چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

مشاوره؛ رمز طلایی موفقیت کودک


مشاوره؛ رمز طلایی موفقیت کودک

تحقق جامعه ایده‌آل نیازمند کودکانی است که بتوانند به کمک مشاوران و معلمان، استعدادهای بالقوه خود را به بالفعل برسانند و این کار محقق نمی‌شود مگر اینکه بتوانیم اهداف آموزش …

تحقق جامعه ایده‌آل نیازمند کودکانی است که بتوانند به کمک مشاوران و معلمان، استعدادهای بالقوه خود را به بالفعل برسانند و این کار محقق نمی‌شود مگر اینکه بتوانیم اهداف آموزش و پرورش را از طریق مشاوره برای کودک بیان کنیم.‏

مشاوره زمانی اثر دو چندانی در کودک می‌گذاردکه شخص مشاور بتواند به طور موثر با کودک کار کند و خصوصیات او را به خوبی بشناسد. جمع‌آوری و استفاده صحیح از اطلاعات دقیق و جامع برای ارایه شیوه‌های درمانی مفید به کودکان یک ضرورت حتمی است. مشاور با استفاده از ابزار و روش‌های گوناگون می‌تواند به اینگونه اطلاعات دسترسی پیدا کند که عبارتند از

۱) مشاوره

۲) مصاحبه

۳) پرسش‌نامه

۴ ) شرح حال نویسی

۵ ) مقیاس درجه بندی

۶) آزمون‌های روانی

۷ )گروه‌سنجی ‏

مشاوره، یکی از روش‌هایی است که در مورد کودکان کاربرد دارد و اطلاعات مفیدی درباره او به دست می‌دهد. مصاحبه با کودکان در دوره اول و دوم کودکی به علت بچه بودن مشکل ولی در دوره سوم کودکی امکان پذیر است و مشاور می‌تواند از آن برای شناخت کودک نیز استفاده کند. کاربرد بقیه موارد در مورد کودکان دبستانی عملی است و به مشاوران توصیه می‌شود در مواقع ضروری از آنها به طور مناسب استفاده کنند.

مشاور برای اینکه بتواند شناخت دقیق و مفیدی از کودک به دست آورد باید قضاوت خود را بر نتایج حاصل از کاربرد مجموعه روش‌های ذکر شده متکی سازد. مشاور می‌تواند از آزمون‌های روانی متعددی برای شناخت خصوصیات گوناگون کودکان استفاده کند و اطلاعات نسبتاً موثقی درباره آنان به دست آورد.

حال با این شرایط باید گفت راهنمایی و مشاوره برای کودک یک فعالیت جمعی است که به همکاری و مشارکت افراد متعدد نیاز دارد.

برای آنکه مشکل کودک حل شود، همکاری صمیمی و جدی میان مشاور، والدین، کارکنان مدارس و موسسات و نهادهای اجتماعی ضروری است و نقش معلم هیچگاه نباید در موفقیت برنامه‌های راهنمایی و مشاوره کودک و تامین سلامت و بهداشت روانی او نادیده و ناچیز گرفته شود. اگر والدین کودک با مشاور و معلم همکاری نکنند، در رفتارهای کودک تغییر چندانی حاصل نخواهد شد؛ از این رو برگزاری جلسه‌های مستمر ملاقات والدین با مشاور و معلم امری لازم و اجتناب ناپذیر است.‏

نتیجه

‏ وقتی که مشاور با کاربرد فنون مختلف موفق به ایجاد رابطه حسنه با کودک شود، باید کودک را بدون قید و شرط بپذیرد، با محبت و صمیمیت با او رفتار کند و در جلسه مشاوره از فنون مختلف همچون گوش دادن به سخنان کودک، تشویق، برخورد صحیح با مقاومت کودک و سایر روش‌ها بهره گیرد تا او به روال عادی زندگی فردی و اجتماعی بازگردد.

تهیه و تنظیم: عبدالعظیم شکاری بادی - مدیر مدرسه شهید طحانی کاشان ‏

منابع:

۱) اختلالات رفتاری کودکان، مریم سیف نراقی، انتشارات بدر۱۳۷۰

۲) راهنمایی و مشاوره کودک، نوشته مالک لین، ایزایل، انتشارات امیرکبیر ۱۳۷۵

۳) راهنمایی و مشاوره کودک، نوشته دکتر عبدالله شفیع‌آبادی، انتشارات سمت ۱۳۷۳

codex۴۰x

page۲۳