جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پراید خودرویی برای خانواده‏های متوسط و کم‏درآمد


پراید خودرویی برای خانواده‏های متوسط و کم‏درآمد
در شرایطی كه تیراژ تولید خودرو در ایران از یك میلیون دستگاه در سال گذشته و ضرورت عرضه خودروهای ارزان قیمت و متناسب با درآمد سرانه ۱۷۰۰ دلاری ایرانیان و قدرت خرید گروه‏های متوسط و كم‏درآمد كشور بیش از پیش مطرح شده است، مدیران صنعت خودرو و مدیران اقتصادی كشور چه در دوره هشت ساله دولت خاتمی و چه در دولت منتخب دكتر احمدی‏نژاد بر طراحی و تولید خودروهای با كیفیت، راحت، كم‏خرج و ارزان تاكید داشته و دارند. تركیب سرانه خودروهای موجود در كشور و قرار گرفتن مشتریان بالقوه در صف مشتریان بالفعل و علاقه خانواده‏های متوسط و كم‏درآمد ایرانی به خرید خودرویی باكیفیت، مناسب و ارزان نیز نشان می‏دهد كه خودروسازان باید برنامه خود را در این جهت هدف‏گذاری كنند و تولید خودروهای زیر ۷ میلیون تومان را بااستفاده از تسهیلات بانكی، لیزینگ خودرو و غیره افزایش دهد.
شركت سایپا نیز در این زمینه با تولید انواع مدل‏های پراید توانسته است خودرویی جادار، با كیفیت، نرم، راحت، ارزان، كم خرج و با خدمات پس از فروش گسترده را عرضه كند و به این نیاز خانواده‏ها پاسخ دهد.
تا پیش از عرضه خودروی لوگان یا خودروهای تولیدی در چارچوب قرارداد ال۹۰ تنها می‏توان از این نظر به پراید تكیه كرد زیرا تولید پیكان متوقف شده است و سایر خودروها قیمتی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان دارند.
از این رو دولت كماكان بر عرضه بیشتر پراید تمركز خواهد كرد.
پراید از سال ۱۳۷۲ تاكنون در دستوركار برنامه تولیدی سایپا بوده و مجموع تولید این خودرو در كشور تا به حال از مرز ۵/۱ میلیون دستگاه گذشته است. به عبارت دیگر حدود ۵/۱ میلیون دستگاه از خودروهای پرتردد در جاده‏ها و خیابان‏ها را پراید تشكیل می‏دهد و شاهد استفاده روزافزون از خودروی پراید هستیم.
زیبایی ظاهری، سبكی، راحتی، سهولت تعمیر، مصرف سوخت كم و قابل دسترس بودن خدمات پس از فروش پراید در همه نقاط كشور باعث استقبال هرچه بیشتر مردم از این خودرو شده است.
در حال حاضر بیشتر شركت‏های لیزینگ خودرو، خدمات مناسبی را برای فروش پراید در اختیار متقاضیان می‏گذارند و مردم با پیش پرداخت زیر ۳ میلیون تومان به راحتی می‏توانند مالك یك دستگاه پراید شوند و اقساط مناسب آن را در آینده بپردازند.
برآوردها و نظرسنجی‏ها نشان می‏دهد كه تقاضای موثر و بخش بزرگی از خریداران بازار خودرو در آینده به سمت خودروهای زیر ۷ میلیون تومان گرایش خواهند داشت و با توجه به سیاست‏های اعلام شده از سوی رئیس جمهور منتخب و تیم اقتصادی وی درخصوص توجه به عدالت اجتماعی و بهره‏مندی مردم از رفاه اجتماعی مناسب و استفاده از منافع توسعه صنعتی و انتقال مواهب حاصل از رشد درآمد نفت به سفره‏های مردم می‏توان پیش‏بینی كرد كه تولید خودروهای ارزان قیمت در آینده بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود.
یكی دیگر از سیاست‏های موردنظر دولت جدید، توجه به تولید، طراحی و ساخت داخل كردن خودروها، كاهش مونتاژ خودرو و انتقاد از تولیدات كاملاً مونتاژ است. در این زمینه نیز خودروی پراید از مزایای خوبی برخوردار است و می‏تواند سیاست اعلام شده را به راحتی تحقق بخشد زیرا ۹۰ درصد ساخت قطعات و مجموعه‏ها در ایران انجام می‏شود و صرفه‏جویی ارزی حاصل از این اقدام و همچنین تولید انبوه بالای ۲۰۰ هزار دستگاهی پراید در سال باعث افزایش صرفه‏جویی ناشی از مقیاس تولید نیز شده و این موضوع تولید پراید را كاملاً اقتصادی و سودآور كرده است كه تحقق منافع صنعتی كشور و منافع مردم و گروه‏های درآمدی را در پی دارد.
شركت مگاموتور وابسته به سایپا در سایه پیگیری سیاست‏های خودكفایی و ساخت داخل كردن قطعات در سایپا و طراحی موتورهای پیشرفته، انژكتوری و با كیفیت بالا، امروز قادر است خود را به عنوان یكی از بهترین تولیدكنندگان موتور در منطقه معرفی كند. این شركت همچنین موفق شده است تولید موتور ال۹۰ را به خود اختصاص دهد و در آینده به یك شركت بزرگ ساخت داخل تولید موتور تبدیل شود.
سایپا همچنین برنامه‏های ایجاد خط تولید ال ۹۰ را در دستوركار دارد.این خودرو می‏تواند بخش بزرگی از سیاست دولت آینده در زمینه تولید خودرویی باكیفیت، ارزان و پاسخگوی نیاز قشر كم‏درآمد و متوسط را محقق كند و حتی اگر قرار باشد تولید پراید در آینده كاهش یابد، لوگان به راحتی می‏تواند جایگزین پراید شود.
