جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چنین نکنید


چنین نکنید
سرانجام مجادله میان مجلس و دولت نهم می‌رود تا به انتزاع کامل سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی و الحاق آن به وزارت ارشاد و صنایع منجر شود. در مجادله‌ای که در نتیجه اظهارات نسنجیده رحیم‌مشایی معاون و دوست رئیس‌جمهور روی داد، ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلا‌می، ۵۰ تن از اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، برخی از مراجع تقلید، ائمه جمعه و چهره‌های مختلف سیاسی و مذهبی کشور خواهان عذرخواهی و استعفای وی شدند.
در این میان حتی رسانه‌های حامی دولت نیز از رئیس‌جمهور خواستند تا در برابر اظهارات مشایی از خود واکنش نشان دهد اما رئیس دولت نهم نه‌تنها به موضع همفکران و مقامات سیاسی و مذهبی وقعی ننهاد، بلکه در یک اقدام حمایت‌آمیز، معاون خود را به دو سفر خارجی و یک سفر داخلی برد.
همراهی معاون در ترکیه و چین نشان داد که احمدی‌نژاد چندان درخواست‌ها و مخالفت‌های مقامات را جدی نگرفته است.
از سوی دیگر مجلس که پرستیژ خود را در خطر می‌بیند، برای حل کردن معضل پیش‌آمده، تصمیم دارد صورت‌مساله را پاک کند. این از آن دسته معادلا‌تی است که به مطایبه باید گفت: پیدا کنید پرتقال‌فروش را!
جای تاسف دارد که مجادله چند نفر از مقامات منجر به برخورد مجلس با یکی از نهادهای اداری کشور شده است.
سالیانی دراز میراث فرهنگی و گردشگری از سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد بود و صنایع دستی نیز در تابعیت وزارت صنایع. مدت‌ها مطالعه و تحقیق کارشناسی و عنایت به جایگاه ایران در صنعت گردشگری و صنایع دستی سبب شد سازمانی تحت نظر رئیس‌جمهوری شکل گیرد تا جایگاه و منزلت این صنعت مهم بهتر دیده شود.
ایران جزو ۱۰ کشور برتر دارای آثار گردشگری در جهان است. هرچند از نظر جذب توریست در رتبه پایین ۱۵۰ کشور جهان قرار دارد.
این رتبه نازل در حالی حاصل شده که در سال‌های اخیر کشورهایی چون مصر، ترکیه، عربستان سعودی، لبنان، امارات عربی متحده، چین، تایلند، مالزی و... و حتی کشورهای همسطح و حتی پایین‌تر از ایران وضعیتی به مراتب بهتر دارند. در سطح جهان در میان ۱۰ هتل برتر و درجه یک نزدیک به ۵ تای آنها در آسیای جنوب شرقی و دبی قرار دارند.
در این میان چین در حالی که به رتبه دوم جذب توریست صعود کرده، اسپانیا را در رتبه اول این جدول به جای فرانسه می‌بیند.
اما ایران در حالی که دارای گردشگاه‌های طبیعی، مراکز و اماکن مذهبی، جاذبه‌های تاریخی و تمدنی است، وضعیت نامطلوبی دارد.
از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌می، با بوروکراسی عریض و طویل خویش و تولیت تئاتر، سینما، کتاب، شعر، موسیقی و... به خوبی نتوانسته مسوولیت‌های خویش را سامان دهد. هم‌اینک انتقادات فراوانی متوجه مدیریت این وزارتخانه است. آنگاه برای آنکه نمایندگان بخواهند قدرت خود را به رخ رئیس‌جمهور بکشند، سازمانی را به وزارت ارشاد تحویل می‌دهند که در اکثر کشورهای پیشرفته، خود وزارتخانه‌ای عریض و طویل است. یادمان باشد صنایع دستی نیز، اقتصاد چین و هند را متحول ساخت. در کشوری مانند تایوان تنها از طریق صنایع دستی ۱۰ برابر درآمد نفت ایران، سود به دست می‌آورند.
ما با چنین روشی در مدیریت کشور به کجا می‌رویم؟ اگر با احمدی‌نژاد و یا رحیم‌مشایی مشکل دارید، با قدرت انتقادات و درخواست‌های خود را طرح کنید اما به منافع ایران فکر کنید. انحلا‌ل سازمان میراث فرهنگی کاری عبث و غلط است.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید