشورمان موفق به تولید یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۸۰ دستگاه انواع خودرو شدند که نسبت به مدت مشابه ۲/۹ درصد رشد را نشان می دهد، گرچه آمارهای منتشر شده سازمان گسترش (ایدرو) حکایت از تولید یک میلیون و ۳۵۴ هزار دستگاه خودرو در سال ۸۸ دارد که ۹ درصد رشد را نشان می دهد.

براساس این گزارش، جمع کل خودروهای تولید شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته در شرکت ایران خودرو بالغ بر ۵۵۹ هزار و ۳۹۱ دستگاه، در شرکت سایپا ۳۲۸ هزار و ۴۲ دستگاه، در شرکت پارس خودرو ۲۷۹ هزار و ۶۱۷ دستگاه تولید شد.

خودروهای سواری تولید شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته شامل پراید نسیم و صبا ۴۴۹ هزار و ۴۹۰ دستگاه، پژو ۴۰۵ انژکتوری ۱۳۷ هزار و ۷۳۱ دستگاه، پژو ۲۰۶ معمولی به تعداد ۱۱۰ هزار و ۹۹۴ دستگاه، پراید نسیم و صبای دوگانه سوز به تعداد ۹۳ هزار و ۳۱۰ دستگاه، پژو پارس بالغ بر ۸۶ هزار و ۲۴۹ دستگاه، سمند ۸۴ هزار و ۴۸۵ دستگاه و تندر ۹۰ بالغ بر ۳۲ هزار و ۲۴۹ دستگاه بود.

برپایه این گزارش آمده است در سایر گروه های خودروسازی نیز طی ۱۲ ماهه سال گذشته در گروه وانت ۱۸۷ هزار و ۴۳۵ دستگاه، گروه کامیون ۲۹ هزار و ۲۰۸ دستگاه، گروه دو دیفرانسیل ۸ هزار و ۵۱۷ دستگاه، گروه مینی بوس ۳ هزار و ۶۷۶ دستگاه و در گروه اتوبوس بالغ بر ۲ هزار و ۷۱۱ دستگاه خودرو تولید شده است.

و اما در شرکت ایران خودرو در سال جاری تولید و عرضه خودروی چینی جایگزین پیکان به عنوان مهمترین برنامه مطرح است و براساس وعده های داده شده این خودرو از نیمه دوم سال جاری وارد بازار می شود.

همچنین شرکت سایپا به عنوان دومین شرکت خودروسازی تولید و عرضه مینیاتور را در سال جاری در دستور کار خود دارد.

ایرج نظافتی