توقف تولید پیكان و عدم برخورداری PK از كولر و خدمات رفاهی پراید همچنین قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان سایر خودروها و خدمات پس از فروش گسترده،مصرف سوخت كم و هزینه تعمیرات پایین پراید، این خودرو را به گزینه‏ای بی‏رقیب بدل كرده است.
●قیمت پایین
پراید از معدود خودروهای زیر ۷ میلیون تومان در ایران است اما با وجود قیمت پایین دارای كولر، شیشه بالابر برقی، آنتن برقی، تایمر برف پاك‏كن، فرمان قابل تنظیم و امكانات دیگر است كه خودرویی نظیر PK با قیمتی پایین‏تر، فاقد بسیاری از آنهاست.
با مقایسه شاخص‏های فنی دو نوع خودروی پراید و پژو ۲۰۶ می‏توان دریافت كه با وجود قیمت پایین‏تر پراید نسبت به پژو ۲۰۶، این خودرو از شاخصهای فنی مناسبی نسبت به پژو ۲۰۶ برخوردار است و گروه‏های كم‏درآمد و متوسط ایرانی از خرید پراید رضایت بیشتری دارند.
●قیمت پایین لوازم یدكی
لوازم یدكی پراید و هزینه نگهداری آن بسیار ارزان‏تر از پژو ۲۰۶ است و از این رو خدمات پس از فروش و نگهداری پراید برای گروه‏های كم‏درآمد به صرفه‏تر است.
●شبكه خدمات پس از فروش گسترده
شبكه تعمیرات در سراسر ایران به راحتی قادر به شناسایی عیوب و نواقص فنی پراید است و شناخت این عیوب برای تعمیركاران به تخصص بالایی نیاز ندارد و از این رو مشتری با خیال راحت به سفر می‏رود و هر جای كشور كه باشد، به آسانی می‏تواند عیب پراید را بیابد و آن را تعمیر كند و به سفر خود ادامه دهد اما شناخت عیوب پژو ۲۰۶ مشكل‏تر از پراید است و مستلزم مهارت ویژه و تخصص بالاست.
●استایل مناسب
استایل پراید نیز در مقایسه با قیمت آن قابل قبول است و تا حد زیادی به روزآوری می‏شود.
هم اكنون این خودرو در چند مدل مختلف تولید می‏شود و خریدار می‏تواند مدل موردنظر خود را انتخاب كند. تا به حال سه مدل پراید استیشن، لیفت بك و دولوكس توسط مركز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو طراحی و در شركت سایپا تولید شده است.
●هزینه كم سوخت و قطعات یدكی
مصرف سوخت پراید در سیكل برون شهری حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ كیلومتر و از بسیاری از خودروهای موجود در ایران كمتر است.بیش از ۹۰ درصد قطعات پراید نیز ساخت داخل است. این مزیت امكان تهیه قطعات یدكی آن با قیمت بسیار پایین را فراهم كرده است.
●ابعاد مناسب
فاصله پدال‏ها در پراید بسیار مناسب و نرمی پدال‏ها در حد قابل قبولی است و اگرچه فرمان خودرو هیدرولیك نیست اما نرمی فرمان كاملاً محسوس است و با توجه به سادگی جعبه فرمان، تعمیرات آن بسیار ساده و ارزان است.
ابعاد خودروی پراید ۱۴۵۵، ۱۶۰۵ و ۳۹۳۵ میلی‏متر است. این ابعاد برای پارك خودرو و تردد در شهر بسیار مناسب است. دید راننده نسبت به اطراف و پشت خودرو هم در حد مطلوبی است.
●تعلیق نرم
عملكرد نرم سیستم تعلیق پراید، ضربات دست‏اندازها و به خصوص دست‏اندازهای كوچك را به خوبی می‏گیرد و آن را به سرنشین منتقل نمی‏كند.
●كلاس B و چهار در
با این كه خودروی پراید در گروه كلاس B قرار دارد اما نسبت به خودروهای این كلاس از ویژگی‏های خاصی برخوردار است و برخلاف بیشتر خودروهای كلاس B مانند Lancia،
Suzuki swift چهار در است.
همچنین اغلب خودروهای مشابه مانند Fiat Palio و پژو ۲۰۶ دارای صندوق عقب كوچك و از نوع هاچ بك هستند ولی پراید به علت داشتن صندوق عقب بزرگتر از مزیت كاربری بیشتری برخوردار بوده و به ویژه برای مسافرت مناسبتر از خودروهای دیگر است.
●صندوق عقب مناسب
فضای صندوق عقب پراید نیز از فضای صندوق عقب پژو ۲۰۶ بزرگتر است و این نیز مزیت دیگری برای آن محسوب می‏شود.
●جذب ارتعاشات
جذب ارتعاشات جاده نیز در خودروی پراید به نحو مطلوبی صورت می‏گیرد و راننده و سرنشینان راحتی بیشتری احساس می‏كنند.
●دید مناسب
دید راننده نسبت به جلو، عقب و پهلوی خودرو در پراید بیشتر و بهتر از پژو ۲۰۶ است.
●فضای اتاق
فضای داخل اتاق پراید نیز بهتر و بزرگتر از پژو ۲۰۶ است و مسافران و سرنشینان كاملاً راحت هستند. البته ناگفته نماند كه پژو ۲۰۶ نیز نسبت به پراید از قابلیت‏هایی همچون توان موتور بالاتر، شتاب صفر تا ۱۰۰ و شكل ظاهری بهتری برخوردار است.
محسن شمشیری
منبع : اندیشه گستر سایپا


همچنین مشاهده کنید