سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
نقش آموزشهای گروه همسال بر سلامت دانشآموزان

از آنجا که ارایه خدمات و مراقبتهای اولیه بهداشتی مهمترین استراتژی ارتقای سلامت است برنامه تشکل گروهی دانشآموزان متضمن مشارکت فعال جمعیت زیادی از دانشآموزان کشور در حل مسایل و امور مربوط به سلامت و بهداشت مدارس است...
بدون تردید کاهش منابع و امکانات و اعتبارات بهداشتی و کمبود شدید نیروی انسانی آموزشدیده در مدارس موانع متعددی را در مسیر توسعه خدمات و مراقبتهای اولیه بهداشتی برای آحاد جامعه به ویژه دانشآموزان که قشر آسیبپذیر جامعه هستند، ایجاد کرده است که باید هر چه زودتر مرتفع شود زیرا دوران تحصیل مصادف با دوران سریع رشد و تکامل جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودکان است و چنانچه اختلالی در حالت سلامت آنان در این دوران ایجاد شود و در اولین فرصت کشف و اصلاح نشود لطمات جبرانناپذیری بر آینده آنان وارد میکند. از طرف دیگر میلیونها دانشآموز هر کدام به عنوان بهترین رسانه آموزشی قادرند آموختههای خود را به خانواده خویش منتقل سازند، از این رو به طور غیرمستقیم میلیونها خانواده زیر پوشش آموزشهای بهداشتی قرار خواهند گرفت و این امر مسوولان را در اجرای برنامههای توسعه و گسترش عرصه مطلوبتر ارایه خدمات بهداشتی در سطح جامعه بیشتر از گذشته یاری خواهد کرد. مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای جنبی مدرسه و اجتماع از یک سو به تکوین و اعتلای شخصیت اجتماعی آنان مدد میرساند و از سوی دیگر اداره محیط آموزشی را دلپذیر میگرداند و مهمتر از همه آنان را برای پذیرش مسوولیتهای مهم و بزرگ اجتماعی در آینده آماده میسازد.
ویژگیهایی که اهمیت موضوع را محسوستر میسازد عبارتاند از:
۱) آسیبپذیر بودن دانشآموزان در برابر تهاجم انواع عوامل بیماریزای جسمی، روانی و عاطفی گرایش آنان را به مشارکت در امور مربوط به تندرستی خود و پیشگیری از انتشار بیماری تقویت میکند.
۲) جلب مشارکت دانشآموزان به سرعت به خانوادههایشان کشانده میشود. این امر شعاع عمل و گستره همکاری و تشریک مساعی را وسیعتر میکند و پلی مستحکم بین خانه و مدرسه برقرار میسازد و در سایه این ارتباط مشکلات بهداشتی مدرسه سریعتر حل میشود.
۳) برنامههای مشارکتی، روحیه مسوولیتپذیری، تعاون و همیاری را در دانشآموزان برمیانگیزند. اگر دانشآموزان در مسایل بهداشتی مدرسه احساس مسوولیت کنند و مدرسه را خانه دوم خود تلقی کنند و نسبت به پاکیزگی و نشاط محیط آموزشی تعهد کرده و از تخریب و آلودگی آن پرهیز کنند این حس در آنان درونی شده و تداوم مییابد و در آینده در وضعیت شغلی و زیستی آنان اثر میگذارد.
۴) دانشآموزان قابلیتها و استعدادهای بالقوه فراوانی در خود دارند و علاقهمندند که به آنان فرصت ابراز وجود و شخصیت داده شود. آنان دوست دارند مفید و موثر واقع شوند و به نحوی نشان دهند که از دوران کودکی و خردسالی پافراتر گذاشته و رشد کردهاند، به همین دلیل به هر برنامهای که این روحیات را در آنان میپروراند و شکوفا میسازد بها میدهند.
امید است، در نتیجه این مشارکت هر چه بیشتر از میزان شیوع بیماریهای واگیر کاسته شده و بهداشت عمومی و مدارس ارتقا یافته و سلامت به عنوان بهترین نعمت و سرمایه فردی و اجتماعی جایگاه و اهمیت حقیقی خود را پیدا کند.
دکتر حسن ضیاءالدینی - مدیرکل دفتر سلامت و پیشگیری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست