جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


اینمارست، ارائه دهنده تلفن موبایل ماهواره‌ای


این سازمان كه ۸۴۰ كشور در آن مشاركت دارند، با ارتباط‌گیری با كلیه ایستگاه‌های زمینی خود، كه در سراسر جهان قرار دارند و متعلق به شركت‌های مخابراتی مختلف هستند، به مشتریان خود در بخش فضا، ظرفیت ماهواره‌ای می‌دهد. ایستگاه زمینی بومهن شركت مخابرات ایران یكی از این ایستگاه‌هاست. اینمارست دارای ۸ ماهواره است كه در مدار زمین- ایستا قرار دارند. پوشش اینمارست، جهانی است كه به جز برخی مناطق قطبی، همه جهان را تحت پوشش خود قرار داده است. چهار ماهواره از هشت ماهواره اینمارست ۳ ، كل جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد۱.این چهار ماهواره در چهار ناحیه اقیانوسی فعالیت می‌كنند. چهار ناحیه اقیانوسی عبارتند از: آتلانتیك شرقی (AOR-E) آتلانتیك غربی (AOR-W) اقیانوس هند(IOR) و اقیانوس آرام (POR) . شایان ذكر است كه هر یك از این چهار ماهواره یك شبكه مستقل محسوب می شوند كه مدیریت آنها به عهده NCS یا هماهنگ كننده شبكه است. مسئولیت اصلی NCS ، مدیریت بر ترافیك هر یك از ناحیه‌های مذكور می‌باشد. در واقع NCS ، كانال‌های ماهواره‌ای را برای هر یك از ایستگاه‌های زمینی تعریف و از طرفی هنگام عدم استفاده،‌ آنها را به جای دیگر اختصاص می‌دهد.

كار ایستگاه‌های زمینی یا ایستگاه‌های ساحلی (LES or CES) ، اتصال ماهواره به شبكه‌های مخابراتی عمومی زمینی است. هر یك از ایستگاه‌های زمینی با ماهواره ناحیه اقیانوسی ارتباط برقرار می‌كند.
سامانه اینمارست عبارتند از:
اینمارست مینی‌ام (Inmarsat mini-m)
كه یكی از خدمات پرطرفدار ماهواره‌ای به شمار می‌آید كه خدمات تلفن، دورنگار و ارتباطات داده را تا سرعت ۹ كیلو بیت ثانیه ارائه می‌دهد این سامانه به صورت خیلی جمع و جور ویا وزن حدود ۲ كیلو ارائه شده است.
اینمارست B
یكی از سامانه دیجیتالی اینمارست است كه برای ارتباطات سیار در خشكی و دریا‌یی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خدمات شماره‌گیری مستقیم (direct dial) ، خدمات تلفنی، فاكس گروه ۳ و ارتباط داده را از سرعت ۶/۹ تا ۶۴ كیلوبیت ثانیه ارائه می‌دهد.
اینمارست A
یكی از سامانه های آنالوگ اینمارست است كه خدمات تلفنی، دورنگار، تلكس و ارتباطات داده‌ها را تا سرعت ۶۴ كیلو‌بیت ثانیه ارائه می‌كند. اینمارست A برای هر دوخدمات دریایی و زمینی ارائه شده است.
اینمارست C
اینمارست C پایانه‌ای ارزان قیمت، جمع و جور‌ و سبك است كه امكان ارائه خدمات دیتا به صورت بسته‌ای و دو طرفه را فراهم می‌كند. اینمارست درGMDSS ۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اینمارست M
اینمارست ام یكی از نخستین تلفن‌های همراه ماهواره‌ای قابل حمل به شمار می‌رود. خدمات اینمارست ام عبارتند از: خدمات تلفنی ، گروه۳ فاكس و خدمات تلفنی. نسخه‌های خاص دریایی آن نیز موجود است.
تعرفه‌ها
نرخ خدمات مختلف ماهواره‌ای اینمارست بر اساس مصوبه مورخ ۲۳/۱۲/۸۲ شورای اقتصاد در جدول زیر ابلاغ شده است.
بخش خصوصی
مهندس علی اكبر عربی كارشناس بخش ماهواره‌ای شركت مخابرات در خصوص ارائه این خدمات به شركت‌های خصوصی اظهار داشتند كه چند سالی است پیش‌نویس آیین نامه انتقال این خدمات به شركت‌های خصوصی نوشته شده ولی هنوز در خصوص آن تصمیم‌گیری نشده است. بر اساس اظهارات ایشان، فقط در مورد سرویس مینی‌ام ، شركت كمان هرمزگان به عنوان فراهم‌آور خدمات خدمات اینمارست مینی‌ام فعالیت دارند.
در حال حاضر اینمارست برای پوشش دادن برخی از نواحی از ماهواره‌ ثریا استفاده می‌كند. براساس برنامه ریزی های انجام شده اینمارست با پرتاب ماهواره جدید خود، این سرویس را مستقیماً به مشتریان خود عرضه خواهد كرد.
نظام جدید تعرفه‌های خدمات مخابراتی
شركت مخابرات ایران در پی سئوالات متعدد شركت‌های مخابراتی استان‌ها در رابطه با تعرفه‌های خدمات مخابراتی بخشنامه ایی را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد رساند كه با توجه به اهمیت آن به بخش هایی از آن اشاره شده است:
۱- براساس مصوبه مورخ ۲۳/۱۲/۸۲ شورای اقتصاد كه طی نامه شماره ۱۸۵۸/۳۴ مورخ ۱۱/۱/۸۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور ابلاغ گردیده تعرفه‌های آبونمان ماهانه تلفن ثابت و تلفن همراه، مكالمات شهری و بین شهری و بین‌الملل تلفن‌های ثابت و همراه از تاریخ ۱/۱۲/۸۲ افزایش داشته كه در بخشنامه فوق‌الذكر به تفكیك درج شده است.
۲- نرخ هر پالس مكالمه از تاریخ ۱/۱۲/۸۲ به مبلغ ۷۰/۴۴ ریال تغییر یافته، بنابراین كلیه تعرفه‌هایی كه مبنای محاسبه آنها نرخ پالس می‌باشد منجمله تعرفه فراگردی (رومینگ) داخل كشور مشتركین تلفن همراه كه به ازاء هر دقیقه مكالمه ۲ پالس بوده بایستی بر مبنای نرخ هر پالس ۷/۴۴ ریال محاسبه گردند.
۳- به استثنای تعرفه‌های ذكر شده در بندهای ۱و۲ ، سایر تعرفه‌ها نظیر تعرفه خدمات جانبی مشتركین تلفن ثابت و همراه، ارتباطات بین‌الملل به مقصد پایانه‌های اینمارست و ... افزایش نداشته و مبنای محاسبه آنها تعرفه‌های مورد عمل فعلی است.
۴- نرخ وصولی یك دقیقه ارتباط تلفن ثابت به مقصد تلفن ماهواره‌ای ثریا با كد (۰۰۸۲۱۶) مبلغ ۸۶۰۰ ریال به اضافه ۶ درصد مالیات و عوارض است كه تغییری نكرده است. ضمناً نرخ وصولی ارتباط مشتركین تلفن همراه به مقصد پایانه‌های ماهواره‌ای ثریا از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ به ازای هر دقیقه معادل مبلغ ۱۰ پالس (با هر پالس ۷/۴۴) و از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح و روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، به ازای هر دقیقه معادل مبلغ ۸ پالس (با نرخ هر پالس ۷/۴۴ ریال) اضافه می‌شود.
۵- سازوكار‌ تلفن‌های همگانی اعم از كارتی و سكه‌ای (به استثنای تلفن همگانی استیجاری) بایستی بر مبنای نرخ پالس ۷/۴۴ ریال و منظور نمودن ۶ درصد بابت مالیات و عوارض اصلاح شود.

پیمان رضایی
منبع : ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات


همچنین مشاهده کنید