جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رویال، پرچمدار سوسیالیستها


رویال، پرچمدار سوسیالیستها
● بررسی ایده های جدید كاندیدای چپگرایان در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
در حالی كه دولت فرانسه با شكست فاحش در انجام اصلاحات در زمینه اشتغالزایی برای جوانان دست به گریبان است، «سژولن رویال» وزیر سابق محیط زیست فرانسه با شعارهای انتخاباتی خود پیرامون انجام اصلاحات اجتماعی و اقتصادی از جمله بهبود اوضاع اشتغال در فرانسه همچنان پرچمدار حزب سوسیالیست برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۷ است.
در هفته ای كه گذشت سژولن رویال با كسب پیروزی قاطع در نخستین رای گیری حزب سوسیالیست كه به منظور معرفی كاندیدای نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شد، برای احراز مقام ریاست جمهوری كشورش دورخیز كرد.
سژولن رویال ۵۳ ساله تلاش می كند تا پس از ۱۲ سال زمامداری محافظه كاران فرانسوی تحت رهبری ژاك شیراك كه با رسوایی های مالی و ركود اقتصادی همراه بوده از نارضایتی رای دهندگان كشورش به نفع خود استفاده كند. با وجود این، بسیاری از عقاید غیر متعارف رویال برخی از اعضای حزب سوسیالیست را منزجر ساخته و مخالفان وی معتقدند كه رویال قادر به ایجاد یكپارچگی و وحدت جناح چپ فرانسه نخواهد بود.
قدرت گرفتن سژولن رویال در فرانسه زمانی بیشتر جلب توجه می كند كه این امر را در زمینه ای گسترده تر یعنی قدرت گرفتن روز افزون زنان در جهان مورد توجه قرار دهیم، به طوری كه در سالی كه گذشت بیش از هر زمان دیگری، زنان به ریاست كشورهای خود رسیدند؛ اتفاقی كه در برخی موارد برای اولین بار در طول تاریخ رخ داد: اولین رئیس جمهور زن شیلی، اولین رئیس جمهور زن برگزیده آفریقا در لیبریا و اولین صدراعظم زن آلمان.اگر رویال هم در انتخابات ریاست جمهوری سال بعد در فرانسه به قدرت برسد اولین رییس جمهوری زن این كشور خواهد بود.از سوی دیگر هیچ بعید نیست كه در سال ۲۰۰۸ نیز در آن سوی آتلانتیك، شاهد رقابتی كاملا زنانه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باشیم و رایس، كه به بانوی جنگ شهرت دارد، به رقابت با هیلاری كلینتون، سناتور دموكرات نیویورك و همسر بیل كلینتون رئیس جمهور سابق، بپردازد.
به هر حال سوسیالیست های فرانسه كه یك نسل پیش بر نظام سیاسی كشورشان حاكم شدند، از دیرباز كوشیده اند تا پس از شكست تلخ لیونل ژوسپن نخست وزیر سابق در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۲ سكان هدایت فرانسه را در دست گرفته و جبران مافات كنند.حزب سوسیالیست همچنین در پی رد قانون اساسی اتحادیه اروپا از سوی مردم فرانسه، از سال گذشته تاكنون مشغول التیام زخم كاری خود بوده است؛ چرا كه «نه» فرانسوی ها به منشور قانون اساسی اروپا به ایجاد شكافی عمیق در میان اعضای این حزب انجامید. اكنون به نظر می رسد كه نبرد برای احراز مقام ریاست جمهوری فرانسه پس از شیراك میان سژولن رویال سوسیالیست و كاندیدای جناح راست یعنی نیكولا ساركوزی (وزیر كشور فرانسه) شكل خواهد گرفت.
نتایج نظرسنجی ها حاكی از آن است كه رای دهندگان فرانسوی هنوز نسبت به انتخاب كاندیدای اصلح خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ در شك و تردید به سر می برند. بر اساس این نظرسنجی ها،رای دهندگان اعلام داشته اند كه ساركوزی در دور نخست انتخابات با كسب ۳۴ درصد آرا بر رویال كه ۳۰ درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد غلبه خواهد كرد. اما از سوی دیگر، همین رای دهندگان بر این باورند كه شانس پیروزی ساركوزی و رویال در صورت برگزاری دور دوم انتخابات مساوی است.
سوسیالیست های فرانسه كه زمام امور كشورشان را از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ تحت هدایت دولت ژوسپن بر عهده داشتند، با تصویب قانون ۳۵ ساعت كار در هفته گام تاریخی را در كشورشان برداشتند. قانونی كه به گفته محافظه كاران به اقتصاد فرانسه لطماتی وارد آورده است. منتقدان همچنین بر این اعتقادند كه سوسیالیست ها در مواجهه با روند رو به گسترش جهانی سازی و احیای روند رشد و توسعه برنامه مدون و مشخصی ندارند.
سژولن رویال كه هدایت رقابت های چپگرایان را برای كسب كرسی ریاست جمهوری برای اولین بار پس از دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران درسال ۱۹۹۵ برعهده خواهد داشت، برخلاف سایر سوسیالیست ها، در بحبوحه اعتراضات بر سر قوانین جدید اشتغالزایی در خصوص اولین قرارداد كاری (CPE) كه اخراج جوانان شاغل را سهولت می بخشد، موضع مخالفت جویانه بحث برانگیزی اتخاذ كرد.وی اظهار داشت: قانون جدید اشتغالزایی باعث تقویت ایده ها مبنی بر افول فرانسه خواهد شد.رویال با نگرش نوین خلاف سنت به سیاست كه در میان رای دهندگان از حمایت بالایی برخوردار شده، در كمتر از یك سال گذشته در عرصه سیاسی فرانسه ظاهر شده است.
ناظران فرانسوی موفقیت وی را به این تفكر گسترده كه وی خارج از دایره متعارف سیاسی حركت می كند، مربوط دانسته اند.وی در سال ۱۹۵۳ در سنگال به دنیا آمد و یكی از هشت فرزند یك افسر نظامی بوده است. وی پس از دوران دانشگاه وارد مدرسه دولتی ملی (ENA) شده و از همكلاسی های دومینیك دوویلپن بود.رویال در سال ۱۹۸۸ به عنوان مشاور میتران وارد پارلمان شد و به عنوان وزیر محیط زیست و وزیر آموزش در دوران ژوسپن خدمت كرد.
ژوسپن با اعلام این نكته كه در رقابت ها حضور نخواهد یافت، تاكید كرد كه از رویال نیز حمایت نمی كند زیرا با شیوه های وی موافق نیست.رویال در رابطه با موضوعات مربوط به سیاست خارجی نیز مواضعی اتخاذ كرده است كه از جمله می توان به نظر وی درباره پرونده هسته ای ایران اشاره كرد. وی در این رابطه نظری افراطی دارد. به زعم وی ایران حتی حق داشتن انرژی هسته ای غیرنظامی را نیز ندارد.وی در این مورد گفته است: من در مقایسه با هم حزبی های خودم در اصل نگرش محتاطانه تری نسبت به دستیابی ایران به انرژی هسته ای دارم. موضع من این است كه بهتر است برای تولید برق راه هایی یافت كه به ایرانی ها اجازه ندهد تمام چرخه هسته ای را كنترل كنند.
وی بیشتر خواستار اجرای طرح روسیه مبنی بر غنی سازی مورد نیاز ایران در خاك روسیه شده است.در خصوص مسأله اسراییل و فلسطین، وی از حق اسراییل در برخورداری از امنیت و حق فلسطینی ها درداشتن یك حكومت كه موضع اتحادیه اروپا نیز است حمایت به عمل آورده است. با این حال وی گفته است كه اگر رئیس جمهور شود تا زمانی كه حماس تحول رسمی در مواضع خود ایجاد نكند و اسراییل را به رسمیت نشناسد، رهبران حماس را به حضور نخواهد پذیرفت.
رویال درباره پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا معتقد است كه نمی توان مذاكراتی كه سال هاست آغاز شده قطع كرد حتی اگر تمام شرایط مورد نیاز به دست نیامده باشد.وی تصریح كرده اگر تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده این شرایط به دست آید در آن زمان رئیس جمهوری وقت می تواند در این خصوص درخواست برگزاری همه پرسی كند.در خصوص موضوع عراق نیز رویال وضعیت كنونی این كشور را در آستانه جنگ داخلی توصیف كرده و درهمین خصوص تاكید كرده: ما به هیچ وجه نمی توانیم به ایده جنگ پیشگیرانه و ایده وجود خیر و شر بپیوندیم و دراین مورد باید با متحدان آمریكایی خود جدی صحبت كنیم.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید