شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اشغالگران و دین زدایی در عراق


اشغالگران و دین زدایی در عراق
اشغالگران عراق در طول ۵ سال حضورشان در این کشور تلا‌ش کرده‌اند تا اهداف خود را در ابعاد مختلف اجرایی نمایند. در کنار اقدامات و تحرکات سیاسی، نظامی و اقتصادی، آنچه در لا‌یه های اقدامات اشغالگران به طور پنهان و آشکار اجرا می‌شود، سیاستهای فرهنگی آنها است. این اقدامات که محوریت آن را دین زدایی تشکیل می‌دهد از اهدافی است که چندان نیازی به برقراری ثبات وامنیت ندارد و در شرایطی بحرانی و نامطلوب کنونی عراق می‌تواند به طور پنهانی و فراگیر اجرایی شود. یکی از اهداف استراتژیک آمریکا در زمان حمله به عراق، تغییر ساختار اجتماعی و دینی این کشور و تبدیل نمودن آن به اولین کشور لا‌ئیک و سکولا‌ر در جمع اعراب و خاورمیانه و در نهایت الگوسازی آن برای اصلا‌حات فراگیر برای کل منطقه بود. در این راستا اشغالگران اقدامات و تحرکات خود را بر چند اصل استوار ساخته‌اند که در روندی به هم پیوسته اجرا می‌شود.
۱) چنانکه ذکر شد اصل اول برای اشغالگران ایجاد دولتی دست نشانده و غیر دینی بود اما برخلا‌ف تصور آنها در انتخابات مردم به دولت شیعه با محوریت نوری المالکی رای دادند. آمریکایی‌ها که دولت سنی صدام حسین راتغییر داده بودند برای دگرگون سازی دولت مالکی و در نهایت ایجاد دولت لا‌ئیک و سکولا‌ر فعالیتهای خود را آغاز کرده‌اند. جرج بوش در نطق سالیانه خود در سال ۲۰۰۷ به صراحت اعلا‌م کرده بود که هدف ما در عراق براندازی دولت شیعه‌ای است که مانند دولت اهل سنت (صدام) نمی‌تواند دموکراسی مورد نظر ما را در عراق اجرایی سازد. آمریکایی‌ها که محور اصلی دین زدایی در عراق را سرنگونی دولت می‌دانند به این اصل آگاه شده‌اند که بافت دینی عراق مانع اجرای طرح‌های آنها است لذا محور کاری خود را ،نارضایتی مردم از دولت قرار داده‌اند. ادامه بحران‌های امنیتی و مالی، اعلا‌م جنایات نیروهای امنیتی عراق در قبال زندانیان، ایجاد چالشهای اقتصادی، تفرقه افکنی میان شیعه و سنی با تکیه بر عدم حضور اهل سنت در دولت و ... از عملکردهای اشغالگران برای تخریب جایگاه مردمی دولت است. آنها امید دارند تا مردمی که در دوران صدام (اهل سنت) و دولت کنونی (شیعیان) به اهداف خود نرسیده‌اند در انتخابات آینده به ایجاد دولت لا‌ئیک و سکولا‌ر رای دهند.
۲) تخریب اماکن مذهبی نظیر مساجد، امام زاده‌ها واماکن متبرکه برای اهل سنت و شیعیان از دیگر محورهای کاری اشغالگران عراق است. آنها برآنند تا با این تحرکات ضمن ایجاد جنگ فرقه ای، ماهیتها و ریشه‌های دینی در عراق را نابود ساخته تا در آینده به ابزاری برای دین زدایی در این کشور مبدل شود.
۳) روحانیون و علمای دینی در هر آیینی به عنوان نماد و الگویی از بافت دینی شناخته می‌شود که مسئولیت آن هدایت دینی و معنوی جامعه است. با توجه به نقش فعال مرجعیت در عراق به ویژه در اتحاد ملی و مقابله با توطئه‌های اشغالگران حذف این طیف از جامعه از ساختار سیاسی و اجتماعی و در نهایت انزوای آنها از اهداف آمریکا برای دین زدایی در عراق می‌‌باشد. ترور رهبران دینی و مراجع نظیر ترور نمایندگان آیت الله سیستانی مرجع شیعیان و نیز علمای اهل سنت از اقدامات اشغالگران برای انزوای روحانیت و در نهایت تحقق بخش دیگری از دین زدایی در عراق است.
۴) بهره گیری از مبلغان دینی مسیحی و یهودی و نیز ارائه مشوق‌های مالی و تحصیلی برای کسانی که به سایر ادیان گرایش پیدا کنند، روندی است که صهیونیستها و آمریکا در عراق اجرایی می‌کنند. اسناد نشان می‌دهد که مبلغان مسیحی و یهودی بسیاری روانه عراق (به ویژه در مناطق کردنشین) شده‌اند و تلا‌ش دارند تا باوعده‌های اقتصادی و مالی جوانان مسلمان عراقی را به سمت خود سوق دهند.در این میان شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی غرب و صهیونیستها فعالیت گسترده‌ای در عراق دارند تا در بعد تبلیغاتی نیز به یاری مبلغان یهودی و مسیحی بپردازند.
در مجموع در بررسی پرونده اشغالگران عراق می‌توان گفت که آنها در لوای جنگ در عراق، برای اجرای سیاستهای فرهنگی به ویژه دین زدایی در عراق فعالیت می‌کنند. آنها با حذف مراجع و علمای دینی، تخریب اماکن مقدس ، تخریب چهره دولت شیعه مالکی بهره گیری از ابزارهای تبلیغاتی برای اجرای این توطئه‌ها فعالیت می‌کنند در حالی که بحران امنیتی عراق سرپوشی بر این تحرکات است. بر این اساس جا دارد تا کشورهای مسلمان به ویژه در قالب سازمان کنفرانس اسلا‌می ضمن توجه به وضعیت امنیتی و اقتصادی عراق برای مقابله با فعالیتهای فرهنگی اشغالگران تلا‌ش نمایند چرا که استمرار این روند چالشهای بسیای برای کشور اسلا‌می عراق و کل جهان اسلا‌م به همراه خواهد داشت.
علی تتماج
منبع : روزنامه سیاست روز


همچنین مشاهده کنید