جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چهار هدف اسرائیل


چهار هدف اسرائیل
ششم ماه اوت برای اسرائیل خونین ترین روز جنگی بود که از ۱۲ جولای آغاز شده است. درنتیجه شلیک های"حزب الله" ۱۵ اسرائیلی کشته شدند. از آغاز جنگ اسرائیل حداکثر ۱۰۰ کشته ولبنان ۱۰۰۰ کشته داده است. "ابراهام دیکتر"، وزیرامنیت داخلی اسرائیل در مورد اهداف اسرائیل، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارتباط ایران با "حزب الله"، مصاحبه ای با خبرنگار "نیزاویسیمایا گازیتا " انجام داده است.
● آقای دیکتر، شما روند جنگ را چگونه پیش بینی می کنید؟
وقتی ما عملیات ویژه علیه "حزب الله" را آغاز کردیم، درمقابل خود ۴ هدف اصلی را قرار دادیم. اول، وارد ساختن ضربه هر چه قویتربه شالوده ترور، که این سازمان درلبنان ایجاد کرده است و به حداقل رساندن نفوذ این گروه بردولت بیروت تا حد ممکن، این کار بسیار مشکلی است چرا که در طول ۶ سال "حزب الله" درلبنان ارتش تروریستی قوی را تشکیل داده است. رسیدن به این هدف مستلزم اجرای عملیات نظامی است که ما اکنون درعمق خاک لبنان مشغول آن هستیم. دوم، ایجاد یک منطقه حائل درفاصله ۴-۱۰ کیلومتری مرزهای شمالی ما از لبنان تا شهرها ومردم را درمقابل شلیک موشک های"حزب الله" حفاظت کند. این منطقه باید توسط نیروهای بین الملی وارتش لبنان کنترل شود. ما عملا به این هدف رسیده ایم و امروز ما این منطقه را تحت کنترل داریم. هدف سوم آزادسازی اسرا و ما در راه رسیدن به آن هدف هستیم.
در طی عملیات نظامی، ما موفق به اسیر کردن شبه نظامیان "حزب الله" و از جمله دو تن که در گروگان گیری شرکت داشته اند شدیم. هدف اسیر گرفتن شبه نظامیان، گرفتن برگ برنده در مقابل تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای امنیت در باره شرایط آتش بس بود. واما بالاخره هدف چهارم این که کاری بکنیم که جامعه جهانی قطعنامه شماره ۱۵۵۹ را به اجرا بگذارد یا آن را به قطعنامه جدیدی مبنی بر آتش بس تعمیم دهد. ما قطعنامه ای که امریکا و فرانسه بر آن به توافق رسیده اند را مورد مطالعه قرار می دهیم و سبک و سنگین می کنیم که تا چه حد اهداف ما را پوشش می دهد.
●اسرائیل علیه "حزب الله" می جنگد . ولی عملیات نظامی در خاک دولت مستقل لبنان انجام می شود. شما چگونه این امر را توجیه می کنید؟
سابقه تاریخی را یادآور می شویم. ۲۴ ماه می سال ۲۰۰۰ ما خاک لبنان را ترک کردیم و تا مرزهای شناخته شده توسط سازمان ملل عقب نشستیم. پس از ۶ ماه انتفاضه فلسطینی علم شد و ما ۶ سال است که با تروریسم مقابله می کنیم. ما اطلاع پیدا کردیم که "حزب الله" از این زمان برای ایجاد ساختار زیر بنایی ترور استفاده کرده است. ولی تصمیم گرفتیم که پیش از هر چیز با ترور در فلسطین مقابله کنیم. واقعه ۱۲ جولای که طی آن تمام سربازان اسرائیلی کشته و دو تن به اسارت گرفته شدند ومنجر به عملیات نظامی ما شد، اولین مورد نبود. ۶ ماه پیش "حزب الله" تلاش کرد که سربازان ما را اسیرکند مگرموفق نشد. حمله ۱۲ جولای آخرین مورد شد. یادآور می شوم که سربازان در خاک اسرائیل کشته و ربوده شدند.
ما به خوبی می دانستیم که این عملیات بسیار طولانی و سنگین و گران تمام خواهد شد. وقتی من صحبت از "ارتش ترور" که "حزب الله" در لبنان ایجاد کرده است می کنم، منظورمن آمیزش این مفهوم است: ارتش، از نقطه نظرمسلح بودن به تسلیحات مدرنی که از طریق ایران تامین شده است، و ترور، که از آپارتمان ها و خانه های مسکونی عمل می کند، و سپس در پشت آن ها پناه می گیرد. در بخش غربی بیروت محله دحیا وجود دارد که این منطقه پایتخت "حزب الله" است. درآن جا بسیاری از ساختمان های چند طبقه وجود داشت. بخشی از آن تبدیل به انبار تسلیحات موشکی "حزب الله" شده بود. در بسیاری از خانواده های لبنانی مرد خانه شبه نظامیان "حزب الله" است و دیگر اعضای خانواده باید جزای آن را بدهند. صرف نظر از این که انگیزه های انسانی ما را مجبور به نهایت دقت می کنند، ما نمی توانیم یک و نیم میلیون اسرائیلی که بیش از سه هفته در پناهگاه هستند و یا آواره شده اند را فراموش کنیم. بیش از ۵ هزار موشک به خاک اسرائیل شلیک شده است. ۱۰ ها تن کشته و صد ها تن از غیر نظامیان مجروح شده اند. وظیفه ما دفاع از ایشان است.
● از نظر شما جایگاه ایران در مناقشات حاضر چیست؟
سال هاست که ایران برعلیه اسرائیل مبارزه می کند. "حزب الله" تنها یکی از کانال های آن است. ایران بطور مستقیم و غیر مستقیم در فلسطین از طریق سازمان هایی همچون "جهاد اسلامی"، "گردان شهدای الاقصی" و حماس نفوذ دارد. "خالد مشعل" رئیس شاخه سیاسی حماس، ابتدا با رهبران ایران ملاقات کرد و سپس برای ملاقات با "محمود عباس" برای قرار توقف حملات برعلیه اسرائیل به قاهره رفت.
● اسرائیل چه مدت زمانی برای خاتمه دادن و به نتیجه رساندن عملیات خود نیاز دارد؟
این مسئله زمان نیست بلکه مسئله رسیدن به اهداف ما است. این عملیات برای ما بسیار سخت و سنگین است و علاقه مند به نتیجه رساندن هر چه سریع تر آن هستیم. ولی به هر حال رسیدن به آن چهار هدفی که ذکر شد عامل زمان را تعیین می کند.
آبراهام دیکتر- وزیر امنیت داخلی اسرئیل است. ۵۴ سال دارد. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نیروی امنیت عمومی اسرائیل را فرماندهی می کرده است. و نماینده مجلس کنیسات از حزب " کادیما" می باشد.
منبع : خبرگزاری نووستی روسیه


همچنین مشاهده کنید