پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

صدای نا شناخته ی حامد بهداد


صدای نا شناخته ی حامد بهداد

کنسرت گروه دارکوب

۱) گروه دارکوب تقریباً همان گروه همایون نصیری است با کمی تغییرات. گروهی که در هفته موسیقی معاصر، جنجالی‌ترین گروه بود و بیشترین استقبال از مجموع گروه‌ها را به خودش اختصاص داد.

۲) حضور محمدرضا گلزار و حامد بهداد سورپرایز برنامه است که با حضور محمدرضا گلزار به عنوان نوازنده و حضور مجدد در سالن‌های کنسرت، برای مخاطبان این غافلگیری تشدید می‌شود.

۳) صمد طالقانی یک کنسرت‌گذار حرفه‌ای است. نوه آیت‌الله طالقانی حتی در سخت‌ترین لحظات برنامه و طی مراحل نا‌امید کننده و بی‌پایان اداری باز هم برخورد خوب و لبخندش را از دست نمی‌دهد.

۴) چند روز بعد از کنسرت قرار است آلبوم گروه دارکوب به بازار بیاید، آلبومی هم‌نام گروه و با حضور همان اعضایی که در کنسرت هم اجرای برنامه خواهند کرد.

۵) همایون نصیری آن‌قدر خسته است که می‌گوید دوست دارد همانجا پشت سازها بخوابد.

۶) همایون سرپرست گروه است.

۷این گزارش سخت‌ترین گزارشی است که تا به امروز نوشته‌ام، گزارشی در ساعت هشت شب، در یک کافی‌شاپ با حضور مشتریان زیاد

● گفت‌وگو با همایون نصیری

▪ از همایون نصیری تا دارکوب

می‌گویند بهترین نوازنده پرکاشن ایران است. خودش اما ساکت‌تر از همه اعضای گروه است و هیچ حرفی درباره موسیقی و نوازندگی‌اش نمی‌زند. او حتی گروهی را که به نام خودش بود منحل کرده و گروه دارکوب را تشکیل داده است. فقط به این دلیل که سطح موسیقی‌اش را بالا ببرد. کنسرت گروه دارکوب شاید پرتقاضاترین کنسرت در چند ساله اخیر باشد، برنامه‌ای که همایون نصیری سرپرست موسیقیایی آن است.

- این‌ همه اسم، حالا چرا دارکوب؟

اسمی است که از قدیم و مدت‌ها پیش به دنبالش بودیم. دارکوب پرنده‌ای است که به نظر من خودش پرکاشنیست است و در ضرباتش ریتم و ضربات منظم و حساب شده را دارد، ضمن این‌که گروه ما گروه سازهای کوبه‌ای است و دارکوب هم «کوب» را در اسمش دارد. به همین دلیل به نظر من دارکوب اسمی متفاوت و مناسب برای ما و یک گروه موسیقی بود که ما انتخاب کردیم.

- ذهنیت اجرای چنین برنامه‌ای با حضور چهره‌های مشهور سینما کجا به سراغت آمد؟

از سال ۸۱ من و رضا گلزار به دنبال اجرای این برنامه بودیم که تا به امروز ادامه پیدا کرد و خدا را شکر به نتیجه هم رسید. قبل از این که این برنامه را اجرا کنیم، من درگیر انجام کارهای پاپ و کنسرت‌های موسیقی و در واقع انجام کار دیگران بودم و گلزار هم مشغول بازی در فیلم‌های مختلف سینمایی بود. ولی الان اولویت اول هر دویمان موسیقی است. البته حامد را نمی‌‌دانم.

- این برنامه هم ادامه همان‌ برنامه هفته موسیقی معاصر خواهد بود؟

متفاوت با آن برنامه است، ولی باز مبنای اصلی اینجا هم ریتم است. در این برنامه هم سازهای هارمونیک و ملودیک زینت دهنده و در خدمت سازهای کوبه‌‌ای هستند. در واقع کنسرت، کنسرت سازهای کوبه‌ای است، ولی چون این سازها به تنهایی برای کنسرت خسته کننده هستند (برای مخاطب عام) و ما هم تصمیم داریم که طیف وسیعی از مخاطبان را برای این کنسرت پوشش دهیم، به همین دلیل به تلفیق سازهای کوبه‌ای با سازهایی مثل گیتار باس، ترومپت و کیبورد و پیانو، پرداخته‌ایم.

- خوانش‌ها و vocalها هم در ادامه همین روند است؟

در خواندن‌ها متفاوت عمل کرده‌ایم و بیشتر سعی کرده‌ایم آوای موسیقی ایرانی را استفاده کنیم و به اضافه ریتم‌خوانی بر اساس ریتم جنوبی و آفریقایی.

- ایده اجرای آهنگی از ناصرعبداللهی از کجا آمد؟

بیشتر اعضای گروه ما از قدیم با ناصر فعالیت داشته‌اند و چون سالگرد درگذشت ناصر هم نزدیک است، می‌خواهیم در این برنامه از او هم یادی بشود و از یادها نرود. به همین دلیل آهنگ (یمبو صحنه) را با صدای خود ناصر عبداللهی اجرا خواهیم کرد.

- چرا در این برنامه موسیقی و پرکاشن‌های لاتین و بومی را تلفیق کردی؟ به نظرت شباهتی بین این دو سبک وجود دارد؟

صد در صد شباهتی وجود دارد. من و گلزار پرکاشن لاتین می‌زنیم و حبیب مفتاح بوشهری هم سازهای ضربی و کوبه‌ای مناطق جنوب ایران را به همراه سازهایی که خودش درستشان کرده است. و تلفیق این سبک‌ها و ریتم‌ها به نظر من فوق‌العاده و استثنایی است. من مطمئنم که در آینده به ترکیب‌های بهتری درباره این سازها خواهیم رسید.

- در یکی دو سؤال قبل گفتی که vocal گروه بر پایه ریتم‌های محلی و آفریقایی و جنوبی است، حامد بهداد قدرت چنین اجرایی را در چند سبک و ریتم دارد؟

مطمئناً. بدون تعارف می‌گویم حامد در خواندن واقعاً مسلط است. حامد اصالتاً بچه مشهد است و ساکنان این منطقه به طور غریزی خوب و عالی می‌خوانند.

- به اجرای گروه چقدر خوشبینی؟

خیلی زیاد. ما برای این برنامه زحمت زیادی کشیده‌ایم و مطمئناً باید به آن خوشبین باشیم.

- با وجود چهره‌های مطرح سینمایی و موسیقی فکر نمی‌کنی حواشی خود به خود به سراغ گروه بیایند؟

این اتفاق نمی‌افتد. نباید هم بیفتد. ما افرادی هستیم که دور هم جمع شده‌ایم و ساز و موزیک می‌زنیم. موسیقی‌مان هم حاصل یک کار گروهی است که در آن خبری از خواننده محوری نیست و بر خلاف گروه‌های پاپ گروه ما ساز محور است و خواننده سالار نیست. پس دلیلی برای حاشیه وجود ندارد. ما می‌خواهیم تا مدت‌های طولانی در کنار هم موسیقی کار کنیم.

● تجربه یک کار تیمی موفق

اجرای کنسرت گروه دارکوب را پیوند بین موسیقی جدی نواحی مختلف با موسیقی کاملاً پاپیولار از نظر مخاطب پسندی می‌داند و اعتقاد دارد که تجربه بسیار موفقی خواهد بود.

پرکارترین کنسرت‌گذار داخلی به نظر می‌رسد که همه تمرکزش را در کنسرت‌گذاری بر روی موسیقی ساز محور و بدون کلام گذاشته است؛ تجربه‌ای که او حتم دارد که ذهن و گوش موسیقی اجتماع را پالایش خواهد داد. صمد طالقانی منتظر تمام شدن کنسرت گروه دارکوب است تا خستگی چند ماهه‌اش را با یک مسافرت در کند.

- تقسیم وظایفتان در برگزاری این کنسرت چگونه بود؟

کار ما اصلاً کار کانالیزه شده‌ای نبود و این طور نبود که وظایف صد در صد مشخص داشته باشیم و بیشتر مسئولیت‌ها و کارهای هم را پوشش می‌دادیم. مثلاً در جایی که من نبودم، کار من را گلزار انجام می‌داد و گاهی کار او و همایون را من انجام می‌دادم. واقعاً برای گرفتن مجوز و برگزاری این برنامه خیلی زحمت کشیده‌ایم و خسته هم شده‌‌ایم. ولی من خوشحالم که کار تیمی و گروهی موفقی را انجام داده‌‌ایم و نتیجه زحمت‌هایمان مأیوس کننده نبوده است.

