یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

چرا مقدار دیه در ماه های حرام, بیشتر می شود


چرا مقدار دیه در ماه های حرام, بیشتر می شود

شكی نیست كه هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار, استحقاق جریمه و مجازات را دارد و از سوی دیگر, همه مجرمان, یكسان نیستند و بدون شك, شرایط زمانی, مكانی, روانی و ویژگی های دیگر آنها تفاوت دارد

● افزایش دیه در ماه‏های حرام‏

شكی نیست كه هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار، استحقاق جریمه و مجازات را دارد و از سوی دیگر، همه مجرمان، یكسان نیستند و بدون شك، شرایط زمانی، مكانی، روانی و ویژگی‏های دیگر آنها تفاوت دارد.

به همین دلیل، امروزه در تمام قوانین جهان، اموری را با عنوان عوامل تشدید و تخفیف، در كنار قوانین كیفری و جزایی قرار می دهند؛ مثلاً بیماری روانی را عامل تخفیف و تكرار در جرم را عامل تشدید می‏دانند.

اسلام نیز از چهارده قرن پیش، عوامل تشدید و تخفیف را به صورتی جامع و جالب، هم در مجازات‏های دنیوی و هم در مجازات‏های اخروی، پیش‏بینی كرده است. در یك بررسی ساده، معلوم می‏شود كه در اسلام، عوامل تخفیف از عوامل تشدید، بیشترند و این به خاطر آن است كه اساس دین اسلام، بر رحم و عاطفه و هدفش، مهرورزی و هدایت است.

یكی از عوامل تشدید مجازات در اسلام، مكان و زمان جرم است؛ چنانچه جرمی در مكه مكرمه رخ دهد، مجازات، به علت قداست مكان مكه مكرمه، شدیدتر است. همچنین مجازات در ماه‏های حرام (ذی‏قعده، ذی‏حجه، محرم و رجب)، به علت قداست آنها، بیشتر است.(۱)

این نوع مجازات، به خوبی نشان می‏دهد كه اهمیت جرم، تنها مربوط به جنبه ذاتی آن نیست؛ بلكه خصوصیات زمانی و مكانی، كاملاً در آن موثر است.

از سوی دیگر، بدیهی است كه اگر كسی حرمت اماكن و زمان‏های مقدس را نگه نداشت، مشخص می‏شود كه روح طغیان‏گری و جسارت او بیشتر است و چنین فردی، ضرر و خطرش برای جامعه، بیشتر است.

در آیات متعددی از قرآن كریم، به مسئله حرمت و قداست این چهار ماه، پرداخته شده است. به نمونه‏های زیر توجه كنید:

«در این چهار ماه، جنگ نكنید؛ امّا اگر به شما تعدّی شد، حق مقابله به مثل برایتان محفوظ است».(۲)

«حرمت و پاسداشتِ این چهار ماه را با حلال دانستن خشونت و جنگ، از بین نبرید».(۳)

«اساسِ احترام و عظمت این چهار ماه، منشأ الهی داشته، از اراده او برخاسته است».(۴)

«اگر توصیه‏هایی را كه گفته شد، رعایت نكنید، در واقع، به خودتان ظلم كرده‏اید».(۵)

صرف نظر از سایر مفاهیمی كه در این آیات وجود دارد، منظور واقعی این آیات، آن است كه بشر را متوجه حرمت و عظمتِ زمان (در قالب این چند ماه) كرده، به او بگوید كه فایده این ارج‏گذاری‏ها، به خودت برمی‏گردد. علاوه بر این، همان طور كه حفظ حریم‏ها، شایسته قدردانی و ثواب است، طغیان‏گری‏ها و هنجارشكنی‏ها هم، مجازات در پی دارد.

● حكمت‏ها و عوامل حكم‏

۱) اراده انسان بر كردارش اثر می‏گذارد. خود اراده نیز از ذهنیت‏ها تبعیت كرده، اثرپذیری می‏كند. وقتی این تفكر در جامعه حاكم باشد كه قتل، حرام و مستحق مجازات (دیه) است، دیگر به این زودی‏ها، به حریم خون و حیاتِ انسان‏ها، تعرض نمی‏شود و اكثریت افراد تلاش می‏كنند تا خویشتن‏داری كنند و متعرض جان و حیات دیگران نشوند. حال اگر این ذهنیت و تفكر، شدت بیشتری پیدا كند و افراد دریابند كه در بعضی زمان‏ها - مثل چهار ماه حرام - و در برخی مكان‏ها - مثل مكه - این مجازات، تشدید می‏شود، خود به خود، اراده‏ها بیشتر كنترل می‏شود و سعی مضاعفی در خویشتن‏داری و رعایت احتیاط می‏شود. بنابراین، شدت حكم دیه در ماه‏های حرام، موجب تشدید مراقبت‏های روانی شده، با ایجاد تعادل ذهنی، روانی و كرداری، آمار قتل، جنایت، دعوا و بی‏احتیاطی، كاهش می‏یابد. بنابراین، حكم دیه، به اهرمی بازدارنده در برابر غضب‏ها، خطاها و هنجارشكنی‏ها تبدیل می‏شود.

در تفسیر آیه ۲ سوره مائده، چنین آمده است: «مواظب باشید تا با زنده كردنِ ذهنیت‏های منفی (و هر چند واقعیت‏دار)، زمینه‏های سوق به تعدی و انتقام پدید نیاید و شما به جای این كه دست به هم بدهید تا از همدیگر انتقام بگیرید، باید دست اتحاد در راه نیكی‏ها و تقوا به یكدیگر بدهید؛ نه این كه به پشتیبانی از هم، آن هم به قصدِ همكاری‏های شرارت‏بار و دردسرساز بپردازید».(۶)

۲) یادآوری حرمت و احترامِ زمان و توصیه به عدم جنگ‏طلبی و استمرار به جنگ و سرانجام، تهدید به مضاعف شدنِ مجازات دنیوی و اخرویِ در این مناسبت‏ها، بسترسازی برای آتش‏بس در جنگ‏های بین‏المللی و درگیری‏های داخلی است. به بیان دیگر، ساز و كار یاد شده، روش اسلام برای دعوت به آرامش و صلح در سطح كلان (بین كشورها) و خُرد (میان مردم و خرده‏فرهنگ‏ها) است و این مضاعف شدنِ دیه، روشی برای جلوگیری از جنگ، از طریق راهبردهای مالی است.

۳) ارج‏گذاری به حرمت ماه‏های حرام و اتخاذ روش حقوقی - مالی ویژه، تلاش در جهتِ پاسداشتِ آداب و رسوم صحیحی است كه ریشه در وحی داشته، در بین مردم نهادینه شده، جزء فرهنگ آنها شده است؛ زیرا این ماه‏ها از دیرباز، حرمت داشته‏اند. بعضی از مفسران، تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان حضرتِ ابراهیم علیه‏السلام می‏دانند؛ چنان كه در عصر جاهلیت عرب نیز این حرمت به عنوان یك سنت، به قوت خود باقی بود؛ هر چند آنها طبقِ امیال و هوس‏های خود، گاهی جای این ماه‏ها را تغییر می‏دادند؛ ولی در اسلام، این حكم، همواره ثابت و تغییرناپذیر است. از برخی روایات استفاده می‏شود كه تحریم جنگ در این چهار ماه، علاوه بر آیین حضرت ابراهیم علیه‏السلام، در آیین یهود، مسیح و سایر آیین‏های آسمانی نیز بوده است.(۷) به این ترتیب، روشن می‏شود كه پیش‏بینی افزایش دیه قتل‏ها، راهكاری برای حفظِ سنت‏های حسنه و مصلحت‏آفرین است.

۱. طبق تصریح روایات و نظر فقیهان، كسی كه در ماه حرام مرتكب قتل شود، موظف است تمام مقدار دیه‏ای را كه در سایر ماه‏ها پرداخت می‏شود، پرداخت كند و علاوه بر آن، به مقدار یك سوم دیه نیز بر آن بیفزاید و دو ماه پی در پی از ماه‏های حرام را نیز روزه بگیرد؛ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۹، ص ۱۴۹.

۲. بقره، آیه ۱۹۴.

۳. مائده، آیه ۲.

۴. همان، آیه ۹۷.

۵. توبه، آیه ۳۶.

۶. تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۵۰،

۷. تفسیر نمونه، ج ۷، ص ۴۰۵