سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

رییس جمهوری برای همه


رییس جمهوری برای همه

سفرهای استانی بسیار کار خوب و برجسته و لازمی بود و من واقعاً تعجب میکنم که بعضیها چطور کاری را که این جور واضح است که خوب است, انکار میکنند و زیر سئوال میبرند این برای وزرا, برای رئیس جمهور, برای عوامل اجرائی و دولت خیلی زحمت دارد و کار بسیار طاقت فرسائی است لکن آنچه که محصول این کار میشود, عبارت است از روشن شدن فاصله ی بین نگاهِ از دور به حقایق یک کشور و نگاهِ از نزدیک

شاید زمانی که در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، "احمدی نژاد" وعده ای به نام سفرهای استانی را در جمع مردم مطرح نمود، کمتر کسی به اجرایی شدن چنین طرحی فکر می کرد و به نظر می رسید این وعده نیز همچون وعده های انتخاباتی دیگر نامزدها، مقطعی و زودگذر است. اما سوم تیر ماه ۸۴ نه تنها واکنشی از سوی ملت به نحوه ی عملکرد مدیریتی سالهای گذشته بر کشور بود، که با این انتخاب فرصت مناسبی برای ارزیابی میزان صداقت در گفتارهای رییس جمهور جدید، بوجود آمده بود.

البته دیری نپایید که استان محروم خراسان رضوی در ۱۸ آبان ماه ۸۴ حضور احمدی نژاد به همراه تمامی کابینه ی دولت را درون خود احساس کرد و آنچه را که پیش تر احمدی نژاد از آن تحت عنوان سفرهای استانی یاد کرده بود، اینک جامه ی عمل به خود پوشانده بود...

سفر به ۳۳۶ شهر و روستا در کشور طی کمتر از دوسال، تصویب بیش از ۶۰۰۰ مصوبه برای بهبود اوضاع معیشتی مردم اقصی نقاط کشور و ... نخستین دستاوردهای این سفرها در یک نگاه است.

بی شک اگر کاستن فاصله ی کاذب بوجود آمده ی بین مردم و حاکمیت که معلول سیاست های غلط مدیریتی کشور در گذشته بوده است را اصلی ترین و مهم ترین فایده ی این اقدام قلمداد نکنیم، به هیج عنوان نمی توان این مقوله را از دستاوردهای اصلی این سفرها جدا ساخت. البته امیدواری مردم به حکومت و به تبع آن نظام اسلامی نیز قطعا در طول از بین رفتن همین فاصله ی کذایی، قرار خواهد گرفت، امری که پس از سال ها، با دمیدن روح امید در بین مردم، امروز خود را به خوبی نشان می دهد.

"تحول در نظام مدیریتی کشور" از دیگر موضوعاتی است که تحت تاثیر سفرهای استانی دولت، باید از آن یاد نمود. پر واضح است که تصمیم گیری برای حل یک مشکل، پس از تنها شنیدن آن، بسیار متفاوت خواهد بود تا آنکه آن معضل، به طور عینی مورد بررسی قرار گیرد و سپس در رابطه با آن تصمیم لازم اتخاذ گردد، و این همان است که که امروز به جرات می توان از آن تحت عنوان "ساختار شکنی در نظام مدیریتی کشور" یاد نمود.

توجه بی نظیر برای انجام عملیات های زیر بنایی، از دیگر فوائد سفرهای استانی دولت به حساب می آید. اینکه پس از ۲۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، برای نخستین بار بسیاری از روستاهای کشور در این دولت مجهز به آب و برق و گاز و ابتدایی ترین امکانات رفاهی می شوند، خود به تنهایی مهر تاییدی برای این مدعاست و البته نباید اختصاص وام های بدون بهره، معافیت های مالیاتی برای بسیاری از کشاورزان، ساختن رایگان مسکن، مدرسه، مسجد، حمام و ... را از ذهن دور داشت، بلکه در نظر داشتن تمامی نمونه های یاد شده به همراه هزاران اقدام از قلم افتاده، مبنای مناسبی برای قضاوت پیرامون دستاوردهای سفرهای استانی دولت نهم خواهد بود.

اما آنچه جا دارد در این نوشتار مورد تاکید قرار گیرد، روند هجمه های تبلیغاتی و تخریبی علیه این اقدام دولت است.کسانی که از ابتدا وعده ی سفرهای استانی دولت را پوچ و غیر ممکن می خواندند پس از عملیاتی شدن این وعده، باز هم دست از مانع تراشی و غرض ورزی های خود برنداشتند تا جایی که از هر اقدامی در جهت زیر سوال بردن این حرکت دولت، دریغ نکردند.

نخست، مطرح کردن بحث کارشناسی نبودن این سفرها و تصمیمات اتخاذ شده در این سفرها بود که البته امروز و با گذشت ۲ سال از آغاز دور نخست سفرهای استانی و روند پر شتاب اجرایی مصوبات این سفرها، هدف از طرح این سوال به خوبی مشهود است. ایجاد درگیری و تنشها ی قومی در مناطق حساس کشور نظیر کردستان، سیستان و بلوچستان و ... نیز از دیگر اقدامات معاندین دولت برای وارونه جلوه دادن دستاوردهای این سفرها بود که در بسیاری از موارد این توطئه نیز با هوشیاری مردم و مسئولان منطقه، عقیم ماند. اما اجرای عملیات های روانی علیه دولت و مردم در این زمینه باز هم به اینجا ختم نمی گردد تا جایی که باید چاپ و نشر شایعات و اکاذیب گوناگون در نشریات محلی و شب نامه ها علیه دولت و رییس جمهور پیش از ورود به شهرستان مربوطه، تحریک و تشویق مردم به عدم استقبال از ریس جمهور و هیئت همراه وی، به شهادت رساندن محافظان رییس جمهور (در سفر به استان سیستان) و... را نیز به دیگر اقدامات دشمنان دولت و ملت افزود. سیر روند تخریب ها و اقدامات علیه سفرهای استانی رییس جمهوری تا حدی پیش رفت که مقام معظم رهبری در تاریخ ۹ تیر ماه ۸۶، در حمایت صریح و آشکار خود از این اقدام دولت فرمودند:

«... سفرهای استانی بسیار کار خوب و برجسته و لازمی بود و من واقعاً تعجب میکنم که بعضیها چطور کاری را که این‏جور واضح است که خوب است، انکار میکنند و زیر سئوال میبرند! این برای وزرا، برای رئیس‏جمهور، برای عوامل اجرائی و دولت خیلی زحمت دارد و کار بسیار طاقت‏فرسائی است؛ لکن آنچه که محصول این کار میشود، عبارت است از روشن شدن فاصله‏ی بین نگاهِ از دور به حقایق یک کشور و نگاهِ از نزدیک»، هر چند که تعبیر گذشته معظم له از سفرهای استانی دولت تحت عنوان «تحقق آرزوی دیرینه ی خویش»، نیز به خوبی بیانگر دیدگاه مقام معظم رهبری به این سفرها بود.

موفقیت در ارتباط گیری با مردم توسط رییس جمهور به حدی آشکار است که نیازی به توضیح بیشتر وجود ندارد، تا جایی که حتی یکی از اعضای افراطی جبهه ی مشارکت نیز نمی تواند این مسئله را کتمان کند، هادی قابل از اعضای تندروی جبهه ی مشارکت در این رابطه معتقد است: دولت احمدی نژآد در زمینه ی ارتباط با مردم موفق عمل کرده است (۱/۴/۸۶ خبرگزاری مهر) و جدای از این اظهارات، تنها نیم نگاهی به آمار و میزان نامه های مردمی در طول سفر های استانی دور نخست، مهر تاییدی بر این ادعاست.

طبق آمار و ارقام منتشره، میزان ارسال نامه ها و درخواست های مردمی از رییس جمهوری طی دو سال گذشته بیش از چهار برابر کل میزان نامه هایی است که مردم در ۸ سال دوران اصلاحات به رییس جمهور نوشتند و این معنایی جز زنده شدن امید مردم به دولت را ندارد...

اما سخن احمدی نژاد که در بین مردم بارها و بارها اعلام کرده بود: « هر جا نشانی از تبعیض و بی عدالتی دیدید آنچنان فریاد بزنید که به گوش احمدی نژاد یعنی خادمتان برسد»، هنوز هم از اذهان مردم پاک نشده است، و تغییرات در حال انجام در میان مدیرانی که به سبب شکایت های مردمی و یا کم کاری های خویش، مانعی در جهت تحقق مصوبات دولتی می شده اند، نشان دیگری بر تایید صحت ادعای رییس جمهور از قول تا فعل دارد.

البته خستگی ناپذیزی احمدی نژاد در طول این سفرها نیز به تنهایی نوشتاری جداگانه را می طلبد اما ذکر همین نکته بس که در طول یکی ازسفرهای استانی رییس جمهور، یکی از پزشکان همراه هیئت دولت با تعجب خطاب به خبرنگاران اعلام می کند: «احمدی نژاد همه ی ما راخسته کرده و خستگی ناپذیری او از نظر پزشکی نیز برای ما شگفت آور است!» و تنها نیم نگاهی بر برخی از برنامه های فشرده ی رییس جمهور طی سفرهای استانی خویش، به خوبی صحت این مدعا را مورد تایید قرار خواهد داد، پس از چند سفر به شهرستان های مختلف طی چند ساعت و در نهایت نیز جلسات چند ساعته ی هیئت دولت که تا پاسی از شب به طول می انجامد !

حال و پس از قرار دادن تجربه ی دو ساله ی انجام سفرهای استانی دولت به سراسر کشور که هم اکنون دور دوم خود را نیز آغازکرده است، مبنای خوبی ببرای قضاوت در این رابطه است. درضمن تغییرات جزیی که طی دور دوم این سفرها از سوی هیئت دولت برای انجام این سفرها صورت گرفته است نیز می تواند در جهت کمک دادن به هر چه بهتر شدن روند این سفرها موثر باشد .

امیر حسین ثابتی منفرد