شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
مجله ویستا

مسئله زمان در تاریخ فرهنگی بازار



      مسئله زمان در تاریخ فرهنگی بازار
زهره نظام محله

 بازار در ایران یکی از فضاهای مهم شهری است که هسته ی مرکزی شهر را تشکیل می دهد و به عنوان قلب تپنده ی آن شناخته شده است بنابراین در پیوندی تنگاتنگ با فضا قرار گرفته و مکانهای حافظه را تشکیل داده است بااین وجود به منظور ایجاد این مکان های حافظه ، در پیوستاری از زمان قرار گرفته و به خاطره های جمعی نیز شکل می دهد. در واقع عنصر مکان را نمی توان از زمان جدا در نظر گرفت. حال اگر بخواهیم زمان را به گونه ای تعریف کنیم به مفهوم تغییر می رسیم که توسط رخدادها و وقایع توضیح داده می شود.
در این پژوهش که نتیجه بررسی انسان شناسی شهری در مفهوم بازار به طور کلی است پژوهشگر سعی نموده بازار را بر اساس نوعی رویکرد زمانی و تغییرات ایجاد شده بر آن براساس رخدادها و وقایع تاریخی مانند ورود برق، تکنولوژی و شبکه های اینترنتی بررسی نماید که نتایج حاصله نشان می دهد بازار به عنوان مکانی برای مبادلات اقتصادی تحت تاثیر تقطیع های زمانی توسط رویدادها و وقایع دچار تغییر شده است و می توان در بازار مطابق گفته های لوفبربه زمان های متکثری اشاره نمود مانند : زمان روزمره، زمان اقتصادی، زمان های قدسی و ناقدسی، زمان مجازی.


کلید واژگان : بازار، زمان، تغییر، رخدادها و وقایع

 

برای مطالعه این مطلب در زیر کلیک کنید:

 

 

 

 

پیوستاندازه
15643.docx31.88 KB