چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
ویژگی های نسل دوم پژو 3008 + عکس
بالاخره شاسی بلند جمع وجور پژو شکل یک شاسی بلند واقعی به خود گرفت! این تعبیری بود که بیشتر رسانه ها هنگام رونمایی نسل دوم این فرانسوی از آن استفاده کردند.
نسل دوم 3008؛ انقلاب فرانسوی
نسل اول 3008 محصول خاص و پرفروشی نبود و شاید به همین دلیل نیز پژو سال 2008 میلادی نسل اول این خودرو را در کشور کرواسی رونمایی کرد! نسل اول 3008 در فرانسه، چین، آرژانتین و مالزی تولید می شد و طبق عرف بین المللی خودروسازان، که محصولات جدیدشان را یا در کشور تولیدکننده یا در بازار استراتژیک آن محصول رونمایی می کنند، همه انتظار داشتند که پژو محصول جدیدش را در یکی از این چند کشور رونمایی کند نه در کرواسی.
به هرحال این اتفاق افتاد و 3008 در 2008 متولد شد! این خودرو از آن تاریخ به مدت 8 سال روی خط تولید پژو باقی ماند تا آنکه نوبت نسل دومش رسید. نسل دوم این فرانسوی چیزی از نسل قبلی اش به ارث نبرده است و همه چیزش جدیدند. برخلاف نسل اول 3008، که فقط در برخی بازارهای خاص فروخته می شد، حالا پژو با نسل دوم 3008 محصولی ساخته است که همه بازارهای جهان منتظرش هستند.
بزرگ تر و خشن تر
نسل قبلی 3008 با اینکه در کلاس شاسی بلندهای جمع وجور قرار داشت، در ظاهر بیشتر شبیه ون ها و اندکی هم شبیه استیشن ها به نظر می رسید. اما در نسل جدید این خودرو دیگر همه می دانند با چه خودرویی سروکار دارند! فرانسوی ها در 3008 جدید قبل از هرچیزی، ابتدا با حفظ کلاس آن، دست به افزایش نسبی ابعاد و اندازه ها زده اند، طوری که دیگر با چشم غیرمسلح نمی توان تشخیص داد که از میان شاسی بلندهای 3008 و 4008 پژو کدام یک بزرگ تر است! این افزایش ابعاد همچنین باعث شده فضای پا و فضای سر در ردیف عقب حدود 3 سانتی متر افزایش یابد. گنجایش فضای بار هم 90 لیتر بیشتر شده و به 520 لیتر رسیده است که با خواباندن صندلی های عقب به 1824 لیتر می رسد.
برای ساخت 3008 جدید از شاسی EMP2 پژو استفاده شده که قبلا هم در هاچ بک 308 به کار رفته بود، با این تفاوت که در 308 فاصله محوری 2620 میلی متری داشت، ولی در 3008 این عدد به 2675 میلی متر رسیده است. استفاده از EMP2 یک مزیت دیگر هم داشته:طبق گفته پژو، وزن خودرو، علی رغم بزرگ ترشدن ابعاد، حدود 100 کیلوگرم کمتر از نسل قبلی است.
بعد از بزرگ تر شدن ابعاد، نوبت به تغییر چهره می رسد. چهره این خودرو برخلاف صورت افسرده و دل نچسب نسل قبلی (که البته یک بار در 2013 فیس لیفت شده بود) حالا به لطف چراغ و جلوپنجره جدید پژو که نخستین بار در 2008 جدید (مدل 2017) آن را دیدیم، خشن تر و جسورتر شده است. همچنین بزرگ ترشدن ورودی های هوای سپر به همراه ورودی هایی که زیر مه شکن ها خودنمایی می کنند، چهره 3008 را باابهت تر از 2008 نشان می دهد. در قسمت عقب خودرو نیز چراغ های عمودی جدید پژو قرار دارد که آن ها را هم اولین بار در مدل های 2016 هاچ بک های 208 و 308 دیده بودیم. از این تغییر چهره انقلابی می توان پیش بینی کرد که به زودی نسخه های جدید شاسی بلند 4008 و حتی ون جمع وجور 5008 نیز از این زبان طراحی بهره می برند.
در لیست مهم ترین تغییرات 3008 جدید باید کابین جدید خودرو را هم افزود که کاملا تغییر کرده است و هیچ شباهتی به گذشته ندارد. پژو در 3008 جدید از نسل تازه کابین هایش یعنی i-Cockpit بهره گرفته که فوق العاده زیبا و صدالبته مدرن و هیجان انگیز است.
مانیتور 8 اینچی لمسی بالای داشبورد آن شبیه تبلت هاست و صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی 12.3 اینچی اش نیز رقیب جدیدی برای صفحه کیلومترهای آئودی محسوب می شود. فرمان جدیدی که قسمت های پایین و بالای آن تخت شده به همراه کلیدهای خلبانی کنسول، که بالای اهرم گیربکس 6سرعته جاخوش کرده است، و همچنین روکش های تزئینی طرح کرومی کابین به راننده چنین القا می کنند که در خودرویی اسپرت نشسته، نه شاسی بلندی معمولی.
قلب 4 سیلندر
پیشرانه های تاییدشده برای 3008 در بازار اروپا همگی جدیدند و استاندارد یورو 6 دارند. این پیشرانه ها شامل دو انجین بنزینی و سه انجین دیزلی است که در جدول زیر مشخصات پیشرانه بنزینی اش را مشاهده می کنید.
چه زمانی؟ با چه قیمتی؟
تولید نسل جدید 3008 از اواخر 2016 آغاز شده است و از ابتدای 2017 نیز به دست مشتریانش می رسد. اما ظاهرا مشتریان ایرانی هم فرصت سوارشدن بر این شیر فرانسوی را دارند! آنطور که منابع مطلع خبرداده اند، ایران خودرویی ها تمایل دارند تا نیمه دوم سال آینده 3008 را به بازار ایران بیاورند.
قیمت پایه ای پژو 3008 در فرانسه حدود 26000 یوروست؛ یعنی 3000 یورو گران تر از قیمت پایه ای پژو 2008. البته 3008 مانند سایر شاسی بلندهای پژو یک تیپ گران تر با نام GT Line هم دارد که قیمت پایه ای آن از 32000 یورو آغاز می شود. 3008 در صورت ورود به کشورمان باید با دی اس 6، اسپورتیج QL و توسان TL رقابت کند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست