شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
چهره ی ماه سپتامبر : ریاضت، به هزینهی چهکسانی؟
به مناسبت تولد امانوئل والرشتاین(28 سپتامبر 1930)
در همهجا ریاضتْ مطالبهی روز است. بدون تردید در چند کشور ـ چین، برزیل، کشورهای خلیج فارس و احتمالاً چند کشور دیگر ـ به طور موقت استثناهایی وجود دارد. اما این استثنا بر مطالبهای است که بر سیستم جهانی امروز سایه افکنده است. تاحدودی، این مطالبه کاملاً ساختگی است. تاحدودی، بازتاب یک مشکل واقعیِ اقتصادی است.
چه مسایلی هست؟ از سویی، به سبب ناتوانی بالفعل سیستم سرمایهداری در استمرار مصرف جهانی در سطحی که در جهان حاکم بوده، بهویژه از آنجا که سطح مطلق مصرف دایماً رشد مییابد، اسراف باورنکردنی سیستم واقعاً به بروز وضعیتی انجامیده که آن را در معرض تهدید قرار داده است. در حقیقت با توجه به مصرفگراییای که شالودهی فعالیتهای تولیدی و سوداگرانهمان است عناصر پایهای بقای انسانی را نابود میکنیم.
از سوی دیگر، میدانیم که مصرف جهانی بهشدّتْ نابرابر است، هم در میان کشورها و هم درون کشورها. علاوه بر این، شکاف بین سودبرندگان جاری و زیاندیدگان جاری دایماً رشد مییابد. این ناهمگراییها قطبیشدن بنیادی سیستم جهانی ما را نهتنها به لحاظ اقتصادی که به لحاظ سیاسی و فرهنگی رقم میزند.
این دیگر بر مردم جهان پوشیده نیست. تغییر جوّی و پیآمدهای آن، کمبود خوراک و آب و پیآمدهایش، بر شمار هرچه بیشتری از مردم آشکار میشود، بسیاری از آنان بهتدریج خواهان دگرگونی ارزشهای تمدنی ـ دورشدن از مصرفگرایی ـ هستند.
برای برخی از بزرگترین تولیدکنندگان سرمایهداری که درمییابند دیگر موضع سیاسی قابل دوامی ندارند و بنابراین با پایان ناگزیر قدرتشان در فرمانروایی بر منابع و ثروت مواجه میشوند، این پیآمدهای سیاسی واقعاً نگرانکننده است. درخواست جاری برای ریاضت بهنوعی واپسین تلاش آنها برای فرونشاندن بحران ساختاری سیستم جهانی است.
ریاضتی که اعمال میشود ریاضتی است که بر بخشهای ضعیفتر مردم جهان تحمیل شده است. دولتها در پی آناند که خودشان را از چشمانداز ورشکستگیها و اَبَرشرکتها (بهویژه اَبَربانکها و البته نه صرفاً آنها) را از پرداخت هزینه (درآمد از دسترفته)ی حماقتهای فاحش و زخمهایی که خود بر پیکرشان وارد کردهاند نجات دهند. روش انجام این کار اساساً کاهش (اگر نه حذف کامل) پوششهای ایمنی است که به لحاظ تاریخی برای محافظت از افراد در برابر عواقب بیکاری، بیماری جدّی، مصادرهی مسکن و دیگر مسایل مشخصی که مردم و خانوادههایشان با آن مواجهاند، ایجاد شده است.
آنانی که به دنبال مزایای کوتاهمدتاند همچنان درگیر بازی در مبادلات سریع و دایمی بازار سهاماند. اما این بازی در میانمدت منوط به پیداکردن خریدارانی برای محصولاتِ در معرض فروش است. و تقاضای مؤثر به طور دایم کمتر میشود، هم دقیقاً به خاطر کنار گذاشتن پوششهای ایمنی و هم به واسطهی هراس گسترده از آن که کاهشهای بیشتری در شرف وقوع است.
مدافعان ریاضت بهتدریج مجابمان کردهاند که وضعیت بهبود مییابد یا بهزودی بهبود خواهد یافت و تجدید حیاتِ رفاه عمومی بازخواهد گشت. اما در حقیقت این بازگشتِ افسانهای رخ نداده است و وعدهی احیا هرچه کمرنگتر و زمان پیشبینیشده هرچه طولانیتر میشود.
همچنین کسانی هستند که گمان میکنند راهحلی سوسیالدموکراتیک وجود دارد. به جای ریاضت، باید مخارج دولتی را افزایش دهیم و از بخشهای ثروتمندتر جامعه مالیات بگیریم. حتی اگر این کار به لحاظ سیاسی امکانپذیر باشد، آیا راهحلّ بحران کنونی است؟ مدافعان ریاضت دلیل قانعکنندهای دارند. مادامی که شمار هر چه بیشتری از افراد مایلاند در گروه مصرفکنندگان بالاتر جای گیرند، برای حفظ سطح مصرفی که همگان مایلند داشته باشند، آنقدر منابع جهانی وجود ندارد.
در این جاست که انتظاراتی که به آن اشاره کردم به وقوع میپیوندد. آنانی که به طور موقت شمار مصرفکنندگان بالا را افزایش میدهند، صرفاً مکان جغرافیایی مصرفکنندگان بالا را تغییر نمیدهند. بنابراین کشورهایی برخوردار از «انتظارات»، معماهای اقتصادی را تشدید میکنند نه آن که آن را حل کنند. برای برونرفت از این معمای واقعی که بحران ساختاری کنونی شکل داده تنها دو راه هست. یکی ایجاد سیستم جهانی غیرسرمایهداری اقتدارگرایانهای که نه از «بازار» که از سرکوب و فریب برای امکانپذیر شدن وتقویت توزیع نابرابر جهانی مصرف پایهای استفاده کند. دیگری دگرگون ساختن ارزشهای تمدنیمان است.
به منظور تحقق بخشیدن به سیستم تاریخی کموبیش دموکراتیک و کموبیش برابریخواهانهای که در آن زندگی کنیم، به «رشد» نیاز نداریم بلکه به چیزی نیاز داریم که در امریکای لاتین زندگی شایسته buen vivir خوانده میشود. معنایش درگیرشدن در بحث منطقیِ مستمری بر سر چگونگی تخصیص منابع جهانی به نحوی است که نه تنها همهی ما از آنچه واقعاً برای بقا نیاز داریم برخوردار باشیم بلکه به نحوی که این امکان را برای بقای نسلهای آتی حفظ کنیم.
برای بخشهایی از مردم جهان، معنایش این است که فرزندانشان کمتر «مصرف» کنند و برای بخشهایی معنایش «مصرف» بیشتر است. اما در چنین سیستمی، همهی ما میتوانیم از «پوشش ایمنی» زندگی برخوردار باشیم. این » پوشش ایمنی» را همبستگی اجتماعی که در چنین سیستمی امکانپذیر میشود تضمین کرده است.
بیست تا چهل سال آینده شاهد یک نبرد سیاسی سهمگین خواهیم بود، نه بر سر بقای سرمایهداری (که امکاناتش را به مثابه یک سیستم از دست داده است) بلکه بر سر نوع سیستمی که ما همگی برای جایگزینی آن «انتخاب» میکنیم: مدلی اقتدارگرایانه که قطبیشدن مستمر (و فزاینده) را تحمیل میکند یا سیستمی کموبیش دموکراتیک و کموبیش برابریطلبانه.
پانزدهم دسامبر 2012
© مالکیت معنوی این اثر متعلق به امانوئل والرشتاین و کلیهی حقوق برای ایشان محفوظ است. دانلود کردن، انتقال الکترونیکی به غیر یا پست الکترونیک این نوشته به دیگران و یا قرار دادن آن در پایگاههای اینترنتی غیر تجاری، مجاز اعلام شده مشروط براین که تمامی اثر به طور کامل منتشر و بخش مربوط به حق مالکیت معنوی نمایش داده شود. به منظور ترجمه یا انتشار این اثر به شکل چاپی و/ یا به هر شکل دیگر از جمله انتشار آن در پایگاههای تجاری روی اینترنت و یا نقل قول از بخشهایی از آن با نویسنده در آدرس immanuel.wallerstein@yale.edu یا شماره نمابر (۱-۲۰۳-۴۳۲-۶۹۷۶) تماس حاصل فرمایید.
این یادداشتها که دو بار در ماه منتشر میگردند، با هدف اندیشیدن به صحنهی جهان معاصر، نه از نگاه تیترهای خبری آنی، که از منظری بلند مدت است.
پرونده ی «پرویز صداقت» در انسان شناسی و فرهنگ
http://anthropology.ir/node/9137
والرشتاین در ویکیپدیا
http://en.wikipedia.org/wiki/Immanuel_Wallerstein
مقاله مشترک سایت تحلیلی نقد اقتصاد سیاسی و صفحه اقتصاد سیاسی انسان شناسی و فرهنگ
برای ورود به سایت نقد اقتصاد سیاسی از پیوند زیر استفاده کنید
چهره های ماه های پیشین
اوت 2013
کلیفورد گیرتز(1926-2006)
زندگینامه
http://www.anthropology.ir/node/683
گیرتز
http://www.anthropology.ir/node/1390
مروری بر نظریات و روش شناسی گیرتز
http://www.anthropology.ir/node/299
امیک و اتیک
http://www.anthropology.ir/node/13901
جنگ خروس در بالی
http://www.anthropology.ir/node/1396
مردم نگاری تفسیری گیرتز
http://www.anthropology.ir/node/19142
کاربردهای تنوع
http://www.anthropology.ir/node/19124
رویکرد تفسیری گیرتز با تاکید بر نظریه دین
http://www.anthropology.ir/node/19122
ژوئیه 2013
هربرت مارکوزه (1898-1979)
گفتگوی هربرت ماکوزه
http://anthropology.ir/node/13908
گفتگو با مارکوزه درباره جنبش دانشجویی
http://anthropology.ir/node/16364
پایان آرمانشهر
http://anthropology.ir/node/18934
از بعد زیباشناسی
http://anthropology.ir/node/18932
مسئله ی خشونت و تضاد ریشه ای
http://anthropology.ir/node/18946
انقلاب یا اصلاح
http://anthropology.ir/node/9191
درباره «چپ نو»
http://anthropology.ir/node/14610
مکاتبات مارکوزه و فروم با رایا دونایفسکایا
http://anthropology.ir/node/14794
نامه آدورنو به مارکوزه
http://anthropology.ir/node/16462
ژوئن 2013
آلفرد کروبر(1876-1960)
درباره الفرد کروبر
http://anthropology.ir/node/17712
نگاه یک انسان شناس به تاریخ
http://anthropology.ir/node/18228
هجده رسالت
http://anthropology.ir/node/18332
وراثت بدون جادو
http://anthropology.ir/node/18217
مه 2013
رالف دارندورف (1929-2009)
درباره دارندورف
http://anthropology.ir/node/11128
تاملی بر مجموعه های شهروندی
http://anthropology.ir/node/11128
به سوی نظریه ای در باب تضاد اجتماعی
http://anthropology.ir/node/17672
انسان اجتماعی
http://anthropology.ir/node/17685
آوریل 2013
گوردون چایلد(1892-1957)
چایلد و باستان شناسی مارکسیستی
http://anthropology.ir/node/17347
مارکس و زمین شناسی
http://anthropology.ir/node/14076
مارس 2013
گئورگ زیمل (1858-1918)
درباره زیمل
http://anthropology.ir/node/16858
http://anthropology.ir/node/13670
نقدی بر مفهوم بیگانه ی زیمل
http://anthropology.ir/node/11308
مقالاتی درباره تفسیر در علم اجتماعی اثر زیمل
http://anthropology.ir/node/6457
آینده فرهنگ ما
http://anthropology.ir/node/16834
بی تفاوتی مدنی زیمل و فضای اینترنتی
http://anthropology.ir/node/7645
تقارن وسازمان اجتماعی
http://anthropology.ir/node/13438
خنده در تاریکی ناباکوف با تکیه بر نظریه کلانشهر زیمل
http://anthropology.ir/node/726
فردیت و فرم های اجتماعی
http://anthropology.ir/node/18731
نگاهی به کتاب «فلسفه پول» زیمل
http://anthropology.ir/node/12709
فهرست آثار زیمل
http://anthropology.ir/node/16863
ریمون آرون (1905-1983)
خاطرات پنجاه سال اندیشه سیاسی
http://anthropology.ir/node/17074
مجموعه آثار آرون به فارسی
http://anthropology.ir/node/17072
درس افتتاحیه آرون در کلژ دو فرانس
http://anthropology.ir/node/17079
آرون روزنامه نگار
http://anthropology.ir/node/10067
آرون در میان دو راه
http://anthropology.ir/node/8646
آرون و توتالیتاریسم
http://anthropology.ir/node/17052
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست