یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
احكام طهارت
● آب مطلق و مضاف
▪ آب یا مطلق استیا مضاف: آب مضاف آبی است كه آن را از چیزی بگیرند،مثل آب هندوانه و گلاب، یا با چیزی مخلوط باشد، مثل آبی كه به قدری با گل و مانند آن مخلوط شود كه دیگر به آن آب نگویند. و غیر اینها آب مطلق است و آن بر پنج قسم است:
اول: آب كر
دوم: آب قلیل
سوم: آب جاری
چهارم: آب باران
پنجم: آب چاه.
۱) آب كر
▪ آب كر مقدار آبی است كه اگر در ظرفی كه درازا و پهنا و گودی آن هر یك سه وجب و نیم است بریزند آن ظرف را پر كند، و وزن آن از من تبریز مثقال كمتر است، و به حسب كیلوی متعارف بنابر اقرب ٤١٩/٣٧٧ كیلوگرم میشود.
▪ اگر عین نجس مانند بول و خون به آب كر برسد، چنانچه به واسطه آن بویا رنگ و یا مزه آب تغییر كند آب نجس میشود، و اگر تغییر نكند، نجس نمیشود.
▪اگر بوی آب كر به واسطه غیر نجاست تغییر كند، نجس نمیشود.
▪ اگر عین نجس مانند خون به آبی كه بیشتر از كر است برسد و بو یا رنگ یا مزه قسمتی از آن را تغییر دهد، چنانچه مقداری كه تغییر نكرده كمتر از كر باشد،تمام آب نجس میشود. و اگر به اندازه كر یا بیشتر باشد، فقط مقداری كه بو یا مزه یا رنگ آن تغییر كرده نجس است.
▪ آب فواره اگر متصل به كر باشد آب نجس را پاك میكند در صورتی كه مخلوط با آن شود. ولی اگر قطره قطره روی آن آب نجس بریزد آن را پاك نمیكند،مگر آنكه چیزی روی فواره بگیرند تا آب آن قبل از قطره قطره شدن، به آب نجس متصل شود و با آن مخلوط گردد.
▪ اگر چیز نجس را زیر شیری كه متصل به كر است بشویند آبی كه از آن چیز میریزد اگر متصل به كر باشد و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاك است
▪ اگر مقداری از آب كر یخ ببندد و باقی آن بقدر كر نباشد چنانچه نجاست به آن برسد نجس میشود، و هر قدر از یخ هم آب شود نجس است .
▪ آبی كه به اندازه كر بوده، اگر انسان شك كند از كر كمتر شده یا نه مثل آب كر است ، یعنی نجاست را پاك میكند و اگر نجاستی هم به آن برسد نجس نمیشود. و آبی كه كمتر از كر بوده و انسان شك دارد به مقدار كر شده یا نه حكم آب كر ندارد .
▪ كر بودن آب به دو راه ثابت میشود: اول: آن كه خود انسان یقین كند. دوم: آن كه دو مرد عادل خبر دهند.
۲) آب قلیل
▪ آب قلیل آبی است كه از زمین نجوشد و از كر كمتر باشد.
▪ اگر آب قلیل روی چیز نجس بریزد یا چیز نجس به آن برسد نجس میشود، ولی اگر از بالا با فشار روی چیز نجس بریزد مقداری كه به آن چیز میرسد نجس ، و هر چه بالاتر از آن است پاك میباشد، و نیز اگر مثل فواره با فشار از پایین به بالا رود در صورتی كه نجاست به بالا برسد پایین نجس نمیشود و اگر نجاست به پایین برسد بالا نجس میشود.
▪ آب قلیلی كه برای برطرف كردن عین نجاست روی چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است ، و همچنین بنابر اقوی باید از آب قلیلی هم كه بعد از برطرف شدن عین نجاست ، برای آب كشیدن چیز نجس روی آن میریزند و از آن جدا میشود، اجتناب كنند. ولی آبی كه با آن مخرج بول و غائط را می شویند با پنجشرط پاك است:
اول : آن كه بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد.
دوم : نجاستی از خارج به آن نرسیده باشد.
سوم : نجاست دیگری مثل خون، یا بول یا غائط بیرون نیامده باشد.
چهارم : ذرههای غائط در آب پیدا نباشد.
پنجم : بیشتر از مقدار معمول ، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد.
۳) آب جاری
▪ آب جاری آبی است كه از زمین بجوشدو جریان داشته باشد مانند آب چشمه و قنات .
▪ آب جاری اگر چه كمتر از كر باشد، چنانچه نجاست به آن برسد تا وقتی بو یا رنگ یا مزه آن بواسطه نجاست تغییر نكرده پاك است .
▪ اگر نجاستی به آب جاری برسد مقداری از آن كه بو یا رنگ یا مزهاش بواسطه نجاست تغییر كرده نجس است و طرفی كه متصل به چشمه است اگر چه كمتر از كر باشد پاك است . و آبهای دیگر نهر اگر به اندازه كر باشد یا بواسطه آبی كه تغییر نكرده به آب طرف چشمه متصل باشد، پاك و گر نه نجس است .
▪ آب چشمهای كه جاری نیست ولی طوری است كه اگر از آن بردارند باز میجوشد حكم آب جاری دارد. یعنی اگر نجاست به آن برسد، تا وقتی بو یا رنگ یا مزه آن بواسطه نجاست تغییر نكرده پاك است .
▪ آبی كه كنار نهر ایستاده و متصل به آب جاری استحكم آب جاری دارد.
▪ چشمهای كه مثلا در زمستان میجوشد و در تابستان از جوشش میافتد فقط وقتی كه میجوشد حكم آب جاری دارد.
▪ آب حوض حمام اگر چه كمتر از كر باشد چنانچه به خزینهای كه آب آن به اندازه كر است متصل باشد مثل آب جاری است .
▪ آب لولههای حمام كه از شیرها و دوشها میریزد اگر متصل به كر باشد مثل آب جاری است و آب لولههای عمارات اگر متصل به كر باشد در حكم آب كر است .
▪ آبی كه روی زمین جریان دارد ولی از زمین نمیجوشد، چنانچه كمتر از كر باشد و نجاست به آن برسد نجس میشود اما اگر از بالا با فشار به پایین بریزد، چنانچه نجاست به پایین آن برسد بالای آن نجس نمیشود.
۴) آب باران
▪ اگر به چیز نجسی كه عین نجاست در آن نیستیك مرتبه باران ببارد جایی كه باران به آن برسد پاك میشود . و در فرش و لباس و مانند اینها فشار لازم نیست ولی باریدن دو سه قطره فایده ندارد، بلكه باید طوری باشد كه بگویند باران میآید.
▪ اگر باران به عین نجس ببارد و به جای دیگر ترشح كند، چنانچه عین نجاست همراه آن نباشد و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاك است . پس اگر باران بر خون ببارد و ترشح كند ، چنانچه ذرهای خون در آن باشد یا آن كه بو یا رنگ یا مزه خون گرفته باشد نجس است .
▪ اگر بر سقف عمارت یا روی بام آن عین نجاست باشد، تا وقتی باران به بام میبارد آبی كه به چیز نجس رسیده و از سقف یا ناودان میریزد پاك است . و بعد از قطع شدن باران اگر معلوم باشد آبی كه میریزد به چیز نجس رسیده است ، نجس میباشد.
▪ زمین نجسی كه باران بر آن ببارد پاك میشود. و اگر باران بر زمین جاری شود و به جای نجسی كه زیر سقف است برسد ، آن را نیز پاك میكند .
▪ خاك نجسی كه به واسطه باران گل شود و آب آن را فرا گیرد پاك است. اما اگر فقط رطوبت به آن برسد پاك نمیشود.
▪ هرگاه آب باران در جایی جمع شود اگر چه كمتر از كر باشد، چنانجه موقعی كه باران میآید چیز نجسی را در آن بشویند و آب بو یا رنگ یا مزه نجاست نگیرد، آن چیز نجس پاك میشود.
▪ اگر بر فرش پاكی كه روی زمین نجس است باران ببارد، و بر زمین نجس جاری شود، فرش نجس نمیشود و زمین هم پاك میگردد.
