یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
فطری بودن دین
فطرت همانند غریزه و طبیعت، خواسته و گرایشی ذاتی است ; یعنی موجود دارای فطرت به گونه ای خلق شده است که بدون آموزش و تجربه و به صورت ذاتی به چیزی گرایش دارد، مانند درک خوبی ها و بدی ها. چنین جاذبه و کشش ذاتی، امری مادی و قابل اندازه گیری نیست و با محاسبات مادی هم قابل سنجش و ارزیابی نمی باشد.
امور فطری دارای ویژگی:
همگانی، ذاتی، تغییرناپذیر و غیرجسمانی است . دقت در خواسته ها و رفتارهای انسانها این حقیقت را، که انسانها گرایش ها و تمایلاتی باطنی دارند، به خوبی روشن میکند.
انسانها عموما به زیبایی، رفتار اخلاقی، حقیقت طلبی، کنجکاوی و تعظیم در برابر موجودات ممتاز علاقه نشان میدهند; همواره در پی یافتن اماکن و اشیای زیبا هستند; خود را به صورتی زیبا آرایش و اصلاح میکنند; اموال بسیاری برای به دست آوردن حقیقت هزینه میکنند; از همان روزهای نخست درک عقلانی، از خود رفتار اخلاقی بروز میدهند. چرا؟
چون صداقت و درستی، جزء نهاد اولیه آنهاست، و دروغ و حیله و تزویر و امثال اینها اموری هستند که به تدریج آموخته میشوند و بر خلاف فطرت ذاتی بشرند.
انسان در ذات خود نسبت به موجودات باعظمت سر تعظیم فرود میآورد و در برابر آنها زانوی ادب بر زمین میزند. در مرحله بالاتر آنها را میپرستد. این واقعیت را تاریخ بشر نیز به روشنی گواهی میدهد. پیدایش دین ها و پرستش های شگفت آور، راز و نیاز با خدایان انتخاب شده از سوی انسان، قربانی کردن در پیشگاه آنان به منظور نرم ساختن دل آنها، استفاده از سحر برای نفوذ در قلب خدایان، وجود وردهای مخصوص در میان کاهنان، گزارشهایی حاکی از ذاتی بودن چنین گرایشی است .
گذشته انسانها نشان میدهد که زندگی آنان آمیخته با امور رازآلود است . عقیده به موجودات خارق العاده، اعتقاد به جهانی غیر از جهان مادی، از جمله واقعیت های زندگی انسانهاست . پرستش مظاهر طبیعت و حتی بت پرستی، جلوه هایی از همین تمایل درونی است ; هرچند ممکن است در تطبیق، اشتباه و انحرافی از خواست اصلی رخ بدهد.
میل به پرستش، یکی از معانی فطری بودن دین است . قرآن کریم هم این حقیقت را به صراحت آورده است : (فأقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم )(۱) "پس پاکدلانه تمام توجهت را به سوی دین کن، این فطرت الهی است که خداوند انسان را بر آن آفریده است، تبدیلی در خلقت خدا نیست ; این همان دین استوار است ."
فطری بودن دین، یعنی این که دین همان چیزی را ارائه داده است که انسانها ذاتا در پی آنند.
وجهه دیگر فطری بودن دین این است که انسانها برای راه یافتن به سعادت خویش، در جستجوی قوانین و مقرراتی تلاش میکنند اما دستاوردهایشان، آنان را قانع و راضی نمی کند و راه مطمئن و مورد اعتماد را طلب میکنند. دین همان راه مطمئنی است که انسانها سخت در تکاپوی یافتن آنند.
نکته سوم در فطری بودن دین به روحیه منفعت طلبی و کمال جویی انسان مربوط است . انسانها همواره در تلاش برای تأمین منافع خویش اند تا علاوه بر به دست آوردن آن به رتبه برتری راه یابند. یافتن راه مطمئن کمال و تحصیل منفعت بی زوال، برای انسانها امری حیاتی است . دین و تعلیمات دینی این راه مطمئن را نیز به آنان میآموزد.
پس فطری بودن دین، پاسخگویی به حس پرستش، ارائه راه مورد اعتماد سعادت و دست یافتن به منافع انسانی و کمال است .
[۱] سوره روم (۳۰)، آیه ۳۰ .
منبع : کتاب اسلام دین فطرت – آیه الله منتظری – ص ۳۴ و ۳۵
محمد صالحی – ۱۶/۱۰/۸۸
http://mahsan.parsiblog.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست