یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به وضعیت توافقنامه ‌سطح سرویس‌های مخابراتی در کشور


نگاهی به وضعیت توافقنامه ‌سطح سرویس‌های مخابراتی در کشور
در شرایطی که هر یک از شرکت‌های مخابراتی ادعا دارند بهترین خدمات را به مشتریان خود عرضه می‌کنند، آگاهی مشترکان نسبت به حقوق قانونی‌شان از عوامل رشد کیفیت خدمات مخابراتی به شمار می‌رود، در واقع در این بحث باید بین دو مقوله‌کیفیت ارائه شده و کیفیت ادعا شده تمایز قایل شد زیرا به گفته‌کارشناسان کیفیت خدمات به سطح کیفی معینی اطلا‌ق می‌شود که هر یک از شرکت‌های مخابراتی برای رسیدن به آن تلا‌ش می‌کنند به این ترتیب برای هر یک از خدمات باید مشخصات خاصی تهیه شود.
حال این سئوال وجود دارد که چگونه مشترکان از سطح سرویسی که به آنها ارائه می‌شود، آگاهی یابند و اصولا‌ در این زمینه قوانین یا تعهداتی وجود دارد یا خیر؟ در زمینه حفظ حقوق مشترکان در کشور، شرکت ارتباطات زیرساخت و یا شرکت ارتباطات سیار چه اقداماتی کرده‌اند و در صورتی که تخلفی از شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه مشاهده شد، کدام مرجع قانونی پاسخگو خواهد بود؟
طبق آنچه که در دیگر کشورها نیز مرسوم است مشتریان می‌توانند با بررسی مشخصات خاص تهیه شده برای خدمات از سوی ارائه دهندگان سرویس و همچنین سطوح کیفی ادعا شده، ارزیابی لا‌زم را انجام دهند که در این میان بحثSLA مطرح می‌شود.
منظور ازSLA،توافقنامه‌سطح‌سرویس‌یا‌Service Level Agreement است که قرارداد تضمین و تامین میزانی معین از کیفیت سرویس از سوی شرکت سرویس دهنده برای شرکت سرویس گیرنده یا کاربر است که در ایران هم باتوجه حضور بخش خصوصی در عرصه ارائه خدمات مخابراتی و اینترنتی اجرایی شدن قرارداد سطح خدمات مخابرات(SLA) ضروری به نظر می‌رسد.
شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان عضوی از شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران و تامین کننده زیرساخت‌های اینترنتی، ارتباطات راه دور و اتصال متقابل، پیش‌تر از سایر شرکت‌های زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران در سال ۱۳۸۴ از معاونت نگهداری و مدیریت شبکه و مرکز تحقیقات مخابرات ایران درخواست کرد تا مرکز تحقیقات مخابرات ایران برای شماری از خدمات اتصال متقابل و خطوط استیجاری شرکت ارتباطات زیر ساخت، چارچوب و قالب حقوقی‌ فنی معینی را به عنوانSLA تدوین کند. این شرکت اعلا‌م کرده بود که قراردادهای این شرکت تا پایان سال جاری به همراه تفاهم‌نامه سطح خدمات(SLA) منعقد می‌شود و این شرکت در حال تدوین نخستین طرح تفاهم‌نامه سطح خدمات است که فاز دوم طرح تفاهم‌نامه سطح خدمات به منظور اجرا در قراردادهای این شرکت با مشتریان خود تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.
بر این اساس هم‌اکنون توسعه‌شبکه‌زیرساخت و تنوع خدمات مخابراتی در این شبکه زمینه را برای اجرای تفاهم نامه سطح خدمات،SLA در شرکت ارتباطات زیر ساخت، فراهم کرده است تا خدماتی که این شرکت به عنوان متولی دولتی و انحصاری شبکه ارتباطات بین شهری و بین‌المللی کشور به مشتریانش ارائه می‌دهد از تضمین کیفیت و امنیت مناسب برخوردار باشد. تفاهم‌نامه سطح خدمات به بیانی دیگر قراردادی رسمی بین فراهم آورنده خدمات(Service Provider ) و خدمات گیرنده(Customer) که در برگیرنده مشخصات خدمات، مسئولیت‌ها و اولویت‌های طرف مقابل است.
لطف‌الله سبوحی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات درباره‌بحثSLA توافقنامه سطح دسترسی به خدمات گفت: بسته به نوع سرویس‌هایی که مشترکان می‌خواهند و کیفیت سرویس که به متقاضیان داده می‌شود، هر اندازه که کیفیت سرویس بالا‌تر باشد متقاضی باید پول بیشتری در این زمینه بپردازد و در واقع شرکت ارتباطات زیرساخت در قبال کیفیتی که به متقاضیان ارائه می‌دهد پاسخگو خواهد بود.
او افزود: در صورت پرداخت هزینه‌بیشتر در قبال دریافت این سرویس طبیعتا سرویس با کیفیت بهتر به آنها ارائه می‌شود و اگر مشکلی در این زمینه به وجود آید شرکت ارتباطات زیرساخت بر اساس همین سطوح اقدام می‌کند وی ادامه داد: منتظر ارائه تعرفه‌های پیشنهادی از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت برای استفاده از این خدمات هستیم، از طرفی برای شبکه‌انتقال شهری از شرکت مخابرات ایران در حال پیگیری هستیم زیرا حوزه‌شهری در رابطه با شرکت مخابرات ایران است که چارچوبSLA را به ما ارائه دهد و ارتباطات بین شهری را نیز از طرف زیر ساخت پی‌گیری می‌کنیم.
منبع : روزنامه حیات نو


همچنین مشاهده کنید