دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
مجله ویستا

راهبردهای خدمات مخابراتی تفکر جهانی یا عملکرد محلی


راهبردهای خدمات مخابراتی تفکر جهانی یا عملکرد محلی

سازمان های جهان سالی میلیون ها دلار صرف خدمات مخابراتی می کنندومنابع چشم گیری رابه کشورهای محل فعالیت شان اختصاص می دهند چنین سرمایه گذاری هایی عاقلانه است ائتلاف ها و ادغام هایی اخیربین شرکت های مخابراتی مانند ای تی اند تی , بریتیش تلکوم و ورلد کام گروهی از فراهم آوران جهانی را پدیدآورده است که می توانند به مشتریان بزرگ چندملیتی خدمات یکپارچه, منسجم ودارای ارزش افزوده ارائه دهند

سازمان های جهان سالی میلیون ها دلارصرف خدمات مخابراتی می کنندومنابع چشم گیری رابه کشورهای محل فعالیت شان اختصاص می دهند.چنین سرمایه گذاری هایی عاقلانه است؟ ائتلاف ها وادغام هایی اخیربین شرکت های مخابراتی مانند ای تی اند تی ، بریتیش تلکوم و ورلد کام گروهی از فراهم آوران جهانی را پدیدآورده است که می توانند به مشتریان بزرگ چندملیتی خدمات یکپارچه، منسجم ودارای ارزش افزوده ارائه دهند.ازسوی دیگرافزایش رقابت دربسیاری ازبازارها که درگذشته بازارهای بسته ای بودندبرای کاربران فرصت های بی سابقه ای فراهم آورده است تا بتوانندازبااستفاده از پویایی های بازاردست به مذاکرات ملی وبین المللی بزنند.

این روندها سبب شده است شرکت های مخابراتی برسردوراهی قرارگیرند.بهتراستازچشم اندازی جهانی به مذاکره بپردازندوازمزایای استانداردسازی وهمگنی،تخفیف های عمده فروشی وصرفه جویی های مقیاسی استفاده کنند؟یابهتراست به رابطه ی مستقیم با شرکت های مخابراتی محلی روی آورندوازپویایی های بازاردرکشورهاومناطقی خاص بهره ببرند؟آیامی توان از بهترین ویژگی های هردو رهیافت بهره گرفت؟دراین نوشتاربه مشخصه های هردورهیافت مذاکره ی جهانی وملی پرداخته می شودو مزایا ومعایب نسبی شان بررسی می شود.

● دیدگاه جهانی

راهبرد جهانی مخابراتی به خدمات ارزش افزوده با قابلیت های جهانی و مدیریت شبکه به هم پیچیده بین المللی نیازمند است. این قابلیت ها درکی عمیق از مباحثی متعدد از اقتصادی و قانونی گرفته تا فناوری های روز و ویژگی های بازار های محلی و منطقه ای مخابرات می طلبد. بسیاری از شرکت های چند ملیتی به این نتیجه رسیده اند که خود به تنهایی قادر به پاسخگویی به تمامی این جوانب نیستند. در چنین موقعیتی، کمک گرفتن از سایر شرکت های همتای خارجی، مناسب ترین سرمایه گذاری به نظرمی رسد و تنها تمهیدی است که می توان برای از میان برداشتن این معضل شرکت های مخابراتی بزرگ اندیشید. دیگر امتیاز این نگرش جهانی، قابلیت به کارگیری منابع جهانی برای مذاکره باشرکت های مخابراتی است. برای مثال شرکتی که در سال ۴۰ میلیون دلار برای خدمات دهی مخابراتی به آمریکا و ۵ میلیون دلار برای فرانسه سرمایه گذاری می کند، علیرغم این اختلاف فاحش و تبعیض در سرمایه گذاری باید بتواند در فرانسه نیزاز قدرت مذاکره بالایی برخوردار باشد. از سوی دیگر، راهبرد جهانی باعث تقویت استاندارسازی، همگنی و پیش بینی پذیری می شود. این امر سبب بهبود صورتحساب گیری و گزارش گیری وحسابداری هزینه های جهانی می شود. همچنین یکپارچگی جهانی یافتن مشکلات موجود و راه حل آن از جمله شناسایی قطعی های شبکه در نقاط دور دست را آسان می کند. از نگاه راهبردی، استاندارد سازی مخابرات نه تنها همسازی بامشکلاتی مانندایرادهزاره را میسرمی کنندبلکه برنامه ریزی های جهانی راهم پشتیبانی می کند.

البته رهیافت جهانی عیبی هم دارد. شرکت هایی که با هم تلفیق می شوند و از دیدگاه جهانی تبعیت می کنند، ارتباط خود را به تدریج با نیروهای بازار محلی و ملّی خود از دست می دهند. همچنین درعقد قراردادها برای به کارگیری این نیروها و مذاکرات انعطاف پذیری چندانی از خود نشان نمی دهند . دیدگاه جهانی ، توجه به جزئیات ضروری را نادیده می گیرد، جزئیاتی که برای بهره گیری از شرایط بازار محلی حائز اهمیت هستند. از بعد دیگر، در مفهوم مخابرات جهانی، واژه « محلی » می تواند تمامی اروپا را دربرگیرد – در دیدگاهی که در آن سخنی از اختلافات در قوانین، زیر ساخت و فرهنگ فرانسه ، ایتالیا یا انگلستان در میان نیست .همچنین در مورد مذاکرات وعقد قرارداد در نگرش جهانی ، به جای این که مبتنی بر نرخ های موثر و کارا باشد ، متکی بر تعرفه های ملی است و این امر سبب می شود مشتریان از بسیاری جهات متضررشوند

● دیدگاه ملّی

دیدگاه محلی بر خلاف نگرش جهانی عمده تمرکز خود را بر مذاکره قرار می دهد و می کوشد ارتباط مشتری با نیروهای بازار را حفظ کند و ازاین طریق بر هزینه تمام شده خدمات مخابراتی در بازارهای تک تک کشورها تاثیر گذارد. طبق این نگرش، شرکت های مخابراتی از شرایط محلی و رقابت میان شرکت های مختلف در بازارهای محلی بهره می گیرند. امّا از سوی دیگر نمی توان به این طریق از همسویی جهانی به عنوان ابزاری برای مذاکره استفاده کرد. و در نهایت این که وقتی مذاکرات بر سر عقد قرارداد در سطح محلی انجام می گیرد، غالباٌ توافقات متعددی بر سر نحوه صدور صورتحساب و ارائه خدمات حاصل می شود. بار دیگر لازم به ذکر است که احتیاجات خاص هر سازمان باید مدّ نظر قرار گیرد. در شرکتی که بخش عمده ای از مخابارت یک کشور را در اختیار دارد، تنوع در نحوه صدور صورتحساب و ارائه گزارش می تواند سودمند باشد و آن زمانی است که شرایط و نیازهای خاص محلی خود را در نظر بگیرند.اما اگر زیر ساخت یکپارچه جهانی در اولویت قرار داشته باشد، تنوع در ارائه گزارش و نظایر آن خود تبدیل به معضل بزرگی می شود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.