سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مراسم سوگواری زنان عرب(لطمزنی)
![مراسم سوگواری زنان عرب(لطمزنی)](/web/imgs/21/151/06rb11.jpeg)
با مراجعه به تاریخ و بررسی فرهنگ و آداب و رسوم ملل گوناگون مشاهده میشود زنان به دلیل نقش گستردهای که در زندگی اجتماعی داشتهاند بخشی از میراث فرهنگی و تمدن قوم خویش را حفظ کرده و به این ترتیب سنتها و آداب و رسوم اجتماعی را به دورههای بعد انتقال دادهاند.از جمله مراسمی که با نام «لطمزنی»که زنان عرب ایران به عنوان مراسم سوگواری برمیداشته و دارند و در جنوب ایران پس از قرنها هنوز متداول است.
دایرهای از زنان مصمم در این آئین گرد هم آمده و یکصدا،همدل،همنوا،و همدرد رو به آسمان عشق میطلبند و ماتمسرایی میکنند،پریشانخاطر و سوگوار اما پر از وجد و اختیار،در سوگ اسطورهای جمعاند که عشق او شهرهی تاریخ است. این آئین عاشورایی شور و عشق حرف اول میدان را میزند.و از این شور و وجد چنان وحدت و هماهنگی بر دایره نمایانگر است که کیفیت تصویری را به منتهای خود میرساند و زیبایی عناصری چون فرم، ریتم،موسیقی در این سوگواری به تصورانسان شکلی دیگر میبخشد.
این مراسم مخصوص زنان عب است که بیشترین جمعیت عربنشین کشور ما در جنوبغربی(خوزستان)را تشیکل میدهد.در ضمن زنان عرب کربلایی مقیم پایتخت-لطمزنی را با اندکی تفاوت برگزار میکنند.
با توجه به اینکه این آئین ریشه در تاریخ مذهب کشور ما نیز دارد.از لحاظ پیشینه تاریخ مذهبی لطم زدن همپای تعزیه است.آن زمان که تعزیه ارج و قربی داشت و از طرف دولت حمایت میشد زنان نیز با انجام مراسم تعزیهخوانی و لطمزنی خود را در ماتم بزرگمردان تاریخ عاشورا سهیم میدانستند و به اجرا این مراسم میپرداختند.لطم در لغتنامه دهخدا به این معانی آمده است:طپانچه زدن،بر رخسار و اندام زدن،سیلی زدن،پنجه بر روی زدن، در فرهنگ جامع عربی به فارسی احمد سیاح به معنی لطمه زدن،طپانچه زدن به یکدیگر،در فرهنگ لغت معین نیز به همین معنی آمده است.در هیچکدام از فرهنگهای لغات فوق الذکر از اینکه لطم یک آیین باشد مطلبی عنوان نشده است. این آیین باشد مطلبی عنوان نشدهاست. این آیین ریشه در فرهنگ اعراب دارد ولی متأسفانه در کتابهای مربوط به تاریخ تمدنهای مرتبط به فرهنگ اعراب (جرجی زیدان،گوستاو لوبون،عز الدین؟) هیچ مطلبی در اینباره نشده است؛ تا بدینوسیله هویت اصلی این مراسم مشخص شود و معلوم گردد که این رسم اجتماعی متعلق به کدامیک از اعراب آسیایی یا آفریقایی است.به احتمال این مراسم ریشه در آیین سوگواری زنان عرب باستان داشته است،که در به خاکسپاری مردگانشان انجام میدادند دلیل مستند اینکه لطمزنی تنها مختص دههی عاشورا نیست و ما شاهد اجرای این آئین سوگواری در عزاداریهای غیر مذهبی و عمومی نیز هستیم،وجه مشترک این آیین در دههی عاشورا با دیگر گونههای عزاداری از لحاظ شکل و فرم و وجه تمایز آنها در مضمون است.در ماتم عاشورا تأکید بر واقعه کربلاست و همچنین نوحه و مرثیه برای شهدای عاشورا خوانده میشود،توضیح اینکه در وفات و شهادت ائمه معصومین(ایام فاطمیه،شهادت، وفات رسول اکرم(ص)و...)مراسم لطمزنی انجام میگیرد.ولی در عزای (به تصویر صفحه مراجعه شود(عمومی لطمزنی با یک عنوان و سادهتر برگزار میگردد که مربوط به متوفی است.
نوحهها و مصیبتهایی که در دههی عاشورا در مراسم لطمزنی خوانده میشود بدین قرار است:
شب اول و دوم،ورود حضرت امام حسین(ع)به کربلا.شب سوم،روضه حر. شب چهارم،حضرت فاطمه صغری که به دلیل بیماری نتوانست به کربلا برود و در مدینه ماند.شب پنجم مسلم بن عقیل که یکی از یاران امام حسین(ع)بود.شب ششم،اولاد مسلم.شب هفتم،حضرت عباس.شب هشتم،حضرت قاسم.شب نهم،علی اکبر و علی اصغر.شب دهم، مخصوص آقا ابا عبد الله حسین شهید تاریخ.
اجرای این مراسم به این شکل است که ابتدا مجلس با صلوات برای سلامتی همه شرکتکنندگان،شهدا،مسلمین، جوانان،بانی مجلس و ائمه معصومین شروع میشود.
سپس ملایه1شروع به نوحهخوانی میکند.شرکتکنندگان همه نشستهاند و مصرعی از نوحه را تکرار میکنند و بلافاصله صوت احا احا احا که یک صوت سوگواری است مثل واویلا با ریتمی جدا از ریتم نوحه میخوانند و بر سینه میکوبند. در ضمن خواندن نوحهها و مصیبتها ملایه با دست زدن و یا بر کتاب زدن ریتم و آهنگ جمیعت را کنترل میکند.اگر جمعیت زیاد باشد ریتم را چند نفری کنترل میکند ولی اگر کم باشد یک نفر یا دو نفر ریتم را کنترل میکند.سپس طبق ترتیب شبهای محرم مصیبت خوانده میشود. آنگاه پس از مصیبت احادیثی از ائمه و رسول اکرم ذکر میشود.
بعد از ذکر احادیث جمعیت به پا میخیزد و برای مراسم لطمزنی آماده میگردد.ملایه شروع به خوانده نوحه که متفاوت با نوحهی قبلی است میکند و حاضرین دوبهدو روبهروی هم میایستند و هنگام لطم بر پیشانی و سر یک بار به طرف راست و یک بار به چپ برمیگردند.
معمولا آنهایی که لطم میکنند با صوت جواب میدهند و سایر شرکتکنندگان بیتی از نوحه را تکرار میکنند.این مرحله از مراسم لطمزنی را«فزاعیه»(حد وسط کند و تند)،از لحاظ ریتم و اجرا میگویند. قابل ذکر است اصطلاحاتی که برای مراحل لطمزنی به کار میرود در رابطه با ریتم اجرایی و موسیقایی مراسم است.2 نکته دیگر اینکه مرحله«فزاعیه»را بیشتر زنان مسن و پیران و بزرگان انجام میدهند.زیرا این مرحله درجا و ایستاده انجام میگیرد و نیاز به فعالیت زیاد ندارد. پوشش در این بخش از مراسم اختیاری است.در یکی از مراحل لطمزنی زنان سوگوار الزاما بدون پوشش سر هستند و حرکت موی سر اصلیترین عنصر ان مرحله است.
سپس مرحله«ثکیله»(خیلی کند) شروع میگردد.دایره شکل میگیرد.در این مرحله اکثر سوگواران زنان جوان هستند و دختربچهها در وسط دایره بزرگان، دایرهای کوچک را تشکیل میدهند.دایره از طرف راست میچرخد،ابتدا یک قدم برداشته میشود،آنگاه سر و نیمتنه به داخل و پایین دایره میآید،و با ریتمی که در بدن است موها به سمت داخل دایره پریشان میشود.سپس سر و نیمتنه به بالا میرود و قدمی دیگر به طرف راست برداشته،هنگام بالا آدمن صوت احا احا احا گفته میشود و با دو دست بر گونه لطم میکنند.در«مربعه»گاهی جابهجایی افراد صورت میگیرد.افرادی که خسته شدهاند از مراسم خارج میشوند و عدهای دیگر جای آنها را میگیرند.البته در هرمرحله میتوان وارد مراسم شد البته در هرمرحله میتوان وارد مراسم شد ولی اکثرا این مرحله را انتخاب میکنند،به دلیل اینکه دایره از حرکت ایستاده و تعویض به راحتی انجام میپذیرد.در مربعه دو نفر با فاصله و رودررو وارد دایره میشوندو بر پیشانی لطمزنی میکنند.دوبار به طرف راست و یکبار به طرف چپ میروند و در برگشت هم از طرف چپ عکس جهت جاها را عوض میکنند.ریتم اجرایی و موسیقایی این مرحله ریتمی تند است.
هوسه(شور زیاد)آخرین مرحله از مراسم لطمزنی است.این مرحله طبق گفتههای ملایه بر اساس توانایی جمع انجام میگیرد.یعنی اگر جمع شور و عشق داشتند ادامه میدهند و گرنه در همان مرحله مربعه به انتها میرسد.در این قسمت ملایه ابتدا چهار بیت مصیبت میخواند،سپس یک بیت نوحه با ریتم میخواند،سپس یک بیت نوحه با ریتم «فزاعیه»تند خوانده میشود.و جمعیت همانطور که بر سر خود میکوبند این بیت را تکرار میکنند.تقریبا چهار بیت مصیبت چهار بار خوانده میشود و جمعیت هربار بیت نوحه را تکرار میکنند. بیت آخر نام حسین(ع)است. جمعیت همانطور که بر سر میزنند و به طرف بالا میجهند این بیت را بارها تکرار میکنند. در آخر مراسم دعا و سلام گفته میشود.که البته دعا و سلام نیز هرکدام ریتمی جداگانه دارد.جمعیت در این قسمت مراسم ابتدا رو به قبله دارد و سپس به راست و چپ قبله میچرخد.
پاورقیها:
(1)-ملایه،زن است.در فرهنگ لغت دهخدا ملا قلب استاد،معلم خواه مرد باشد یا زن.عالم و درسخوان و فاضل هرکس را که مرد خواندن و نوشتن داشته باشد ملا گویند.در مراسم لطمزنی زنان عرب:ملایه،زنی است که نوحهها و مصیبتها را میخواند و مجلس را میگرداند.که معمولا همراه دارد.همراهان او شاگردانش هستند که در اجرای مراسم به او کمک میکنند.
(2)-اصطلاحات مراحل لطمزنی بدین قرار است:فزاعیه،ثکیله،مربعه،هوسه-توضیحی که برای این واژه داده شد معنی لغوی نیست بلکه در هربخش از این مراحل نوحهها و مصیبتها و چرخش دایره،لطمزنی بر اساس ریتم است.
*این مقاله اولین بار در شماره 30-40 مجله کتاب ماه هنر و در آذر و دی 1380 به چاپ رسیده و برای تجدید انتشار به انسان شناسی و فرهنگ ارائه شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست