پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
همه چیز بی اهمیت است: نما و حادثه در هارمونیهای ورکمایستر
این مقاله به بررسی ماهیت نما در فیلم هارمونیهای ورکمایستر(2000) از بلا تار میپردازد و به اینکه هدف بلا تار از ساماندهی فیلم به صورت مجموعهای از سکانس نماها چه بوده است. در این مقاله، نما همان حادثه است و به این نکته اشاره میشود که کیفیت شاخص نما در ورکمایستر از دو ویژگی ملموس بودن و تهی بودن نشات میگیرد. این فیلم بلا تار در تقابل با آثار میکل انجلو آنتونیونی است، که یکی از پیشگامان کلیدی در این عرصه محسوب میشود. آیا فرم نابی از حادثه وجود دارد؟ مثلا کسوف، لیوانی از آب که روی ذغالهای گرگرفته پاشیده میشود، راه رفتن شبانه در شهر- تنوع حوادث بیشمار است، با این وجود آیا رخداد، اتفاق، در همه جای فیلم مشابه است؟ آیا میتوانیم فرم ناب یک حادثه را از آنچه در یک نمونه فرضی رخ میدهد جدا کنیم؟ آیا تفاوتی بین اتفاق و آنچه رخ میدهد وجود دارد؟ آیا رخداد، خواه طلوع خورشید باشد یا تاس ریختن، حرکت سیارات باشد یا تلوتلوخوردن یک آدم مست، همیشه مشابه است؟ آیا یک حادثه واحد در هر حادثهای تکرار میشود؟
کلیدواژهها: حادثه، نما، دوخت، آنتونیونی، بلا تار، هارمونیهای ورکمایستر
ادامه مطلب در pdf ضمیمه است.
پیوست | اندازه |
---|---|
31481-139.pdf | 1.06 MB |
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست