جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جزر شیطانی


نام علمی آن Ammi visnaga Lam.كه مترادف آن Daucus Visnaga L. میباشد.در كتب طب سنتی آن رانوعی هویج به نام «جزر شیطانی »می خوانند.به فرانسوی Carotte cure dent وبه انگلیسیHoney plant گویند.
● مشخصات
گیاهی است علفی یكساله،بلندی آن كمی كمتر از یك متر است.برگهای آن با بریدگی های زیاد كه به صورت نخ در آمده.گلهای آن سفید و جتری است.این گیاه بیشتر در ارضی ماسه ای سواحل دریاها و حاشیه جنگلها می روید.در ایران در شمال ایران در گیلان ،رستم آباد ،رودبار ،منجیل و در جنوب ایران در بوشهر و شهبازان و كشور در ارتفاع ۸۰۰ متر یدیده می شود.
● تركیبات شیمیایی
از نظر تركیبات شیمیایی گیاه دارای مواد عامله ای به نام visnamminكه نام دیگر آن Khillin است و همچنینvisnagin می باشد كهدر مورد آنژین و ناراحتی های سینه و تشنج اثر مفید دارند.از میوه گیاه یكfurocoumarin و ایزوپیم پینلین جداشده است.
گلوكوزید Khellin كه مخدر است و از میوه گیاه به دست می اید،برای معالجه آسم برونشی و رفع نارسایی های شرایین قلب كاربرد دارد.[S.G.I.M.P]
● خواص و كاربرد
گیاه و میوه ان مدر و بادشكن و اشتها آور است و برای معالجه ناراحتی های سینه و آنژین و آسم و رفع نارسایی های شرایین قلب اثر مفید دارد و قاعده آور است.غرغرهدم كرده۵۰ رگم میوه گیاه در هزار گرم آب جوش در موارد كرم خوردگی دندانها مفید است.در استعمال داخلی معمولا از دم كرده ۵۰-۴۰ گرم گیاه در هزار گرم آب جوش استفاده می شودكه ۳-۲ فنجان در شبانه روز میخورند.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید