چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مشاوره؛ رمز طلایی موفقیت کودک
تحقق جامعه ایدهآل نیازمند کودکانی است که بتوانند به کمک مشاوران و معلمان، استعدادهای بالقوه خود را به بالفعل برسانند و این کار محقق نمیشود مگر اینکه بتوانیم اهداف آموزش و پرورش را از طریق مشاوره برای کودک بیان کنیم.
مشاوره زمانی اثر دو چندانی در کودک میگذاردکه شخص مشاور بتواند به طور موثر با کودک کار کند و خصوصیات او را به خوبی بشناسد. جمعآوری و استفاده صحیح از اطلاعات دقیق و جامع برای ارایه شیوههای درمانی مفید به کودکان یک ضرورت حتمی است. مشاور با استفاده از ابزار و روشهای گوناگون میتواند به اینگونه اطلاعات دسترسی پیدا کند که عبارتند از
۱) مشاوره
۲) مصاحبه
۳) پرسشنامه
۴ ) شرح حال نویسی
۵ ) مقیاس درجه بندی
۶) آزمونهای روانی
۷ )گروهسنجی
مشاوره، یکی از روشهایی است که در مورد کودکان کاربرد دارد و اطلاعات مفیدی درباره او به دست میدهد. مصاحبه با کودکان در دوره اول و دوم کودکی به علت بچه بودن مشکل ولی در دوره سوم کودکی امکان پذیر است و مشاور میتواند از آن برای شناخت کودک نیز استفاده کند. کاربرد بقیه موارد در مورد کودکان دبستانی عملی است و به مشاوران توصیه میشود در مواقع ضروری از آنها به طور مناسب استفاده کنند.
مشاور برای اینکه بتواند شناخت دقیق و مفیدی از کودک به دست آورد باید قضاوت خود را بر نتایج حاصل از کاربرد مجموعه روشهای ذکر شده متکی سازد. مشاور میتواند از آزمونهای روانی متعددی برای شناخت خصوصیات گوناگون کودکان استفاده کند و اطلاعات نسبتاً موثقی درباره آنان به دست آورد.
حال با این شرایط باید گفت راهنمایی و مشاوره برای کودک یک فعالیت جمعی است که به همکاری و مشارکت افراد متعدد نیاز دارد.
برای آنکه مشکل کودک حل شود، همکاری صمیمی و جدی میان مشاور، والدین، کارکنان مدارس و موسسات و نهادهای اجتماعی ضروری است و نقش معلم هیچگاه نباید در موفقیت برنامههای راهنمایی و مشاوره کودک و تامین سلامت و بهداشت روانی او نادیده و ناچیز گرفته شود. اگر والدین کودک با مشاور و معلم همکاری نکنند، در رفتارهای کودک تغییر چندانی حاصل نخواهد شد؛ از این رو برگزاری جلسههای مستمر ملاقات والدین با مشاور و معلم امری لازم و اجتناب ناپذیر است.
نتیجه
وقتی که مشاور با کاربرد فنون مختلف موفق به ایجاد رابطه حسنه با کودک شود، باید کودک را بدون قید و شرط بپذیرد، با محبت و صمیمیت با او رفتار کند و در جلسه مشاوره از فنون مختلف همچون گوش دادن به سخنان کودک، تشویق، برخورد صحیح با مقاومت کودک و سایر روشها بهره گیرد تا او به روال عادی زندگی فردی و اجتماعی بازگردد.
تهیه و تنظیم: عبدالعظیم شکاری بادی - مدیر مدرسه شهید طحانی کاشان
منابع:
۱) اختلالات رفتاری کودکان، مریم سیف نراقی، انتشارات بدر۱۳۷۰
۲) راهنمایی و مشاوره کودک، نوشته مالک لین، ایزایل، انتشارات امیرکبیر ۱۳۷۵
۳) راهنمایی و مشاوره کودک، نوشته دکتر عبدالله شفیعآبادی، انتشارات سمت ۱۳۷۳
codex۴۰x
page۲۳
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد
هواشناسی شهید رئیسی امتحانات نهایی تهران کنکور شهرداری تهران سانحه بالگرد رئیسی هلال احمر بارش باران سیل قوه قضاییه پلیس
قیمت دلار خودرو بازار خودرو قیمت خودرو بورس قیمت طلا یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو
سینما سینمای ایران تلویزیون جشنواره کن سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه غزه امیرعبداللهیان جنگ غزه ترکیه فلسطین آمریکا چین ولادیمیر پوتین عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال والیبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال لیورپول
اپل هوش مصنوعی مایکروسافت گوگل سامسونگ ناسا انسان تبلیغات موبایل آیفون
سلامت مغز کاهش وزن سلامت روان سرطان آلزایمر طول عمر مغز انسان افسردگی فشار خون