جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به انتخابات مجلس هشتم در سالی که گذشت


نگاهی به انتخابات مجلس هشتم در سالی که گذشت
انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی را که با اظهارنظرهای گوناگون از سوی افراد و احزاب مختلف در مورد نحوه برگزاری و چگونگی و صحت شمارش آرا ماخوذه در ایام پایانی سال گذشته همراه بود به گونه ای پشت سر گذاشتیم که شاهد بازتاب های گسترده آن در رسانه های بین المللی بودیم .
مرحله ای که شورای نگهبان با اقتدار اعتدالگرایانه و سیاست قطره چکانی خود به تایید صلاحیت کاندیداها در عرصه انتخابات مجلس هشتم پرداخت به گونه ای که بی تجربگی و اشتباهات ناخواسته هیات های نظارت و اجرایی را در رد صلاحیت ها یا بهتر بگوییم کتمان صلاحیت چهره های ارزنده انقلاب از جمله وزرا و نمایندگان اسبق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در گذشته خدمات شایان توجهی به این مردم انجام دادند با درایتی قابل ستایش رفع کرد و مشارکت مردم در فضای سرد انتخاباتی کشور را شوری دگر بخشید.
البته ناگفته پیداست که پیش بینی مقام معظم رهبری با درایت عمیقی که ایشان داشتند در نوع روش کار شورای نگهبان نیز مصداق پیدا کرد یعنی افرادی که در مرحله آخر توسط شورای نگهبان تائید صلاحیت شدند لزوما دارای تمامی شرایط شرعی و قانونی برای احراز پست نمایندگی در مجلس شورای اسلامی نبودند.
همچنین گفتنی است که شورای نگهبان در تائید صحت برگزاری انتخابات در شهرستانها مدبرانه تر از گذشته عمل کرد چرا که در دوره های گذشته مدت زمان کمتری را به بررسی تخلفات در حوزه های انتخاباتی شهرستانهای اختصاص می داد و این عملکرد موشکافانه شورای نگهبان نیز در دوره کنونی در نوع خود قابل توجه است .
در برهه حساسی که شورای امنیت تحت فشار دولت بوش و هم پیمانانش از جمله لابی صهیونیست سومین قطعنامه را الزاما به واسطه عدم مشارکت عمومی مردم در انتخابات مجلس هشتم علیه ایران صادر کرد و تبلیغات منفی و جنگ روانی گسترده ای را در این خصوص به راه انداخت که البته خرد جمعی مردم آگاه و قدرشناس ایران اسلامی آن را برنتافت و با هوشمندی هرچه تمامتر علی رغم افزایش سن رای دهندگان حضوری شایسته در تعیین سرنوشت خود داشتند با این وجود رسانه های غربی همچنان مشارکت ۶۰ درصدی مردم جهت انتخاب نمایندگانشان در مجلس هشتم را نادیده می انگارند و نتایج انتخابات را از دید لیبرال دموکراتیک غربی خود که چیزی جز قدرت طلبی محض نیست غیردموکراسی می دانند که جای بسی تعجب و تاسف است .
درست است که هنوز فرهنگ تحزب در کشور ما نهادینه نشده ولی این نکته را نباید فراموش کنیم که در شرایط کنونی کشورمان در حال تمرین دموکراسی دینی است و نمی توان به این مهم یک شبه و بدون برنامه ریزی های مدون (کوتاه مدت میان مدت بلندمدت ) جهت توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی که لازم و ملزوم یکدیگر و پیش شرط اساسی دموکراسی دینی هستند دست یافت .
پس کسانی که در کرسی های نظریه پردازی دانشگاهی عمر می گذرانند نباید به جای حل مساله صورت مساله را پاک کنند و بعضا با احساساتی عمل کردن و اظهارنظرهای نابخردانه و نسنجیده و نابهنگام خود در عرصه بین المللی مجال تاخت و تاز ایدئولوژیکی از نوع نظام سرمایه داری غربی را به دشمنان بهانه جوی این انقلاب که ثمره مقدس خون هزاران شهید است بدهند تا همه ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران را یکباره با استدلال های ولنگارانه و اپوزیسیونی خود زیرسئوال ببرند.
همچنین احیانا اگر در کشورمان اختلاف سلیقه ای با عملکرد غیرکارشناسانه برخی از مسئولین وجود دارد که این امر در هر کشوری طبیعی است بهتر آن است که بجای تخریب و فرافکنی با انتقاد سازنده و ارائه راهکارهای علمی و کاربردی در جهت اصلاح عملکردها و بهبود روش های سیستماتیک با همدلی و همفکری یکدیگر گام موثری را به سوی نوآوری و شکوفایی استعدادها و ظرفیتهای بکر کشورمان برداریم و از طرفی بتوانیم اهداف متعالی سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران را محقق کنیم .
نباید از یاد ببریم که نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و از دو کلمه جمهوریت یا همان مشارکت عمومی مردم در همه عرصه های سرنوشت ساز کشور و اسلامیت که از همان وجدان پاک و آگاه مردم مسلمانمان سرچشمه گرفته است تشکیل شده که واژه مردم سالاری دینی هم موید آن است به عبارت دیگر مردم ما از ابتدای انقلاب این واژه را می دانستند و به عمق معنای آن پی برده بودند که به صورت خودجوش و با رهبری پیامبرگونه امام راحل (ره ) بنیان گذار و معمار اصلی انقلاب اسلامی دست به تظاهرات میلیونی در بهمن سال ۵۷ زدند تا نظام سلطه شاهنشاهی و استبدادی آن زمان را سرنگون و کشور را از لوث عناصر بیگانه استعمارگر پاک کردند و اداره کشور را به دست خود گرفته تا اینکه نظام جمهوری اسلامی را بنا کنند.
پس معلوم می شود واژه مردم سالاری دینی واژه تازه ای نیست با این که در دهه سوم انقلاب مطرح شده است آن هم در شرایطی که متاسفانه بعضی از اشخاص و احزاب شعارهای ناب انقلاب اسلامی را به نفع خود و گروه های افراطی خود مصادره کرده اند و از آن بهره برداری های غیرمنصفانه و غیرمنطقی می کنند و مدام در پی سهم خواهی هستند.
بایستی یادآور شد که انقلاب اسلامی یا همان جمهوری اسلامی ایران به یک حزب یا قشر خاصی تعلق ندارد بلکه انقلاب مردمی ما به تک تک آحاد ملت شریف این مرز و بوم تعلق دارد و این نکته مهم را مکررا باید به فرصت طلبان کژاندیش و قدرت جویان شعارگرا گوشزد کرد تا شاید به خود آیند.
با این حال خوشبختانه مردم ما تقریبا به بلوغ سیاسی قابل قبولی رسیده اند و دیگر فریب پوپولیسم بعضی از احزاب را نمی خورند از طرفی تجربه هم ثابت کرده است که ابزار قدرت هیچ گاه در دست فرد یا جناحی خاص به صورت مادام العمر باقی نخواهد ماند بلکه تداوم سیاسیون در صحنه سیاست بصورت تناوبی است برهمین اساس عمر دوره ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم فراتر از چهار سال نیست .
پس کسانی که با شعارهای آنچنانی قدم به عرصه هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نهاده اند باید همه تلاششان را جهت جامه عمل پوشاندن به شعارهای خود انجام دهند که اگر خدای ناکرده غیر از این باشد دیگر در بین مردم جایگاهی نخواهند داشت بطوری که حتی از جامعه مدنی خود طرد خواهند شد.
به قول حکیم خواجه حافظ شیرازی :
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
امروز مردم شریف ایران از شعار و شعارزدگی برخی از مسئولین و منصوبین فاصله گرفته اند و دیگر به تبلیغات دروغین بعضی از کاندیداها وقعی نمی نهند چون می دانند که آنان در میدان عمل ناکارآمد هستند با توجه به اینکه هم اکنون دغدغه اصلی مردم مشکلات معیشتی نظیر گرانی و تورم است پس به نمایندگانی در مجلس احتیاج دارند که کمبودهای اقتصادی و معیشتی شان را در جامعه با تدوین و تصویب لوایح قوانین مناسب به طور ریشه ای و ضربتی برطرف نمایند و به روند اجرایی شدن بهتر و گسترده تر اصل ۴۴ قانون اساسی در رابطه با خصوصی سازی سرعت بیشتری ببخشند تا آهنگ اشتغالزایی در کشور نیز تندتر از گذشته نواخته شود و هم این که از اخلال گسترده تر مفسدان اقتصادی در نظام پولی و بانکی کشور با حمایت و مساعدت جدی تر مسئولین قوه قضائیه جلوگیری به عمل بیاورند.
همچنین مردم آگاه ما به این مساله واقفند که در شرایط حساس فعلی باید در عرصه انتخابات به ویژه در مرحله دوم آن حضوری مشعشع داشته باشند و به افراد اصلحی که قدرت را فقط وسیله ای برای خدمت به مردم می دانند و بیش از آنکه حرف بزنند عمل می کنند رای دهند تا هم باعث دلگرمی مسئولان نظام شوند و هم اینکه دشمنان انقلاب را باردیگر مایوس نمایند.
حال که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان انتخاب شده در مجلس هشتم به نوعی از حامیان دولت نهم به شمار می آیند لذا دولت هم می بایست از موقعیت بوجود آمده نهایت استفاده را بکند و عملکردی همسوتر با مجلس داشته باشد و نمایندگان نیز بایستی پاسخگوتر کارآمدتر و مسئول تر از نمایندگان مجلس هفتم باشند بطوری که با شتابی بیشتر و به دور از هیاهو و جنجالهای بی مورد سیاسی خدمت صادقانه به مردم را در سال نوآوری و شکوفائی سرلوحه کارهای خود قرار دهند به گونه ای که قوانین متعدد و دست وپاگیر و ناقص را جهت تسهیل و تسریع امور تنقیح نمایند و همچنین از منظر نظارتی هم بر اجرائی شدن این قوانین از سوی دولت مقتدرتر از مجلس هفتم عمل کنند.
البته لازم به ذکر است که مجلس هشتم از نظر استراتژیکی مسئولیت سنگین تری را در شرایطی خاص نسبت به مجلس هفتم برعهده دارد چرا که باید برنامه پنجساله دولت که شالوده سند چشم انداز بیست ساله کشور است را بصورت کاملا علمی و کاربردی در مقطع زمانی که موج تازه تحریم های بین المللی علیه ایران خیز برداشته است را تدوین و تصویب نماید.
با این اوصاف امید است که نمایندگان مجلس هشتم بتوانند از عهده مسئولیت خطیر و آینده سازی که در پیش دارند به شایستگی برآیند و کرسی نمایندگی مجلس را صرفا امانتی الهی بدانند و در پروسه زمانی که در اختیار دارند بتوانند کارهایی مفید و اساسی در راستای برطرف کردن مشکلات جامعه و همچنین تعامل و تفاهم بیشتری با کشورهای دیگر در عرصه بین الملل انجام دهند تا در نهایت در برابر وجدان خود و همچنین در پیشگاه مردم بزرگوار ایران اسلامی سرفراز و سربلند باشند.
شورای نگهبان در تائید صحت برگزاری انتخابات در شهرستانها مدبرانه تر از گذشته عمل کرد چرا که در دوره های گذشته مدت زمان کمتری را به بررسی تخلفات در حوزه های انتخاباتی شهرستانها اختصاص می داد و این عملکرد شورای نگهبان نیز در دوره کنونی در نوع خود قابل توجه است
اگر در کشورمان اختلاف سلیقه ای با عملکرد غیرکارشناسانه برخی از مسئولین وجود دارد که این امر در هر کشوری طبیعی است بهتر آن است که بجای تخریب و فرافکنی با انتقاد سازنده و ارائه راهکارهای علمی و کاربردی در جهت اصلاح عملکردها و بهبود روش های سیستماتیک با همدلی و همفکری یکدیگر گام موثری را به سوی نوآوری و شکوفایی استعدادها و ظرفیتهای بکر کشورمان برداریم و از طرفی بتوانیم اهداف متعالی سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران را محقق کنیم
با توجه به اینکه هم اکنون دغدغه اصلی مردم مشکلات معیشتی نظیر گرانی و تورم است پس به نمایندگانی در مجلس احتیاج دارند که کمبودهای اقتصادی و معیشتی شان را در جامعه با تدوین و تصویب لوایح قوانین مناسب به طور ریشه ای و ضربتی برطرف نمایند
مجلس هشتم از نظر استراتژیکی مسئولیت سنگین تری را در شرایطی خاص نسبت به مجلس هفتم برعهده دارد چرا که باید برنامه پنجساله دولت که شالوده سند چشم انداز بیست ساله کشور است را بصورت کاملا علمی و کاربردی در مقطع زمانی که موج تازه تحریم های بین المللی علیه ایران خیز برداشته است را تدوین و تصویب نماید
محمدابراهیم پاکزاد
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید