شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
زید = ضعیفه
با مروری برگذشته چند صدساله این مرز و بوم ،به زندگی مادرها و مادر بزرگ هامان متوجه می شویم که به ندرت نام زنی در تاریخ ثبت شده است و اگر هم بوده شاید سایه مردی بر او سنگینی می کرده است. در اساطیرمان جایگاه زن کجاست ؟ در افسانه ها زن از دنده چپ مرد آفریده شده است . زن پاجوش شاخه ریواسی است که آدم از آن پدید آمده است. زن عامل فریب انسان بوده است و او را به خوردن گندم و رانده شدن از بهشت گرفتار کرده است . در فرهنگ عامه از زن چگونه یاد می شود ؟ زن ‹‹ضعیفه›› است. ‹‹ناقص الخلقه›› و ‹‹ناقص العقل›› است،‹‹عورت›› است.در حضور جمع نباید او را به نام خواند بهتر است به نام یکی از فرزندان خوانده شود . همچنین جایز است که ‹‹متعلقه››، ‹‹عیال››، ‹‹بچه ها››، ‹‹فلان›› بنامندش .
شاهنامه هم که بازمانده فرهنگ نیاکانمان است بر آن نیفزود . اگر خوشبین باشیم : ‹‹زنان را همین بس بود یک هنر/ نشینندو زایند شیران نر›› .و اگر بدبین: ‹‹زن و اژدها هر دو در خاک به /زمین پاک از این هر دو ناپاک به›› و اما امام محمد غزالی و کتاب اخلاقیاش!کیمیای سعادت ‹‹در خبر است که زنان را از ضعف و عورت آفریده اند داروی ضعف ایشان خاموشی است و داروی عورت ایشان ،خانه را بر ایشان زندان کردن است››. کل فرهنگ ما زن را به صورت عامل مکانیکی زایش ،رفت و روب و پخت و پز در محدوده چهار دیوار خانه اش و در پس پرده های ضخیم از دنیای زنده و فعال از آسمان آبی و افق گسترده از نور و نسیم و جنبش جدا کرده است .
و امروزکه داعیه دنیایی بهتر برای زنان را داریم گویند ‹‹زید›› که در فرهنگها درذیل آن میخوانیم :‹‹ (صفت –افزون شدن –زیادت .(از مبهمات) گاه به جای‹‹فلان›› و‹‹بهمان›› آید.›› کلمه ای که به خودی خود معنا ندارد و در کنار کلمات دیگر معنا می یابد . که تعمق بیشتر در معنای این لفظ که بیشتر توسط جوانان به کار می رود حکایت از همان بینش مردانه دارد که زن موجودی است از ‹‹جنس دوم›› . موجودی که از تعلقات و افزوده های (افزودن) مرد است و این بینش نشان دهنده آن است که اگر چه این امر (تحقیر زنان) در گذشته های دور به واسطه زمانه اش به طور رسمی در آثار اندیشمندان و ادیبان موجود بوده است و هیچ ابائی از بیان علنی آن نداشته اند امروز نیز باز به واسطه زمانه ای که تحمل این اندیشه های زن ستیز و مردسالارانه را ندارد نه به طور رسمی و مکتوب که به گونه ای دیگر و غیر رسمی در گفتار بخش وسیعی از جامعه وجود دارد . بی شک دفاع از ‹‹زن›› به عنوان نیمی از جامعه می بایستی نه تنها دفاعی در قالب نوشته و سخنرانی و در مجامعی خاص بلکه باید دفاعی در گفتار و کردار باشد .و اهتمامی دو چندان کنیم در پالوده کردن گفتار. گفتاری که از نیاکان خود به ارث برده ایم و مشحون است از عباراتی که حاکی از دیدگاهی فونکسیونالسیتی (کارکردگرایانه) دارد. دیدگاهی که قایل به وظایفی از پیش تعیین شده برای جنس زن و همچنین مرد است . وظایفی که زن را در چهار دیوار خانه تعریف می کند و معتقد است مرد موجودی پرخاشجو و نان آور و زن منشأ محبت خانواده و موجودی مطیع و زیر دست است .
رشد بی رویه تن فروشی ،طلاق، فرار از خانه، خود سوزی آزار جنسی باید ما را نسبت به دفاع از حقوق زن حساس تر کند . چرا که باید باور داشته باشیم که دفاع از حقوق زن به راستی دفاع از حقوق انسان است .
خسرو صادقی بروجنی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انگلیس دولت انتخابات عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل آتش سوزی زلزله شهرداری تهران سازمان هواشناسی آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی قتل
تورم بانک مرکزی مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه گوگل ناسا تلفن همراه عکاسی مدیران خودرو کولر
کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی