سه شنبه, ۲۰ شهریور, ۱۴۰۳ / 10 September, 2024
برندینگ، حلقه گمشده توسعه اقتصاد غیرنفتی
افزایش صادرات غیر نفتی و به تبع آن کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، همواره از جانب کارشناسان به عنوان یکی از بهترین راههای افزایش ثبات اقتصادی کشور و جلوگیری از تاثیرپذیری اقتصاد از نوسانات بازار نفت بوده است. در حقیقت اقتصاد تک محصولی برای هر نظام اقتصادی نقطه ضعف محسوب میشود و به خصوص برای کشوری چون ایران که دارای منابع فراوان خدادادی و طبیعتی متنوع است، وابستگی صرف به نفت مطلوب نیست. امروزه ایران با تولید محصولاتی ارزشمند چون زعفران، خاویار، خشکبار و ... باید بتواند به طور کامل از درآمدهای نفتی چشمپوشی کرده و در رقابت با اقتصادهای نفتی منطقه پیشتاز باشد، لکن ضعف در یک مقوله به ظاهر کم اهمیت اما در حقیقت بسیار مهم در امر صادرات سبب شده است که کشور نتواند از این ظرفیت عظیم بهره لازم را ببرد. برای مثال ایران با بیشترین تولید زعفران رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده است، لکن این در حالیست که کشور اسپانیا با صادرات زعفران ایران به حدود ۱۴۰ کشور و آن هم با نام و برند خود رکورددار صادرات این محصول ارزشمند غذایی و دارویی است و علت این امر چیزی نیست جز توجه این کشور به صنعت بستهبندی و اهمیت برندسازی به عنوان یکی از ارکان صادرات در اقتصاد مدرن.
امروزه در جهان تجارت بستهبندی و برندسازی که علمی مهم رکن اساسی تجارت بدل شده است، به طوری که برخی کشورها پایه اصلی اقتصادشان را بر این صنعت نهادهاند و با وارد کردن فلهای محصولات دیگر کشورها با قیمتی نازل، آنها را تحت عنوان برندهای مطرح خود بستهبندی کرده و با ارزش افزودهای بعضا چندبرابر ارزش اولیه کالای خریداری شده به دیگر کشورها صادر میکنند. حال اگر ایران با داشتن محصولات اولیه به جای فروش فلهای در این راستا اقدام نماید، میتوان مدعی بود نه تنها میتوان به جایگزینی صادرات غیرنفتی به جای اقتصاد مبتنی بر نفت خوشبین بود بلکه در نگاهی عمیقتر میتوان درآمدی بیش از صادرات نفت را نیز از این طریق متصور بود. لکن برندسازی الزاماتی دارد که از آن جمله افزایش کیفیت صنایع بستهبندی و مهمتر از آن افزایش رابطه بخش تولید و رسانهها را میتوان از مهمترین این الزامات دانست؛ در حقیقت با انتشار اخبار فعالیتهای گوناگون تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به دور از مبالغههای تبلیغاتی و بر اساس اصل صداقت مخاطبان با نقاط ضعف و قوت محصولات برندهای مختلف آشنا میشوند و هوشمندانه به خرید مایحتاج خود اقدام مینمایند. این شناخت در عرصه بینالمللی نیز همین تاثیر را دارد و سبب ارتقای میزان صادرات و گسترش بازار کالاهای ایرانی در سطح جهان میگردد.
خدایار سعیدوزیری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست