چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
برنامه ولوو برای آینده چشم انداز ۲۰۲۰
ولوو سابقه طولانی و تاریخ روشنی در امر ارائه محصولات با ایمنی بالا دارد. اگر آلمانیها به مهندسی پیشرفته تولیدشان میبالند، ژاپنیها مدیریتشان را در تولید به دیگران میآموزند و آمریکاییها هنوز در امر تولید خودروهای راحت و جادار مشهور هستند، ایمنی در خودرو هم یک نام بزرگ به نام ولوو دارد.
کمپانی سوئدی خیلی پیشتر از آن که امکانات رفاهی لوکس و یا عملکرد اسپرتی را در اتومبیلهایش لحاظ کند به فکر جان و سلامت سرنشینان بوده است. امروز ولوو شاید برترین خودروساز در ارائه موازی هر سه مورد ذکر شده باشد.
موضوع به همین جا ختم نمیشود، حالا میشود از صحبتهای قائممقام کمپانی یعنی »لکس کرس ماکرز« فهمید که تا ۱۵ سال آینده نیز همین عملکرد به عنوان هدف اصلی ولوو در نظر گرفته شده است. ولوو تحت عنوان پروژهای به نام چشمانداز ۲۰۲۰ (Vision ۲۰۲۰) خطوط روشن و سرمشق دقیقی از برنامههای آینده خود را ترسیم کرد که تمرکز آن روی ایمنی خودرو و محیط اطراف آن است.
البته، ما هنوز هم میخواهیم یا بهتر بگویم مجبوریم که خودروهای خونسرد و آرامی بسازیم کرس ماکرز در تشریح برنامه چشمانداز میگوید: »با ساخت اتومبیلهای ایمنتر که هسته برنامه تولید ما را در دهه آینده شامل میشود ما پیشتاز بخشی از بازار خواهیم شد که به زعم ما به سرعت در حال توسعه است.
عقیده کرس ماکرز و ولوو کاملا درست است. رویکرد بسیاری از مردم امروز اروپا امروز به در اختیار داشتن اتومبیلی است که تا حد امکان مراقب سلامتی آنهاست و آنها با این نگاه به دنبال اعتماد به نفس بیشتری در حین رانندگی هستند.
البته شاید در نگاه اول این ریسک بزرگی برای ولوو به حساب آید چون بسیاری از کمپانیها به مسائل ظاهری و مردمپسندی مثل عملکرد موتور و یا زیبایی طراحی بیشتر اهمیت میدهند و حاضر نیستند زیر بار هزینههای گزاف تحقیق در امر بالا بردن ضریب ایمنی بروند اما کرس ماکرز معتقد است که ولوو با پیروی از اصول و قواعد پروژه چشمانداز ۲۰۲۰ میتواند خودش را به دیگران اثبات کند.
تردیدی نیست که ایمنی، هنر و تخصص ولوو است. در ابتدای دهه ۹۰ بسیاری از بازدیدکنندگان غرفه ولوو در نمایشگاههای مختلف بینالمللی میخکوب تصاویری میشدند که از تلویزیونهای غولآسا پخش میشد. ولوو در آن سالها دقایق نابی از تصاویر مراحل آزمایش ایمنی را تهیه کرده بود و با این روش مشتریان زیادی هم به دست آورد. در یکی از جالبترین تصاویر اتومبیل قوطی کبریتی اما مستحکم ولوو ۹۶۰ با سرعت از روی یک بلندی مثل اسکیبازان پرش به زمین پرت میشد و درست با صورت به زمین میخورد. شدت ضربه بسیار زیاد بود اما آدمکهای داخل خودرو آسیبهای اندکی میدیدند درحالیکه خودرو از جلو قابل شناسایی نبود.
ولوو از همان سالها پیشتاز استفاده از شیشههای ایمنی، چارچوبهای فولادی برای کاهش تاثیر ضربات، کمربندهای ایمنی با سه نقطه اتصال، شیشههای ضد بخار در عقب، شیشهشور ویژه در جلو، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و کیسههای هوا در پهلوی اتومبیل بود و هر سال هم عناوین جدیدی به این فهرست بلند افزود. ولوو اخیرا با ارائه سیستم محافظت از ضربات جانبی (SIPS) در خودروهای SUV، آنها را مثل سدانهای لوکساش کرده است. حتی مدل کانورتیبل C۷۰ هم با وجود دشواری در اجرا به این سیستم مجهز شده تا تفاوتی برای مشتریان از نظر دریافت امتیازات ایمنی وجود نداشته باشد.
مدل C۷۰ ۲۰۰۶ با تمام امکانات ایمنی تبدیل به زرادخانهای سیار در مقابله با حوادث معمول شده است. سیستم هوشمند ارائه اطلاعات به راننده، سیستم کنترل هرزگردی و پایداری حرکتی، سیستم ترمز ضدقفل چهار کاناله، سیستم کمکی ترمز در مواقع اضطراری، سیستم ضد انحراف، سیستم استهلاک ضربات در نقاط مختلف که با ساخت قفسهای پولادین میسر شده و پس سریهای هوشمند که در هنگام واژگونی یا ضربات شدید از پشت به سرعت به سمت سقف بالا میآیند تا حفاظت بیشتری از سر و شانه سرنشینان صندلی عقب به عمل آید. البته اینها باز هم بخشی از امکانات ارائه شده هستند و حال باید دید که مهندسان ولوو چه امکانات دیگری را قرار است تا دهه آینده به این فهرست عریض و طویل اضافه کنند. پیشبینیها برای تکامل ضریب ایمنی ولوو قاعدتا در مرکز تازه تاسیس ایمنی ولوو در گوته بورگ به ایدههای عملی تبدیل خواهد شد. ولوو این مرکز را در سال ۲۰۰۳ راهاندازی کرده و امکانات بسیاری را برای پیشبرد تفکرات مهندسانش فراهم کرده است.
ولوو اخیرا فیلمی از یک آزمایش تصادف کاملا واقعی ساخته است که نقش اول و دوم آن را یک مدل C۷۰ و یک مدل XC۹۰ که اتومبیل SUV و قوی هیکل ولوو است، برعهده دارند. در این صحنه ولوو C۷۰ در حالیکه سقف آن در صندوق عقب خفته، با سرعت ۵۰ کیلومتر حرکت میکند و ناگهان XC۹۰ از پهلو و با شدت به آن برخورد میکند. بلافاصله کیسههای جانبی مثل پردهای نفوذناپذیر از کنار درها بیرون میزنند تا سر راننده از ضربه مصون بماند. بررسی بدنه C۷۰ هم نشان میدهد که ضربه وارد آمده با وجود مهلک بودن به خوبی پخش و مستهلک شده است. قوطیهای ضربهگیر فولادی و لولههای مقاوم داخل در و اطراف آن از این آزمایش سربلند بیرون آمدند و به خوبی از پهلو و قسمت نشیمنگاه، ران و زانوی راننده مراقبت کردند. جالب است که این تصادف واقعی پس از انجام تصادفهای متعدد در فضای مجازی کامپیوترها انجام شد و نتایج به دست آمده کاملا با هم تطبیق میکنند. مهندسان بخش ایمنی ولوو در اندیشه ساخت اتومبیل ضدتصادف هستند و به نظر میآید تا سال ۲۰۲۰ قدمهای بزرگی بردارند.
جالب است که تحقیقات ولوو تنها محدود به بخش تصادف (Crash) و ضربه (Impact) نمیشود. ولوو در مرکز مهندسی ایمنی واحد دیگری برای تحقیق در بخش مواد اولیه دارد که در راستای حفاظت از محیط زیست ایجاد شده است. مهندسان مواد در کمپانی ولوو در این بخش تلاش گستردهای را برای یافتن مواد اولیه پاک و سبز برای محیطزیست به کار بستهاند و قرار است که بیشتر بدنه تشکیلدهنده ولوو از مواد قابل برگشت به چرخه طبیعت و قابل بازیافت باشد. مهندسان ولوو به طور جدی در حال جستجوی راههایی هستند که موادی مثل کتان هندی (JUTE)، الیاف پنبه، شاهدانه (hemp)، چوب و سویا به جای پلاستیکها و مواد سنتزی مورد استفاده قرار گیرد. رویای ساخت خودرویی با امکان بازیافت ۱۰۰ درصد شدیدا مخیله مهندسان سوئدی را تحریک کرده است، رویایی سخت که دستیابی به آن به منزله پایان دردسرهای زیستمحیطی است.
کاترینا ساندکویست محقق تولید در کمپانی ولوو معتقد است که بازگشت به مواد زنده با پایه طبیعی باعث رونق بخش کشاورزی میشود و این هم از امتیازات طرح ذکر شده است. استفاده از الیاف طبیعی به کاهش وزن خودرو و درنتیجه به کاهش مصرف سوخت و پایین آمدن آلایندگی محیطزیست منجر میشود. مهندسان مواد در بخش تحقیقاتی ولوو سعی دارند با استفاده از الیافهای طبیعی با دانسیته پایینتر به عدد رویایی ۳۰ درصد کاهش وزن دست پیدا کنند که قطعا تحولی در صنعت خودرو خواهد بود. جالب است که مهندسان ولوو در صورت دستیابی به راهحلهای عملی استفاده از الیاف طبیعی میتوانند به تجارت پرسودی دست پیدا کنند. بی شک سایر کمپانیهای خودروساز برای استفاده از چنین مواد با ارزش و بی دردسری، سفارشهای بزرگی به ولوو خواهند داد.
ولوو قصد دارد با عملی شدن پروژه چشمانداز ۲۰۲۰ دارندگان خودرو را به بچههای خوب مبدل کند. راستی پروژه بچههای خوب چه وقت عملی خواهد شد؟
آرش راهبر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست