چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

ردپای هنر اشکانی در نگارگری دوران اسلامی



      ردپای هنر اشکانی در نگارگری دوران اسلامی
فائزه رضایی

مبانی زیبایی شناسی در نقاشی ایرانی بر اساس چکیده نگاری، آذین گری و نمادپردازی شکل گرفت و به مرور تکامل یافت . نگاه به جهان مثالی، ساختار اصلی تفکر هنرمند ایرانی است. او جهان مثالی را بین جهان معقول و جهان محسوس (ماده طبیعت و اشیاء) می داند که آن را اقیلم هستی نیز می نامند (شریفی،1392: 28).

پیدایش مکاتب گوناگون نگارگری ایرانی از تأثیراتی بود که مانویان در شیوه نگارگری خود بکار بردند. در واقع مصورسازی کتاب در دوران ساسانی متداول شد و در این زمان مانی کتب مذهبی را نقش می کرد (شریفی،1392: 28). هنر نگارگری دوران اسلامی طی سده های متوالی دچار تحول و دگرگونی شده و بتدریج بصورت آنچه که امروز هست درآمده است. آنچه مسلم است این است که این هنر نیز مانند سایر هنرهای ایران ریشه در گذشته ای دور دست داشته و نگارگری کنونی شکل تحول یافته هنر نقاشی دوران پیش از اسلام ایران بوده است. نقاشی ایران از دوران اشکانی شکل ویژه خود را یافت و نمودهای بارز آنرا می توان در برخی بناهای به یادگار مانده از این دوران مشاهده کرد. نبود حجم در نگاره های شرقی (دو بعدی بودن انسان و طبیعت)، استفاده از رنگ های تخت و درخشان، بکارگیری خط در بیان حجم، انعکاس نور از تمامی زوایا، وجود اندام های همسان و چهره های متحدالشکل و قرار دادی، دوری از پرسپکتیو و ایجاد فضائی ماورایی در نبود بعد مکان و زمان، نبود سایه انسان و طبیعت یا اشیاء (ضد نور)، آرامش حاکم در تمامی پیکره ها و تنوع و تعدد در رنگ، یادآور همان جهان ماورایی و قدسی است (شریفی،1392: 29). علاقه نگارنده به نگارگری و توجه به آثار نگارگری ایران و نیز پژوهش در نقاشی های ایران دوران اشکانی، بویژه نقاشی های نیایشگاهی بدست آمده از دورا اروپوس و دقت در جزییات این آثار، شواهد و نشانه هایی از هنر اشکانی در نگارگری ایران را آشکار ساخت. در اینجا به برخی ویژگیهای مشترک میان هنر نقاشی دوران اشکانی اشاره خواهد شد:

برای خواندن یان متن به طور کامل در زیر کلیک کنید:

پیوستاندازه
27178.docx979.68 KB


همچنین مشاهده کنید