یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
تاثیر ویژگی های دانش آموزان و نظام آموزشی در امر تدریس
انسان موجود پیچیده و شگفت انگیزی است و هنگام رویارویی با یک انسان با دنیای عظیمی روبه رو می شویم که برای پی بردن به ژرفای آن نیاز به مهارت و آگاهی فراوان دارد. ما می توانیم با آشنا شدن با ویژگی های رفتاری انسان های اطرافمان ارتباط سالمی را برقرار کنیم . داشتن تعامل سالم با اطرافیانمان مستلزم شناخت صحیح و تقریبا همه جانبه ما از آنهاست . زیرا شناخت تمامی جوانب انسان ها غیرممکن است و با شناخت کلی از افراد می توانیم در جهت سازگار کردن خود با او و بالعکس گام های موثرتری را برداریم .
آگاهی از فرآیندهای شناختی شاگردان در سنین مختلف یکی از وظایف معلم است زیرا فرآیند رشد علایق شاگرد میزان انگیزه تجارب گذشته و بلوغ عاطفی از عواملی هستند که همواره در روش کار معلم در طی تدریس اثر گذارند. علاوه بر این شاگردان با صفات مطلوب و نامطلوب مانند : صداقت شهامت دروغگویی ترس و پرخاشگری از خانواده های گوناگون به مدرسه پا می گذارند.
اگر معلمی بدون شناخت شاگردان و بدون آگاهی از فرآیند رشد ذهنی و عاطفی و اجتماعی شاگردان به امر تدریس بپردازد راه به خطا رفته است زیرا فعالیت های عقلی اخلاقی و اجتماعی شاگرد تابع اراده معلم نیست بلکه تابع علایق شاگرد است .
معلم با توجه به سطح درک و فهم شاگردان باید برنامه و مواد آموزشی را به صورتی که قابل درک باشد ارائه نماید یعنی برنامه درسی و کمیت و کیفیت تکالیف را براساس مراحل رشد ذهنی و توانایی های مختلف سنی تعیین نماید. بنابراین او به مدد روشهای سالم می تواند بازده کار دانش آموزان را افزایش دهد و حتی در رشد معنوی دانش آموزان بدون وارد کردن خدشه به آن تاثیر بگذارد. معلم با فراهم نمودن فرصت های یادگیری به دانش آموز این امکان را می دهد که دانش خود را بسازد و از آموزش مستقیم بکاهد و در پی ایجاد موقعیت مطلوب یادگیری باشد.
معلمان به نظامی می اندیشند که در آن نظام علایق و نیازهای دانش آموزان محور فعالیت های آموزشی قرار گیرد و با خلاقیت و ابتکار معلم در امر تدریس به پرورش تفکر و رشد همه جانبه دانش آموزان برسیم و یادگیری به محفوظات ختم نگردد و از حضور در مدرسه و فعالیت در آنجا احساس لذت کنند.
ساختار نظام آموزشی هر جامعه اعم از دیدگاهها برنامه ها و آیین نامه ها می تواند به نوعی در روش تدریس معلم تاثیرگذار باشد آیین نامه های انعطاف ناپذیر برخی تصمیم گیری های غیرتخصصی عدم توجه به نظام آموزشی که مطابق با نیازهای شاگرد و جامعه باشد عدم ارزشیابی اصولی و دلایلی از ین دست در فعالیت مدارس و در نهایت تدریس معلم تاثیرگذار می باشد و ما به افقی می اندیشیم که نظامی با این ویژگی ها ما را در خدمت گذاری کمک شایانی خواهد نمود تا به تربیت نسلی متفکر جهت رسیدن به اهداف غایی که رسیدن به اقتدار جهانی است نایل شویم .
تهیه کننده : مریم پروین پی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست