جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
جایگاه زنان در تولید و مدیریت علم
زنان در طول تاریخ شناخته شده ی بشر، عمدتا در جایگاه های فرودست اجتماعی قرار داشته و در فراگردهای عمومی حضور کمرنگ تری نسبت به مردان داشته اند. بداهت این فرودستی چنان است که گاه گفته شده است پدرسالاری ویژگی تمام جوامع بشری است...
(زمردی، 1385: 7؛ اورتنر، 1385: 37).
جنسیت زنان سبب دوری آنان از مشارکت در فعالیت های علمی در سدههای متمادی شده است. جامعه شناسی علم این ادعا را مطرح میکند که موقعیت متناقضنمای کنونی زنان در دنیای علم در خلاء ایجاد نشده است. دوانگاری سنتی عمومی-خصوصی همواره سبب شده است که زنان در جایگاههای عمومی، موقعیت متزلزلتری در مقایسه با مردان داشته باشند. با این وجود، تامبوکو (2003) توضیح میدهد که پیشهی معلمی و آموزش به کودکان همواره به عنوان جایگاهی میانی در بین دو حوزهی عمومی و خصوصی تصویر شده است.
شری اورتنر (1385) نیز به جایگاه میانجی زن در رابطه ی طبیعت و فرهنگ اشاره می کند. او معتقد است که زن در تمام جوامع به عنوان پیونددهنده ی طبیعت به فرهنگ شناخته شده است. او به وظیفه ی زن در تلفیق و تبدیل طبیعت و فرهنگ اشاره می کند که بارزترین نشانه ی این جایگاه بینابینی زن، نقش او در تربیت کودکان است. از این رو اگرچه آموزگاری، عملی شایسته و مناسب زنان شناخته شده است، ولی این نقش به آموزش در دوران کودکی محدود میشود. تصویر زن امروز در مقام معلم قرابت نزدیکی با ویژگی های طبیعی و ذاتی او به عنوان مادر دارد (تامبوکو، 2003: 138)؛ درحالی که تصویر زن در مقام استادی و تربیت بزرگسالان، از این ویژگی بی بهره است. در اکثر کشورهای جهان، از جمله ایران، اگرچه درصد ورود زنان به دانشگاه در سال های اخیر برابر و در برخی مقاطع ببیش از مردان بوده است، اما تعداد زنان در مراتب بالای علمی و در جایگاه های اجرایی و مدیریتی هنوز به مراتب کمتر از مردان است. هر چند که به نظر می رسد در برخی مواقع در دهه های اخیر روند رو به رشدی داشته است.
جانعلیزاده و همکاران (1387ب) یک تقسیم بندی دوگانه در ادبیات پیرامون موضوع «جایگاه زنان در علم» ایجاد کردها ند:
1. دسته ی اول مطالعاتی هستند که به بررسی وضعیت مشارکت زنان در نظام آموزش عالی و پیامدهای اجتماعی-فرهنگی آن پرداخته اند،
2. مطالعات اندکی که بر سهم نابرابر و وضعیت تبعیض آمیز موقعیت زنان در نهاد علم متمرکز شده اند.
جانعلیزاده و همکاران (1387ب) اشاره کرده اند که دسته ی نخست در مطالعات ایرانی برجسته تر است در حالی که مطالعات مبتنی بر وضعیت تبعیض آمیز زنان بخش کوچکتری از ادبیات را به خود اختصاص داده اند. مطالعه ی حاضر با انجام مروری نظام مند بر ادبیات پژوهشی موجود، و با اتخاذ رویکردی تاریخی، که به هر دو دسته ادبیات معرفی شده توسط جانعلیزاده و همکاران (1387ب) توجه می کند، (بررسی وضعیت نابرابری جنسیتی و مشارکت تاریخی زنان در علم) تلاش بر این دارد که با نگاهی به تاریخچه ی حضور زنان در علم در ایران و غرب و مقایسه ی این دو، تصویری از چهره ی زن مسلمان ایرانی در نظام علمی-دانشگاهی به تصویر کشد و با تلخیص و تلفیق مطالعات انجام شده، چشم اندازی کلی از مطالعات انجام شده در زمینه ی جایگاه و نقش زنان ایرانی مسلمان در علم را ارائه دهد.
برای مشاهده ی مقاله به فایل پیوست مراجعه نمایید.
عنوان مقاله: جانعلیزاده چوببستی، حیدر؛ رهبری، لادن (1392) موقعیت و نقش زنان مسلمان در علم، مقایسهی تاریخی ایران و غرب، فصلنامه توسعهی اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دورهی هشتم، شمارهی دوم، زمستان 1392، 54-33.
پیوست | اندازه |
---|---|
27241.pdf | 251.64 KB |
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر روز معلم پلیس قوه قضاییه معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا حقوق بازنشستگان طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا تورم
مهران غفوریان موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال مهران مدیری عفاف و حجاب تبلیغات سینمای ایران مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل اینستاگرام گوگل عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب دیابت