سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

قوم سرحپوست اوماها



      قوم سرحپوست اوماها
فرهنگ آنلاین

از اقوام سرخپوست امریکایی، امروزه ساکن در شرق نبراسکا. زبانشان به خانوادة زبانی سویی تعلّق دارد. چندین خانوادة قوم اوماها(Omaha) از دیرباز در تابستانها با یکدیگر در درون کلبههای گِلی گنبدیشکل در روستاهای دایمی زندگی میکردند و ذرّت، لوبیا و کدو میکاشتند. در زمستان به چادرهای مخروطیشکل و حملشدنی، نقل مکان میکردند و به شکار گاومیش میپرداختند. جامعة اوماها سلسلهمراتبی بود و از نظام طبقاتی موروثی متشکّل از رئیسها، کاهنان، شفاگران و عوام تشکیل میشد. قبیله شامل دَه طایفة پدرتبار بود که به دو گروه تقسیم میشدند. هر گروه یا معرف زمین بود یا معرف آسمان. طایفههای زمینی مسئول مراسم آیینی مربوط به غذا و جنگ بودند، در حالی که طایفههای آسمانی وظیفة طلب کمک از ارواح را برعهده داشتند. افراد قوم اوماها، همچون سایر سرخپوستان جلگهها، جوایزی بهصورت نشانهای افتخار به کسانی اهدا میکردند که توانسته بودند در جنگ زخمی بر دشمن وارد کنند، یا اسبِ افسارشدة دشمن را بدزدند. زبان آنها هنوز بهکار میرود اما بیشتر ویژگیهای دیگر فرهنگی آنان از میان رفته است. بیشتر اوماها پرسبیتری مذهباند، اگرچه بسیاری نیز در کلیسای بومیان امریکا شرکت دارند که در آن استفاده از موادّ مخدر ساختهشده از کاکتوس رایج است. بسیاری از آنها کشاورز و دامدارند. اوماها در اصل در سواحل اقیانوس اطلس در ویرجینیا و کارولینا زندگی میکردند اما در زمانی پیش از برخورد با اروپاییان، بهسمت بخش غربی میسوری مهاجرت کردند و تا اواخر قرن 17 در آنجا باقی ماندند. قبایل سو آنها را باز هم بیشتر بهسمت نبراسکا راندند و قوم اوماها در آنجا به شیوة زندگی سرخپوستان جلگهها خو گرفتند. فشار ناشی از تجاوزهای مهاجران سفیدپوست آنها را واداشت که بیشتر زمینهای خود را در 1854 به دولت امریکا بفروشند. در 1882 زمینهایی در نبراسکا به آنها داده شد و در آنجا بهسرعت با فرهنگ سفیدپوستان دیگر جوش خوردند. با این وصف، ورود کلیسای بومی امریکا در قرن 20 بسیاری از سنّتهای بومی را زنده کرد

واژه در ویکیپدیا:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Ethnic_groups_in_Omaha,_Nebraska