- با پرکار شدن فعالیت‌های حوزه هنری، کنسرت‌های تو هم با مجوز حوزه بیشتر شده‌اند، تو کنسرت‌گذار حوزه هنری هستی؟

نه، من کاملاً مستقلم. شاید الان چنین چیزی به نظر بیاید، ولی واقعاً این طور که تو می‌گویی نیست. کنسرت‌های چند ماه اخیرم را در فرهنگسرای ارسباران و نیاوران با مجوز ارشاد برگزار کردم. من بسته به ماهیت هر برنامه و با وجود محدودیت‌های موجود برای رزرو سالن و اجرای برنامه در تهران، سالن را انتخاب می‌کنم و این‌که کدام نهاد سالن مناسب برای برگزاری برنامه را از نظر امکانات و ظرفیت مخاطب داشته باشد، چیزی نیست که در اختیار من باشد.

مثلاً کنسرت موسیقی هفته معاصر را با مجوز ارشاد در فرهنگسرای ارسباران با ظرفیت ۳۵۰ نفر در هر اجرا در هشت سانس برگزار کردیم و الان با توجه به استقبال فوق‌العاده مخاطبان نیازمند سالن بزرگ‌تری بودیم که در اختیار حوزه هنری بود. به همین دلیل هم الان با حوزه هنری همکاری می‌کنیم.

- با وجود مجوزهایی که حوزه هنری مستقلاً صادر می‌کند و اعتراض وزارت ارشاد را هم به دنبال داشته، برای این برنامه مشکلی پیش نیامد؟

این طور شایع شده بود که برای اجرای گروه ما مشکل پیش‌‌ آمده، ولی واقعیت ندارد. برای ما که مشکلی پیش نیامد و گویا خوشبختانه این طور هم که شنیده‌ام مسائل و مشکلاتی هم که بین ارشاد و حوزه هنری وجود داشت حل شده و باید از این به بعد شاهد کنسرت‌های بیشتر و آلبوم‌های مجوز گرفته متفاوتی در جامعه باشیم. برای جامعه موسیقی و نوازندگان و هنرمندان تداوم برنامه و اجراهای زنده مهم است و اجرا شدن برنامه‌هایشان اولویت دارد.

- برنامه‌های بعدی‌‌ات برای کنسرت؟

اجرای گروه خنیا (پری ملکی) در تاریخ ۱۰ تا ۱۲ آبان به همراه اجرای برنامه گروه‌های بابک ریاحی پور و آنسامبل پیتر ریاحی‌پور و کسری ابراهیمی که فعلاً در حال انجام مقدماتش هستیم.

- الان پرکارترین کنسرت‌گذار ایرانی؟

نمی‌‌دانم، هستم؟ ایده‌ای ندارم. من واقعاً آرزوی این را دارم که چند برنامه‌گذار دیگر هم به اندازه من کار کنند. این حوزه و حوزه کنسرت‌گذاری، حوزه‌ای است که باید همه در آن کار کنند و دست در آن زیاد باشد. الان جامعه امروز موسیقی ما، فقدان کنسرت‌گذارانی مثل بابک چمن‌آرا، یاشار درفشی و ماهان ابراهیمی را حس می‌کند.

من امیدوارم که این دوستان بیایند و به فعالیت ادامه بدهند، چون من معتقدم ما به اندازه گروه‌های موسیقی‌مان نیازمند کنسرت‌گذار هستیم. درباره خودم هم تصمیم دارم که حجم کاری‌ام را کم کنم و بیشتر روی چهار پنج گروه خاص تمرکز کنم تا واقعاً انرژی برای انجام کارهای بزرگ‌تر را داشته باشم.

● پشت صحنه تمرین گروه دارکوب

- چند روزی می‌شود که منتظر اجرای موسیقی و تمرین گروه دارکوب برای گرفتن گزارش پشت صحنه هستم، ولی از شانس خوب من، حامد بهداد شدیداً سرماخورده و نمی‌‌تواند سر تمرین بیاید، موبایلش هم خاموش است. محمدرضا گلزار از چلچراغ دلگیر است و مصاحبه نمی‌‌کند تا حسن نیت ما را ببیند (ما هم که آخر حسن نیتیم)، همه برنامه‌ها هفت ساعت جابه‌جا شده است، تمرین اول هم‌زمان با آخرین روز صفحه‌بندی چلچراغ است و ... ناامید ناامیدم.

- تالار اندیشه حوزه هنری محل کنسرت و تمرین گروه دارکوب است. گروه صدا از ساعت ۹ صبح آمده ولی هنوز سازها نرسیده‌اند. سرپرست گروه و محمدرضا گلزار و صمد طالقانی مدام بین حوزه هنری، اداره اماکن، پلیس امنیت و ... در حال چرخیدن هستند، با این وضعیت امیدی به گرفتن گزارش و حتی تمرین گروه ندارم.

- برنامه‌ای که قرار بود از ساعت ۹ صبح شروع شود، ساعت چهار بعدازظهر تازه با چیدن سازها شروع می‌شود. چیدن سازها برای کنسرت و صداگیری از آنها یعنی تازه اول بدبختی.

- خستگی از سر و صورت همه می‌بارد، مخصوصاً همایون نصیری و محمدرضا گلزار و صمد طالقانی که انگار چند روز است نخوابیده‌اند. می‌گویند واقعاً هم همین‌طور است. به عکس‌ها که نگاه کنید، به راحتی چنین حسی را درک می‌کنید.

- تا چند روز قبل همه اعضای گروه سرماخورده بودند به غیر از حامد بهداد. در فاصله دو روز مانده تا اجرای برنامه گروه، سرماخوردگی خواننده گروه و خوب شدن سایر اعضا بدترین اتفاقی است که ممکن است برای یک گروه بیفتد. آن هم به شدتی که خواننده حتی قدرت رساندن خودش به تمرین را هم نداشته باشد و موبایلش را خاموش کند تا استراحت کند.

- در چیدن سازها محمدرضا گلزار بیشتر از همه فعال است، همه سازها را جابه‌جا می‌‌کند. صدای همه را امتحان و میکروفن‌ها را چک می‌کند، درباره صدای سازها نظر می‌دهد و... او انگیزه زیادی برای حضوری دوباره در یک کنسرت موفق موسیقی دارد.

- حبیب مفتاح بوشهری متفاوت‌ترین چهره برنامه و تمرین است، چه از نظر ظاهر متفاوتش و چه از نوع سازهایی که می‌زند.

- صمد طالقانی خواب بدی دیده است که تعریف کردنش باعث خنده و شوخی می‌شود. خوابی که برای خودش اصلاً جذاب نبوده و باعث شده که از ساعت چهار صبح به بعد خوابش نبرد. دنبال رابطه بین خواب صمد و تعطیلی کنسرت می‌گردید؟

- امید حاجیلی نوازنده مطرحی در سازهای بادی است. البته او رکورددار طولانی‌ترین زمان مجوز گرفتن یک آلبوم موسیقی است، آلبومی با حضور پنج و نیم ساله در ارشاد با عمری نزدیک به هشت سال. اما او خبر مجوز گرفتن آلبومش با نام Allegro را می‌دهد و باعث خوشحالی گروه خسته دارکوب می‌شود.

- استیج تالار اندیشه موزه انواع سازهای ضربی و کوبه‌ای تمام نقاط جهان است. از سازهای ابداعی تا سازهای مطرح و گمنام در روی استیج به چشم می‌خورند.

- محمدرضا گلزار اگر تا دیروز خوب گیتار می‌زد، در تمرین و sound cheak هم نشان می‌دهد پرکاشن را بهتر می‌زند.

- همایون نصیری و حبیب مفتاح بوشهری، به همراه گلزار بار اصلی برنامه و قسمت‌های مهیج آن را بر دوش داشته‌اند. در تمرین که این طور به نظر می‌رسد.

- سازها چیده و صداها چک و محل سازها و میکروفن‌ها که مشخص می‌شود، مدیریت سالن می‌آید و می‌خواهد که گروه سازها را جمع کند، چون یک گروه می‌‌خواهد کلیپ تهیه کند و جالب‌ این‌که تمام چهار پنج ساعتی که صرف جابه‌جایی سازها و چیدمان و صداگیری آنها شده، با این کار پوچ می‌شود. پا در میانی و مطرح بودن کار خودش را می‌کند. گلزار وارد کارزار می‌شود و همه چیز ختم به خیر می‌شود.

نویسنده : رسول ترابی