۵) آب چاه
▪ آب چاهی كه از زمین میجوشد اگر چه كمتر از كر باشد چنانچه نجاست به آن برسد، تا وقتی بو یا رنگ یا مزه آن به واسطه نجاست تغییر نكرده پاك است، ولی مستحب است پس از رسیدن بعضی از نجاستها مقداری كه در كتابهای مفصل گفته شده از آب آن بكشند.
▪ اگر نجاستی در چاه بریزد و بو یا رنگ یا مزه آب آن را تغییر دهد، چنانچه تغییر آب چاه از بین برود، موقعی پاك میشود كه با آبی كه از چاه میجوشد، مخلوط گردد.
▪ اگر آب باران یا آب دیگر، در گودالی جمع شود و كمتر از كر باشد، چنانچه بعد از قطع شدن باران نجاست به آن برسد، نجس میشود.
● احكام آبها
▪ آب مضاف كه معنی آن گفته شد، چیز نجس را پاك نمیكند، وضو و غسل هم باآن باطل است.
▪ اگر ذرهای نجاست به آب مضاف برسد نجس میشود. ولی چنانچه از بالابا فشار روی چیز نجس بریزد، مقداری كه به چیز نجس رسیده نجس، و مقداری كه بالاتر از آن است پاك میباشد. مثلا اگر گلاب را از گلابدان روی دست نجس بریزند،آنچه به دست رسیده نجس و آنچه به دست نرسیده پاك است. و نیز اگر مثل فواره با فشار از پایین به بالا برود اگر نجاست به بالا برسد، پایین نجس نمیشود.
▪ اگر آب مضاف نجس طوری با آب كر یا جاری مخلوط شود كه دیگر آب مضاف به آن نگویند، پاك میشود.
▪ آبی كه مطلق بوده و معلوم نیست مضاف شده یا نه، مثل آب مطلق است،یعنی چیز نجس را پاك میكند، وضو و غسل هم با آن صحیح است. و آبی كه مضاف بودهو معلوم نیست مطلق شده یا نه مثل آب مضاف است، یعنی چیز نجس را پاك نمیكند،وضو و غسل هم با آن باطل است.
▪ آبی كه معلوم نیست مطلق استیا مضاف، و معلوم نیست كه قبلا مطلق یا مضاف بوده، نجاست را پاك نمیكند، وضو و غسل هم با آن باطل است. ولی اگر بهاندازه كر یا بیشتر باشد و نجاست به آن برسد حكم به نجس بودن آن نمیشود.
▪ آبی كه عین نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر دهد، اگر چه كر یا جاری باشد، نجس میشود. ولی اگر بو یا رنگ یا مزه آن به واسطه نجاستی كه بیرون آن است عوض شود، مثلا مرداری كه پهلوی آب است بوی آن را تغییر دهد، نجس نمیشود.
▪ آبی كه عین نجاست مثل خون و بول در آن ریخته و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر داده، چنانكه به كر یا جاری متصل شود، یا باران بر آن ببارد، یا باد باران را در آن بریزد، یا آب باران در موقع باریدن از ناودان در آن جاری شود و تغییر آن از بین برود، پاك میشود، ولی باید آب باران یا كر یا جاری با آن مخلوط گردد.
▪ اگر چیز نجس را در آب كر یا جاری فرو برند، و در چیزهایی كه قابل فشار دادن است مانند فرش و لباس، طوری فشار، یا در داخل آب حركت دهند كه آب داخل آن خارج شود، چنانچه از چیزهایی باشد كه در دفعه اول پاك میشود، آبی كه بعداز بیرون آوردن، از آن میریزد، پاك است و اگر از چیزهایی باشد كه باید دو مرتبه آن را در آب فرو برند تا پاك شود، آبی كه بعد از دفعه دوم از آن میریزد،پاك میباشد.
▪ آبی كه پاك بوده و معلوم نیست نجس شده یا نه پاك است. و آبی كه نجس بوده و معلوم نیست پاك شده یا نه، نجس است.
▪ نیم خورده سگ و خوك و كافر ، نجس و خوردن آن حرام است. و نیم خورده حیوانات حرام گوشت پاك و خوردن آن مكروه میباشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست