سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

شخصیت شناسی از روی دست خط به زبان ساده


شخصیت شناسی از روی دست خط به زبان ساده

لحظه ای که فرد قلم را روی کاغذ قرار می دهد, انگار ذهن و هویت خودش را نقاشی می کند دست نوشته مانند اثر انگشت, می تواند اثری منحصر به فرد باشد که ویژگی های فیزیکی, روحی و روانی و هویت او را نمایان می سازد

یادتان هست که در سریال‌های کارگاهی مثل شرلوک هلمز وقتی کارگاه نامه‌ یا نوشته‌ای از متهم می‌دید، می‌گفت او چگونه شخصیتی است و در چه حالی آن دستخط را نوشته‌است؟ باید بدانید چنین اتفاق‌هایی تنها در داستان‌ها و فیلم‌ها نیست و در دنیای واقعی نیز نگارنده با هر حرکت قلم گوشه‌ای از خصوصیات خود را آشکار می‌کند. خط ناشی از طرز کار عصب و به نوعی نشانگر سن، فرهنگ، شغل و... است؛ به‌طوری که خطوط نگاشته شده توسط یک زن، یک کودک یا یک پزشک مشخصاتی دارند که موجب تشخیص آن افراد می‎شوند، به همین دلیل است که هرگز تقلید کامل امکان‌پذیر نیست و متخصصان می‌توانند عمل جعل خط را کشف کنند. از این روش در جرم‌شناسی و روان‌درمانی استفاده‌های زیادی می‌شود و می‌فهمند که طرف مقابل چه حالت روانی‌ای را تجربه می‌کند. البته هستند کسانی هم که منکر علمی بودن خط‌شناسی می‌شوند اما آشنایی با اصول آن می‌تواند هم جذاب باشد و هم هنگام لزوم بسیار به کار آید.

● تغییر شخصیت، تغییر خط

براساس یافته‌های پزشکی، ماهیچه‌هایی که هنگام نوشتن به حرکت و جنبش در می‌آیند، توسط سیستم عصبی مرکزی بدن کنترل می‌شوند. شکل و فرم دست‌نوشته در یک زمان مشخص تحت‌تأثیر حرکات ماهیچه‌های دست و دیگر ماهیچه‌های همکاری‌کننده با دست قرار می‌گیرند و حتی جالب است بدانید علمی به نام خط‌‌درمانی وجود دارد که با آموزش تغییر دستخط فرد را قادر به تغییرات روانی خویش می‌کند. با آزمایش روی افراد به‌طور کلینیکی، ثابت شده است که اگر فرد برای تغییر دستخط خود براساس تکنیک‌ها و روش‌های این علم اقدام کند، شخصیت روانی وی تغییر می‌کند. اما بدنیست بدانید هر نوع دستخطی نشانگر چه شخصیتی است.

● نامرتب‌های احساساتی

احتمالا در زندگی بسیار فعال هستند و به همین دلیل برایشان مشکل است که بتوانند ثابت و بی‌تحرک بمانند و برخی از کارهایشان حساب شده و سنجیده نیست، به همین دلیل گاهی ‌اوقات برای دوستان و افراد خانواده غیرقابل پیش‌بینی هستند. آزادی شخصیتی برای آنها خیلی مهم است و اهمیت زیادی به استقلال خود می‌دهند و ممکن است گاهی خیلی احساساتی رفتار کنند.

● مرتب‌های سرکوبگر

می‌توان این‌طور برداشت کرد که آنها خودشان را بسیار کنترل می‌کنند و دوست ندارند به‌راحتی شخصیت خود را لو بدهند، حتی گاهی‌ اوقات برایشان مشکل است که احساسات‌شان را بروز دهند و آن را سرکوب می‌کنند.

● پررنگ‌های با اعتماد به‌نفس

احتمالا این گروه علاقه زیادی به مخالفت کردن با دیگران دارند چراکه احساس قدرت و اعتماد به نفس زیادی می‌کنند و دوست دارند روی دیگران اعمال نفوذ کنند و به همین خاطر شخصیت افراد را درست درک نمی‌کنند.

● کمرنگ‌های دلسوز

افرادی که کمرنگ می‌نویسند احتمال اینکه افرادی حساس و دلسوز باشند بسیار زیاد است و موقعیت دیگران را حتی بیشتر از خودشان درک می‌کنند و این امکان نیز وجود دارد که قادر به اثبات حرف خودشان نباشند و خیلی راحت ضربه می‌خورند و وقتی دیگران از آنها انتقاد می‌کنند خیلی سریع از موضع خودشان عقب‌نشینی می‌کنند.

● محافظه‌کارها

کسانی که خیلی کند و آهسته می‌نویسند به سرعت قادر به نشان دادن عکس‌العمل نیستند. این افراد احتمالا به زمان بیشتری برای ابراز عقیده خود نیاز دارند. افرادی که آهسته می‌نویسند از نظر خلق و خو اغلب اشخاصی ملاحظه‌کار و محتاط هستند و در نتیجه به زمان بیشتری برای فکر کردن و فهمیدن نیاز دارند و در ابراز احساسات‌شان هم کند هستند و اغلب دوست دارند هیچ تصمیمی نگیرند تا اینکه یک تصمیم غلط بگیرند.

● شتابزده‌های کم حوصله

کسانی که دستخط تند و شتابزده‌ای دارند احتمالا افرادی کم‌حوصله هستند و از اتلاف‌ وقت خسته می‌شوند و از نظر خلق‌وخو بسیار لحظه‌ای هستند. سریع درک می‌کنند و در نشان دادن رفتار و احساسات‌شان چندان پایدار نیستند و اغلب به‌دلیل شتابزدگی در تصمیم‌گیری دچار لغزش و خطا شده و از اینکه در آرامش به حرف‌های دوستان‌شان گوش کنند، خسته می‌شوند.

● ساده‌های با تدبیر

در روابط با دیگران ترجیحا واقع‌گرا و باتدبیر هستند و نمی‌توانند قبول کنند که گاهی باید با دیگران کنار بیایند و به آنها توجه کنند و همچنین اطرافیان آنها به ندرت از آنچه درون آنها می‌گذرد، آگاهی پیدا می‌کنند.

● زیبا نویس‌های رسمی

کسانی که دستخط زیبا و پررنگ و لعابی دارند این امکان وجود دارد که گاهی به‌شدت رسمی برخورد کرده و خیلی مفصل و با‌علاقه درباره مسائل دلخواهشان حرف بزنند و این احتمال نیز وجود دارد که در خواسته‌ها و تمایلاتشان پرتوقع و رؤیایی باشند.

● کسانی که بسیار ریز و‌کوچک می‌نویسند

احتمالا توانایی‌های خود را دست‌کم می‌گیرند و خودشان را از آنچه واقعا هستند کمتر ارزیابی می‌کنند و ممکن است گاهی تنگ‌نظر و خرده‌گیر باشند.

● شکسته نویس‌های با اراده

کسانی‌که دستخط شکسته‌ دارند و‌حروف را زاویه‌دار می‌نویسند افرادی بسیار با اراده که در کارهایشان حد وسط را قبول ندارند و به همین علت اهل سازش و مصالحه نیستند و اغلب به همین خاطر که حد وسط را دوست ندارند از دیگران خسته می‌شوند و تصمیمی نمی‌گیرند چون می‌ترسند راه اشتباه را انتخاب کنند.

● فشرده‌ نویس‌های منزوی

کسانی‌که کلمات را درهم و فشرده می‌نویسند احتمالا افراد راحتی نیستند و در جمع خودشان را به کناری می‌کشند و می‌خواهند کنترل خود را از دست ندهند. از برقراری رابطه با دیگران خوش‌شان نمی‌آید و گاهی دوست ندارند خود را فردی خوشفکر نشان دهند. اغلب بعد از دیگران ابراز عقیده می‌کنند و عقیده خود را می‌گویند و این به این علت است که قدری محتاط هستند.

● با فاصله نویس‌های بی‌تکلف

کسانی که کلمات را با فاصله می‌نویسندخیلی راحت با دیگران رابطه برقرار کرده و خیلی ســاده و بی‌تکلف به دیگران نزدیک می‌شوند. گـاهــی به‌راحتی از کوره درمی‌روند و با این کار ممکن است به حریم شخصی دیگران تجاوز کنند و این به این علت است که آنها ارزشی به‌خودداری کردن و کنترل خود نمی‌دهند اما انسان‌هایی کوشا و باطراوت هستند که سریع تصمیم گرفته و با کارهای خود به دیگران خدمت می‌کنند.

● خسیس‌ها چگونه می‌نویسند

خسیس به تبعیت از خلقیات خود، ناگزیر خط خود را هم محدود می‎کند، همان‎گونه که همه‌چیز زندگی خود را محدود می‎سازند. برعکس، افراد ولخرج با فاصله می‎نویسد، زیرا اسراف همیشه جزو ویژگی‌های اوست. در واقع خسیس‌ها خطی فشرده دارند، بین خطوط فاصله‎ای کافی نمی‎گذارند و از تمام سطح کاغذ استفاده می‎کنند. برعکس،اشخاص مسرف ۳ کلمه روی یک سطر می‎نویسند و خطوط دراز پایانی آنها، یادآور حرکت دست شخص بخشنده است. البته باید گفت شخصی که درخور احترام است، روی نیمی از ورق کاغذ کوچکی که از گوشه برگ کاغذی حتی کهنه و رنگ و رو رفته و مندرس جدا کرده است، نامه می‎نویسد. همچنین مسرف با هدر دادن کاغذ پر ارزش برای یک یادداشت بی‎معنا، نشان می‎دهد که تا چه حد اسراف می‎کند.

● نقشی که خط‌شناسی در بازپرسی‌های پلیسی دارد

گاهی در فرایند بازپرسی‌های پلیسی برای روشن شدن درباره حالت روحی متهم، پس از بازجویی، توصیه می‎کنند که متهم با دست خود جواب سؤالاتی را بنویسد که در رابطه مستقیم و نزدیک با جرم نباشد، مانند اینکه در چه مدرسه‎ای تحصیل کرده‎؟ در سال‌های اخیر در چه موسساتی کار کرده‎؟ و... تا از طریق آن بتوانند حالات روحی، روانی و میزان استرس متهم را متوجه شوند.افرادی که از ترس و درونگرایی غیرطبیعی رنج می‌برند، هنگام نگارش مطلب، دستخط‌شان متمایل به چپ است. معمولا افرادی که از داروهای مخدر استفاده می‌کنند نیز همین روش نگارش را دارند.

همچنین متخصصان می‌گویند نمونه دستخط افرادی که دارای ارتباط کمی با دیگران هستند نیز به سمت چپ متمایل است. در مورد افرادی که گاهی ترس خود را بروز می‌دهند و گاهی احساس ترس را از خود دور می‌کنند، مشخص است که طرز نگارش گاهی به سمت چپ و گاهی میانه (نه به سمت راست) است و ممکن است این دوگانگی تمایل به میانه و چپ حتی بین پاراگراف‌های یک صفحه واحد نیز دیده شود. دستخط‌های متمایل به راست وضعیت کاملا معکوس را نشان می‌دهند.

● نوع حرکت دست هنگام نوشتن چه چیزی را نشان می‌دهد

▪ نیرویی که بر کاغذ وارد می‌کنید (مردد، نرم، پررنگ و تند و شدید)

می‎تواند نشان‌دهنده کردار و روحیه فرد باشد

▪ سرعتی که می‌نویسید (آهسته، سریع، فوری ناگهانی، با شتاب و با تأخیر)

اگر همیشه یک‌جور باشد، می‌تواند علامتی از روحیه خاص فرد باشد ولی اگر از خطی که با سرعت عادی نوشته شده متفاوت باشد، یک حالت هیجانی با تاثرات روانی را آشکار می‎کند.

▪ جهتی که خط به آن سمت می‌رود (صعودی، گریز از مرکز، نزولی و متمایل به مرکز)

اگر یکباره تغییر رخ داده، می‌تواند نشان‌دهنده یک اختلال روانی مانند شیدایی باشد.

▪ شکلی که خط دارد ( ظریف، با زاویه برجسته و عادی)

درباره جنس و میزان محبت و خشونت موجود در شخصیت می‎تواند اطلاعاتی بدهد و تغییراتش حکایت از بروز تغییراتی در حالت روحی دارد. به‌طور مثال، نوشته‎ای خطاب به یک زن، شکلی ظریف به‌خود می‎گیرد.

▪ گستردگی‌ای که خط دارد (پهن و باریک)

می‌تواند نشان‌دهنده خست یا اسراف بیش از اندازه فرد باشد به‌ویژه هنگامی که خیلی درشت و با حاشیه‌های باز باشد.