شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

راههای تشخیص ماهی سالم از ماهی فاسد


راههای تشخیص ماهی سالم از ماهی فاسد
یکی از سوالاتی که همواره برای هر یک ما وجود داشته راههای تشخیص ماهی سالم از فاسد به هنگام خریداری است:
۱- بوی ماهی : ماهیهایی كه تازه هستند تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آبهای شیرین صید شده باشند بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می دهند .ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دار دكه بیشتر اوقات بوی آمونیاك و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می دهد.
۲- حالت فلسها و پولكها در ماهی : در رابطه با ماهیهای تازه فلسها كاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می شوند در حالی كه در ماهیهای فاسد فلسها برجسته و به راحتی كنده می شود .
۳- شكل بدن ماهیها: بدن ماهیهای تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات می باشند ولی بدن ماهیهای فاسد اگر با انگشتان فشاری روی بدن ماهی وارد می شود كاملا ایجاد فرو رفتگی می كند و ترشحات بدن ماهی زیاد و حالت چسبندگی دارد.
۴- چشمهای ماهی: درماهیهای تازه چشم علاوه بر این كه شفاف درخشان است ، حالت كاملا محدب دارد در صورتیكه در ماهیهای فاسد چشم ماهی تیره و كدر است و كره چشم بطور كامل در حفره چشم فرو رفته است .
۵- سرپوش گوشها: در ماهیهای تازه سرپوشها بطور كامل و تقریبا چسبیده هستندو سطح داخلی آنها لكه ندارد ولی در ماهیهای فاسد این سرپوشها تقریبا جدا هستند و بر روی سطح داخلی آنها لكه های قهوه ایی و قرمز رنگ دیده می شود.
۶- حالت آبششها: در ماهیهای تازه آبشش ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند. ولی در ماهیهای فاسد آبششها مرطوب نبوده و رنگی خاكستری دارند.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید