پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
تعارض در سازمان
تعارض فرآیندی است كه طی آن با توجه به عدم توافق در مسائل اساسی ، فردی به گونهای عمدی سعی میكند در برابر كوششهای فرد دیگری مانع ایجاد كند تا باعث ناكامی وی در رسیدن به اهدافش شود.
تعارض بر دو نوع است. پایهای و عاطفی كه تعارض پایهای غالباً به شكل عدم توافق اساسی بر سر اهداف كار و وسائل لازم برای انجام آنها رخ میدهد و تعارض عاطفی مربوط به مشكلات میان اشخاص است و از احساسات درونی آنها سرچشمه میگیرد. تعارض دارای دو جنبه سازنده و مخرب میباشد كه تعارض سازنده نتایج مثبت برای سازمان درپی دارد و تعارض مخرب به ضرر سازمان كار میكند.
عوامل تعارضآمیز به دو دسته عوامل فردی و عوامل سازمانی تقسیم میشود كه عوامل فردی شامل اخلاق شخصی ، شخصیت ، ارزشها و عقاید و محدودیت ادراك و تفاوت در شناخت میباشد. عوامل سازمانی تعارضزا عبارتند از :
▪ ساختار سازمانی ،
▪ فرهنگ سازمانی ،
▪ اندازه و بزرگی سازمان ،
▪ تكنولوژی و ضوابط و مقررات.
تعارض عمودی ، تعارض افقی ، تعارض صف و ستاد و تعارض نقش از جمله وضعیتهای تعارضآمیز در سازمان میباشند.
برای حل و فصل تعارض در سازمان از مدیریت مستقیم تعارض و مدیریت غیرمستقیم تعارض استفاده میشود. مدیریت غیرمستقیم تعارض شامل روشهای توسل به اهداف مشترك و ارجاع سلسله مراتبی میباشد و مدیریت مستقیم تعارض با شیوههای همكاری و ابراز مخالفت ممكن میشود.
برای متعادل سازی تعارض در سازمان از مشاركت دادن كاركنان ، ایجاد سازش ،تدوین دستورالعملها ،توزیع عادلانه امكانات و آموزش كاركنان میتوان استفاده كرد.
ضمن تشكر از آقای هوشنگ طاهری مسئول روابط عمومی اداره امورشعب استان چهارمحال و بختیاری كه این مقاله را تهیه و ارسال كرده اند. توجه همكاران را به ادامه مطلب جلب میكنیم.
کار روزمره مدیران تا حد زیادی بر اساس روابط شخصی با دیگران و مبادله اطلاعات استوار است . با این وجود روابط میان افراد گاهی باعث اختلافات و عدم توافقهای بالقوه در محیط کار میشود. این اختلافات و عدم توافقها ، گاهی مشکلاتی به وجود میآورند که نه تنها بر نتایج کار افراد اثر میگذارند بلکه رضایت آنان را نیز تحت تاثیر قرار میدهند . مدیری که اصول اساسی تعارض را میداند دارای آمادگی بیشتری خواهد بود تا به طور موفقیت آمیز با این موقعیتهای اجتنابناپذیر ، برخورد کند. مدیران حدود ۲۰ درصد از وقت خود را برای حل و فصل تعارض صرف میکنند و شامل تعارضهایی است که مدیر مستقیما به عنوان یکی از طرفهای اصلی درگیراست . در وضعیت های دیگر مدیر ممکن است در نقش واسطه یا شخص ثالث عمل کند که وظیفهاش این است که سعی کند تعارض بین افراد درگیر را از میان بردارد .
اگر به برخی از مکالمات محل کار گوش دهید ممکن است با صحبت های مشابه جملات زیر روبرو شوید :
▪ برای من مهم نیست شما چه می گویید ، وقت ندارم این کار را بکنم ، همین .
▪ نمی توانم کار کردن با او را تحمل کنم ، او شخصیت خصومت آمیزی دارد .
▪ ما به منابع نیاز داریم ، چرا به برخی دیگر همیشه بیشتر از ما توجه می کنید .
▪ مدیر سازمان ما خودخواه است و به کارمندانش توجهی نمی کند .
موضوع مورد بحث در هر مکالمه تعارض است و توانایی برخورد موفقیت آمیز با چنین تعارضی یکی از جنبههای کلیدی مهارتهای میان اشخاص، در مدیریت است .
یکی از عوامل عمدهای که سبب هدر رفتن استعداد نیروی انسانی میشود، تعارض فردی است که تعارض گروهی و سازمانی را به دنبال دارد . همواره حد مطلوبی از تعارض برای پرورش خلاقیت و تولید افکار و اندیشههای جدید در سازمان لازم است منتهی اگر تعارض از حد تعادل خارج شد سازمان را با بحران روبرو می کند .
امروزه تعارض سازمانی و مدیریت تعارض از جمله مباحثی است که توجه مدیران و دست اندرکاران سازمانها را به خود جلب کرده است . و این به خاطر تعارض نامتعارف داخل سازمان است که موجب اتلاف انرژی و استعداد کارکنان سازمان شده و به جای اینکه عوامل تولید منابع انسانی با ترکیب مناسب و معقول در جهت تحقق اهداف سازمان حرکت کنند درجا می زنند و سرمایه انسانی و فیزیکی را به هدر می دهند . این امر با توجه به دنیای پر رقابت فعلی خوشایند نیست .لذا لازم به نظر می رسد که مدیران و کارکنان در مورد تعارض و انواع آن ، زمینه های ایجاد تعارض و راههای حل و فصل آن تا حدودی آشنایی داشته باشند.
● تعریف و مفهوم تعارض :
در فرهنگ لغت فارسی تعارض به معنی متعرض و مزاحم یکدیگر شدن است یا با هم اختلاف داشتن .
به طور کلی تعارض زمانی رخ میدهد که در یک وضعیت اجتماعی بر سر مسائل اساسی عدم توافق وجود دارد و یا ضدیتهای احساسی باعث ایجاد اصطکاک بین افراد یا گروهها میشود .
به عقیده استیفن رابینز کوتاهترین تعریف از تعارض عدم توافق بین دو یا چند گروه است .وی تعارض را فرایندی میداند که شخص الف در آن به طور عمدی میکوشد تا به گونه ای بازدارنده سبب ناکامی شخص ب در رسیدن به علایق و اهدافش شود .
توماس تعارض را شرایطی میداند که در آن مسائل مورد توجه دو طرف ، ناسازگار و ناهماهنگ به نظر برسد . در تعریف توماس ، شرایط وضعیتی است که الزاما به معنی رفتار نیست . تعارض میتواند بدون درگیری و نزاع و یا جنگ و درگیری وجود داشته باشد . نزاع تنها یکی از اشکال یا حالتهای تعارض است .
مسئولیتی که کسی یا گروهی پذیرفته است ، مجموعه ارزشها و اعتقاداتی که افراد دارند ،عواطف ، احساسات و نیازهای افراد و گروهها و بالاخره اظهارنظرهایی که در مقابل رویدادها ارائه میدهند از مسائل مورد توجه است .
تعارض میتواند بین اشخاص ،گروهها ،سازمانها ، ملل و حتی در سطوح پایینتر یعنی بین جنبه های مختلف شخصیت یک فرد و یا بین فرد و عوامل محیطی به وجود آید .
منبع اساسی نگهداری تعارض فکر و مغز افرادی است که آن را تجربه میکنند . تعارض ، مستقل و خارج از وجود افراد به وجود نمیآید .
آقای میر کمالی تعارض را فرایند ادراک و یا احساس هرگونه ناسازگاری در درون و یا بین افراد ، گروه ویا سازمانها که منتهی به رفتار پنهان و یا آشکار متعارض در دو طرف شود تعریف می کند .
● انواع و جنبه های تعارض :
تعارض به دو نوع پایه ای و عاطفی تقسیم می شود .تعارض پایه ای ، تعارضی است که غالبا به شکل عدم توافق اساسی بر سر اهداف کار و وسائل لازم برای انجام آنها رخ میدهد موقعی که افراد همه روزه با یکدیگر کار میکنند،این یک امر عادی است که دیدگاههای متفاوتی راجع به برخی از مسائل اساسی محیط کار به وجود آید . معمولا افراد بر سر مسائلی از قبیل اهداف سازمانی و گروهی ، تخصیص منابع ، توزیع پاداشها ، خط مشیها و روشهای کار و تعیین وظایف با هم به توافق نمی رسند .
تعارض عاطفی مربوط به مشکلات میان اشخاص است و از احساساتی مانند عصبانیت، عدم اطمینان، نفرت و ترس و نارضایتی و مواردی از این قبیل سرچشمه میگیرد . این تعارض تحت عنوان برخورد شخصیتها معروف است. تعارضهای عاطفی انرژی افراد را ازبین میبرد و آنها را از اولویتهای مهم کاری منحرف میسازد. ناراحتکننده ترین تعارض برای افراد تعارض در روابط مافوق_ زیر دست می باشد.
▪ تعارض ها دو جنبه دارند :
۱) تعارض سازنده :
تعارض سازنده نتایج مثبت برای گروه یا سازمان در بر دارد .این نوع تعارض به افراد درگیر فرصت میدهد مسائل و فرصتهایی را بشناسند که به گونهای به دست فراموشی سپرده شدهاند و در نتیجه خلاقیت و عملکرد بهبود مییابد با تشویق تعارض سازنده ابداعات و تغییرات لازم به وجود میآید .
۲) تعارض مخرب :
تعارض مخرب به ضرر سازمان و یا گروه کار میکند و در این گونه تعارضات عدم توافقات بین اعضای گروه یا کارمندان سازمان و حتی تعارضات بین شخصی باعث میشود گروه یا سازمان عملکرد خوبی ارائه ندهند و باعث کاهش کارایی و رضایت شغلی می شوند و حتی ممکن است به رفتارهای انحرافی مثل غیبت و جایگزینی و تأخیر منجر شوند .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست