جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جراحی شالازیون


جراحی شالازیون
شالازیون برجستگی كوچكی در لبه پلك در زیر پوست است كه در اثر انسداد مجرای خروجی غدد ترشح كننده چربی پلك و تجمع مواد ترشح شده در غده چربی ایجاد می شود.
استفاده از كمپرس گرم و ماساژ ملایم ممكن است به تخلیه شالازیون كمك كند اما در مواردی كه با وجود این اقدامات شالازیون بهبود پیدا نكند می توانید به چشم پزشك مراجعه كنید تا با عمل جراحی شالازیون را تخلیه كند.
● روش عمل
در این عمل جراحی كه در مطب یا در اتاق عمل انجام می شود ابتدا پلك با استفاده از قطره و آمپول بی حسی كاملاً بی حس می شود به طوری كه بیمار دردی احساس نكند. سپس شالازیون با برش كوچكی از پشت پلك تخلیه می شود. این برش معمولاً نیازی به بخیه ندارد و خود به خود جوش می خورد به علاوه چون برش در سمت داخل پلك قرار دارد محل آن از روی پلك دیده نمی شود. پس از تخلیه شالازیون چشم پانسمان می شود و پانسمان تا چند ساعت روی چشم می ماند. گاهی اوقات (به خصوص در كسانی كه مكرراً دچار شالازیون می شوند) ترشحات تخلیه شده برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه آسیب شناسی (پاتولوژی) فرستاده می شود.
● مراقبت های پس از عمل
پس از برداشتن پانسمان ممكن است متوجه ترشحات رقیق خونی بر روی پانسمان یا در داخل چشم شوید كه این امر طبیعی است و جای نگرانی ندارد. معمولاً این ترشحات ظرف یكی دو روز برطرف می شود.
معمولاً پس از انجام جراحی در محل عمل كبودی و تورم ایجاد می شود كه این امر نیز طبیعی است. كبودی معمولاً ظرف ۱۰ روز تا دو هفته برطرف می شود.
پس از عمل ممكن است چشم پزشك به شما توصیه كند كه تا چند روز از قطره ها، پمادهای آنتی بیوتیك یا استروئیدی استفاده كنید. استفاده از این داروها باعث كاهش التهاب و بهبود سریع تر محل عمل می شود.
در صورت بروز درد در محل عمل می توانید از مسكن های معمولی مثل استامینوفن برای كنترل درد استفاده كنید.
در بچه های كوچك انجام جراحی شالازیون با بی حسی موضعی امكان پذیر نیست، در این افراد عمل جراحی با بیهوشی عمومی و در اتاق عمل انجام می شود.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اصلاح دید نور


همچنین مشاهده کنید