جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دموکرات ها چه خواهند کرد


دموکرات ها چه خواهند کرد
جان دینگل روزهایی را به یاد می آورد که دموکرات ها بر کپیتول هیل حاکم بودند. در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، این سناتور دوآتشه میشیگان رئیس وزرات انرژی و کمیته بازرگانی و یکی از بانفوذترین افراد در کپیتول بود. دینگل حوزه های کلان اقتصاد امریکا و همچنین قوانین محیط زیست، غذا و دارو را تحت نظارت گرفت. او گاه مدعی تر از سیاستمداران به نظر می رسید و از قدرت خود برای رسیدگی به بسیاری از شکایات استفاده می کرد.
مسوولان بزرگ دولتی را که عموماً کارگزاران دولت ریگان و جورج بوش بودند به دادگاه می کشید و آنها را برای ساعت های طولانی جلوی تلویزیون سوال پیچ می کرد. دینگل همیشه بر این نکته اصرار می ورزید که شاهدان باید قسم بخورند، یعنی هر چیز جز پاسخ صادقانه ممکن بود با مجازات های شهادت دروغ مواجه شود. یکی از اقدامات کمیته تحت فعالیت دینگل برملا شدن هزینه ۶۰۰ دلاری برای دستشویی های پنتاگون بود. او فساد در آژانس های دولتی را رو کرد. در حالی که رضایت کامل در چهره اش نمایان بود دینگل گفت ما راس حکومت را از هر گونه فسادی پاک و بسیاری از مفسدان را روانه زندان کردیم.
اینها همه مربوط به سال های قبل از برکناری دینگل از مسند قضاوت می شود. اگر دموکرات ها ماه آینده جایگاه خود را پس بگیرند، این حزب یک بار دیگر مسوول تمامی کمیته ها خواهد بود. دینگل ۸۰ ساله و بدعنق تر از همیشه مطمئن به بازگشت سر جای خودش است. پس از گذشت ۱۲ سال، سال های زجرآور که در اقلیت بود و حتی اجازه اعتراض کردن هم نداشت حالا هیچ چیز نمی تواند او را از فکر تلافی زمان های از دست رفته باز دارد.
دینگل صراحتاً نمی گوید که می خواهد جورج بوش و سایر جمهوری خواهان را به مجازات بکشاند و تاکید می کند که دست هایش را برای کمک به سوی همکاران دراز می کند و می خواهد کارها را هوشمندانه و با مسوولیت پذیری به عهده بگیرد. وی می گوید؛ فهرستی نیست که مبنای تحقیق قرار گیرد. ولی در مجال آینده فهرست مواردی که باید مورد تحقیق قرار بگیرند را مشخص می کند؛ رویه دولت بوش در تامین بنادر و خطر قاچاق هسته یی، قانون حریم رایانه یی، تغییرات آب و هوایی، تجمیع مالکیت رسانه یی، برنامه جدید خدمات درمانی برای سالخوردگان که وی آن را رسوایی بزرگ می نامد و نشست های محرمانه کمیته انرژی زیرنظر معاون رئیس جمهور، دیک چنی.
مجلس نمایندگان پر از افرادی مانند جان دینگل است که از مقام های خود تبعید شده و در انتظار روزی بوده اند که به مسندهای خود بازگردند. تمامی لیست های پیگیری یعنی حتی اگر در ذهن آنها هم باشد از مسائل و تعدی ها یی که آنها اعتقاد دارند جمهوری خواهان مرتکب شده اند تاکنون مورد تحقیق و تفحص قرار نگرفته است، چرا که بی آبرویی آن مستقیماً متوجه رئیس جمهور می شده است. هنری واکسمن از کالیفرنیا یکی دیگر از دموکرات های کهنه کار است که آتش خشمش هرگز نمی خوابد. چارلز رنجل نفر بعدی است، سناتور نیویورک که هیچ گاه نشده که در برنامه های تلویزیونی آرام بوده باشد. وی درصدد گرفتن وزارتخانه راه و ترابری است و می خواهد با شدت هرچه تمام تر سیاست های حذف مالیاتی بوش را تحت نظر بگیرد. جان کنیرز از میشیگان سال ها منتظر رسیدن به ریاست کمیته قضایی بوده است. وی خواهان رسیدگی به پرونده های قانون وطن پرستی و قانون استراق سمع است. در گذشته وی احتمال زیر سوال رفتن قانون استراق سمع را به رئیس جمهور بوش گوشزد کرده بود. به گفته واکسمن زمانی که دولت کلینتون روی کار بود، هیچ کدام از اتهامات جمهوری خواهان در آن اندازه نبود که بتوانند سر و ته احضاریه های دادگاه را به هم آورند.
ولی همان طور که ممکن است دموکرات ها هزاران مورد برای رسیدگی پیدا کنند یک چیز هم سر راه آنها قرار می گیرد. خود رهبر دموکرات ها، نانسی پلوسی که به احتمال بسیار زیاد ریاست حزب را برعهده خواهد گرفت، صریحاً گفته است که قصد ندارد کپیتول را به دادگاه تبدیل کند. موارد بسیاری تحت بررسی قرار خواهند گرفت ولی به اعتقاد یکی از مقامات بالای این حزب که آشنا به طرح های پلوسی است و مثل سایر مشاوران از افشای نام خود به دلایل راهبردی اجتناب می کند رئیس احتمالی آینده درصدد است کنترل سفت و سختی بر امور داشته باشد. به گفته این مشاور رهبر دموکرات ها قدرت وتوی تحقیق بر روی کمیته ها را خواهد داشت یعنی چیزی که در گذشته در انحصار ریاست کمیته ها بود. پلوسی اصلاً نمی خواهد که چیزی در هدف او اختلال ایجاد کند و دموکرات ها به جای کارشکن ها نقش رهبری بگیرند. پلوسی می داند با وجود بوش در کاخ سفید احتمال توفیق زیادی در قانونگذاری ندارد و تنها یک سناتور خواهد بود که تحت کنترل جمهوری خواهان است. ولی از یک طرف هم مساله همین است؛ تمرکز اصلی پلوسی در دو سال آینده قرار دادن دموکرات ها در روند انتخابات ۲۰۰۸ است.
نظر بر این است که لایحه های پرطرفدار مثل حداقل دستمزد و اصلاح توزیع دارو دوباره مطرح شده و جمهوری خواهان همت کرده علیه آنها رای دهند و این مورد بخشی از بسته بزرگتری است که دموکرات ها آن را تحت عنوان شش برای ۲۰۰۶ دارند. دموکرات ها درصددند که پیشنهاد های کمیسیون ۱۱/۹ را تصویب کنند و تمامی محموله های بنادر امریکا را تحت نظارت قرار داده، پول بیشتری به عملیات ضدتروریستی اختصاص داده و مزایای آسیب دیدگان جنگی را افزایش دهند. در داخل کشور قصد دارند مالیات های شهریه های دانشجویی را کاهش داده و در حالی که نرخ مالیات را برای شرکت ها و موسسات بزرگ نفتی که به خارج تردد دارندیک بیشتر می کنند، نرخ سود وام های دانشجویی را کاهش دهند. آنها همچنین می گویند که لایحه رقابت مردمی انتخابات را به اجرا خواهند گذاشت.
منبع: نیوزویک
ترجمه: معصومه انتظام
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید