جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مننژیت و عفونت های روده ای در غذای نوزاد را بهتر بشناسیم


طرح این مقوله جدید درمساله بهداشت كودك باعث شده ، كه محققین و پزشكان آلمانی نیز به بررسی میزان باكتری ها در غذای كودك بویژه شیرخواران توجه جدی نمایند.
در همین رابطه چندی پیش محققین غذائی در آلمان نیز به نكته قابل توجه ای دست یافتند و آن اینكه پودر شیر نوزادان كه به عنوان جایگزینی برای شیر مادر به بازار ارائه میشود عمدتا در هنگام تولید صنعتی با باكتری "انتروباكتر ساكاساكئی" آلوده میشود. محققین آلمانی و دیگر كشورها معتقدند كه باكتری "انتروباكتر ساكاساكئی" میتواند در صورتیكه سیستم دفاعی بدن ضعیف باشد در نوزادان باعث مننژیت و عفونت های شدید روده ای و حتی مرگ شود. مطالعات جدید در آلمان این احتمال را تایید میكنند كه باكتری هایی كه در تمام محیط زیست و اطراف وجود دارند را نمیتوان برغم به كارگیری بالاترین تدابیر بهداشتی از كارخانه ها و مراكز دور نگه داشت . هر چند كه پودر شیر هنگام تولید پاستوریزه میشود اما دانشمندان درباره اینكه آیا این باكتری از طریق حرارت واقعا كشته میشود اختلاف نظر دارند و برخی از كارشناسان مطمئن هستند كه باكتری ها میتوانند حتی پس از مراحل پاستوریزه شدن نیز وارد پودر بشوند.
نوبرت پاهنه " از "اتحادیه رژیم غذائی در آلمان " كه كنسرسیوم هائی چون "نستله "، "آله ته "، "هیپ" و "هومانا" تولید كننده غذای نوزاد عضو آن میباشند معتقد است كه تولیدكنندگان مواد غذائی نوزاد نیز از این امر مطلع هستند. این در حالیست كه هنوز اطلاعات مطمئنی پیرامون میزان باكتری هائی كه میتوانند در پودر غذای كودك خطرناك باشند وجود ندارد. از سوی دیگر "راینهارد برنر" از كلینیك كودكان دانشگاه فرایبورگ آلمان معتقد است كه آلودگی غذای نوزاد با باكتری ها مشكل اصلی نیست بلكه پودر غذای كودك اكثرا از سوی والدین در خانه به طور صحیح تهیه و آماده نمیشود.تحقیقات علمی بر روی عفونت های روده ای ثابت میكنند كه بزرگترین خطر بروز این نوع عفونت ها در۶۰ روز اول پس از تولد نوزاد است و نرخ مرگ و میر نوزاد در این شرایط بین ۴۰ تا۸۰ درصد است . "كارول ایورزن " محقق انگلیسی از دانشگاه ناتینگهام این كشور نیز در گزارش اخیر خود در كنگره جامعه آمریكایی برای میكروب شناسی اعلام كرد كه بسته های حاوی غذای نوزاد از اروپا، آمریكا، كره جنوبی و آفریقای جنوبی رامورد مطالعه قرار داده و باكتری "انتروباكتر ساكاساكئی" را در آنها پیدا كرده است . محققین دانشگاه واگنینگن در هلند نیز قبل از "ایورزن " در چندین كارخانه تولید پودر شیر نوزاد در اروپا، باكتری "انتروباكتر ساكاساكئی" را در هوا و در حاشیه خط تولید پیدا كرده اند. این در حالیست كه "یوس وان آكر" از دانشگاه بروكسل نیز در تحقیقات خودمشاهده كرده است كه حتی در صورتیكه میزان باكتری ها در غذای كودك پائین باشد اما وجود اشكال در سیستم دفاعی بدن نوزاد باعث میشود كه خطراتی متوجه سلامتی نوزاد شود. طبق تحقیقات "اشتفن فورسیت " از دانشگاه ناتینگهام در صورتیكه شیر تهیه شده برای نوزاد مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق نگهداری شود تعداد باكتری ها موجود در آن دو برابر میشوند. بدین خاطر "موسسه ارزیابی خطر و ریسك در آلمان " (ب.اف .ار. ) توصیه میكند كه غذای كودك اندكی قبل از مصرف آماده و در یخچال نگهداری شود.


همچنین مشاهده کنید