سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
نگاه به موعودگرایی با رویکردی معنوی یا سکولار

میزگرد تبیین تاریخی و جامعهشناسی هزارهگرایی، از جمله برنامههای گروه جامعهشناسی دین انجمن در زمستان ۸۵ بود. در این میزگرد، سوسن شریعتی، حسن محدثی، محمد پارسانیا و سعید حجاریان شرکت داشتند. در زیر، متن کامل سخنرانی دکتر پارسانیا آمده است:
طرح نظرات در مورد هزارهگرایی، بحث درباره باورهای عمیقی است که در شکلگیری هویتهای فردی، فرهنگی و اجتماعی ما نقش دارد و گاه این مسأله، خود باعث به وجود آمدن تنشهایی اجتماعی میشود.
شوتز معتقد است که در جامعه بشری ۱۵۰ سال اخیر، علم معنای خاصی پیدا کرده است. یکی از ویژگیهای نظریههای علمی این است که باید نوعی تطابق میان آن و سطوح باورها و اعتقادات فرهنگی و اجتماعی و معناهای ناشی از آن وجود داشته باشد که اگر جز این باشد، چالش فرهنگی اجتماعی شده، جامعه در مقابل آن مقاومت کرده و به آن اجازه حیات نخواهد داد.
ما در این جلسه، رویکردی علمی را به مسأله هزارهگرایی، موعودگرایی و مصداق بارز آن در حوزه فرهنگی خود، یعنی مهدویت، پیش گرفتهایم. با وجود آن که بحث حساسیتهای خاص خود را دارد اما میتوان گفت که اگر رویکرد ما بتواند مقبولیت اجتماعی پیدا کند، حتی این توانایی را خواهد داشت که به ایجاد تغییراتی در هویت اجتماعی بیانجامد. این حساسیت، در نوع علوم انسانی بسیار واضح است و چالش میان فرهنگ و علم از این زاویه، در جامعه ما خود را بیشتر نشان میدهد. این امر در مورد تحلیلهای علمی نسبت به دین و به ویژه موعودگرایی بیشتر خود را نشان میدهد. در این زمینه، اگر دیدگاه دورکهیم را به عنوان حقیقت رسمی در فضای علمی بپذیریم، نمیتوان انتظار داشت که با وجود چنین تحلیل و تهدیدی، باورها و اعتقادات دینی همچنان بر جای خود باقی بمانند.
نکته دیگر این است که تبیین علمی و شناخت منظم و منسجم نسبت به موعودگرایی، سطوح مختلفی دارد؛ یکی سطح کلامی و عرفانی است که فیلسوفان از آن سخن میگویند و سطح دیگر، علمی و تجربی و در واقع تبیین جامعهشناختی و مردمشناختی است که مسأله موعودگرایی را از جهت ظهور و بروز اجتماعی مورد بررسی قرار میدهند. در عین حال، سطح سومی نیز وجود دارد که این سطح بسیار هم مهم است و آن مبانی تئوریک و نظری است که در علم برای تبیین از زاویه مردمشناختی و جامعهشناسی از آن استفاده میکنند. به بیان دیگر، این سطح، نه فلسفی محض و نه علمی محض، بلکه یک فلسفه مضاعف است. درواقع در این زمینه، بحث بر سر آن است که یک پندار یا به معنای مدرن کلمه، یک اسطوره، نمیتواند تنها در تحلیلهای علمی محض و فارغ از فضای تجربی، تئوریزه و تبیین میشود. به تعبیر دیگر، در هر تئوری و دانش، هزاران گزاره وجود دارد که از جنبهها و عرصههای فرهنگی در آن ظاهر شدهاند. با توجه به این سه سطح، من بیشتر بحث خود را در سطوح فلسفه عرفانی و کلامی و فلسفه مضاعف مسأله متمرکز میکنم.
در یک تقسیمبندی کلی، بنیادهای معرفتی که طرحهای تحلیلی نسبت به مهدویت را تعیین میبخشد، در دو رویکرد سکولار و معنوی قابل بررسی است. علم مدرن، سکولار و این جهانی بوده و هم به لحاظ بنیادهای جهانشناسی و هم از نظر ابعاد روششناختی، آزمونپذیر و متعلق به این جهان است. این تحلیل، گاه بسیار عریان نسبت به معنا مینگرد و با صراحت، بسیاری از مسائل را انکار میکند و گاه موضوع را به حالت تعلیق میگذارد که در این حالت، در تبیین خود، جایی برای ابعاد معنوی قائل نیست و مسأله را به گونهای تعیین میکند که نیازی به آن نداشته باشد. لذا میتوان گفت که این دو نوع، به لحاظ عملی هم سنخی دارند.
از سوی دیگر، رویکردهای سکولار را میتوان به دستههایی تقسیمبندی کرد که در یکی از آنها، نگاه مثبت نسبت به مسأله موعودگرایی وجود داشته و دیگری رویکرد انتقادی به مسأله دارد. این دو رویکرد میتوانند متفاوت باشند. به عنوان مثال، مرحوم شریعتی در دهه پنجاه، بُعد آرمانخواهی و انقلابیگرایی مهدویت را مورد توجه قرار میدهد؛ در حالی که رویکردی که عمدتاً در دهه اخیر بیشتر وجود داشته، رویکردی انتقادی و در تقابل با ثبات جامعه مدنی است. نکته مهم این است که در همه این تحلیلها، تبیین دنیوی مسأله با نگاه کارکردی غلبه دارد. حوزه معرفتی علمی موجود هم بر چنین نگاهی استوار است. در مقابل آن، نوعی تحلیلهای معنوی نسبت به مسأله وجود دارد که از رویکردی اسطورهای و متافیزیکی نشأت میگیرند و ربط آنها با مباحث کلامی و عرفانی آشکار است. در چنین تحلیلهایی نوعاً موعودگرایی و مهدویت یک مسأله مربوط به یک بحران اجتماعی در مقطع خاص و یا یک مسأله تاریخی محض نبوده بلکه نوعی فلسفه آفرینش و هستی است و با مسأله هبوط انسان و تحولات و نحوه مواجهه آدم با عالم پیوند دارد.
در واقع، در این تفسیر، موعود یک امر این جهانی واحد است که یک بار اتفاق میافتد. یک دورهای از آفرینش است که رخ میدهد. بازگشت مجدد وحدت به کثرت است که یک بار در یک دوره تاریخی رخ میدهد و این در ذات و کیان هستی نهفته شده و با فطرت بشری در آمیخته است.
بر این اساس، در جوامعی که زمینههای حضور معنویت دیده نشده، انتظار ظهور مهدویتهای کاذب را نباید داشت؛ چرا که مهدویتهای کاذب در عین حال که خطرند، نوید هم هستند.
نگاه معنوی برای اثبات باورهای خود، روشهایی دارد که یکی از این روشها نقل و وحی است. منبع معرفتی دیگر، عقل است؛ بر این مبنا که اگر برهان عقلی یا مبنای نقلی در فرهنگ وجود جدی داشت یا در اندیشه کسی که به تحلیل مسائل روزمره اجتماعی میآید حضور داشت، ناگزیر تئوریهایی متناسب با آن شکل میگیرد.
مرحوم شاه آبادی از تقابل میان دو معنا در این زمینه صحبت میکند. به قول او، یک حوزهای از معانی هستند که ظهور هر یک از آنها، در ظرف تاریخ و اندیشه، بدون ظهور رقیب آن امکانپذیر نیست. عرفا از یک زاویه خاصی ظهور این معانی را در دورههای مختلف تاریخی ذکر میکنند. اینکه انسان در همه شرایط تاریخی انتظار حضور یک منجی را دارد.
در پایان بحث خود و در جمع بندی از آن میخواهم تاکید کنم که اگر شما با نگاه سکولار عریان یا پنهان برای تحلیل به این میدان آمدهاید، باید بدانید که به نحوی حوزه خیال شما در این زمینه فعال شده و همچنان در تحلیلهایی که ارائه میدهید، نیز حضور خواهد داشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست