پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
با حضور مشكاتیان, ناظری و سایه «لطفی» زخمه بر ساز زد
![با حضور مشكاتیان, ناظری و سایه «لطفی» زخمه بر ساز زد](/web/imgs/16/144/yywkk1.jpeg)
«محمدرضا لطفی» نوازنده برجسته تار بعد از ۲۵ سال در حضور «مشكاتیان»، «ناظری»،«سایه» ،«شفیعی كدكنی» و علاقمندان به هنر، به نواختن پرداخت.
لطفی در كنفرانس مطبوعاتی كه چند ماه پیش برگزار كرده بود، از بی مهری و بی لطفی هنرمندانی یاد كرده بود كه سالها پیش با او فعالیت می كردند اما وقتی از صندلی های ردیف اول گذشتم «شهرام ناظری»،«پرویز مشكاتیان»،«عزت ا... انتظامی»،«محمد احصایی»، «اكبر زنجان پور»، «سایه»، «شفیعی كدكنی»، «مجید درخشانی» و... را دیدم كه شاید زودتر از بقیه افراد به كاخ آمده بودند.
بعد از ۴۵ دقیقه تأخیر«لطفی» با «محمد قوی حلم»كه هر دو لباس سفید بر تن داشتند، وارد سنی شدند كه دور تا دور آن شمعهای سفید و گلدانهای گل قرار گرفته بود و از زمین چند متری فاصله داشت و از آنجایی كه به عكاسان خبری اجازه حضور و عكاسی از این برنامه را نداده بودند، مردم جای خالی آنها را با دوربین هایشان پر كرده بودند و پی در پی از زمان حضور این دو نوازنده عكس می گرفتند.
برنامه با تكنوازی تار «لطفی»آغاز شد و چون نیم بیشتر مردم به دلیل دور بودن از صحنه، امكان دیدن او را نداشتند چشم به مانیتورهای دو طرف كاخ دوخته بودند. بعد از چند دقیقه نواختن، تمبك «قوی حلم» نیز برای همراهی با او به صدا در آمد و هر دو چند قطعه را نواختند.
در زمانی كه همه محو تار نوازی لطفی شده بودند او به یكباره شروع به خواندن كرد. قطعه بعدی را با شعر مستی ما از می است مستی ما از نی است، آغاز و در قطعه بعدی به دكلمه خوانی پرداخت. وقتی این هنرمند در حضور دیگر بزرگان موسیقی ساز می زد و می خواند این تصور در ذهنها نقش می بست كه ای كاش خواننده ای از گروه شیدا و یا عارف دهه ۶۰ و ۵۰ او را همراهی می كرد اما صد افسوس كه این رویایی بیش نبود و لطفی خواسته بود كه به تنهایی روی صحنه حاضر شود.
«لطفی» بخش اول برنامه را با قطعه ای در مدح حضرت علی(ع) (هو مددی علی علی) و با دف زدن به پایان برد و برای ۱۵ دقیقه تنفس اعلام شد. در این زمان كه به ۴۵ دقیقه تبدیل شده بود اكثر تماشاچیان درباره بخش اول به گفتگو پرداخته بودند یكی ناراضی از صدای «لطفی»، یكی سر درگم از تفكر موسیقایی او و دیگری در عجب از نبود دیگر بزرگان موسیقی در كنارش و.... در گوشه ای دیگر از كاخ چند نفر از فضای موسیقایی حاكم بر كاخ تأثیر گرفته بودند و با فرض خواننده بودن، صدای خود را منطبق بر موسیقی روی موبایلهایشان كرده بودند.
بعد از پایان تنفس، «لطفی» به همراه «قوی حلم» كه او را در برنامه های خارج از كشور نیز همراهی می كرد با تشویق مردم به روی سن آمد و كمانچه را به دست گرفت. در ابتدا «قوی حلم» دست بر روی سازش گذاشته بود و به ساز لطفی هنگام نواختن خیره شده بود.
اما این حس تنها برای چند لحظه بود چرا كه او باید در اجرای قطعات بعدی «لطفی»را همراهی می كرد.
كنسرت لطفی براساس بداهه نوازی بود و این بداهه تنها به ساززدنش اختصاص نداشت بلكه تمام رفتارهای این هنرمند نیز بر این اساس شكل گرفته بود چرا كه بعد از مدتی ساز زدن بر ۲ كتاب حافظ كه در كنارش بود تفالی زد و هر دو را در مقابلش قرار داد و به یكباره سه تار به دست گرفت و شروع به زدن و خواندن كرد.
شب اول كنسرت «محمدرضا لطفی»با سه تار نوازی او به پایان رسید و با تشویقهای پی در پی مخاطبان صحنه را ترك كرد تا خود را برای اجرای دوم آماده كند.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران پزشکیان دولت سیزدهم دولت چهاردهم محمدجواد ظریف دولت علی باقری رهبر انقلاب رئیس جمهور ترور انتخابات
عزاداری تهران قتل هواشناسی شهرداری تهران تب دنگی زلزله پشه آئدس عزاداری محرم تیراندازی سلامت تعطیلی ادارات
واردات خودرو بانک مرکزی اقتصاد خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازار خودرو اربعین بازنشستگان سایپا
عاشورا امام حسین تلویزیون سینمای ایران فیلم دفاع مقدس سینما لیلی رشیدی وزارت ارشاد صداوسیما
محصولات کشاورزی آزمون سراسری ماه فناوری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه دونالد ترامپ ترامپ آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه ترور ترامپ چین جو بایدن
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس رئال مادرید نقل و انتقالات مهدی طارمی نقل و انتقالات لیگ برتر رامین رضاییان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی اینترنت سرعت اینترنت ناسا گرمایش جهانی گوگل اپل شیائومی ربات
گرما گرمازدگی نان کاهش وزن صبحانه نوشابه تخم مرغ افسردگی