جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
جایگاه زنان در تولید و مدیریت علم
زنان در طول تاریخ شناخته شده ی بشر، عمدتا در جایگاه های فرودست اجتماعی قرار داشته و در فراگردهای عمومی حضور کمرنگ تری نسبت به مردان داشته اند. بداهت این فرودستی چنان است که گاه گفته شده است پدرسالاری ویژگی تمام جوامع بشری است...
(زمردی، 1385: 7؛ اورتنر، 1385: 37).
جنسیت زنان سبب دوری آنان از مشارکت در فعالیت های علمی در سدههای متمادی شده است. جامعه شناسی علم این ادعا را مطرح میکند که موقعیت متناقضنمای کنونی زنان در دنیای علم در خلاء ایجاد نشده است. دوانگاری سنتی عمومی-خصوصی همواره سبب شده است که زنان در جایگاههای عمومی، موقعیت متزلزلتری در مقایسه با مردان داشته باشند. با این وجود، تامبوکو (2003) توضیح میدهد که پیشهی معلمی و آموزش به کودکان همواره به عنوان جایگاهی میانی در بین دو حوزهی عمومی و خصوصی تصویر شده است.
شری اورتنر (1385) نیز به جایگاه میانجی زن در رابطه ی طبیعت و فرهنگ اشاره می کند. او معتقد است که زن در تمام جوامع به عنوان پیونددهنده ی طبیعت به فرهنگ شناخته شده است. او به وظیفه ی زن در تلفیق و تبدیل طبیعت و فرهنگ اشاره می کند که بارزترین نشانه ی این جایگاه بینابینی زن، نقش او در تربیت کودکان است. از این رو اگرچه آموزگاری، عملی شایسته و مناسب زنان شناخته شده است، ولی این نقش به آموزش در دوران کودکی محدود میشود. تصویر زن امروز در مقام معلم قرابت نزدیکی با ویژگی های طبیعی و ذاتی او به عنوان مادر دارد (تامبوکو، 2003: 138)؛ درحالی که تصویر زن در مقام استادی و تربیت بزرگسالان، از این ویژگی بی بهره است. در اکثر کشورهای جهان، از جمله ایران، اگرچه درصد ورود زنان به دانشگاه در سال های اخیر برابر و در برخی مقاطع ببیش از مردان بوده است، اما تعداد زنان در مراتب بالای علمی و در جایگاه های اجرایی و مدیریتی هنوز به مراتب کمتر از مردان است. هر چند که به نظر می رسد در برخی مواقع در دهه های اخیر روند رو به رشدی داشته است.
جانعلیزاده و همکاران (1387ب) یک تقسیم بندی دوگانه در ادبیات پیرامون موضوع «جایگاه زنان در علم» ایجاد کردها ند:
1. دسته ی اول مطالعاتی هستند که به بررسی وضعیت مشارکت زنان در نظام آموزش عالی و پیامدهای اجتماعی-فرهنگی آن پرداخته اند،
2. مطالعات اندکی که بر سهم نابرابر و وضعیت تبعیض آمیز موقعیت زنان در نهاد علم متمرکز شده اند.
جانعلیزاده و همکاران (1387ب) اشاره کرده اند که دسته ی نخست در مطالعات ایرانی برجسته تر است در حالی که مطالعات مبتنی بر وضعیت تبعیض آمیز زنان بخش کوچکتری از ادبیات را به خود اختصاص داده اند. مطالعه ی حاضر با انجام مروری نظام مند بر ادبیات پژوهشی موجود، و با اتخاذ رویکردی تاریخی، که به هر دو دسته ادبیات معرفی شده توسط جانعلیزاده و همکاران (1387ب) توجه می کند، (بررسی وضعیت نابرابری جنسیتی و مشارکت تاریخی زنان در علم) تلاش بر این دارد که با نگاهی به تاریخچه ی حضور زنان در علم در ایران و غرب و مقایسه ی این دو، تصویری از چهره ی زن مسلمان ایرانی در نظام علمی-دانشگاهی به تصویر کشد و با تلخیص و تلفیق مطالعات انجام شده، چشم اندازی کلی از مطالعات انجام شده در زمینه ی جایگاه و نقش زنان ایرانی مسلمان در علم را ارائه دهد.
برای مشاهده ی مقاله به فایل پیوست مراجعه نمایید.
عنوان مقاله: جانعلیزاده چوببستی، حیدر؛ رهبری، لادن (1392) موقعیت و نقش زنان مسلمان در علم، مقایسهی تاریخی ایران و غرب، فصلنامه توسعهی اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دورهی هشتم، شمارهی دوم، زمستان 1392، 54-33.
پیوست | اندازه |
---|---|
27241.pdf | 251.64 KB |
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست