پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
دارپا، مؤسسهای کوچک و انعطافپذیر
مهمترین مشخصهای که دارپا سعی کرده است در طی سالها به آن وفادار باشد، کوچکبودن و انعطافپذیری آن است. کوچکی دارپا از مهمترین عوامل پیشرفت قابل ملاحظهٔ آن در بخش دفاعی بوده است. دارپا هیچ گاه سعی نکرده است که حوزهٔ فعالیتهای تحقیقاتی خود را توسعه دهد و حتی همواره کوشیده است آن را محدودتر نماید. دارپا بعد از گذشت ۲ سال از شروع فعالیت خود، کارهای غیرنظامی خود را کنار گذاشت و در سال ۱۹۷۲ به طور رسمی تنها کارهای دفاعی را در دست گرفت. (نام آن از آرپا به دارپا تغییر یافت)
دارپا توانست با تمرکز بر تحقیقات صرفا دفاعی، خدمات مؤثری به نیروهای نظامی آمریکا ارائه نماید و از عوامل پیشرفت نظامی این کشور به حساب میآید. در این بین انجام پروژههای هوافضایی اهمیت به خصوصی دارد. دارپا دریافته است که مهمترین بخش در امور دفاعی، بخش هوایی آن است و پیشرفت در این قسمت موجب توسعهٔ دیگر بخشهای نظامی و همچنین فاصله گرفتن این کشور از کشورهای دیگر در زمینهٔ نظامی خواهد شد.
انعطافپذیری دارپا موجب شده است این مؤسسه همواره خود را با تغییرات محیط مطابق نماید و در دنیا به عنوان یک آژانس کاملا روزآمد به شمار آید. نگاهی گذرا به پروژههای انجام شده در دارپا خصوصا در زمینهٔ هوافضا روزآمد بودن آن را به اثبات میرساند.
دارپا بیش از ۲۵ پروژهٔ عظیم هوافضایی را به پایان رسانده است و با انجام این پروژهها گام بلندی را در قدرت یافتن نیروی نظامی آمریکا برداشته است. در پایان چند نمونه از مهمترین پروژههای هوافضایی که دارپا در دههٔ اخیر انجام داده است، آمده است:
· پرتاب کنندهٔ تارس (Taures Launch Vehicle)
این SSLV (Small Standard Launch Vehicle) قادر است جسمی به جرم ۱۹۰۰ پوند را با دقت بالایی در مداری به فاصلهٔ ۴۰۰ نایکال مایلی قرار دهد.
· پرتابگر هوایی پگاسوس (Pegasus Air-Launched Vehicle)
این پرتاب کنندهٔ ALV یا پرتاب کننده کوچک (Air Launched Vehicle)، که توسط هواپیمای B-۵۲ حمل میشود، وسیلهای بسیار ارزان به حساب میآید و قادر است پرتابهای به جرم ۴۵۰ پوند را در مداری نزدیک به زمین قرار دهد.
· هواپیمای بدون سرنشین آمبر (Amber)
این هواپیما از نوع UAV یاUnmanned Aerial Vehicle است و ۳۸ ساعت پرواز مداوم را نمایش داده است و برای حمل سنسورهایی مانند رادار و الکترو- اپتیک (EO) طراحی شده است.
· دوربین مادون قرمز اسکاتی برای هواپیمای B-۵۲
· تکنولوژی مواد برای هواپیمای F-۲۲
· تکنولوژیهایی برای حمل و نقل هوای
حسین عیوقی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست