شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


تنوع حرف اول را می زند


تنوع حرف اول را می زند
در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۲۴ فیلم بلند سینمایی ایرانی بر سر ۳۸ سیمرغ به رقابت با یکدیگر می پردازند. آنچه در این میان قابل توجه است، فیلم هایی در گونه های مختلف و همچنین فیلمسازانی از نسل های گوناگون است. با توجه به این که این بخش جشنواره پرطرفدارترین است، به معرفی آثار آن می پردازیم.
● سلیمان به روایت بحرانی
بدترین خبر قبل از آغاز جشنواره بیست و هفتم فجر، نمایش ناقص فیلم عظیم و پرجاذبه «ملک سلیمان» به کارگردانی «شهریار بحرانی» است. آن هم به دلیل این که جلوه های ویژه فیلم در کشور هنگ کنگ طراحی می شدند، اما به دلیل برخوردن به تعطیلات سال نوی هنگ کنگ، طراحی برخی از این صحنه ها انجام نشده است. اما با این حال، جدیدترین فیلم بحرانی، جزو دیدنی ترین آثار این جشنواره خواهد بود. همین قدر کافی است که این فیلم حاکمیت سلیمان نبی و چگونگی بنابر کردن ملک را روایت می کند. فیلمی تاریخی براساس آیات مبارک قرآن مجید است که در زمینه جلوه های ویژه، کارگردانی، طراحی صحنه و موسیقی متن حرف های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.
در «ملک سلیمان» بازیگرانی چون امین زندگانی، محمود پاک نیت، مهدی فقیه، حسین محجوب، علیرضا کی نژاد، الهام حمیدی و ... نقش آفرینی می کنند. شهریار بحرانی کارگردان این فیلم پیش از این فیلم های سینمایی «پرچمدار»، «گذرگاه»، «هراس»، «آب را گل نکنیم»، «حمله به اچ ۳» و «مری مقدس» را ساخته بود.
● تصویر رشادت های یک سردار
«جواد اردکانی» که این روزها سریال «آینه های نشکن» او از تلویزیون پخش می شود، با فیلم «به کبودی یاس» در جشنواره امسال حاضر شده است. این فیلم متعلق به ژانر دفاع مقدس است و زندگی سردار شهید عبدالحسین برونسی را روایت می کند. بدون شک تصویر زندگی هر یک از دلاور مردان لشکر حق در دفاع مقدس، دیدنی خواهد بود.
شهید برونسی هم یکی از این قهرمانان است که مردم با دیدن این فیلم با رشادت های او و همرزمانش بیشتر آشنا می شوند. فیلم دارای صحنه هایی پر فراز و نشیب از جنگ است. اما از مسایل اجتماعی هم غافل نمانده است. «به کبودی یاس» بخش هایی از عملیات های خیبر و بدر را بازسازی کرده است. اردکانی، قبلاً سه فیلم سینمایی بلند دیگر به نام های «چوری»، «قناری» و «سبیل مردونه» را ساخته بود.
● فیلمی با موضوع فوتبال
«انسیه شاه حسینی» فیلم «پنالتی» را به جشنواره آورد تا بیست و هفتمین فجر سینما، فیلم ورزشی هم داشته باشد. این فیلم با محوریت داستان یک مسابقه فوتبال تولید شده است. البته فوتبال تنها یک بهانه دراماتیک است تا به این واسطه مسایل اجتماعی خطه مقاوم خوزستان و مردم خون گرم آن پرداخته شود. البته موضوع جنگ و دفاع مقدس هم در پس زمینه کار وجود دارد.
شاه حسینی پیش از این فیلم های «غروب شد بیا» و «شب بخیر فرمانده» را ساخته بود و «پنالتی» سومین فیلم بلند سینمایی این فیلمساز زن است.
● یک فیلم دفاع مقدس دیگر
«کودک و فرشته» اولین فیلم بلند سینمایی «مسعود نقاش زاده» در مقام کارگردان است. این هم از جمله آثار دفاع مقدسی جشنواره است که به روزهای اولیه جنگ می پردازد. مکان فیلم خرمشهر است و زمان آن، اولین روزهای تهاجم عراق به ایران. داستان فیلم درباره دختر نوجوانی به نام فرشته است که پدر و مادرش به شهادت می رسند و او و برادر کوچکترش، زیر آوار جنگ تنها می مانند.
● جنگ عراق با بیانی طنز
فیلم «موش» اثری طنزآمیز درباره جنگ عراق است. در خلاصه داستان این فیلم به کارگردانی «شاهد احمدلو» آمده است: «وضعیت نابه سامان اجتماعی و سیاسی عراق، زندگی مشترک خالد و ضحی (عکاس و خبرنگار یک روزنامه محلی) را- مثل همه مردم آن سرزمین- مورد هجوم قرار می دهد. «موش» سومین فیلم کارگردان آن پس از «چند می گیری گریه کنی» و «اگه می تونی منو بگیر» است. باید فیلم را دید و سپس در مورد آن قضاوت کرد.
● فیلم هایی در بستر معنا و حس
فیلم «پای پیاده» به کارگردانی «فریدون حسن پور» اثری در حال و هوایی احساس آمیز و خانوادگی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «یک خانواده روستایی قصد دارند پسرشان که سن و سال نسبتاً زیادی از او گذشته را داماد کنند، اما این اتفاق به راحتی صورت نمی گیرد. این فیلم در لوکیشن روستایی است و بازیگرانی چون محمدرضا فروتن و رضا ناجی در آن نقش آفرینی می کنند. فیلم به لحاظ توجه به مسائل انسانی و احساسی و همچنین حضور بازیگران توانمند قابل توجه است.
فیلم «زمانی برای دوست داشتن» سومین فیلم بلند «ابراهیم فروزش» پس از فیلم های «کلید» و «هامون و دریا» است. این فیلم هم در حال و هوایی احساس برانگیز، مضمونی کودکانه را روایت خواهد کرد.
«دوزخ، برزخ، بهشت» سومین فیلم بلند سینمایی «بیژن میرباقری» پس از «ما همه خوبیم» و «روز برمی آید» است.
این فیلم هم رویکردی معناگرایانه دارد، رفتارهای انسان را در سه موقعیت متفاوت روایت می کند و ساختار آن اپیزودیک است.
اپیزود (فصل) اول فیلم درباره زن و شوهری است که پس از سال ها یکدیگر را می بینند. در اپیزود دوم مردی پس از سال ها یاد عشق قدیمی اش می افتد. در اپیزود سوم هم زنی تصمیم می گیرد پس از مرگ شوهرش، کار او را ادامه دهد.
● فیلم های پلیسی
«پستچی سه بار در نمی زند» دومین فیلم بلند سینمایی «حسن فتحی» پس از «ازدواج به سبک ایرانی» است. فتحی را بیشتر به عنوان یک سریال ساز می شناسیم و اثر قبلی او در عرصه سینما نیز کار چندان موفقی نبود. اما فیلم جدید او هم دارای مایه ای پلیسی و تعلیق آمیز است و هم این که همراهی بازیگران مطرحی چون علی نصیریان، محمدرضا فروتن، رؤیا تیموریان، پانته آ بهرام، امیر جعفری و... را همراه داشته است.
فیلم «صداها» پنجمین فیلم بلند سینمایی «فرزاد موتمن» است. او پیش ا زاین «هفت پرده»، «شب های روشن»، «باج خور» و «جعبه موسیقی» را ساخته بود. اثر جدید او موضوعی پلیسی- معمایی دارد: «در یک مجتمع مسکونی قتلی اتفاق می افتد و هریک از همسایه ها به نحوی درگیر آن می شوند» در این فیلم بازیگرانی چون آتیلا پسیانی، رضا کیانیان، رؤیا نونهالی و... نقش آفرینی نموده اند.
«چهره به چهره» (پنجمین فیلم بلند سینمایی «علی ژکان» پس از فیلم های «مادیان»، «دخترک کنار مرداب»، «سایه به سایه» و «عیسی می آید» است. این فیلم با درونمایه ای جنایی- پلیسی است. هر چند فیلم پس زمینه ای اجتماعی و روان شناختی دارد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «قتلی اتفاق افتاده و پلیس به دنبال قاتل است. در همین حال با جنبه های مختلف زندگی مقتول درگیر می شود.» از جمله ویژگی های این فیلم حضور جمشید هاشم پور به عنوان بازیگر است.
● فیلم های اجتماعی
«شبانه روز» به کارگردانی مشترک «کیوان علی محمدی» و «امید بنکدار» ساخته شده است. این اثر با محوریت یک داستان تاریخی مربوط به دوره قاجاریه خلق شده است. در این فیلم سعی شده تا رفتارها و زندگی شاهانه قاجاریان ترسیم شود. فیلم از نظر ساختاری اپیزودیک است و یک اثر تجربه گرایانه محسوب می شود. داستان فیلم درباره تاج السلطنه، دختر ناصرالدین شاه قاجار است که مشکلاتی برای او پیش می آید و...
فیلم «بیست» سومین فیلم بلند سینمایی «عبدالرضا کاهانی» پس از «آدم» و «آن جا» است. این فیلم درباره مدیر یک تالار پذیرایی است که به علت جدایی از همسرش، دچار افسردگی و بیماری عصبی شده است. او تصمیم به فروش تالار می گیرد. اما کارگران تالار که به کار خود در آنجا نیاز دارند، تلاش می کنند تا مانع فروش تالار شوند. در همین شرایط است که اتفاقاتی دیگر روی می دهد. همان طور که از این خلاصه داستان برمی آید، فیلم دارای موضوعی اجتماعی است. از جمله شاخصه های «بیست» حضور «پرویز پرستویی» به عنوان بازیگر و همچنین تهیه کنندگی پوران درخشنده است.
فیلم «امشب شب مهتابه» دومین فیلم بلند سینمایی «محمد هادی کریمی»، پس از فیلم «غیرمنتظره» است. اثری که در حیطه فیلم های گیشه ای و مخاطب عام می گنجد. همچنین در پس زمینه اش به مسئله اختلاف نسل ها هم می پردازد. فیلم درباره سفر دو فرد است که در طول این سفر با اتفاقاتی روبرو می شوند.
«میزاک» چهارمین فیلم بلند سینمایی حسینعلی لیالستانی پس از فیلم های «بلندی های صفر»، «عاشق فقیر» و «تابلویی برای عشق» است. فیلمی که در ردیف آثار جشنواره ای قرار می گیرد در خلاصه داستان این فیلم می خوانیم «تولد و هستی، کشف زیبایی های دنیای امروز و یورش های شوم و منهدم کننده انسان... تی تی باردار است، اما نوزادش نمی خواهد به دنیا بیاید تا این که سرانجام هستی را پیدا می کند.»
فیلم «عیار ۱۴» چهارمین فیلم بلند سینمایی پرویز شهبازی پس از «مسافر جنوب»، «نجوا» و «نفس عمیق» است. فیلمی که در فضای بومی منطقه آذربایجان می گذرد. در خلاصه داستان آن آمده است: «طلافروش یک شهر کوچک چند سال قبل، سارقی را به پلیس تحویل داده است. سارق از زندان آزاد شده است. طلافروش سعی دارد تا از خود محافظت کند و...»
«بی پولی» دومین فیلم بلند سینمایی «حمید نعمت الله» است. فیلم موضوعی اجتماعی دارد و به حاشیه های زندگی یک بازیگر سینما می پردازد که دچار مشکلات خانوادگی و اقتصادی می شود. باید دید که آیا نعمت الله می تواند مثل اثر قبلی اش سر و صدا ایجاد کند یا نه.
«تردید» دومین فیلم بلند سینمایی «واروژ کریم مسیحی» پس از حدود ۱۸ سال است. فیلم اول او «پرده آخر» نام داشت. موضوع محوری فیلم اشرافیت است. در خلاصه داستان فیلم آمده است «پدر سیاوش بر اثر حادثه ای مرده و عموی او مقدرات ثروت خود و برادر وی را به دست گرفته است. سرگشتگی سیاوش از مرگ پدر تمام نشده که...»
● سینما در سینما
فیلم «صندلی خالی» به کارگردانی «سامان استرکی» به موضوع پشت صحنه سینما می پردازد و رویکردی اجتماعی و خانوادگی هم دارد. در خلاصه داستان اولین فیلم استرکی آمده است: «یک زن پس از جدا شدن از شوهرش، در حال کار با یک گروه فیلمسازی است و تصاویری از زندگی این زن در این مقطع از زندگی اش ارائه می شود.»
«سوپراستار» دهمین فیلم بلند سینمایی «تهمینه میلانی» است. این فیلم هم به پشت صحنه سینما می پردازد. در خلاصه داستان آن آمده است: «یک بازیگر معروف سینما که از زندگی تکراری و دیگر عادات ناپسند خود به ستوه آمده، منتظر تغییراتی است.
ورود دختر جوانی به زندگی او، شرایط ویژه ای را برایش رقم می زند.»
«وقتی همه خوابیم» اثر جدید «بهرام بیضایی» پس از ساخت ۹ فیلم است. این فیلم درباره مسائل و اتفاقات پشت صحنه سینما است. داستان این فیلم درباره زنی است که به علت تصادف اتومبیل و از دست دادن همسر و فرزند و کشته شدن راننده ماشین مقابل، احساس گناه می کند و به همین دلیل، کسی را اجیر می کند تا او را بکشد، اما... باید دید فیلم جدید بیضایی پس از ۱۰ سال چه از آب درآمده است.
● فیلم هایی درباره مهاجرت
«هفت و پنج دقیقه» چهارمین فیلم بلند سینمایی «محمدمهدی عسگرپور» پس از فیلم های «پرواز در بی نهایت»، «قدمگاه» و «اقلیما» است. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و برش هایی از زندگی ایرانیان مهاجر به کشورهای غربی را به تصویر می کشد. لوکیشن فیلم هم در کشور فرانسه است. عسگرپور در فیلم جدید خود، واقعیاتی متفاوت وتلخ را از زندگی هموطنان مهاجر ما به اروپا روایت می کند.
«حیران» اولین فیلم بلند سینمایی «شالیزه عارف پور» است. موضوع محوری فیلم مهاجرت افغان ها به ایران است. داستان فیلم هم درباره دو جوان است که قصد ازدواج دارند. اما به دلیل این که پسر افغانی است، خانواده دختر با این وصلت مخالفت می کنند و اتفاقات دیگری که روی می دهد.
«زادبوم» دهمین فیلم بلند سینمایی ابوالحسن داوودی است. او پیش از این فیلم هایی چون «سفر جادویی» ، «تقاطع»، «نان، عشق و موتورهزار»، «سفر عشق»، «جیب برها به بهشت نمی روند» و... را ساخته بود. وی در فیلم جدید خود که بازیگرانی چون عزت الله انتظامی، رؤیا تیموریان، بهرام رادان، مسعود رایگان و... نقش آفرینی کرده اند داستان زندگی چند خانواده در نقاط مختلف دنیا را روایت می کند. ازجمله نکات قابل توجه این فیلم این است که طرح اولیه آن توسط «سیدرضا میرکریمی» کارگردان برجسته سینما خلق شده است.
رضا چاووش
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید