جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آزمون مجدد


آزمون مجدد
۱) این روزها به مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم. رقابت نیز برای تصاحب ۸۱ کرسی باقیمانده از سوی گروههای سیاسی آغاز شده است. طبیعت «مرحله دوم» هر انتخابات، طی آنچه در سالهای اخیر تجربه کرده ایم- و در همه دنیا نیز معمول بوده- این است که هم تبلیغات انتخاباتی از سوی کاندیداها نسبت به دور اول، کم رونق تر شده و هم تعداد رأی دهندگان کمتری در قیاس با مرحله اول پای صندوق آرا حاضر می شوند. با این وجود، با توجه به تاثیرات سیاسی و اجتماعی حضور مردم در صحنه و آثاری که این انتخاب برای شکل دهی سرنوشت کشور در مهمترین مرکز تصمیم گیری نظام به دنبال خواهد داشت، قطعاً مردم آگاه، اهمیت این مرحله از انتخابات را کمتر از مرحله قبل ندانسته و در روزجمعه، حضوری پرشکوه خواهند داشت.
امروز ایران اسلامی مورد هجوم و تهدید دشمن است. دشمنان نظام و آمریکای جنایتکار تاب دیدن استقلال و پیشرفت کشور عزیزمان را در زمینه فن آوری هسته ای، علوم نوین پزشکی و سلولهای بنیادی، تولید داروهای خاص، نانوتکنولوژی، صنایع نظامی و دفاعی و دهها موضوع دیگر که با تلاش دانشمندان و جوانان غیورمان حاصل شده، ندارند. از این رو همواره توطئه ای جدید می چینند، موج چهارم تحریم ها را اندیشه می کنند و هر روز به ناامنی در کشورهای منطقه و همسایه جمهوری اسلامی، دامن می زنند.
ما برای مقابله با تهدیدها و تحریم های دشمن نیاز به مجلسی مقتدر داریم که این اقتدار را از حضور پرشور و با قدرت مردم پای صندوقهای رای کسب کرده باشد. شرکت هرچه فعال تر مردم در روز انتخابات، عرض اندام قدرتمندانه آنان در مقابل دشمنان، بویژه کینه توزیهای آمریکاست.
بدون شک بهترین تدبیر برای حضور حداکثری مردم پای صندوقهای رأی، آن است که احزاب و گروههای سیاسی به جای تخریب چهره های رقیب، خود را به اثبات رسانند و با تبلیغات شایسته، کاندیداهای مدنظرشان را به مردم معرفی کنند.
مردم در دور اول انتخابات با رأی به اصولگرایان ثابت کردند که هنوز به گفتمان خدمت صادقانه برپایه ارزشهای اسلام و انقلاب، اعتقاد دارند. راه یافتن بیش از ۷۰ درصد از کاندیداهای مورد حمایت اصولگرایان به مجلس هشتم و حضور قابل توجه آنان در بین کاندیداهای مرحله دوم، نشانه آن است که مردم با وجود مشکلات موجود با درک درست خود از اقدامات اصولگرایان، همچنان به این جریان گرایش دارند.
اگرچه حدود دو سوم نمایندگان مجلس هفتم، که مجلسی اصولگرا بود، به مجلس هشتم راه نیافتند، اما ترکیب نهایی این مجلس نیز ترکیبی اصولگراست که انتظار می رود طبق شعارها و برنامه های ارائه شده از سوی آنان، درصدد حل مشکلات مردم از راهکارهای قانونی و اثرگذار برآیند. بدون تردید کاهش نرخ تورم و بیکاری، ایجاد اشتغال برای جوانان، حل مشکل مسکن، محرومیت زدایی و بسط عدالت اجتماعی و فراگیر بایستی از مهمترین اولویت های کاری مجلس هشتم به شمار آید.
۲) بعد از اعلام نتایج آراء دور اول انتخابات و پیروزی اصولگرایان، مهمترین اتفاقی که در جبهه اصلاحات افتاد این بود که اصلاح طلبان لوگوی خود را اصلاح! و نام خاتمی را از آن حذف کردند.
حتماً بایستی خاطرتان باشد، آن طیف از اصلاح طلبان که بعد از جنجال رد صلاحیت ها بر طبل تحریم انتخابات می کوفتند، در نهایت با شعار حفظ ائتلاف در جبهه اصلاح طلبی و ادعای حفظ حرمت نام آقای خاتمی، پای در میدان رقابت گذاشتند و با این شل کن سفت کن ها سعی داشتند تا نظر رأ ی دهندگان را به سوی خود جلب و آراء ایشان را به سمت کاندیداهای مورد نظرشان متمایل کنند. از سویی می خواستند پای گروهی را که دل در گرو انقلاب و نظام نداشتند و بدشان نمی آمد باردیگر جرگه کسانی که دشمن به صراحت به طرفداری و هواخواهی از آنان درآمده، وارد عرصه قدرت شوند، نیز به انتخابات باز کنند.
حذف نام آقای خاتمی، انتخاب یک تاکتیک جدید نیست، بلکه پذیرش یک شکست و آخرین تلاش برای رهایی از آن است. هرچند آنان ادعا می کنند که ایشان به خاطر اعتراض به وضعیت انتخابات در کشور! پیشنهاد کرده اند تا نامشان از لوگوی اصلاح طلبان حذف شود، اما واقعیت آن است که به خاطر شکست این جبهه در دور اول انتخابات و آراء ضعیفی که کاندیداهای مورد حمایتشان کسب کرده اند و حفظ تتمه آبروی باقی مانده، دست به این کار زده اند تا حرمت نام آقای خاتمی برای روزهایی که شاید دوباره به کارشان آید، محفوظ بماند.
بهرتقدیر نام آقای خاتمی در مرحله دوم حذف شد، اما به نظر شما تکلیف آن بخش از اصلاح طلبان که در دور اول به عشق نام ایشان دست از تحریم برداشتند، وارد عرصه انتخابات شدند و مردم را نیز برای حضور و رأی به کاندیداهایشان تشویق کردند، برای دور دوم چیست؟!
واقعیت آن است که جبهه اصلاح طلبی دچار تزلزل و سرگیجه شده است. رویکرد قاطع و اعتماد مردم به اصولگرایان در مرحله اول انتخابات، ضربه بدی به گیجگاه اصلاح طلبان وارد کرده است. مواضعی که طی روزهای اخیر از سوی این جبهه گرفته می شود به خوبی حکایت از این موضوع دارد. بد نیست بعضی از این مواضع را با هم مرور کنیم؛
رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اولویت کاری سال جدید را پرداختن به -بخوانید تسویه حساب با- گروههای دوم خردادی می داند که در آستانه انتخابات علیه آنان مصاحبه کرده اند.
ستاد ائتلاف اصلاح طلبان هم نام آن چند نفری را که مصاحبه های تند و تیزی با صداوسیما و برنامه بیست و سی علیه اصلاح طلبان کرده اند، حذف کرده است.
جالب تر آنکه آمار را مخدوش ارائه می دهند. آنان حضور ۶۰درصدی مردم در انتخابات و رویکرد ۷۰درصدی آنها به اصولگرایان را نادیده می گیرند و آن بخش از شرکت کنندگانی که به کاندیداهای اصلاح طلب رای داده اند را با آن ۴۰درصدی که اصلا در رای گیری شرکت نکرده اند، جمع زده! و به نفع خود مصادره می کنند.
به نظر می رسد مردم در جریان چند انتخابات اخیر، تکلیف خود را با اصلاح طلبان روشن کرده اند. حالا وقت آن رسیده که این گروه تکلیفشان را با خودشان مشخص کنند. در نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی توان در جبهه و خط دشمن ایستاد و مورد حمایت بی پرده آنان قرار گرفت و در صحنه هایی چون انتخابات، در گردونه رقابت با سایرین نیز قرار گرفت و انتظار اقبال مردمی هم داشت.
۳) آنچه باعث پیروزی اصولگرایان در مرحله اول انتخابات شد، علاوه بر رویکرد و علاقه مردم انقلابی به اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی و حضرت امام راحل (ره)، ارائه یک برنامه جامع برای حل مشکلات مردم از سوی اصولگرایان بود. مهمترین عاملی که می تواند نظام مردم سالار ما را که متکی بر آرای مردم و حضور آنان در صحنه می باشد، دچار چالش کند، نارضایتی مردم است. مهمترین اولویت کاری مجلس اصولگرای هشتم بایستی مبارزه با غول گرانی و بیکاری و حل مشکل مسکن مردم باشد. مردم دوست دارند شیرینی عدالت در معیشت خود را در آینده ای نه چندان دور، بچشند.
این انقلاب مرهون مجاهدتهای امام راحل (ره) و خون هزاران شهید بوده و بهای آن سنگین است. به همین دلیل هر ایرانی وظیفه خود می داند که در این برهه از زمان با رای خود باعث اقتدار نظام شود. جمعه، روز آزمونی مجدد برای مردم ایران است. تا با حضوری پرشور و باشکوه، افراد صالح و شایسته را انتخاب و راه را برای توسعه و عمران بیشتر کشور هموار کنیم.
حمید امیدی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید